ORGANIZACE A KULTURA OSOBNÍCH SOCIÁLNÍCH SLUŽEB (3. Teoretické přístupy k reflexy práce s klienty: Laan) SPP 512 FSS MU Brno, 2006 Terminář výuky Struktura témat předmětu *Základní pojmy ke studiu OKSS"; *"Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty"; *"Existující dilemata a strategie jejich řešení"; *"Výzkum přístupu ke klientům". Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty *Zvládání nesourodých pracovních podmínek (Lipsky) *"Systém" a "životní svět", vnitřní a vnější perspektiva (Laan) *Moc manažerů a profesionálů v organizaci (Howe) *Kolektivní nevědomí (Tavistock Institute of Human Relations) ad 2) "Systém" a "životní svět", vnitřní a vnější perspektiva (Laan) Proč je podle Laana důležité uvědomit si, že porozumění s klientem je možné dosáhnout pomocí monologu? (Musil, 2004: 95--97) Podle jakých zásad je třeba se podle Laana řídit, aby bylo možné vyhnout se jak "nedbalosti", tak "neoprávněnému zásahu"? (Musil, 2004: 137--138, 143--147) Co jsou to "nároky na platnost" a jaké nároky na platnost rozlišuje Habermas? (Laan. 1998: 42--53) Jak se podle Laana jeví reprofesionalizace sociální práce z vnější a z vnitřní perspektivy? (Laan. 1998: 133--143) ....aj. Struktura tématu nNesnáze sociálních pracovníků s identitou -- "manažerismus" a "dilema dvojí vazby" n"Systém a životní svět", "strategické a komunikativní jednání" nŘešení otázky identity sociální práce - odmítnutí systému a ritualizace "životního světa" - zakotvení identity v "systému" - přijetí dvojí perspektivy Ad 1) Nesnáze sociálních pracovníků s identitou 1. "Manažerismus" uplatnění principu quasi-trhu noddělení financování a poskytování služeb nnajímání služeb nprincip soutěže přenášení přístupů a praktik managementu z komerční sféry do organizací sociálních služeb nzískávání kontraktů, kontrola nákladů a zisku nrozhodování o cílech služeb npředem definované úkony nposkytovatelé vykonavateli či případovými manažery "neokonzervativní komentátoři tvrdili, že sociální pracovníci by se neměli chovat příliš solidárně, komunikativně, procítěně a s příliš velkým porozuměním, ale že by měli spíše poskytovat konkrétní, objektivní produkt, který by pomohl sociální práci v boji s jinými disciplínami" (o ztenčující se rozpočet)" (Laan, 1998: 227). 2. "Dilema dvojí vazby" Sociální pracovníci (Laan, 1998: 225): n"se pokouší brát vážně vlastní interpretační rámec klienta" a "zaměřují se na rozvoj emancipace [...] klienta". a zároveň n"slouží společenským zařízením, které daly k této práci podnět" a jsou "nuceni zohledňovat skutečnost, že rozvoj a emancipace jsou možné pouze v rámci společnosti [...], která [klienta] dostala do problémů" Nizozemští pracovníci se v 70. a 80. letech rozhodovali mezi buď sloužit klientovi -- anebo společnosti: ndominovala představa, že "klienta dostala do problémů společnost" nje možná emancipace klienta pomocí dialogu (je třeba tlaku "strategického jednání", které koordinuje účastníky tzv. "systému", čelit prosazováním "komunikativního jednání", které je principem koordinace tzv. "životního světa") Ad 2) "Systém a životní svět" - "strategické a komunikativní jednání" Habermas: společnost je složena ze "systému" a "životního světa", mezi kterými neexistuje oboustranné působení 1. "Životní svět" (Habermas dle Tőnnies: Gemeinschaft, Wesenwille) = Prostor k jednání, ve kterém lidé komunikativně jednají na pozadí sdíleného konsensu, kdy účastníkům je znám způsob, jakým je možné dojít k společným definicím situací --- Je koordinovaný "komunikativním jednáním" Charakteristiky "komunikativního jednání" nvzájemné porozumění, nlidé se navzájem berou vážně, nsymetrický vztah, (nepředpokládá se, že vlastní pojetí a standardy jsou nadřazené pojetím a standardům druhého) npartneři při rozhovoru uznávají vzájemné "nároky na platnost" (předložení a obhájení důkazů obou stran o "pravdivosti" výpovědi -- "platnosti" dohodnutého jednání - a "opravdovosti" vyjádřeného prožívání) 2. "Systém" (Habermas dle Tőnnies: Gesellschaft, Kürwille) = Skutečnost, že jednání aktérů je koordinováno za jejich zády pomocí takových "anonymních mechanismů" jako jsou "peníze a moc" --- Aktéři se rozhodují na základě vlastních zájmů - ustálených představ o lidech -- zkušeností s vlivem rozhodnutí na jednání druhých --- Je koordinovaný "strategickým jednáním" Charakteristiky "strategického jednání" nzaměřeno na dosažení určitých efektů chování jiné osoby, núčastníci vztahu jsou vnímáni jako "sociální objekty" s předvídatelným chováním, nmezilidský vztah získává charakter ,prostředku k účelovému vztahu" nrozhodovatel vychází z "jednostranné definice situace" (nerespektuje nároky ostatních účastníků na platnost) V důsledku moneterizace a byrokratizace sociálních vztahů dochází ke "kolonizaci životního světa", která spočívá ve zrušení platnosti zásad komunikativního jednání --- Účastníci jsou zatlačováni do pozice objektů intervence či konzumentů a během jejich vztahu s experty a obchodníky je jimž znemožněna argumentace a kritika "Kolonizace životního světa" = pronikání zásad strategického jednání do životního světa lidí Ad 3) Řešení otázky identity sociální práce Řešení otázky identity nOdmítnutí systému a ritualizace "životního světa" (Nizozemí, počátek 70. let) nZakotvení identity v "systému" (Nizozemí, polovina 80. let) nPřijetí dvojí perspektivy (Laanovo doporučení a příklad z Haagu). Ad1) Odmítnutí "systému" a ritualizace "životního světa" (60. a 70.léta) = kultura útěku do životního světa nahlížíme na "životní svět" jeho vlastní "vnitřní" perspektivu "účastníků sociální interakce" Projevy kultury útěku do "životního světa" ndoslovné provádění norem komunikativního jednání nvynucování rigidních norem v organizacích = rituálem se staly zásady, že všichni mají znát, hájit a zpochybňovat interpretace všech ntabuizace tématu moci, jejíž vykonávání přecházelo do ilegality a nepozorovaně nadále komunikaci ovládalo nbezmocná hra bez konce, v níž se nikdo neodvažoval rozhodovat, protože vše muselo být neustále předmětem diskuse (Laan 1998:206, 230) Ritualizace životního světa vedla k otřesu identity pracovníků (80. léta) výsledkem snahy o emancipaci a rovnocennou komunikaci je ovládnutí klienta "sociálním ukázňováním" a upevňováním "mocenských strategií státu" --- Pracovníci se stali aktéry kolonizace životního světa tím, že dialogem s klienty podporovali jejich konformitu se systémem, který klienty utlačuje 4 řešení dilematu mezi monologem a dialogem Ad2) Zakotvení identity v "systému" (80. léta) = kultura útěku do "systému" Nahlížíme na "systém" jeho vlastní "vnější", perspektivou, která "vidí pouze společenské systémové mechanismy" Projevy kultury útěku do systému ("ideologie nové věcnosti") nzaměření se "na úkoly" nnabídnutí "vhodného produktu" klientům nvytvoření "bezvadně fungujícího systému" nurčení produktu a najmutí kvalifikovaných pracovníků managementem (aby klientům dodávali manažery stanovený produkt) Ad3) Přijetí "dvojí perspektivy" = přijetí principů profesionální pomoci pohlížení na "životní svět" perspektivou "systému" a současně pohlížení na "systém" perspektivou "životního světa" Co musí reflektovat principy profesionální pomoci ncíle se mění v průběhu intervence (pomoc je těžko naplánovatelná předem) nmateriální pomoc (dávky, informace) bývá často účinná pouze je-li provázena nemateriální pomocí (učením), nněkdy je důležité použít jak porozumění, tak i donucení k dosažení komunikativních cílů: ambivalenci "dvojí vazby"je možné akceptovat a naučit se s dvojí vazbou "zodpovědně zacházet" předpokladem je přijetí "dvojí perspektivy": sociální pracovník musí vlastní pozici i situaci klienta nahlížet jak z hlediska systému, tak z hlediska životního světa (227, 43-53). Co umožňuje přijetí dvojí perspektivy ? (Laan 1998: 225) nakceptovat ambivalenci, která dřímá v roli pracovníka nbrát vážně pohled klienta a pracovat na jeho emancipaci a současně akceptovat skutečnost, že emancipace je možné pouze v rámci společnosti npředávat klientovi zprávu "dvojího významu": "V téže společnosti, která tě dostala do problémů, která neakceptuje tvůj způsob života, ve které nemůžeš najít svou cestu, v této společnosti musíš znova zakotvit a musíš při tom zohlednit okolnosti vlastního života."