3.Zákon č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. zákon o svobodném př ístupu k informacim.txt ASPI - stav k 29.10.1999 do částky 80/1999 Sb. -Obsah a text 106/1999 Sb. - poslední stav textu - 106/1999 Sb. ZÁKON ze dne 11. května 1999 o svobodném přístupu k informacím Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky: ČÁST PRVNÍ § 1 Účel zákona Zákon upravuje podmínky práva svobodného přístupu k informacím a stanoví základní podmínky, za nichž jsou informace poskytovány. §2 Povinnost poskytovat informace (1) Povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující .se k jejich působnosti, jsou státní orgány a orgány územní samosprávy., (2) Povinnými subjekty jsou dále ty subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. (3) Zákon se nevztahuje na postup při poskytování informací povinnými subjekty," který je upraven zvláštními předpisy.1) 1) Například zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. § 3 Základní pojmy (1) Žadatelem pro účel tohoto zákona je každá fyzická i právnická osoba, která žádá o informaci. (2) Možností dálkového přístupu pro účel tohoto zákona je přístup k informaci neomezeného okruhu žadatelů pomocí telekomunikačního zařízení2) (například prostřednictvím sítě Internet), (3) Zveřejněnou informací pro účel tohoto zákona je taková informace, která může být vždy znovu vyhledána a získána, zejména Stránka 1 zákon o svobodném př istupu k informacim.txt vydaná tiskem nebo na jiném nosiči dat umožňuj icim zápis a uchováni informace, vystavená na úředni desce, s možnosti dálkového přistupu nebo umistěná ve veřejné knihovně.3) (4) Doprovodnou informaci pro účel tohoto zákona je taková informace, která úzce souvisi s požadovanou informaci ' (napřiklad údaj o jej i existenci, původu, počtu, důvodu odepřeni, době, po kterou důvod odepřeni trvá a kdy bude znovu přezkoumán, a dalších důležitých rysech). 2) § 1 odst. 4 pism. a) zákona č. 110/1964 Sb./ o telekomunikacích, ve zněni zákona č. 150/1992 Sb. 3) zákon č. 53/1959 sb., o jednotné soustavě knihoven'(knihovnický zákon), ve zněni zákona.č. 425/1990 Sb. . § 4 Poskytováni informaci Povinné subjekty poskytuji informace žadateli na základě žádosti nebo zveřejněním. § 5 Zveřejňováni informaci (1) Každý povinný subjekt, musi pro informováni veřejnosti ve svém sidle a svých úřadovnách zveřejnit na místě, které je všeobecně přístupné, jakož i umožnit pořízení jejich kopie, tyto informace: a) důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost, b) popis své organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné informace, kde lze podat-. žádost či stížnost, předložit ■ návrh, podnět či jiné dožádání anebo obdržet rozhodnutí, c) místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutí povinného subjektu, a to včetně výslovného uvedení požadavků, které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů a pravidel, která je třeba dodržovat při těchto činnostech, a název příslušného formuláře a způsob a místo, kde lze takový formulář získat, d) postup, který musí povinný subjekt dodržovat při vyřizování všech žádostí, návrhů i jiných dožádání občanů, a to včetně příslušných lhůt, které je třeba dodržovat, e) přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt zejména jedná a rozhoduje, které stanovují právo . žádat informace a povinnost poskytovat informace a které upravují další práva občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a to včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy poskytnuty k nahlédnutí, f) sazebník úhrad za poskytování informací, g) výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti Stránka 2 zákon o svobodném př ístupu k informacim.txt v oblasti poskytování informací (§ 18). (2) Povinné subjekty jsou povinny zveřejňovat informace .uvedené v odstavci 1 též způsobem umožňujícím dálkový přístup. Tato povinnost se nevztahuje na povinné subjekty, které . jsou pouze fyzickými osobami. (3) Povinné subjekty, které vedou a spravují registry obsahující informace, které jsou na základě zvláštního zákona každému přístupné, jsou tyto údaje povinny zveřejňovat v přehledné formě způsobem umožňujícím i dálkový přístup. Na tyto subjekty se pro tento účel nevztahuje povinnost zamezit sdružování informací podle § 17 písm. f) zákona č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech. (4) Povinný subjekt může informace podle odstavce 1 zveřejnit i dalšími způsoby a s výjimkami uvedenými v tomto zákoně může zveřejnit i další-informace. § 6 Povinnost odkázat na zveřejněnou informaci (1) Pokud žádost směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může povinný subjekt co nejdříve, nejpozději však do sedmi dnů, místo poskytnutí informace sdělit žadateli údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace. (2) Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí zveřejněné informace, povinný subjekt mu ji poskytne. § 7 Ochrana utajovaných skutečností Je-li požadovaná informace v souladu s právními předpisy4) označena za utajovanou skutečnost, k níž žadatel nemá oprávněný přístup, povinný subjekt ji neposkytne. 4) Zákon č. 148/1998 Sb.,. o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů. § 8 Ochrana osobnosti a soukromí (1) Informace, které vypovídají o osobnosti a soukromí fyzické osoby, zejména o jejím rasovém ■ původu, národnosti,, politických postojích a členství v politických stranách a hnutích, vztahu k náboženství, o její trestné činnosti, zdraví, sexuálním životě a majetkových poměrech, povinný subjekt poskytne pouze tehdy, stanoví-li tak zvláštní zákon, nebo s předchozím písemným souhlasem žijící dotčené osoby. Jestliže dotčená osoba nežije, lze Stránka 3 zákon o svobodném př istupu k infonrtacim.txt informaci o ni poskytnout jen za předpokladu, že bude zachována j ej i lidská důstojnost, osobni čest, dobrá pověst a chráněno j eji dobré jméno. (2) Písemnosti osobni povahy, podobizny, obrazové snimky a obrazové a zvukové záznamy týkajici se fyzické osoby nebo jejich projevů osobni povahy povinný subjekt poskytne jen za podminek stanovených zvláštním zákonem.5) 5) Zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech. ■ § 11 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve zněni zákona č. 509/1991 Sb. - ' §.9 Ochrana obchodního tajemství (1) Pokud je požadovaná informace označena za obchodní tajemství, 6) povinný subjekt ji neposkytne. (2) Při poskytováni informace, která se týká používáni prostředků státního rozpočtu, rozpočtu územního celku nebo fondu zřízeného zákonem?) anebo nakládáni s majetkem těchto subjektů, se nepovažuje poskytnuti informace o rozsahu a příjemci těchto prostředků za porušeni obchodního tajemství. 6)' § 17 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník. 7) Například zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostřed! České republiky, ve zněni zákona č. 334/1992 Sb., zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby á o Fondu národního majetku České republiky, ve zněni pozdějších předpisů, zákon č. 472/1992 Sb., o Státnim fondu tržni regulace v zemědělství, ve zněni pozdějších předpisů. . § 10 Ochrana důvěrnosti majetkových poměrů Informace o majetkových poměrech osoby, která neni povinným subjektem, získané na základě zákonů o daních, poplatcích, penzijním nebo zdravotním pojištěni anebo sociálním zabežpečeni8) povinný subjekt podle tohoto zákona neposkytne. 8) Například § 24 zákona č. '337/1992 Sb., o správě dani a poplatků, ve zněni pozdějších předpisů, ,§ 23 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištěni, ve zněni pozdějších předpisů, § 14 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a prováděni sociálního zabezpečeni, ' ve zněni pozdějších předpisů, § 24a zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, zákon č. 117/1995 Sb., o statni sociálni podpoře,•ve zněni pozdějších předpisů. Stránka 4 zákon o svobodném př ístupu k informacim.txt § 11 Další omezení práva na informace (1) Povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud: •a), se vztahuje výlučně k vnitřním pokynům a personálním předpisům povinného subjektu, b) jde o novou informaci, která vznikla při přípravě rozhodnutí povinného subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí jen do doby, kdy se příprava ukončí rozhodnutím. (2) Povinný subjekt informaci neposkytne, pokud: a) byla předána osobou, jíž takovouto povinnost zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí, b) ji zveřejňuje na základě zvláštního zákona9) a v předem stanovených pravidelných obdobích až■ do nejbližšího následujícího období, . c) by tím byla porušena ochrana- duševního vlastnictví stanovená zvláštním předpisem.10) (3) Při poskytování informací,- které získal povinný subjekt od třetí osoby k plnění úkolů na základě zvláštního zákona,11) podle kterého by se na ně vztahovala povinnost mlčenlivosti anebo jiný postup chránící je před zveřejněním nebo zneužitím, avšak které lze poskytnout podle tohoto zákona, poskytne povinný subjekt jen ty informace, které přímo souvisejí s plněním jeho úkolu. (4) Povinné subjekty dále neposkytnou informace o a.) probíhajícím trestním řízení, b) rozhodovací činnosti soudů, c) plnění úkolů zpravodajských služeb,12) d) přípravě, průběhu a projednávání výsledků kontrol v orgánech Nejvyššího kontrolního úřadu. Ustanovení zvláštních zákonůl3) o poskytování informací v uvedených oblastech tím nejsou dotčena. 9) Například zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů. 10) Například zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon), ve.znění pozdějších předpisů. 11) Například zákon č. 592/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích a o ■ Státní energetické inspekci, ve znění zákona č. 83/1998 Sb., zákon č. 283/1993 Sb., o .státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění, pozdějších předpisů, zákon č. 15/1998 Sb., o Komisi řizování písemných žádostí o poskytnutí informace Stránka 5 zákon o svobodném př í stupu k informacim.txt (1) Žádost je podána dnem, kdy ji obdržel povinný subjekt. Sděleni žadatele, že trvá na poskytnuti informace podle § 6 odst. 2, se považuje za nové. podáni žádosti. (2) Z podáni musi být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určeno a kdo jej čini.'U podáni prostřednictvím telekomunikačního zařizeni2) musi být uvedena rovněž příslušná identifikace žadatele (například elektronická adresa). Neobsahuje-li žádost tyto údaje, neni žádost podánim ve smyslu tohoto zákona a žádost se odloži. (3) Povinný subjekt posoudí obsah žádosti a.: a) v připadě, že je žádost nesrozumitelná, neni zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil, neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů, rozhodne o odmítnutí žádosti, b) v případě, že požadované informace se nevztahují k jeho působnosti, žádost odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do tří dnů žadateli, c) poskytne požadovanou informaci ve lhůtě nejpozději do 15 dnů od přijetí podání nebo od upřesnění žádosti podle písmena a), a to písemně, nahlédnutím do spisu, včetně možnosti pořídit kopii, nebo.na paměťových médiích. (4) O postupu při poskytování informace se pořídí záznam. (5) Lhůtu pro poskytnutí informace je možno prodloužit ze' závažných důvodů, nejvýše však o deset dní. Závažnými důvody jsou: a) vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou oddělené od úřadovny vyřizující žádost, b) vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti, c) konzultace s jiným povinným subjektem, který .má závažný zájem ha rozhodnutí o žádosti, nebo mezi dvěma nebo více složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti. Žadatel musí být o prodloužení lhůty i o jeho zhoduje jiný orgán obce. V ostatních případech rozhoduje o odvolání ten, kdo stojí v čele povinného subjektu, který rozhodnutí vydal nebo měl vydat, a je oprávněn za něj jednat. (3) Odvolací orgán rozhodne o odvolání do 15 dnů od předložení odvolání povinným subjektem. Jestliže v uvedené lhůtě o odvolání nerozhodl, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým odvolání zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil; za den doručení tohoto, rozhodnutí se považuje den následující po uplynutí lhůty pro vyřízení odvolání. (4) Proti rozhodnutí o odvolání se nelze odvolat. (5) Proti rozhodnutí' ústředního orgánu státní správy o odmítnutí žádosti lze podat rozklad, o kterém rozhoduje vedoucí ústředního orgánu státní správy. Ustanovení odstavců 1, 3 a 4 platí pro Stránka 6 zákon o svobodném př ístupu k informacim.txt rozklad obdobně. (6) Rozhodnutí o odmítnutí žádosti je přezkoumatelné soudem podle zvláštního zákona.14) 14) § 247 a násl. zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů. § 17 Hrazení nákladů (1) Povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s vyhledáváním ■ informací, pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. (2) Žadateli musí být na jeho žádost potvrzena předpokládaná výše úhrady nákladů. (3) Povinný subjekt může podmínit vydání informací zaplacením úhrady nebo zálohy. (4) Úhrada je příjmem povinného subjektu. ■ § 18 Výroční zpráva (1) Každý povinný subjekt . musí vždy do 1. března zveřejnit výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací podle tohoto zákona obsahující následující údaje: a) počet podaných žádostí o informace, b) počet podaných odvolání proti rozhodnutí, c) opis podstatných částí každého rozsudku soudu, d) výsledky řízení o sankcích za nedodržování tohoto zákona bez uvádění osobních údajů, e) další informace vztahující se k uplatňování tohoto zákona. (2) Pokud má povinný subjekt zvláštním zákonem uloženou povinnost předkládat veřejnou výroční zprávu, údaje podle odstavce •1 pí snu a) až e) začleňuje do této výroční zprávy jako její samostatnou část s názvem "Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím". § 19 Umožnění přístupu k informacím nebo poskytnutí informací za podmínek a způsobem stanoveným tímto zákonem není porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost uložené zvláštními zákony.15) 15) Například zákon č, 15/1998.- Sb., Stránka 7 zákon č. 90/1995 Sb., zákon o svobodném př ístupu k informacim.txt o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 283/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 6/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů. ČÁST DRUHÁ PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ § 20 (1) Povinnost uvedená v §"5 odst. 2 nastává dnem.l. ledna 2001. Pro obce, které nejsou městy,16) povinnost podle § 5 odst. 2 nastává dnem 1. ledna 2002. (2) Povinnost uvedená v § 5 odst. 3 nastává dnem 1. ledna 2002. (3) Lhůta pro poskytnutí informace [§ 14 odst. 3 písm. c) ] a prodloužení této lhůty (§ 14 odst. 5) se v prvních 12 měsících od účinnosti zákona prodlužují na dvojnásobek, a dalších 12 měsíců se prodlužují o polovinu. (4) Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahuje se na počítání lhůt a na řízení podle § 15 a 16 správní řád, 17) s výjimkou ustanovení o obnově řízení a o přezkoumávání rozhodnutí mimo odvolací řízení. 16) Zákon č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. 17) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení■(správní řád). § 21 Vláda vydá- nařízení, kterým upraví součinnost orgánů státní správy s obcemi při zajišťování povinností obcí podle § 5 tohoto zákona. § 22 Účinnost Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2000. Klaus v. r. Havel v. r. Zeman v. r. Stránka 8