PSY226 Zvukové prostředí městaa jeho vliv na prožívání (volitelný kurz pro bakalářské studium) jaro 2007 Ukončení: zápočet Počet kreditů: 2 Vyučující: Tomáš Řiháček Kontakt: trihacek(zavináč)mail.muni.cz Cíle kurzu Jedná se o mimořádně vypsaný kurz, který je svým charakterem především výzkumný. Klade si za cíl přispět ke zodpovězení otázky, jak zvukové prostředí města ovlivňuje naše prožívání. Projekt vychází z kvalitativního přístupu ke zkoumání prožívání a jako výzkumnou metodu používá introspektivní sledování prožitku, které je založeno na technice focusingu. Studenti, kteří se zúčastní tohoto výzkumného projektu, získají zkušenost s technikou focusingu, jejímuž nácviku je věnován značný prostor. Focusing je původně metoda psychoterapie a duševní hygieny, a jako taková slouží k řešení osobních problémů, hlubšímu sebepoznávání a seberozvoji. Studenti se seznámí s touto podobou focusingu, nicméně v tomto kurzu je kladem důraz na využití focusingu jako výzkumné metody. Požadavky a organizace Podmínkou absolvování předmětu je splnění všech úkolů souvisejících s výzkumným projektem: viz následující osnova. Termíny jednotlivých setkání budou v rámci možností přizpůsobeny tak, aby vyhovovaly účastníkům kurzu (předmět nebude mít pevné místo v rozvrhu, setkávání budou probíhat s největší pravděpodobností v některé čtvrtky). Zájemci, kteří se budou chtít blíže seznámit s použitím focusingu jako terapeutické a duševně hygienické metody, budou mít možnost zúčastnit se zážitkových setkání nad rámec níže uvedené osnovy kurzu (podrobnosti budou dohodnuty podle projeveného zájmu). Osnova kurzu 1. mapování zvukového prostředí centra města Brna podle předem daných instrukcí 2. nácvik výzkumné metody introspekce vycházející z techniky focusingu (během cca 4 setkání) 3. četba zadané literatury: vybrané kapitoly z knihy Augoyard a Torgue (2005) v rozsahu do 20 stran (anglicky) 4. diskuse k přečteným kapitolám, osvojení si základních pojmů a dovednosti použít je při popisu zvukového prostředí 5. sledování prožitků vznikajících přímo v prostředí města (účastníci budou popisovat při procházce městem své prožitky, rozhovory budou zaznamenávány a použity učitelem kurzu jako výzkumný materiál ­ samozřejmě se zaručením anonymity) 6. diskuse nad zjištěnými údaji a jejich výzkumnou interpretací Literatura Základní literatura: Augoyard, J.-F., Torgue, H. (eds.) (2005): Sonic Experience. A Guide to Everyday Sounds. Montreal, McGill-Queen's University Press. (vybrané kapitoly budou umístěny v elektronické podobě v IS, účastníci kurzu budou mít za úkol se seznámit vždy dvěmi až třemi z nich v celkovém rozsahu cca 20 stran ­ vše bude dohodnuto v průběhu semestru) Literatura k metodě focusingu (pro zájemce): Gendlin, E.T. (2003): Focusing. Praha, Portál. Hájek, K. (1999): Moudrost těla pomáhá porozumět problematickým situacím. Psychologie dnes č. 7, roč. 5, s. 16-18. Hájek, K. (2002): Tělesně zakotvené prožívání. Praha, Karolinum. Další literatura k problematice zvukového prostředí (pro zájemce): viz sylabus předmětu PSY212 Psychologie zvuku