PSY 492 - Tvořivost a inovace Základní údaje: - rozsah = 1 + 2 týdně v režimu 1 x za 14 dnů - zakončení = zkouška - kredity = 4 EC Vyučující: PhDr. Emilie Franková, Ph.D. (přednášející i cvičící) Garance: PhDr. Emilie Franková, Ph.D. Katedra psychologie - Fakulta sociálních studií Kontaktní osoba: PhDr. Emilie Franková, Ph.D. Rozvrh: • viz Omezení zápisu do předmětu: Předmět je určen magisterským oborům a nabízen i pro magisterské studenty mimo mateřské obory. Předmět si smí zapsat nejvýše 16 studentů. Anotace a cíle: Tento výběrový výcvikový seminář je určen studentům magisterského studia a jeho cílem je: • Seznámit studenty s moderními přístupy k chápání tvořivosti a inovací a se vztahy mezi tvořivostí a inovacemi různých řádů a kategorií. • Identifikovat míru a kvalitu tvořivosti studentů. • Přispět k rozvoji tvořivého potenciálu studentů. • Vybavit studenty základními znalostmi a základními aplikačními dovednostmi pro realizaci výcvikových seminářů zaměřených na rozvíjení a management tvořivosti - a to pro realizaci zpočátku pod supervizí garanta, posléze i samostatně. Osnova: • Přednášky prezentují poznatky a metody nezbytné k identifikaci tvořivosti a k utváření vnitřních i vnějších podmínek pro rozvíjení tvořivého potenciálu a tvořivých myšlenkových strategií, a to jak na úrovni individuální, tak i týmové a organizační. Jsou mimo jiné zaměřeny i na poznatky potřebné k přípravě, realizaci a vyhodnocování kurzů tvořivosti. • Cvičení jsou zaměřena na nastartování, podporování a utváření kreativních postojů a návyků, na zvyšování citlivosti na problémy a schopnost/dovednost odhadovat míru kreativního náboje identifikovaných problémů, na trénink hledání alternativních postupů řešení, alternativních postupů hodnocení řešení a výběru řešení dle zvolených nebo požadovaných kriterií. Jsou mimo jiné zaměřeny i na dovednosti potřebné k přípravě, realizaci a vyhodnocování kurzů tvořivosti. Literatura: • BENDER, P. U., HELLMAN, E. Niterný leadership. Vyd. 1. Praha: Management Press 2002. 219 s. ISBN 80-7261-069-4. • Bennis, W. Staří psi a nové triky80-7261-045-7. • BIRKENBIHL, V., F. Piliny v hlavě? Návod k užívání mozku - od „majitelů mozku“ k „uživatelům mozku“. Vyd. 2. Hradec Králové: Svítání 2000. 186 s. ISBN 80-86198-04-9. • BUZAN, T. - KREJČÍ, H. Síla kreativní inteligence: 10 cest k pramenům vašich tvůrčích schopností. Vyd. 1. Praha: Columbus 2002. 123 s. ISBN 80-7249-138-5. • Dacey, J. S., Lennon K. H. Kreativita80-7169-903-9. • de Bono, E.: Lateral Thinking. London, Penguin Books, 1990. • De BONO, E. Šest klobouků aneb Jak myslet. Vyd. 1 Praha: Argo 1997. 185 s. ISBN 80-7203-128-7. • De BONO, E. Pravdu mám já, určitě ne ty. vyd. 1. Praha: Argo 1998. 295 s. ISBN 80-7203-066-3. • HOWARD, P. J. Příručka pro uživatele mozku. Vyd. 3. Praha: Portál 2002. 397 s. ISBN 80-7178-661-6. • KIRST, W. - DIEKMEYER, U. Creativitätstraining : die Technik kreativen Verhaltens und produktiver Denkstrategien. Stuttgart: Deutsche Verlags-Anstalt 1971. 128 s. • LUKÁŠOVÁ, R. - NOVÝ, I. a kol. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing 2004. 174 s. ISBN 80-247-0648-2. • MALINA, J. O tvořivosti ve vědě, politice a umění. Sv. 1, 2, 3. Brno: Nadace Universitas Masarykiana 1993. • MALINA, J. - MALINOVÁ, R. Obdivuhodný člověk : úvahy o lidské tvořivosti. Vyd. 1. Ostrava: Profil 1991. 230 s. ISBN 80-7034-042-8. • POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání/zkoumání. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh 1997. 617 s. ISBN 80-86005-45-3. • SISKIND, B. Čmeláci přece nemohou létat: sedm strategií správného rozhodování a řešení problémů. Vyd. 1. Praha: Management Press 2003. 119 s. ISBN 80-7261-091-0. • STERNBERG, R. J. Úspěšná inteligence: jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing 2001. 208 s. ISBN 80-247-0120-0. • STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál 2002. 636 s. ISBN 80-7178-376-5. • URBAN, D. Emocionální inteligence: šance pro nekonvenční myšlení a alternativní rozhodování. Vyd. 1. Praha: Management Press 1998. 190 s. ISBN 80-85943-79-4. • ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press 2004. 315 s. ISBN 80-251-0457-5. Typ výuky a zkoušky: (systém ověřování poznatků a dovedností - požadavky na ukončení předmětu) • Aktivní účast na přednáškách a cvičeních - s průběžným využitím poznatků a jejich aplikace v průběhu cvičení. Účast na cvičeních je kontrolovaná, požadovaná účast na cvičeních: alespoň 80 % aktivní účasti. • Týmový úkol: Zmapování kriterií a míry tvořivosti a inovativnosti organizace nebo organizační jednotky (probíhá mimo vlastní výuku) a prezentace trvalou formou zachycených výsledků (po dohodě v rámci výuky nebo při jiné příležitosti). • Účast na řešení kreativního problému z oblasti organizačního chování - úzce souvisí s aktivní účastí na přednáškách a cvičeních. • Individuální úkol: Zpracování a obhájení písemné práce na téma kreativizace vlastní osobnosti - úzce souvisí s aktivní účastí na přednáškách a cvičeních. Informace učitele Pořadí a obsah jednotlivých lekcí má svá pravidla a návaznosti, avšak bude proaktivní a bude pružně reagovat mimo jiné na složení skupiny zapsaných studentek a studentů a jejich individuální zaměření a předpoklady k tvořivé práci. Upřesnění výběru literatury, aktuální nabídka doplňkových akcí aj. informace budou uváděny ve výuce i v IS MU (elektronická pošta apod.). Těším se na spolupráci, aktivní zapojení a vzájemnou inspiraci. Emilie Franková Brno, leden 2007.