Normativní sociální vlivy (normative social influence) Vliv ostatních lidí, jenž nás vede k podřízení se sociálním normám skupiny proto, abychom do ní byli přijati a oblíbení mezi jejími členy. Tento typ konformity ústí ve veřejné uskutečňování názorů a chování dané skupiny, ale osobní přijetí skupinových norem není nezbytnou podmínkou. Např. v Brazílii dospívající chlapci a děvčata surfují na střechách jedoucích vlaků, přestože při těchto aktivitách ročně zahyne 150 teenagerů a 400 se jich vážně zraní. Skupinová očekávání ! skupiny mají jistá očekávání toho, jak by se jejich členové měli chovat, a členové, kteří se těmto očekáváním (pravidlům) podřizují, mají dobré postavení. Odlišní členové mohou být ostatními členy zesměšňováni, trestáni či dokonce odmítnuti (……..), někdy i s tragickými následky ! např. v Japonsku, kde je vysoce soudržná a skupinově orientovaná kultura, se během roku zabilo dvanáct „náctiletých“ následkem šikany (Jordan, 1996) Aschova studie zkoumání skupinového tlaku ! Asch (1951, 1956) zkoumal sílu normativních sociálních vlivů ! účastníkům testu bylo řečeno, že se jedná o test úsudku a vnímání, kterého se zúčastní společně s dalšími sedmi osobami (ve skutečnosti pomocníci experimentátora) . Testované osoby odpovídaly jako předposlední. Experimentátor každému ukázal dvě karty – jednu s jednou čárou, druhou se třemi různě dlouhými čárami. Každého účastníka požádal, aby posoudil a nahlas řekl, která ze tří čar na druhé kartě se svou délkou nejvíce blíží délce čáry na první kartě ! pomocníci experimentátora odpověděli správně v osmi otázkách ze dvanácti, po třetí sérii začali záměrně uvádět špatnou odpověď. Účastník testu musel řešit dilema zda se má podřídit skupině nebo odpovědět správně Výsledky Aschovy studie ! Asch pozoroval navzdory svým očekáváním vysokou úroveň konformity – 76% účastníků se podřídilo alespoň v jedné otázce (nejčastěji se podřídili v jedné až třech odpovědích), jen 24% účastníků se nepodřídilo vůbec ! kontrolní skupina, která úkol řešila samostatně, odpověděla správně v 98% otázek ! i přesto, že se účastníci navzájem neznali, byl strach z toho, že budou jediným člověkem v opozici, tak silný, že se probandi – alespoň občas - podřizovali Důsledky normativních tlaků: ! lidé se přizpůsobují, dělají i věci, které nepovažují za správné, protože si nechtějí připadat divně nebo vypadat jako blázni ! ochota přizpůsobit se na veřejnosti (public compliance) neznamená, že jsme v soukromí přesvědčeni o správnosti (private acceptance) ! přizpůsobujeme se, protože nechceme riskovat, že by naše okolí neschvalovalo naše chování (social disapproval) ! Asch (1957): pokud probandi věděli, že se ostatní nedozví, co odpověděli, jejich ochota přizpůsobit se skupině výrazně poklesla Potřeba odpovídat správně (importance of being accurate) ! čím důležitější je pro člověka rozhodnutí, které musí udělat, tím víc se v nejednoznačných situacích řídí důvody obsahujícími informace (informational reasons) ! v případě, že je pro člověka důležité, aby odpověděl správně, je méně ochoten podřídit se normativním tlakům skupiny (Baron a kol., 1996) ! přesto je pro lidi obtížné riskovat, že okolí nebude s jejich chováním souhlasit a to i v situaci, kdy se nacházíme mezi neznámými lidmi ! normativní sociální vlivy velmi těsně souvisejí s negativními stereotypy přizpůsobování se (negative stereotype of conformity) ! pro člověka je obtížné odolávat normativním sociálním tlakům až do té míry, že je ochoten se přizpůsobovat i v nebezpečných situacích ! touha být přijímán (desire to be accepted)je součástí lidské povahy a může mít i tragické následky Následky odolávání normativním sociálním tlakům ! pokud člověk odmítne zachovat se tak, jak to od něj skupina očekává, poruší skupinové normy ! skupina se nejprve pokusí zařadit vzdorovitého člena zpět, obvykle přesvědčováním a přemlouváním ! pokud přesvědčování nezabere, přeruší skupina s nepřizpůsobivým členem komunikaci, případně jej potrestá nebo vyloučí ! Stanley Schachter (1951): pokusy s diskusní skupinou ! soudní řízení v Los Angeles, kdy byl vyloučen jeden z porotců ! případ Shannon Faulknerové: sám to člověk nezvládne, potřebujeme jeden druhého. Živý experiment ! vyzkoušejte si porušení skupinových norem v diskusi s kamarádem, např. neverbální formy chování ! porušte např. vzdálenost běžnou při konverzaci ! pokusí se kamarád ustoupit nebo naopak přiblížit? ! pokud budete v podivném chování pokračovat, přeruší konverzaci předčasně? ! nezapomeňte mu situaci následně vysvětlit (debriefeing), případně ho vyzvat k výměně rolí Normativní vlivy v běžném životě ! oblékáme se podle stylu doby a módy (šířka mužských kravat v 60., 70. a 80. letech) ! lidi z určité skupiny dokážeme zařadit podle toho jak vypadají (studenti, „skejťáci“, „punkáči“, bankovní úředníci…) ! oblíbené předměty a zábava, módní koníčky (žiletky v 70. letech, céčka v 80. letech, pokémoni kolem roku 2000… ) Sociální vlivy a představy o ženském těle (women´s body image) ! ženy se pokoušejí vyhovět definicím přitažlivého ženského těla dané kultury ! mnoho společností považuje boubelaté ženy za atraktivní ! euroamerická kultura si cení hubených žen Výzkum Judith Andersonové (1992) – kulturní vlivy ! ve společnostech, kde byl častý nedostatek potravy se velké tělo považuje za nejkrásnější, protože se jedná o ženu, která má dostatek potravy a proto bude zdravá a plodná ! tělnaté ženy jsou považovány za krásnější než štíhlé nebo ženy střední postavy v kulturách s nepravidelným nebo částečně pravidelným přísunem potravy ! jen v kulturách s pravidelným přísunem potravy je vysoce ceněna štíhlá postava Brett Silverstein a kol. (1986) – vliv historického období ! analýza fotografií z časopisu Ladies´ Home Journal a Vogue od roku 1901 do roku 1981, měření poměru objemu prsou a pasu ! změny v definici tělesné přitažlivosti žen během dvacátého století jsou neuvěřitelné ! 20. léta hubená postava, 40. léta plná ženská postava, 50. léta ideál typu Marylin Monroe, 60. léta Twiggy, … Informační sociální vliv (informational social influence) ! ženy se učí, jaké tělo je považováno za přitažlivé (a jak jsou na tom ony) od rodiny, přátel a z médií ! výsledkem je často negativní sebepojetí a nerealistický sebeobraz žen a dívek (Cohn + Adler, 1992), tento jev se výrazněji projevuje v situacích po shlédnutí obrázků v časopisech nebo médiích Normativní sociální vliv ! ženy se snaží splnit předpokládané očekávání okolí a získat a udržet si štíhlou postavu, což se může projevit jako život ohrožující forma normativního sociálního vlivu ! vysvětluje pokusy vytvořit si ideální tělo pomocí diet a následně jídelních zlozvyků či onemocnění jako anorexie nebo bulimie (Gimlin 1994,Jackson 1993) ! žena se přizpůsobuje zvykům skupiny a přátel. Pokud se nezapojí nebo se chová odlišně, ztrácí popularitu nebo je dokonce vyloučena (ostracism) ! informační vliv okolí (vyměňování si diet s kamarádkami) přechází v normativní vliv (žena se neustále pokouší zhubnout, stydí se s chutí najíst na veřejnosti) Sociální vlivy co se týče mužského ideálu krásy (men´s body image) ! studie naznačují, že muži podléhají normativním tlakům týkajícím se požadavků na postavu jedince stejně jako ženy ! výzkum, týkající se hraček-panáčků pro chlapce (Pope a kol., 1999): „vývoj ideálu: od Jamese Bonda k Rambovi“ ! vliv ideálu na sebeobraz a chování mužů – sami uveďte příklady ! (např. obliba fitness center a proteinových nápojů, obleky s vycpávkami v oblasti ramen)