"AUTOR A DÍLO" METODY KVALITATIVNÍ ANALÝZY LITERÁRNÍCH TEXTŮ Ida Kodrlová, PSÚ AVČR Otázky l Je možné vytvořit kvalitní výzkumný design zahrnující použití počítačového programu, jemuž zcela nerozumím??? l Jak se vypořádat s etickými problémy při publikaci informací o známých osobnostech??? l Je nutné/dobré při práci s programem na analýzu textů mít předpřipraveny hypotézy? l Lze pak hypoteticky zkoumat vztah mezi koncepty, z nichž jeden je zakotvený v teorii/dřívějších výzkumech a druhý zcela nově intuitivně "zvolený"? Pokud ano, jak na to, abychom věděli, co vlastně "měříme"? Žijící versus nežijící autoři Metody analýzy literárních děl Výhody a nevýhody -- žijící vs. nežijící autoři CASE STUDY -- PŘÍPADOVÁ STUDIE Analýza osobnosti Sylvie Plathové aneb Analýza literárního díla a diagnostika Cíl výzkumu l objasnit vztahy mezi dílem Sylvie Plathové a jejím životním příběhem, tak, jak je popisován v biografických materiálech, a ukázat na tomto tématu možnosti využití kvalitativní metodologie v psychologickém výzkumu Základní otázky výzkumu Metodologický postup * Tematická analýza (podle Rose a Burwooda, 2001) * sběr dat * ponoření se do problému (immersion) * generování kategorií * redukce kategorií * sloučení kategorií (merging) * kontrola kategorií * propojení kategorií * sestavení komentáře (writing up) B. Komparativní analýza C. Interpretace a rekonstrukce vývoje osobnosti Sylvie Plathové Biografie Sylvie Plathové Příklad 1: Kategorie <- tematická a komparativní analýza díla a biografie SP Pokus o sebevraždu a sebevražda DSM-IV: Borderline Personality Disorder DSM IV Major Depressive Episode Výhody a nevýhody ANALÝZA DENÍKŮ SYLVIE PLATHOVÉ POMOCÍ VÍCEROZMĚRNÉHO MODELU JAZYKA - HAL (The Hyperspace Analog to Language Model) Výzkumné otázky a cíl studie Metoda -- rozdělení deníků SP Metoda -- další práce s textem Ukázky slov pozitivně a negativně zbarvených Výsledky Výsledky Nevýhody (a výhody) SUICIDÁLNÍ PROCES V ŽIVOTĚ A DÍLE SYLVIE PLATHOVÉ Cíl výzkumu l pokusit se identifikovat faktory, které jsou považovány za rizikové vzhledem k sebevražednému chování, v díle Sylvie Plathové Základní otázky výzkumu l Do jaké míry jsme schopni na základě analýzy literárního díla interpretovat suicidium autora/autorky? l Jakou roli hraje přítomnost biografických materiálů, teoretického rámce či volba výzkumného cíle? l Co odlišuje přístup z teorie vycházející a teorii utvářející? Literární dílo jako dopis na rozloučenou Rizikové faktory sebevraždy - Leenaars (1988) Rizikové faktory sebevraždy - Leenaars (1988) Kognitivní sevření l zakrytá zrcadla jako reprezentace kognitivního sevření -- tunelového vidění l slovo "zrcadlo" se objevuje v 8 z 20 básní napsaných během posledních 4 měsíců života Plathové l slova "zemřít" a "smrt" jsou použita 49-krát v 51 básních napsaných v posledních 8 měsících života Plathové Odmítnutí -- agrese l frustrace z neuspokojených potřeb Tunelové vidění a plán sebevraždy l Schneidman (1982): psaní jako "death facilitating process" Nepřímé projevy a další rizikové faktory l "Bitch Goddess" Výhody (a nevýhody) l předem stanovené kategorie na základě teorie o rizicích sebevraždy l doplnění kategoriemi dalšími l spojení kvalitativního a kvantitativního pojetí l možnost dalšího HAL výzkumu (death, kill, red, blue atd. - zkoumání kontextuálních okolí slov) KONEC PREZENTACE Díky za trpělivost!!!