Kompetence v praxi sociální práce. ^ ;.________________________________________________pojetí profesionálního růstu l m. POJETÍ PROFESIONÁLNÍHO RŮSTU | 1. Stádia profesionálního růstu ti Profesionální růst je podle nás produktem ochoty a schopnosti se otevírat noli vým podnětům v profesionální roli a integrovat je do chování a postojů. í Ve vývoji odbornosti ve vztahu k učení jsou popsána následující stadia: ř c?" Neuvědomovaná nevědomost - pracovník neví, že nezná a neumí J: - tehdy považuje vzdělání za zbytečnou a neužitečnou formalitu a světem jde if . lehce a nezatížen odpovědností. Stadium příjemné pro něho, ale běda světu. &~ Uvědomovaná nevědomost - pracovník objeví, co všechno nezná a neumí. Hlad po vzdělání ho žene a pokud mu nemůže či nechce vyhovět, hrozí mu !■'■■' uzavření do obranné nastraženosti. V lepším případě by se stále učil, v horším I zběhne z oboru případně upadnu do žárlivě podezíravého postoje vůči vzdělaněj-|.''. ším kolegům. Přichází strach z toho, co všechno může pokazit a vědomí odpojí vědnosti, které může drtit. Velmi nepříjemné stadium pro pracovníka. f'■'. ■ <3~ Uvědomovaná znalost - pracovník se vědomě snaží uplatňovat poznané a jednat co nejlépe. Namáhavé rozlišování je kostrbaté a křečovité a tudíž nepřeli-", svědčivé ve srovnání se suverénní nevědomostí. Pracovník je ostatním trochu pro I blázny a pochybuje, zda je to vůbec to pravé. Rozhodně je to namáhavé a kon-!' fúzní období.