ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA (EV)ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA (EV) Michal MEDEK Lipka ­ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno, Lipová 20 dříve Lipka, Dům ekologické výchovy vedoucí Střediska ekologické výchovy Rychta Krásensko michal. medek@rychtakrasensko.cz ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA (EV)ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA (EV) výchova k ochraně přírody výchova k péči o životní prostředí ekologická výchova environmentální výchova výchova k trvale udržitelnému rozvoji CÍLE EVCÍLE EV nejedná se o vzdělávání/výchovu "o," ale "k" cíle environmentálního vzdělávání (UNESCO: Bělehradská deklarace 1975, Mezivládní konference o EV v Tbilisi 1977) uvědomění a citlivost vůči životnímu prostředí a environmentálním problémům znalosti a porozumění životnímu prostředí a environmentálním problémům zodpovědný přístup k životnímu prostředí znalosti a dovednosti potřebné k identifikaci a řešení environmentálních problémů znalosti a dovednosti nezbytné k aktivnímu podílení se a účasti při řešení environmentálních problémů. CÍLE EVCÍLE EV cíle výchovy k trvale udržitelnému rozvoji dle Máchala (2000), který navazuje na Tbilisi Final Report: zvyšovat spoluodpovědnost lidí za současný i příští stav přírody i společnosti, za místo, ve kterém žijí a které je jim domovem, za smysluplné využívání místních zdrojů; rozvíjet citlivost, vstřícnost a tvořivost lidí k řešení problémů péče o přírodu i problémů lidské společnosti; utvážet ekologicky příznivé hodnotové orientace, které kladou důraz na dobrovolnou střídmost, na nekonzumní, duchovní kvality lidského života. SPECIFIKA EVSPECIFIKA EV povědomí porozumění a znalosti dovednosti postoje a hodnoty akce PEDAGOGICKÝ OPTIMISMUSPEDAGOGICKÝ OPTIMISMUS základní paradigma metamorfózy politik životního prostředí do praxe základní omyl pedagogů nastupujících do praxe základní zdroj financí pro environmentální výchovu Výchova je proces záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi a stimulující jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností. (Pelikán, 1995) DOKUMENTY TÝKAJÍCÍ SEDOKUMENTY TÝKAJÍCÍ SE ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVYENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY Státní politika životního prostředí ČR na léta 2004 ­ 2010 Strategie udržitelného rozvoje ČR (Usnesení vlády č. 1242/2004) Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (SP EVVO) v ČR a Akční plán SP EVVO ČR na léta 2007 ­ 2009 krajské koncepce EVVO Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání DOKUMENTY TÝKAJÍCÍ SEDOKUMENTY TÝKAJÍCÍ SE ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVYENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY Vyhláška MŠMT č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků Zákon č. 123/98 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění zákonů č. 132/2000 Sb. a č. 6/2005 Sb. PŘEDŠKOLNÍ EVPŘEDŠKOLNÍ EV TEZE EMILKY STREJČKOVÉTEZE EMILKY STREJČKOVÉ většinu času žijeme v odpřírodněném prostředí děti jsou vychovávány bez kontaktu s reálným přírodním světem děti nejsou exponovány přírodním faktorům ­ počasí, baktériím => tzv. skleníkové děti negativní faktory vnitřního prostředí + pokročilá medicína vedou ke zhoršování zdravotního stavu i celého fitness populace život ve virtuálním světě vede ke ztrátě schopnosti vnímat potřeby živého světa (péče o živé bytosti (včetně dětí => pokles porodnosti), vnímání normálnosti přírodních dějů a uspořádání) izolace od přírodního prostředí doléhá nejvíce na jedince ve stadiu primární socializace PŘEDŠKOLNÍ EVPŘEDŠKOLNÍ EV TEZE EMILKY STREJČKOVÉTEZE EMILKY STREJČKOVÉ EV je proto třeba primárně zacílit na malé děti a mladé rodiče (podpora vůle k rodinnému životu) maximalizovat kontakt dětí s přírodním světem nechat děti vnímat horko, zimu, vůně a příjemné i nepříjemné zážitky, které přírodní svět poskytuje nechat děti starat se o živé bytosti ­ rostliny i zvířata, aby nalezly vztah a cit pro péči zaplňovat životní prostor dětí přírodními prvky, přírodními tématy a zejména přírodními materiály dávat dětem práci, která dává vědomí hodnoty věcí