GEN 503 Genderová struktura společnosti I Mgr. Lucie Jarkovská MANUÁL K ČETBĚ – Klíčové pojmy a kontrolní otázky 1. týden Opakování základních relevantních konceptů Klíčové pojmy: * pohlaví a gender * sociální konstruktivismus * symbolické univerzum * instituce, sociální role, ritualismus institucí, sociální kontrola, moc 2. týden Instituce a genderové vztahy Klíčové pojmy: * čtyři dimenze genderových vztahů * procesualita/proměnlivost genderu * gender jako vyvíjející se příběh 3. týden Genderová struktura (nejen české) společnosti Klíčové pojmy: * somatizace nadvlády * symbolické násilí * historický proces dehistorizace * demografická struktura české společnosti * status, sociální stratifikace, sociální mobilita 4. týden Genderová socializace * genderová identita * psychoanalytické teorie – Freud a Chodorow * teorie sociálního učení * kognitivně vývojová teorie * optická skla kultury S. Bem (androcentrismus, biologický esencialismus, genderová polarizace) * genderové stereotypy a hračky a dětská literatura * patriarchální dividenda * backlash * návykovost genderového řádu 5. týden Normativní společenské instituce: rodina Klíčové pojmy: * nukleární rodina * rodina z pohledu strukturního funkcionalismu * moc a zájmy v partnerských vztazích * domácí práce * rodičovství, sociální konstrukce mateřské a otcovské lásky * otázka svobody reprodukce (pro choice a pro life), antikoncepce a interrupce * dichotomie soukromé a veřejné sféry: chlebodárci a pečovatelky * homoparentalita – rodičovství leseb a gayů * singles 6. týden Normativní společenské instituce: (hetero)sexualita Klíčové pojmy: * normativní heterosexualita * prokreace – biologická reprodukce jako ústřední hodnota sexuality? * homosexualita jako subverze generového řádu * sexualita jako sociální konstrukt 7. týden Normativní společenské instituce: vzdělávací systém Klíčové pojmy: * genderové zatížení vzdělávacího procesu – stereotypy v učebnicích, odlišný pedagogický přístup k žákům a žákyním, odlišné hodnocení chlapců a dívek * genderové nerovnosti v pedagogickém sboru * vzdělanostní a profesní aspirace dívek a chlapců * skleněný strop a skleněný výtah * korelační hypotéza * nastavení vzdělávacího systému * gender a vzdělanostní šance * vztah vzděl. systému a trhu práce 8. týden Normativní společenské instituce: trh práce Klíčové pojmy: * segregace na trhu práce * diskriminace (formy) * rovné příležitosti * slaďování práce a rodiny * dělba práce, formální organizace, profese 9. týden Genderovově podmíněné násilí Klíčové pojmy: * domácí násilí a jeho formy * sexuální obtěžování * znásilnění z genderového hlediska * pornografie * násilí na seniorech * ženy a muži v armádě Klíčové pojmy: 10. týden Veřejné reprezentace genderu – média, jazyk, mýtus krásy Klíčové pojmy: * mediální reprezentace genderu: co nám o genderu říkají média? * genderové stereotypy v reklamě * jazykový sexismus * generické maskulinum * mýtus krásy 11. týden Sociální konstrukce zdraví a nemoci * nemocnost a úmrtnost z aspektu gender * sexismus ve zdravotní péči * genderové nerovnosti v zdravotnických profesích * dvojí standard duševního zdraví * androcentrismus konstrukce zdraví a nemoci * poruchy příjmu potravy 12. týden Ženy v politice * politické zastoupení žen a mužů v politice * bariery pro vstup žen do politiky * implementace kvót * agenda rovných příležitostí žen a mužů 13. týden Gender a globalizace * genderové aspekty globalizace * hegemonní maskulinita v globálním měřítku * vztahy na úrovni institucí, ekonomik, masové komunikace, státu * globální ekonomika ženská práce (práce v domácnosti, ženská práce ve formální i neformální ekonomice) * globalizace z hlediska ženské emancipace – kdo z globalizace těží a kdo v jejím důsledku tratí * migrace žen z ekonomicky slabších zemí Příklady otázek ke zkoušce: · Uveďte, jaké teorie genderové socializace znáte (alespoň tři). Jednu si vyberte vyložte ji. · Vysvětlete, co to znamená pojem „normativní společenská instituce“. Vyjmenujte některé základní instituce, které působí genderově normativně a popište krátce, jakým způsobem tyto instituce normativně působí. · Popište genderové aspekty trhu práce. Použijte teoretické koncepty, které s tématem souvisí (skleněný strop, skleněný výtah, gender pay gap…) · Vysvětlete pojem normativní heterosexualita. Proč je chápaný jako ohrožení genderového řádu? · Pojednejte o genderových aspektech násilí. Jak souvisí násilí a genderová struktura společnosti? Jak souvisí násilí s generovými rolemi? · Jaké jsou argumenty proti adopci dětí homoparentálními rodinami? Jaké argumenty proti nim staví naopak zastánci a zastánkyně adopcí v těchto rodinách? · Vysvětlete, co je označováno jako mýtus krásy. Čím je tento fenomén relevantní pro studium genderové struktury společnosti? · V jakém smyslu je norma zdravého lidského těla androcentrická? Uveďte příklady androcentrického nahlížení na lidské tělo a na zdraví.