Psychologie a Internet Syllabus jaro 2009 Vyučující: doc. PhDr. David Šmahel, Ph.D. Kontakt: smahel@fss.muni.cz Základní charakteristika: Kurz je jednosemestrový, v rozsahu dvou hodin týdně. Seminář je realizován jako projektová výuka. Cíl kurzu: Kurz si klade za úkol seznámit studenty se základními pojmy používanými v souvislosti s psychologií internetu (resp. psychologií na internetu) a dále s pojmy používanými v souvislosti se studiem počítačově zprostředkované komunikace (CMC). Požadavky na zápočet: 1) Aktivní účast na seminářích (80%) 2) Zpracování shrnutí výsledků tří odborných článků na zvolené téma. Student si téma sám zvolí (ideálně z okruhů témat tohoto syllabu, ale kreativitě se meze nekladou) a vyhledá tři odborné články z recenzovaných časopisů, které najde ve vědeckých databázích (EBSCO, Science Direct, SCOPUS, JSTOR, ProQuest atd.) Doporučené časopisy jsou následující: CyberPsychology & Behavior, Journal of Computer-Mediated Communication's, Computers in Human Behavior, články však mohou být i z jiného recenzovaného časopisu. Na základě zvolení tématu a nalezení tří relevantních článků zašle student vyučujícímu do 2 týdnů od prvního kurzu v semestru (tj. do 3.3.2009) svůj návrh, který bude obsahovat: o Název zvoleného tématu o Úplné reference tří článků týkajících se tohoto tématu (název článku, autory, rok, časopis, ze kterého pochází …) o Počet stran každého z článků o Abstrakt každého z článků Vyučující téma a články přijme, případně navrhne výměnu tématu nebo některého z článků a zvolí následující ze dvou variant: a) student bude prezentovat téma a obsah článků na semináři v průběhu semestru v cca 20 min prezentaci (v Power Pointu) b) student sepíše 4 až 5 stránkové shrnutí zvoleného tématu (ve Wordu nebo pdf) Prezentace nebo písemné shrnutí by měl obsahovat následující: o popis předmětu, cílů a teoretických východisek výzkumu o představení výsledků výzkumu o z diskuse autorů článku (kontext výzkumu, srovnání s výsledky jiných výzkumů) o vlastní kritické zhodnocení výzkumů – co si o tom myslíte, jaký je váš názor na výsledky a metodu, kde vidíte omezení výzkumu o student by se měl pokoušet poukázat na souvislosti mezi třemi zvolenými výzkumy a tím ukázat různorodost pohledu na dané téma Osnova semináře psychologie a internet: 1. Vyhledávání na internetu, věda na internetu, elektronické informační zdroje Adolescenti a internet 2. Internet jako prostředí bez zábran („disinhibited behavior“), používání internetu adolescenty, přístup k internetu (přehled výzkumů) 3. Virtuální identita, vnímání sebe sama na internetu, iluze já, blogy 4. Praktický seminář online: experiment (zatím neurčeno) 5. Psychoterapie on-line, internetové poradenství 6. Elektronické komunikace a její specifika, jazykové prostředky 7. Závislost na Internetu 8. Hry on-line, MUDy a virtuální světy 9. Metody výzkumů na internetu, negativa a pozitiva internetových výzkumů 10. Internet a pornografie, cybersex 11. Vliv internetu na člověka (důsledky používání internetu), láska a přátelství on-line 12. Multitasking a multiplicitní komunikace, agrese na Internetu, flaming, „virtuální harassment“ 13. Volné téma (např. vzdělávání na internetu, virtuální sociální skupiny, psychologické aspekty teleworkingu, marketing na internetu, virtuální prezentace) Literatura: Aisbett, K. (2001). Internet@home - What do Australian users want? Staženo z Australia Broadcasting Authority: březen, 2002. Dostupný z www: http://www.aba.gov.au/internet/research/home/index.htm Gackenbach, J. (Ed.), Psychology and the Internet, intrapersonal, interpersonal, and transpersonal implications. San Diego: Academic Press. ISBN: 0-12-271950-6 Knox, D., Vivian, D., Sturdivant, L., & Marty E. (2001). College student use of the internet for mate selection. : College Student Journal, Mar2001, Vol. 35 Issue 1, p158. Staženo 15. ledna, 2002, z : Academic Search Premier database. ISSN: 0146-3934 Mann, Ch. & Steward, F. (2000). Internet Communication and Qualitative Research. London: Sage Publication. Matheson, K., & Zanna, M. P. (1988). The impact of computer-mediated communication on self-awareness. Computer in Human Behavior, 4, 221-233. McLuhan, M. (2000). Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota. ISBN: 80-7217-128-6 Samuel, M. Y. H., & Tatia, M. C. L. (2001). Computer Usage and Its Relationship With Adolescent Lifestyle in Hong Kong. Hong Kong: Journal of adolescent health, 29: 258-266. Staženo 15. ledna, 2002, z : ScienceDirect. Short, J. A., Williams, E., & Christie, B., (1976). The social psychology of telecommunication. Chichester: John Wiley. Subrahmanyam, K., Greenfield, P., Kraut, R., & Gross, E. (2001). The impact of computer use on children's and adolescents' development. Los Angeles: University of California. Staženo leden, 2002, z: ScienceDirect. Suler, J. (1998). The Psychology of Cyberspace. Staženo: leden, 2002. Dostupný z www: http://www.rider.edu/~suler/psycyber/psycyber.html Šmahel, D. (2001). Specifika elektronické komunikace. Československá psychologie, 45, 3, 252 - 258. Šmahel, D. (2002). Dospívající v prostředí internetu – reálná a virtuální identita. In Plaňava, I., Pilát, M., (Eds.), Děti, mládež a rodiny v období transformace. Barrister&Principal - studio, Brno 2002, s. 260-272. ISBN: 80-86598-36-5 Šmahel, D. (2003a). Souvislosti reálné a virtuální identity dospívajících. In Mareš, P. & Potočný, T. (Eds.): Modernizace a česká rodina. ISBN: 80-86598-61-6 Šmahel, D. (2003b). Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton. ISBN: 80-7254-360-1 Šmahel, D. (2003c). Adolescenti a internet: identita, vztahy, komunikace. Disertační práce. Brno: FSS MU. Turkle, S. (1998). Life on the screen. New York: Touchstone Books. ISBN: 0684833484 Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál. ISBN: 80-7178-291-2 Vybíral, Z. (2002). Výzkum disinhibice u mladých uživatelů chatu. In Plaňava, I., Pilát, M., (Eds.), Děti, mládež a rodiny v období transformace. Barrister&Principal - studio, Brno 2002, s. 273-295. ISBN: 80-86598-36-5 Wallace, P. (1999). The psychology of the Internet. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 0-521-79709-8