Diagnostické interview, pozorování chování, anamnéza Psychodiagnostika dětí a mládeže, PSY 403 Přednáška 3 Obsah přednášky • Rozhovor s dítětem, doporučené postupy,faktory ovlivňující rozhovor, typy rozhovorů, vývojová specifika vedení rozhovoru s dítětem • Pozorování chování při interview, faktory ohrožující validitu pozorování • Anamnéza Základní struktura úvodního rozhovoru n Navázání kontaktu n Jádro rozhovoru n Ukončení rozhovoru Obecné principy vedení rozhovoru n Empatie n Respekt n Opravdovost (kongruence mezi verbální a neverbálním sdělením určeném klientovi) n Expertnost n Atraktivnost n Důvěryhodnost „Koán“ pro zahájení rozhovoru s dítětem n Dospělí jsou často příliš agresivní v pokusu iniciovat rozhovor s dítětem Základní specifické principy vedení rozhovoru § Kladení otázek: princip „co“ a „jak“ nikoli „proč“ n Nechat mluvit klienta n Jednoduchá akceptace n Zachycení a objasnění n Parafrázování n Interpretace n Ujištění n Používání pomlk Anamnéza n Rodinná anamnéza (RA) n Osobní anamnéza ü autoanamnéza ü heteroanamnéza v Lékařská anamnéza v Psychologická anamnéza Psychologická anamnéza n Rodina (nukleární rodina, sourozenci, nemoci v rodině) n Prenatální období a porod n Raný vývoj n Další vývoj n Scholarita n Somatické zdraví n Emocionální vývoj n Vývoj postojů k hodnotám n Vývoj sociálních vztahů n Návyky n Zájmy, aktivity n Výchovné potíže, poruchy chování n Vývoj abnormních patických stavů n Vývoj pracovních návyků n Eroticko-sexuální vývoj