PSY411 Pedagogická a školní psychologie Jarní semestr 2009 Vyučující: Prof.PhDR. Jiří Mareš,CSc., Mgr. et Mgr. Jan Mareš ,Ph.D. Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teoriích v rámci okruhů a dovednost je prakticky aplikovat. V rámci kurzu budou studenti seznamováni paralelně s českou i anglickou terminologií, aby byli po skončení kurzu schopni dále studovat a používat internetové zdroje. Osnova: - Učení, chyba a učení, styly učení - Elektronické učení, jeho výhody a nevýhody - Autoregulace učení - Psychologický pohled na učivo: žákovské pojetí učiva, strukturování učiva - Stres a zvládání školní zátěže žáky - Sociální opora u dětí a dospívajících - Psychosociální klima školní třídy a školy - Kvalita života u dětí a dospívajících // POŽADAVKY NA UKONČENÍ KURZU: 75 % účast na výuce (včetně přednášek) // zpracování písemné práce v rozsahu 5 stran. Téma bude stanoveno po dohodě s vyučujícím v semináři. Termín odevzdání je do 4.5.2009. Práci student odevzdává současně v elektronické podobě do odevzdávárny v ISu a ve vytištěné podobě sekretářce katedry paní Kroutilové // vykonání zkoušky Literatura: Čáp, Jan - Mareš, Jiří [pedagog]. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001 Psychologie ve školní praxi. Edited by David Fontana. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997 Soudobé teorie vzdělávání. Edited by Yves Bertrand, Translated by Oldřich Selucký. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998