Témata ke zkoušce 2008/2009 Evaluační výzkum I Ústní zkouška z předmětu sestává ze dvou částí. A – prozkoušení poznatků z následujících předmětných oblastí Evaluační výzkum: 1. Co je sociální a veřejný problém 2. Rozdíl definice sociálního rizika a sociálního problému 3. Proces utváření sociálního problému jako veřejné agendy 4. Co je sociální potřeba a jaké druhy potřeb rozlišujeme. 5. Co je veřejný a sociální program? 6. Fáze utváření sociálního programu a druhy evaluačního výzkumu 7. Co je analýza potřeb a dva přístupy k analýze potřeb 8. Etapy zpracování výzkumu analýzy potřeb 9. Definice potřeb při jejich analýze, Kauzální mapa 10. Evaluace v etapě plánování, analýza a tvorba programové strategie Metody a techniky výzkumu: 11. Formulace výzkumného a praktického problému, otázka zadavatele (Disman) 12. Proces operacionalizace proměnných na cestě (jev, vlastnost, znak (ukazatel) , indikátor) 13. Rozdíl mezi kvalitativní a kvantitativní výzkumnou strategií 14. Základní výzkumné metody : Výběrové dotazníkové šetření (Zich) Případová studie, Komparativní výzkum a Experiment (Bryman) 15. Validita, reliabilita a opakovatelnost v kvantitativním výzkumu 16. Podstata kvalitativního výzkumu, otázka validity, spolehlivost a autentičnost kvalitativních informací 17. Výběry a výběrová šetření v kvantitativním a kvalitativním výzkumu 18. Typy záměrných výběrů 19. Metody a techniky sběru dat: pozorování (Zich) 20. Dotazování technikou rozhovoru. Rozdíly standardizovaného a nestandardizovaného rozhovoru, etapy rozhovoru (Szostkiewicz) 21. Hloubkový rozhovor a „focus group“ rozhovor 22. Typy metod sběru dat podle velikosti analytické jednotky (face to face metody…) 23. Zásady psaní závěrečné zprávy 24. Typy proměnných z hlediska analýzy dat (nominální, dichotomická, intervalová, ordinální, viz Bryman 322 a násl.) 25. Tvorba dotazníku a otázek v dotazníku, povaha otázek v kvalitativním a kvantitativním dotazování B – diskuse nad výsledky empirického výzkumu Kolokvium nad seminární prací: Analýza potřeb intervence vybraného sociálního problému Připravte krátkou prezentaci seminárky. Pokud přijdete jako tým, buďte připraveni všichni členové týmu. V rámci kolokvia mohou zkoušející libovolně měnit respondenta. Struktura prezentace: 1. Praktické a výzkumné cíle studie 2. Definice problému a kauzální mapa problému 3. Operacionalizace výzkumných otázek (hypotéz) do podoby ukazatelů a indikátorů 4. Hlavní výsledky seminární práce ( případně prezentace výzkumného nástroje) 5. Úvaha o cílech budoucích intervencí (praktické doporučení) Délka prezentace: 5 minut