Adobe Systems PSY108 Sociální psychologie Sylabus PŘEDMĚTU PRACOVIŠTĚ Katedra psychologie, Fakulta sociálních studií MU PŘEDMĚT PSY108 Sociální psychologie FORMA STUDIA denní studium ŠKOLNÍ ROK JS 2010 Vyučující předmětu prof. PhDr. Petr Macek, CSc. - garant předmětu (přednášky, zkouška) Katedra psychologie a IVDMR, FSS MU e-mail: macek@fss.muni.cz PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. - (přednášky, semináře) Katedra psychologie, FSS MU e-mail: vaculik@fss.muni.cz Mgr. Ondřej Bouša – (semináře) Katedra psychologie FSS MU bousa@mail.muni.cz Mgr. Jiří Dalajka – (semináře) Institut pro výzkum dětí, mládeže a rodiny FSS MU e-mail: dalajka@fss.muni.cz Mgr. Pavel Řezáč - (semináře) Katedra psychologie, FSS MU e-mail: parez@mail.muni.cz Mgr. Jan Šerek – (semináře) Katedra psychologie FSS MU serek@fss.muni.cz Charakteristika předmětu PSY108 navazuje na předmět PSY107 a tvoří s ním nedílný celek. Předmět zahrnuje dvouhodinovou přednášku (jednou za 14 dní společně pro všechny studenty) a dvouhodinový seminář (jednou za 14 dní pro každou seminární skupinu). Předmět je primárně určen posluchačům bakalářského studia psychologie (ECTS A). PSY108 se zaměřuje na problematiku postojů, interpersonálních vztahů, skupin a vybraných aspektů sociálního chování. Cíl předmětu Cílem je osvojit si základní pojmy, poznatky a některé teorie o interpersonálním chování a uvést je do souladu s dřívějšími poznatky o vztahu k sobě a interpersonálním poznávání. V tomto předmětu jde především o výklad z pozice sociálně-kognitivního paradigmatu. Absolvování předmětů PSY107 a PSY108 vytváří nutnou poznatkovou bázi pro aplikační oblasti sociální psychologie - poradenství, psychologii organizace a řízení, pro klinickou psychologii a psychoterapii. Organizace předmětu Počet kreditů: 5 Ukončení předmětu: zkouška Prerekvizity: PSY107 Přednášky: 2 hodiny 1x 14 dní Semináře: 2 hodiny 1x 14 dní Seminární skupiny: PSY_A (seminář se koná vždy ve stejný týden jako přednáška) PSY_B (seminář se koná vždy týden následující po přednášce) Předmět tvoří šest tématických bloků (přednáška a seminář) . Závěrečná přednáška má shrnující charakter a specifikuje požadavky na zkoušku. Přednášky i semináře se konají zpravidla jednou za 14 dní. Do seminárních skupin se studenti zapisují prostřednictvím informačního systému MU. Jsou vypsány celkem dvě seminární skupiny - PSY_A, PSY_B. Konkrétní časový harmonogram je upřesněn ve speciálním souboru umístěném ve studijních materiálech předmětu PSY108. Požadavky na ukončení předmětu Účast na seminářích Účast na seminářích je povinná a přítomnost na semináři je kontrolována (neplatí pro seminář v rámci kterého se koná terminologický test). Bez omluvy je možná jedna neúčast na semináři. Případná druhá neúčast musí být písemně omluvena u vedoucího seminární skupiny, který (nepozději do týdne od konání daného semináře) rozhodne o uznání či neuznání omluvy. Pokud student výše uvedené podmínky účasti nesplní, nemůže se zúčastnit závěrečné zkoušky. SEMINÁRNÍ úkoly § V průběhu semestru budou studenti pracovat na dvou níže uvedených seminárních úkolech – seminární práci a terminologickém testu. Odevzdání seminární práce v určeném termínu, resp. zvládnutí terminologického testu ve stanoveném termínu je podmínkou, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. § Oba seminární úkoly jsou bodově hodnoceny a získané body jsou součástí výsledného hodnocení. U každého seminárního úkolu musí student získat minimální počet bodů. Pokud nedosáhne u každého dílčího úkolu (seminární práce a terminologickém testu) minimálního počtu bodů, nemůže se zúčastnit závěrečné zkoušky. § Plagiátorství Všechny písemné úkoly budou vytvořeny výhradně pro předmět PSY108, tj. text jakéhokoliv písemného úkolu se nesmí shodovat s textem nebo nápadně podobat textu, který vznikl pro účely jiného předmětu. Odevzdáním každého písemného úkolu student stvrzuje, že je výhradním autorem textu, respektuje řádné způsoby citace a bere na vědomí, že práce bude uložena v elektronickém archívu předmětu a původnost práce bude prověřena systémy pro odhalování plagiátu. Požadavky na ukončení kurzu V průběhu semestru musí student úspěšně splnit celkem 2 úkoly k tomu, aby se mohl přihlásit ke zkoušce. Jejich 100% realizace a splnění v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit k závěrečné zkoušce. Úkoly jsou plněny formou týmové i individuální práce, jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech kurzu PSY108. ÚKOL 1: Terminologický test Tento úkol tvoří písemný test. Test bude obsahovat 12 sociálně psychologických pojmů. Účastníci kurzu mají za úkol: 1. zařadit pojem do oblasti sociální psychologie 2. definovat pojem, vysvětlit jej v případě, že z definice nebude zcela jasné o co se jedná 3. uvést související pojmy (ze seznamu hesel uvedených v závěru tohoto sylabu) Seznam všech sociálně psychologických hesel, z nich budou některé vybrány do testu je uveden v závěru toho sylabu. Písemný test bude součástí druhého studijního setkání. Test bude hodnocen 24 body, každý pojem 2 body. Pro jeho úspěšné splnění je třeba dosažení 14 bodů. V případě neúspěchu je možné test jednou opakovat. Náhradní termín testu nemusí být součástí studijního setkání a bude v průběhu semestru (mimo zkouškové období). V případě druhého neúspěchu, musí student kurz opakovat. Jako základní zdroje, z nichž je možné termíny studovat, je vhodné využít: Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2004): Social psychology. New Jersey, Prentice-Hall. Myers, D. (2005): Social psychology. New York, McGraw-Hill. Ke studiu je možné využít také: Vaculik, M. (ed) (2006). Vybrané pojmy ze sociální psychologie. Brno: FSS MU Macek, P. (ed.) (2000): Heslář pojmů ze sociální psychologie. Brno: FSS MU, Brno. Tyto texty jsou umístěny ve studijních materiálech kurzu PSY 108. Terminologický test se bude konat na semináři č. 5 , tj. 20. 4.. a 27. 4. 2010, konzultujte s Mgr. P. Řezáčem a dr. M. Vaculíkem. ÚKOL 2: Esej – kritické shrnutí sociálně-psychologického článku (práce ve dvojicích) Studenti vytvoří spontánně dvojice. Každá dvojice bude mít za úkol napsat kritické shrnutí sociálně-psychologického článku, který popisuje výsledky empirického výzkumu a má rozsah min. 10 tiskových stran (ne tzv. Brief Empirical Reports). Článek si vybere každá dvojice student zvlášť z časopisu „Journal of Personality and Social Psychology“ či „European Journal of Social Psychology“ (časopisy jsou k dispozici v elektronických databázích MU). Článek bude vybrán se zřetel k tématům, které se probíraly v tomto a minulém semestru (PSY107 a PSY 108). Vhodnost článku ke shrnutí nejdříve konzultujte s vyučujícím Mgr. Ondřejem Boušou a to nejpozději do 14. 3. 2010. Pro přijetí je třeba splnit následující kritéria: 1. Délka shrnutí min. 3 a max. 5 normostran (normostrana = 1 800 znaků včetně mezer). 2. Obsah shrnutí bude z jedné poloviny popis vybraného článku (kdo článek napsal, co je předmětem výzkumu, z jakých teorií vychází, jakou použil metodu a co zjistil). Druhá polovina shrnutí bude Vaše hodnocení toho co Vám článek přinesl, jak zapadá do sociálně psychologických teorií, které jste se v dosavadním průběhu kurzu dozvěděli a jak tyto Vaše znalosti obohatil. V této druhé části bude použito nejméně 5 pojmů ze sociální psychologie, které byly obsažené v kurzech PSY 107 a PSY 108. V závěrečné pasáži se zaměříte na kritiku stati, zhodnotíte slabiny prezentovaného výzkumu a navrhnete, jakým směrem by se další výzkum (například) mohl ubírat. Zde půjde o to, aby vaše úvaha byla smysluplná, ne ovšem vyčerpávající. 3. Včasné odevzdání do studijních materiálů kurzu PSY108 (do 11. dubna 2010) V případě, že esej nebude splňovat některé z výše uvedených požadavků, bude vrácen k doplnění a přepracování. Esej je možné přepracovat pouze jednou. Nebude-li splňovat požadavky ani po přepracování, musí student kurz opakovat. Zkouška § Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY108 (viz Požadavky na ukončení předmětu) a získal zápočet za předmět PSY107. § Zkouší se v rozsahu látky, který je dán obsahem předmětů PSY107 a PSY108. Je nezbytné, aby student při přípravě na zkoušku využíval několik informačních zdrojů a neopíral se pouze o jeden studijní text. § Zkouška má písemnou nebo ústní formu. Student si může zvolit, jakou formu zkoušky si vybere, musí však počítat s kapacitním omezením počtu studentů u ústní zkoušky (ta se zpravidla vypisuje pro takový počet studentů, který odpovídá polovině všech, kteří se kursu účastní).. § Písemná forma zkoušky (písemný test) obsahuje 18 otázek. Otázky jsou otevřené i s možností volby. Každá otázka je hodnocena 2 - 3 body. Minimální počet bodů, které musí student získat je 29.. § Ústní forma zkoušky obsahuje dvě otázky. První otázka je vědomostní ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Druhá otázka směřuje k dovednosti aplikace tohoto poznání na interpretaci reálné sociální situace či konkrétního problému. Bodové hodnocení ústní formy zkoušky je následující: A: 44 bodů, B: 40 bodů, C: 36 bodů, D: 31 bodů, E: 29 bodů, F: 0 bodů a celkový neprospěch z předmětu. Bodové hodnocení písemných úkolů a zkoušky Úkol maximální počet bodů minimální počet bodů ÚKOL 1 Seminární práce 20 12 ÚKOL 2 Terminologický test 24 14 Zkouška 44 29 Σ 88 55 Celkové hodnocení předmětu Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly a výkonem při zkoušce. Bodové hodnocení je převedeno na známky podle následujícího klíče: známka bodové hodnocení A 88 - 79 B 78 - 73 C 72 - 67 D 66 - 61 E 60 - 55 F 54 - méně Důležité SKUTEČNOSTI, které je dobré mít na paměti 1. Podmínkou proto, aby se student mohl zúčastnit závěrečné zkoušky, je požadovaná účast na seminářích, splnění seminárního úkolu a úspěšné absolvování terminologického testu. 2. Příprava na zkoušku nemůže být založena pouze na znalosti odpřednášeného, přednášky navíc pokrývají jen část zkoušené látky. Nutná je samostatná příprava a práce se zadanou odbornou literaturou. 3. Pokud není seminární práce v prvním termínu přijata, student má jeden náhradní termín, do kterého ji může dopracovat. Pokud nebude ani po dopracování přijata jako vyhovující, student daný seminární úkol nesplnil 4. Terminologický test je možné opakovat jednou. . Obzvláště důležité termíny akce PSY_A PSY_B Konzultace a vybrání článku – empirické studie 14. 3. 2010 14. 3. 2010 Odevzdání seminární práce 11. 4. 2010 11. 4. 2010 Terminologický test 20. 4. 2010 27. 4. 2010 Problémové okruhy Níže uvedené problémové okruhy jsou součástí přednášek předmětu PSY108. Protože se jedná o relativně rozsáhlá témata, nelze spoléhat na to, že vše podstatné zazní na přednášce a je nutné studovat samostatně z uvedených zdrojů.. Teorie postojů 1. Postoj - základní charakteristiky Základní vymezení postoje, některé teoretické přístupy a modely (trojkomponentový, jednokomponentový). Struktura postoje, kognitivní, emoční a behaviorální komponenta. Další charakteristiky postoje: komplexita, konzistence, intenzita, stabilita). Záměrná a nezáměrná změna postojů, klasické a novější teorie (L. Festinger, F. Heider, D. Bem, C. Hovland, S. Chaiken, R. Petty, J. Cacioppo). Souvislost postojů s chováním (M. Fishbejn, I. Ajzen, R. Fazio). Základní literatura Základní literatura autor strany počet stran Výrost, J.: Postoje, jejich utváření a změna. In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds.) (2008) str. 127 - 146 20 Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2004): Attitudes and Attitude Change str. 215 - 249 35 Doplňující literatura autor strany počet stran Stahlberg, D., Frey, D.: Attitudes: Structure, Measurement and Functions. In Hewstone, M., Stroebe, W., Codol J. P., Stephenson, G.M. (Eds.) (1996). str. 205 - 239 34 Stroebe, W., Jonas, K.: Principles of Attitude Formation and Strategies of Change. In M. Hewstone, W. Stroebe, J. P. Codol, G. M. Stephenson (Eds.) (1996). str. 240 - 276 36 2. Sociální vlivy: konformita, vyhovění, poslušnost Konformita (conformity): 3 klasické experimenty zaměřené na konformitu (Sherifův experiment o formování norem, Aschův experiment na zkoumání skupinového tlaku, Milgramovy experimenty o poslušnosti). Informační sociální vliv (potřeba vědět, co je správné): za jakých podmínek podléhají lidé informačnímu sociálnímu vlivu. Normativní sociální vliv (potřeba být akceptován): za jakých podmínek podléhají lidé normativnímu sociálnímu vlivu. Vyhovění (compliance) žádosti o změnu chování. Jak na to - the door in the face technique, the foot in the door technique. Poslušnost (obedience) vůči autoritě. Jakou roli má normativní a informační sociální vliv? Základní literatura Základní literatura autor strany počet stran Slaměník, J. Konformita. In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds.) (2008) str. 339 - 356 18 Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2004): Conformity: Influencing Behavior str. 251 - 296 45 Doplňující literatura autor strany počet stran Myers (2005): Conformity str. 207 - 242 35 Interpersonální vztahy 3. Interpersonální přitažlivost a potřeba blízkého vztahu Sociální atraktivita, faktory, které ji ovlivňují (blízkost, podobnost, reciprocita, fyzická atraktivita). Psychologické teorie interpersonální přitažlivosti (H. Kelley, J. Thibaut, D. Buss). Zisky a ztráty v blízkých vztazích (důvěra, úzkost, kompetence, odpovědnost). Komplementarita a podobnost partnerů. Fáze utváření vztahu, jeho dynamika a krize. Ztráta blízkého vztahu, sociální osamělost. Základní literatura Základní literatura Autor strany počet stran Výrost, J.: Osobní vztahy. In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds.) (2008) str. 233 - 248 16 Slaměník, I.: Afiliace, atraktivita, láska. In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds.) (2008) str. 249 - 266 18 Aronson, Wilson, Akert, (2004): Interpersonal Attraction str. 337 - 378 42 Doplňující literatura Autor strany počet stran Wiemann, J. M.,Giles, H.: Communication in Interpersonal and Social Relationships. In M. Hewstone, W. Stroebe, J. P. Codol, G. M. Stephenson (Eds.) (1996). str. 316 - 344 28 Myers (2005): Attraction and Intimacy: Liking and Loving Others str. 423 - 472 49 4. Variabilita sociálního chování: orientace na druhé, pomáhání a ubližování Kulturní determinanty sociálního chování: individualismus a kolektivismus, vliv hodnotové orientace (H. Triandis, S. Schwartz, S. Kitayama). Prosociální orientace a prosociální chování - evoluční, osobnostní a situační vlivy (bystander effect, pluralistic ignorance, diffusion of responsibility, E. Wilson, H. Kelley, J. Thibaut, R. Cialdini, C. Bateson). Osobnostní, situační a kulturní determinanty agresivního chování, ubližování a tolerance vůči násilí (L. Berkowitz, A. Bandura, R. Baron, N. Malamuth). Základní literatura Základní literatura Autor strany počet stran Slaměník, I., Janoušek, J.: Prosociální chování. In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds.) (2008) str. 285 - 302 17 Lovaš, L.: Agrese. In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds.) (2008) str. 267 - 284 18 Aronson, Wilson, Akert, (2004): Prosocial Behavior str. 381 - 412 32 Aronson, Wilson, Akert, (2004): Aggression str. 415 - 453 39 Doplňující literatura Autor strany počet stran Myers (2005): Helping str. 475 - 517 42 Skupinové procesy 5. Malá sociální skupina Základní možná vymezení skupiny, klíčové charakteristiky pro definování. Klasifikace a typologie skupin. Struktura skupiny: pozice, role normy, status. Vývojové procesy v malých skupinách: vývoj struktury skupiny, vývoj skupiny v čase. Skupinová dynamika skupiny: koheze, tenze. Vlivy skupiny na jednotlivce: sociální facilitace, sociální zahálení (loafing), deindividualizace. Skupinové řešení problémů: skupinová polarizace, groupthink. Vůdcovství. Sociometrie - metoda analýzy skupinových vztahů. Základní literatura Základní literatura autor strany počet stran Lovaš, L.: Malé sociální skupiny. In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds) (2008) str. 321 - 338 18 Aronson, Wilson, Akert, (2004): Group Processes str. 299 - 334 36 Doplňující literatura autor strany počet stran Wilke, H., Van Knippenberg, A.: Group performance. In M. Hewstone, W. Stroebe, J. P. Codol, G. M. Stephenson (Eds.) (1996). str. 439 - 486 47 Van Avermaet , E.: Social Influence in Small Groups. In M. Hewstone, W. Stroebe, J. P. Codol, G. M. Stephenson (Eds.) (1996). str. 487 - 529 42 Myers (2005): Group Influence str. 285 - 326 41 6. Společenské stereotypy a předsudky. Masové a mediální vlivy. Společenské normy, stereotypy, mýty a předsudky (W. Lippmann, G. Allport, S. Fiske). Determinace chování a prožívání jedince velkou skupinou. Charakteristika davu, fenomény davového chování. Některé teorie davového chování (G. LeBon, R.W. Brown, Turner, N. Smesler). Skupinová anonymita a sugesce. Mediální tlak na chování a prožívání. Základní literatura Základní literatura autor strany počet stran Zelová, A.: Makrosociální jevy a procesy In J. Výrost, I. Slaměník, (Eds.) (2008) str. 357 - 372 16 Aronson, Wilson, Akert (2004): Prejudice str. 456 - 503 48 Doplňující literatura autor strany počet stran Le Bon, G. Duše davů. Praha. materiály k předmětu PSY108 Literatura Základní literatura Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.) (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing. Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2005). Social psychology. New Jersey: Prentice-Hall. Další texty vhodně doplňují všechna témata, která jsou součástí předmětu PSY108. Prostudování alespoň některých z nich velmi doporučujeme. U anglických zdrojů se jedná o texty obsahující řadu informací ze sociální psychologie, které se neobjevují v českých zdrojích. Doplňující literatura Brehm, S., Kassin, S., Fein, S. (2005). Social Psychology. Houghton Mifflin Company. Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál. Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha, Portál. Hewstone, M., Stroebe, W., Codol J. P., Stephenson, G.M. (1996). Introduction to Social Psychology. A European Perspective. Oxford, Blackwell Publishers Ltd. Myers, D. (2005). Social psychology. New York, McGraw-Hill. Smith, E. R., Mackie, D. M. (2004). Social Psychology. Philadelphia, Psychology Press. Studijní materiály v Informačním systému MU V informačním systému MU v části studijní materiály předmětu PSY108 najdou studenti podklady k vybraným tématům uvedených v sylabu a prezentovaným na přednáškách (soubory ve formátu pdf) a další pokyny nezbytné k plnění úkolů. Obsah seminářů Obsah seminářů bude tvoři kombinace níže uvedených bodů: § diskuse k přednášeným tématům § procvičování přednášeného formou vlastního zážitku na sobě - aplikace metod sociální psychologie § diskuse témat z běžného života se zřetelem na uplatňování dovednosti vidět sociálně psychologickou dimenzi daných jevů a událostí § diskuse vyplývající z prezentací připravených účastníky předmětu Semináře jsou zaměřeny na praktickou aplikaci znalostí prezentovaných na přednáškách a doplněných samostudiem. Mají interaktivní podobu - sami účastníci jsou aktivními tvůrci obsahu a podoby seminářů. Obsah seminářů má proto pravděpodobnostní charakter. Lze jej měnit podle aktuálních požadavků studentů nebo potřeby vyučujícího. seminář obsah 1 Požadavky na ukončení kurzu, Postojová změna v akci: Kolo 2 Blízké interpersonální vztahy: ICL 3 NASA 4 Psychologie spravedlnosti 5 Terminologický test 6 Masové a mediální vlivy, stereotypy a předsudky terminologický test - pojmy A affectively based attitude altruism anxious / ambivalent attachment style attachment styles attitude attitude inoculation avoidant attachment style B balance theory behaviorally based attitude bystander effect C central route to persuasion cognitive dissonance theory cohesiveness communal relationship companionate love comparison level comparison level for alternatives conformity contingency theory of leadership D dendividuation diffusion of responsibility door in the face technique E elaboration likehood model empathy-altruism hypothesis equity theory exchange relationship F foot in the door technique G gain-loss effect great person theory group dynamics group polarization group structure groupthink H heuristic - systematic model of persuasion I illusory correlation informational social influence in-group in-group bias M minimal groups N need for cognition negative-state relief hypothesis nonsocial group norm of reciprocity normative social influence O obedience out-group out-group homogeneity effect P passionate love peripheral route to persuasion persuasive communication pluralistic ignorance prejudice private acceptance process loss propinquity effect prosocial behavior public compliance R reactance theory reference group S secure attachment style self-disclosure social exchange theory social facilitation social group social impact theory social loafing social norms social role stereotype T theory of reasoned action tit for tat strategy triangular theory of love