„Hluková“ tradice  vychází z konceptu hluku (nežádoucího zvuku, který obtěžuje, ruší či škodí)  lineární sekvence: zdroj hluku  šíření  postižený jedinec  pasivita jedince  rozmrzelost z hluku (noise annoyance) jako obecná emoční reakce  predikce rozmrzelosti na základě akustických a mimoakustických proměnných Tradice sonosféry (soundscape)  vychází z konceptu sonosféry (zvukového prostředí určitého místa jako celku, systému)  zdůrazňuje aktivní roli jedince v percepci i utváření sonosféry  diferencovaný, kvalitativní pohled: důraz i na žádoucí zvuky, ocenění pestrosti a vyváženosti sonosféry, kulturní hodnoty zvuků…  anglicky ○ soundscape  německy ○ Schallwelt ○ Klanglandschaft ○ Lautsphäre (~ sonosféra v češtině, v polštině) ○ Schall-Empfindungsraum  francouzsky ○ le paysage sonore  švédsky ○ ljudlandskap Sonosféra je systém všech zvuků slyšitelných na určitém místě  „systém“ – zdůraznění provázanosti  „slyšitelných“ – zdůraznění perspektivy konkrétního „posluchače“  „na určitém místě“ – sonosféru obvykle spojujeme s lokalitou SONOSFÉRA = „Zvukové prostředí. Technicky vzato je to jakákoli část zvukového prostředí považovaná za předmět studia. Termín se tak může vztahovat ke skutečným prostředím nebo k abstraktním konstrukcím, jako jsou hudební skladby a montáže z nahrávek, zvláště když o nich uvažujeme jako o prostředích.“ (R.M. Schafer, The Soundscape, 1994: 274-5 orig.: The Tuning of the World, 1977)  … jako mediátor vztahu mezi člověkem a jeho prostředím (zvuk jako médium)  prostředí  tento proces = akustická komunikace zvuk struktura reference Kontinuum: ŘEČ ––– HUDBA ––– SONOSFÉRA  míra akustického repertoáru   striktnost syntaktické struktury   časová hustota informací   sémantická úroveň  (Truax, Acoustic Communication, 2001) Řeč Sonosféra Hudba Zvuková událost (R.M. Schafer)  zvuk včetně referenčního obsahu a kontextu výskytu  konkrétnost, jedinečnost  setkání Zvukový objekt (P. Schaeffer)  zvuk per se, percepční jev, charakterizovatelný v termínech obálky  abstrakce (dekontextualizace), manipulace nejmenší samostatná část zvukového prostředí Signály (signals) Výrazné zvuky nesoucí důležitou informaci. * mobily, sanitka, prodavač lákající ke stánku Pozadí (keynote) Zvuky udávající základní charakter sonosféry; není běžně v centru pozornosti. * hlasy, kroky, holubi, vítr Význačné zvuky (soundmarks) Jedinečné, kulturně ceněné zvuky. * zvon  paralela s psychologií vnímání (Gestalt psychologií)  figura – ohnisko zájmu (~ signál, soundmark)  pozadí – nerozlišený shluk zvuků, ambient, textura (~ keynote sounds)  elementy sonosféry jsou statičtější Dominanta Výrazný zvuk v popředí, dominující sonosféře. * fontána Popředí Zvuky vznikající v blízkosti „posluchače“ („tady“). * hlasy, kroky, holubi, vítr Horizont Zvuky ze vzdálených zdrojů („tam“). * doprava, klaksony, houkačka sanitky Prostor Pasivní akustické vlastnosti prostředí (šíření zvuku). * relativně otevřený prostor Hi-fi soundscape  nízká hladina ambientního zvuku  zvuky se nepřekrývají (akustická nika)  existuje perspektiva (dimenze vzdálenosti)  zřetelná rytmicita  umožňuje komunikaci, prostorovou orientaci  podporuje interakci, participaci ~ přírodní / venkovská sonosféra Lo-fi soundscape  vysoká hladina hluku na pozadí  vysoká hustota zvuků, individuální zvuky zanikají, překrývají se  neexistuje vzdálenost (blízký akustický horizont)  množství rytmů se mísí v chaosu  pocity odříznutí od prostředí, izolace, obrácení pozornosti dovnitř  ztížení interakce, pocity nepřátelství ~ městská sonosféra (R.M. Schafer, The Soundscape, 1977/1994) (Winkler, Rythmicity, 2002) (Winkler, Rythmicity, 2002) „…zdá se, že každý tvor má svou vlastní zvukovou niku ve frekvenčním spektru a/nebo časovém prostoru, neobsazenou v dané chvíli nikým jiným.“ (Krause, The niche hypotheses, 1993)  Ukázka 1  Ukázka 2  Ukázka 3 (Bregman, Demonstrations of Auditory Scene Analysis)