Jak psát článek do odborného časopisu? Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. Typy vědeckých článků • Přehledová studie (review), teoretická studie • Výzkumné sdělení • Metodologický/metodický článek • Případová studie (case study) Přehledová studie (Review) • Meta-analýza, kritické zhodnocení materiálů, které byly na dané téma publikovány, shrnuje vývoj současného empirického výzkumu tématu • Integruje paradigmata a diskurzy • Organizuje, integruje a hodnotí publikované • Jednotlivé části přehledové studie neřadí chronologicky, ale podle souvislostí. Struktura: • Definice a vyjasnění problému • Shrnutí předchozích zjištění • Upozornění na vztahy, rozpory, mezery, nekonzistence v literatuře a v empirických výsledcích • Vize dalšího postupu při řešení problému Metodologický článek • Prezentuje nový metodologický přístup (faktorová analýza, SEM), modifikaci existující metody, diskutuje možnosti získávání, analýzy dat a interpretace výsledků • Obvykle vysoce obecný, proto… – …empirická data prezentuje jako ilustraci přístupu Případová studie • Příspěvek, ve kterém autor popisuje případový materiál získaný v průběhu práce s jednotlivcem nebo organizací • Cíle a možnosti: – představit problém – popsat významné body pro řešení problému; – upozornit na nutnost dalšího výzkumu a teoretického bádání – nutnost dodržovat etické standarty Výzkumné sdělení • Zpráva o výsledcích výzkumu, která je tvořena následujícími částmi, jež reflektují průběh výzkumu: – úvod do problematiky (introduction) – metody (method) – výsledky (results) – diskuse (discussion) Článek jako celek Jak dodržet formu „6“? Jak začít? Kde jste vyrůstali? Sluneční soustava – Zeměkoule – Evropa – Česká republika – Jižní Morava – Brno - …- v pařezové chaloupce na mýtince S jakou úrovní obecnosti začít? Jak dodržet formu „6“? Co napsat do úvodu? Popište, proč je studie důležitá: • Začněte otázkou o lidech • Zjištění a odpovědi předchozích studií – jak se studie vztahuje k předchozím zjištěním – problémy – omezení (zobecnitelnost, chyby výzkumu, neadekvátně použité metody,… – dosud nevyřešené otázky • Výzkumná otázka vaší studie Jak dodržet formu „6“? Zjištění předchozích studií - Měly by úzce souviset s vaší výzkumnou otázkou - Shrňte, co předchozí výzkum zjistil „o lidech“ - Nepodávejte ucelený historický přehled, co už bylo v dané oblasti zjištěno, ale pouze systematizujte relevantní poznatky - Necitujte všechno, co jste již četli, citujte však vše, co jste použili - Nepoužívejte podnadpisy, zbytečně štěpí text Problémy předchozích výzkumů: - Prezentujte vaše stanovisko, proč předešlé výzkumy dostatečně neřeší danou problematiku, neodpovídají na výzkumnou otázku: - Konceptuální, metodologické problémy - Omezení – vzorek - O co se předchozí výzkum v dané problematice nepokusil? - Co bude přínosem vaší studie? Jak otevřít formu „6“? Otázka o lidech versus otázka o výzkumu O výzkumu: „Inteligence není považována za neměnnou schopnost, značná pozornost byla proto věnována zkoumání jejího vývoje.“ O lidech: „V průběhu lidského života dochází k celé řadě vývojových změn. Týkají se tyto změny i inteligence?“ Jak dodržet formu „6“? Otázka o lidech versus otázka o výzkumu Souvisí rodičovská kontrola s menší mírou delikvence adolescentů? Dokáží rodiče ovlivnit případné delikventní chování svého dítěte? Je v adolescenci otevřenost k novým zkušenostem důležitý rys osobnosti? Jsou dospívající, kteří jsou otevření k řešení nových úkolů, přemýšlení o nových poznatcích, …? Jak dodržet formu „6“? Výzkumná otázka vaší studie - Zužuje problém (nejspecifičtější část článku). - Implikuje formulaci hypotézy (a tedy i způsob jejího ověření). - V pojmové úrovni spojuje teorii a metodu. Příklad: „Můžeme tedy předpokládat, že dospívající zbavení možnosti čerpání institucionální opory a současně žijící v nevyhovujících rodinných podmínkách skutečně prospívají hůře než jejich vrstevníci s benefitem dobrých rodinných vztahů?“ „Lze použít výsledky hodnocení studia na VŠ jako efektivní prediktor úspěchu v profesní kariéře?“ Jak dodržet formu „6“? Část o metodách Předkládáme detaily naší studie: - Jak byla studie provedena - Podáváme takové informace, které čtenáři umožní zhodnotit naši studii - Podáváme takové informace, které umožní případnou replikaci našeho výzkumu Cílem této části je poskytnout čtenáři informace o kvalitě provedení výzkumu: - Zvolili jsme adekvátní vzorek? - Byly metody zkoumání vhodně zvoleny? - Byl výzkum bezchybně, přesně, dobře proveden? Rozdělte část o metodách do sekcí: - výzkumný vzorek (respondenti), výzkumné metody, informace o postupu výzkumu a získávání dat, způsob analýzy dat Jak dodržet formu „6“? Část o metodách Výzkumný vzorek (respondenti): - Věk respondentů, - Jakým způsobem byli zařazeni do výzkumu - Charakteristiky vzorku (SES, stav, rodina,…) - Velikost vzorku vzhledem k celé populaci Výzkumné metody: - Originální položky, které jsme použili ve škálách - Informace o reliabilitě, validitě Informace o postupu výzkumu a získávání dat: - Jak jsme získávali data, kdy jsme je získávali, kdo sbíral data Způsob analýzy dat: - Jak jsme postupovali při analýze dat, abychom odpověděli na výzkumné otázky Jak dodržet formu „6“? Část o výsledcích - Výsledkovou část piště tak, aby měla smysl, i když odstraníme čísla (udělejte si „babiččin“ test: „Rozuměla by tomu i moje babička?“ J) - Podejte odpověď na otázku, kterou jste si položili v úvodu - Používejte podnadpisy, abyste oddělili jednotlivé výzkumné otázky např. Co představuje rodičovský monitoring? Vztah mezi monitoringem rodičů a delikvencí jejich dětí. - Připomeňte čtenáři otázku v konceptuálních termínech/konstruktech a operacionalizaci těchto termínů a potom odpovězte na otázku - Často shrnujte a čiňte závěry - Čiňte pouze závěry, které vyplývají z vašich výsledků; uvádějte všechny relevantní výsledky (statistiky) - Výsledky bychom měli podávat formou, která může stát sama o sobě. Čísla dávejte do závorek (F(df=1)=5.034,p< 0.01) - Výsledky jednoduché statistiky můžete prezentovat v textu - Pro komplexnější statistiku použijte grafy a tabulky Jak dodržet formu „6“? Diskuse - Část, kde hodnotíme a interpretujeme výsledky a jejich aplikaci - Musí obsahovat nové závěry - Nesmí být pouho reformulací toho, co již bylo řečeno Jak postupovat? - Začněte s jasným vyjádřením toho, co jste zjistili ve své studii - Diskutujte omezení a zaměřte se na metodologické otázky - Diskutujte souvislosti vašich zjištění a přecházejících výzkumů - Diskutujte aplikace vašich zjištění pro praxi Čemu se vyhnout? - Jednoduchému opakování výsledkové části - Končit s omezeními naší studie; text musí být prospektivní - Deklarovat, že všechno, nač jsme přišli podporuje zjištění předchozích výzkumů - Diskusi zakončit velmi úzce 6 Jak dodržet formu „6“? Diskuse - recept • Začněte odstavcem o hlavních zjištěních - Ne v termínech proměnných, nezmiňujte analýzy a subjekty zkoumání • Co přinesla vaše zjištění nového a proč? • Popište omezení vaší studie - Postupujte podle toho, jak moc tyto omezení mohly ovlivnit vaše výsledky - Pokuste se najít „zlatou střední cestu“ • Buďte poctiví a nesnažte se zatajit slabé stránky; jejich konstatování je často zdrojem podnětů pro další práci • Pokračujte s popisem silných stránek vaší studie • Napište jeden nebo dva odstavce diskutující nějaké neočekávané, překvapující výsledky. • Diskuzi ukončete shrnutím významu a přínosu vašich zjištění pro svět J. Jak napsat abstrakt? • Nejdůležitější část textu - reklama na ten text. Visí ve WoS atd., podle abstraktu je posuzována/odhadována úroveň následujícího textu. Abstrakt je to, co rozhoduje o přijetí na konferenci. • Všechny nejpodstatnější informace; rozsah je stanoven obvykle zvnějšku - editorem, organizátorem akce (150 - 400 slov, ale APA jen 120!) • Abstrakt x anotace = anotace je sdělení o připravovaném, abstrakt o hotovém. Anotace není seriosní odborné sdělení. • Není vhodný trpný rod, ani v češtině. Vynechat všechny vycpávky, definovat VŠECHNY zkratky. • Nepoužívat podstatná jména slovesná, přídavná jména slovesná atd. (provádění výzkumu, …) • Pravdivost. • Nehodnotící jazyk (např. zcela nesmyslná jsou zjištění …) Abstrakt - recept Musí popsat v celých větách a maximálně stručně: – předmět výzkumu, paradigma/teoretická východiska, – výzkumnou otázku (nebo hypotézy), – výzkumný soubor (počet, věk, pohlaví, speciální charakteristiky) – metodu, způsob sběru dat, metodu analýzy – výsledky včetně hladin spolehlivosti – shrnutí, aplikace Social Support from Parents and Peers as Factors in Risk-taking Behaviour in Adolescence For adolescents, good relationships with both parents and peers can provide a base for the quality of psychological, social functioning and health. The quality of these relationships is also one of the important factors in risk-taking behaviour (risk sport activities, substance use and school problems, aggressive behaviour, vandalism). In our study, we examined the influence of both parents and peers on risk-taking behaviour with respect to quality of social environment. We asked whether perceived social support from peers and parents is a protective factor in risk-taking behaviour in adolescence and whether there is a moderate effect or interaction between social support and intensity of risk/taking behaviour of peers and risk-taking behaviour in adolescence? Participants in our study were 16, 17, and 18–year–old youths from the secondary schools in South’s Moravia area in Czech Republic (N=473 respondents, 222 boys and 251girls). Results indicate that social support from parents is small but significant (r=-0,203; p<0,05) protective factor in risk-taking behaviour. We found that risk-taking behaviour of friends strongly influences adolescent risk-taking behaviour (r=0,403; p<0,01) . Použitá literatura • American Psychological Association (2002). Publication manual of the American Psychological Association (fifth edition). Washington, DC: Author.