PSY478 Kazuistický seminář z poradenské psychologie Jarní semestr Vyučující: PhDr. Miroslava Čapková Předpokládá se alespoň základní znalost témat a literatury k předmětu Poradenská psychologie, Vývojová psychologie, Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Pedagogická psychologie. Cíl : seznámit posluchače formou kazuistik s praktickými ukázkami poradenské práce s dětmi a mládeží, s jejich rodiči, s učiteli (v rámci školského i rodinného systému), s formami terapeutického poradenství; zprostředkovat jim dále osobní zkušenost s některými základními diagnostickými technikami a postupy, zejm. jak vypadá interpretace získaných výsledků v praxi. Tématické okruhy : - uvedení do problematiky poradenské práce (specifika této práce, průběh vyšetření, jak vypadají výstupy) - mladší školní věk (lateralita, somatoformní obtíže dětí a co s~nimi, školní zralost /formy odkladu/ ) - specifické poruchy učení – formy poruch a školní úspěšnost, co je a není porucha učení a jak poznat rozdíl, postoje rodičů/učitelů k~poruchám - specifické poruchy chování – ADD, ADHD, formy hyperkinetického syndromu - poruchy chování – co všechno může být podhoubím jejich vzniku, (praktické modelování konkrétní kazuistiky předložené lektorkou, půjde o~skupinovou práci) - děti s~mentálním postižením - disharmonický osobnostní vývoj - nadané děti - děti se somatickým postižením v~běžné škole (integrace) - práce s~rodiči – jak sdělovat výsledky jednotlivým typům rodičů - práce se školským systémem (učitelé, výchovní poradci, školní psychologové,...) (vítaná je aktivní účast posluchačů) Výstup : docházka (min. 80%), odevzdání seminární práce (v rozsahu min. 2 stran), zápočet Nabídka témat seminární práce: 1) teoretické zpracování jedné z~probraných oblastí (jednoho tématu), včetně shrnutí konkrétního přínosu pro vlastní osobní rozvoj a zhodnocení získaných poznatků ve vztahu k~teorii 2) psychologická kazuistika dítěte (zpracovaná v~rámci dosavadních teoretických zkušeností studenta) s~návrhem možného řešení daného problému (praktické modelování) 3) reflexe celého předmětu (co posluchači zprostředkoval v~osobních souvislostech a z~hlediska přínosu ke studiu) Základní literatura : vyplývá z předpokládaných znalostí témat výše uvedených předmětů.