Specifika křesťanské sociální práce Cyrilometodějská teologická fakulta UP Olomouc Katedra křesťanské sociální práce Prof. Dr. H. Pompey Křesťanská sociální práce Pracovní definice: Sociální práce podporuje sociální změnu, řešení problémů v mezilidských vztazích a posílení a osvobození lidí za účelem naplnění jejich osobního blaha. Užívaje duchovědných a sociologických poznatků o lidském chování a sociálních systémech, zasahuje sociální práce tam, kde se lidé dostávají do kontaktu se svým prostředím. Pro křesťanskou sociální práci jsou klíčové principy lidských práv a sociální spravedlnosti OSN a Rady Evropy, stejně jako křesťanské normy, zprostředkovávané církví a teologií. (Sociální práce/Sociálna práca, 4/2008, s. 56) Křesťanská sociální práce n Vědecké a n Praktické základy n Navíc duchovědné poznatky, zejm. křesťanské poznatky o životním smyslu a hodnotách Co zahrnuje kvalita křesťanské sociální práce? n Cíle kvality stanoveny v poslání/vizi (Letbild) daného zařízení. n Kvalita charitativní „služby životu“ je dána n Ježíšovým příkladem, který spolu s n odbornými požadavky n dává lidskou kvalitu sociálněpracovním postupům Zjednodušeně řečeno n „co“ se v sociální práci koná určuje přednostně SPR a relevantní disciplíny n „jak se to koná“, tedy v jakém „duchu“, to závisí na našem Leitbildu. P. Watzlawick: n každá komunikace a interakce zahrnuje aspekt obsahu/jednání (SPR koncept a metoda) a aspekt vztahu n actio + intentio n Vztahový aspekt určuje kvalitu a sděluje se nonverbálně. Víra podle středověké nauky zahrnuje rovněž dva aspekty: n fides quae creditur n fides qua creditur n tedy v co a jak „se věří“ n Oba aspekty jsou důležité v pomáhajícím vztahu n fides qua creditur má teologicky i prakticky přednost před fides quae creditur n oba aspekty jsou přítomné v každé náboženské interakci Církev se ve své sociální práci orientuje n nejenom podle člověka, tzn. podle odborných poznatků SPR n ale rovněž podle Boha, n tzn. podle jeho trinitární vztahové kvality, a tou je láska, n a podle toho, jak tuto lásku žil k člověku Ježíš Jaké jsou křesťansko-humánní cíle kvality, které charakterizují křesťanskou SPR ve smyslu „prvků „jak“ dělat křesťanskou SPR“? 1. „Já jsem přišel, aby měli život a měli ho v hojnosti“ (J 10,10) n „služba životu“ (životní diakonie) – ústřední cíl s ohledem na klienta 2. Konkretizace „naplněného života“ (Lk 10,26-28) n "Miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí“. A druhé přikázání je tomu podobné: "Miluj svého bližního jako sám sebe."… To čiň a budeš živ“ 3. Ježíšova „závěť“: "Jako já jsem miloval vás, i vy se milujte navzájem" (J 13,34b). n V SPR nejen individuální pomáhající vztahy, n nýbrž také utvářet společenství lásky (DCE), tzn. prostor vzájemného přijetí a lásky v charitních zařízeních, farnostech n křesťanská víra není „single-víra“, ale víra, která ustavuje společenství n Benedikt XVI. hovoří v DCE o církvi jako „rodině lásky“ a „Společenství lásky“ – v ní nesmí nikdo trpět nouzí prostředků k důstojnému životu, farnosti musí být místem vzájemné pomoci n Charitní služba životu zahrnuje tedy nejen pomáhající vztahy na úrovni face-to-face. Vyžaduje právě tak integraci člověka charitního společenství a nabízet charitně-sociální prostředí– obdobné rodinnému prostředí. n „podle toho všichni poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku jedni k druhým.“ (J 13,35). Corporate identity (Tertulián, 3 st. n.l.) n Pomoc, která buduje společenství, je specifikem křesťanské sociální práce 4. „Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby“ (Gn 1,26) n „Bohopodobnost“ člověka je základem jeho osobní důstojnosti n Bůh je láska = láska je cestou spodobení člověka s Bohem (theosis) n Z „bohopodobnosti“ plyne požadavek důstojného provázení a podpory klientů SPR n Dále právo jednat autonomně a odpovědně jako Bůh. Nejsme objekty, ale subjekty jednání. Proto podporovat klienta v převzetí odpovědnosti za svůj život 5. "V Kristu Ježíši nezáleží na tom, je-li kdo obřezán či ne; rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou.“ (Gal 5,6) n Láska je tváří víry. Láska je žitá víra. n Jak se spojuje láska a víra ve službě životu? a. Navzdory bezradnosti z tíhy sociální situace klienta věřit v jeho hluboké dobro; být věrohodný. b. Navzdory beznadějnosti doufat v pozitivní budoucí vývoj = zůstávat nadějeplný. c. Navzdory bezcitnosti sociální či fyzické situace klienta milovat, = být laskavý. n Prakticky skrze konkrétní pomáhání projevit víru v možnost naplněného života navzdory všem problémům „Víte, já už nemám sílu, už nemůžu.“ Nebo: „K čemu to všechno, můj život už přece nemá smysl!“ n životní energie a životní perspektivy člověka kolabují n V takových hraničních situacích je třeba člověku umožnit znovu nalézt zdroje n Životní energie n Životní moudrosti 6. Ježíš konkretizuje lásku jako životní kompetenci pomocí pojmu „milosrdenství“ (miseri-cordia; B-arm-herzig-keit) n „Buďte milosrdní, jako je milosrdný váš Otec.“ (Lk 6,36) n Narativní konkretizace v podobenstvích o milosrdenství (srov. Podobenství o milosrdném Samařanu, Lk 10,25-37 a O marnotratném synu, Lk 15, 11-32). n „Jdi a jednej také tak“ (Lk 10,37) n Milosrdenství je zvláštním projevem víry a lásky n Skutky tělesného a duchovního milosrdenství jsou konkrétním výrazem charitní „služby životu“ n Naše víra zde na zemi bude jednou měřena skutky milosrdenství. "Cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných bratří, mně jste učinili" (Mt 25,31-46) Skutky tělesného milosrdenství n Navštěvovat nemocné n Podávat vodu žíznivým n Sytit hladové n Oblékat nahé n Vykupovat uvězněné n Ujímat se pocestných n Pohřbívat mrtvé Skutky duchovního milosrdenství n Poskytnout dobrou radu n Mluvit jasně a upřímně – napomínat hříšníky, „Buďme pravdiví v lásce“ (Ef 4,15) n Učit neznalé n Utěšovat smutné n Odpouštět bezpráví a urážky a n Trpělivě snášet obtížné a nepohodlné n Modlit se za živé i zemřelé 7. (Další) Konkretizace životní kompetence podle ap. Pavla (1 Kor 13,4-7) Magna Charta Caritatis (srov. DCE 34) n Láska je trpělivá, n Láska je laskavá, n Nezávidí, láska se nevychloubá a není domýšlivá, n Láska nejedná nečestně, n Nehledá svůj prospěch, n Nedá se vydráždit, n Nepočítá křivdy, n Nemá radost ze špatnosti, ale vždycky se raduje z pravdy, n Ať se děje cokoliv, láska vydrží, láska věří, láska má naději, láska vytrvá, n K naplnění takovýchto andělských měřítek kvality charity se můžeme jen přibližovat. Proto n Neznáme gradualitu v cílech, známe však gradualitu cesty k cíli. 8. „…měli život a měli ho v hojnosti…“ n „z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí“ n Proto křesťanská SPR musí podporovat člověka celostně n Myšlení, emoce, jednání, prostředí n Metanoia – nové nasměrování života n Časná i věčná spása 9. „Ale já jsem mezi vámi jako ten, který slouží“ (Lk 22,27) n Křesťanská SPR je zavázána subsidiaritě, tzn. aby se solidarita a vzájemná pomoc staly samozřejmostí n Jen sloužící pomoc vede k sebe-odpovědnosti – „být subjektem“ n teologicky řečeno „diakonika“ veškeré křesťanské SPR 10. „Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte“ (Mt 10,8) n „Vším způsobem budete obohacováni, abyste mohli být velkoryse štědří“ (2 K 9,11) n Křesťanská SPR / Caritas – sebe-darující sdílení života a utrpení n Teologický důvod neziskovosti charitních zařízení n V hraničních situacích kolapsu životní energie a životního smyslu pomáhá jen darovaná víra, darovaná naděje, darovaná laskavost n Proto jsou první diakoni voleni podle „Ducha a moudrosti“ (Sk 6,3.5) 11. Ježíš ukazuje intenzivní ochotu k rozhovoru, zejména s pohrdanými lidmi n Jeho pomáhající praxe směřuje k „metanoia“, novému nasměrování života n Samařanka u Jákobovy studny J 4,9nn; n Nikodém J 3,1-21 n Učedníci na cestě do Emauz Lk 24,13-33 12. Prvky Ježíšova „personálního managementu“ n Sdílení života a utrpení, n mít čas pro druhého a n intenzivní komunikace s učedníky n Srov. Mk 6,31: „Pojďte sami stranou na pusté místo a trochu si odpočiňte! Stále totiž přicházelo a odcházelo mnoho lidí, a neměli ani čas se najíst.“ 13. Cílové skupiny Křesťanské sociální práce n "Cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných bratří, mně jste učinili" n Materiální, psychická, sociální a duchovní chudoba je indikací křesťanské SPR n Uzdravení deseti malomocných (Lk 17,11-19) – další kritérium. n Ježíš uzdravuje i jinak smýšlející n Jeho caritas nezná hranice n Ale: „A tak dokud je čas, čiňte dobře všem, nejvíce však těm, kteří patří do rodiny víry“ (Gal 6,9) 14. „Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky…“ (Mt 28,19) n Ježíš chce, aby se skutečnost vlády Boží lásky stala přítomnou všude a pro všechny. n „Křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého…“ n = „ponořte je“ (dejte jim zakusit), co je to společenství lásky (Trojice) už v tomto životě