Psychodynamický přístup První teorie v sociální práci Úvod • Důraz na intrapsychické procesy. • Sigmund Freud (1856–1939) • Vliv na kulturu a společenské vědy. • Další osobnosti v sociální práci: Erikson, Berne, Bowlby, Hollisová Východiska • Psychický determinismus • Fyziologický determinismus • Existence nevědomí • Geneticko-vývojová koncepce Struktura psychoanalýzy • Teorie osobnosti • Teorie lidského vývoje • Teorie psychoanalýzy Topografický model osobnosti Vědomí • Co je aktuálně vnímáno a prožívána. • Racionální stránka lidské osobnosti. • Jejím úkolem je řídit vztah člověka k realitě. Předvědomí • Co bylo vědomé a nyní je zapomenuto. • Opětovné vybavení však není obtížné. • Zastává také funkci cenzora. Nevědomí • Jeho obsah zůstává vědomí ukryt. • Ovlivňuje jednání a vývoj jedince. • Neurózy podle Freuda vznikají právě jako důsledek aktivity nevědomí. • Obsahem nevědomí jsou pudové impulsy které se řídí principem slasti. Nevědomí • Nevědomí je řízeno tzv. primárními procesy. • Dezorganizace, impulzivita, chaos. • Nejsou podřízené časové struktuře či logice. Strukturální model osobnosti Ono (ID) • Primitivní instinkty a pudy. • Id (Ono) se dožaduje bezprostředního uspokojení. • Id (Ono) je oblastí principiálně nevědomou a iracionální. • Jejím ústředním zákonem je princip slasti. • Id (Ono) dosahuje slasti prostřednictvím tzv. primárních procesů, které postrádají řád a koordinaci a skládají se pouze z instinktivních impulsů, tužeb a obav. • Id je také oblastí, v níž jsou uloženy základní síly života. Jsou jimi pud lásky eros (libido) a pud smrti thanatos. Ego (Já) • Ego (Já) je spojovacím článkem Id (Ono) a Superega (Nadjá). • Plní roli zprostředkovatele a vyjednavače. • V rámci této činnosti využívá obranné mechanismy. • Řídí se principem reality a je vědomé a racionální. • Úkolem Ega je udržení stability osobnosti. • Ego pracuje na bázi tzv. sekundárních procesů. • Toho se dosahuje pouze v souladu s realitou na základě testování reality. • Vědomá část Ega (Já) je tou částí naší osobnosti, kterou poznáváme a s níž se identifikujeme. Superego (Nadjá) • Je množinou zákazů a příkazů, které vznikly socializací. • Dítě si internalizuje především rodičovské hodnoty, pravidla, příkazy a přání. • Jedná se tedy o morální systém, který nás trestá, jednáme-li v rozporu s jeho pravidly, a který nás chválí a oceňuje, jednáme-li s nimi v souladu. • Superego (Nadjá) je založeno na principu dokonalosti. • Superego je moralizující silou, která po nás žádá, abychom odmítli každou slast a abychom usilovali o dokonalost. Z větší části je nevědomé ačkoliv jeho části můžeme nahlédnout v introspekci. Intrapsychické konflikty • Podstatu této interakce vystihují dva pojmy katexe a antikatexe. • Id versus Ego • Id versus Superego • Ego versus Superego Obranné mechanismy • Jsou nevědomé strategie, které chrání osobnost před bolestnými prožitky viny a úzkosti. Obranné mechanismy • Projekce • Sublimace • Reaktivní formace • Regrese a fixace • Identifikace • Chybné úkony • Noční snění • Racionalizace • Intelektualizace Vývoj osobnosti • Orální stadium (0 –1 rok) • Anální stadium (2 – 3 roky) • Falické stadium (3 – 5 let) • Období latence (6 – 12 let) • Genitální stadium (puberta a dále) Psychoanalýza • Analýza snů • Technika volných asociací • Analýza přenosu a analýza odporu