Zanedbávání péče o dítě Definice, typy Výchozí teze: n „Nemůžeme změnit minulost. Můžeme změnit dopad na nás. „ V. Satirová Zanedbávání péče o dítě n Syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte (1991). n Jde o jakékoliv vědomé či nevědomé aktivity, kterých se dopouští dospělý člověk na dítěti a jejichž následkem dochází k poškození zdraví a zdravého vývoje dítěte (Zdravotní komise Rady Evropy). n Všechny škodlivé formy „ne-péče“ o dítě spojené se všemi nepříznivými důsledky pro jeho život a vývoj jak v oblasti tělesné, tak psychické, emoční i sociální. Jejich společným jmenovatelem je vždy poškozování osobnosti dítěte, v nejvážnějších případech i jeho zahubení (Dunovský, Matějček, 1995) Zanedbávání péče o dítě n Rodiče si nevšímají toho, když dítě dává najevo své potřeby (horší ohrožení než týrané děti, které mají negativní pozornost rodičů). n Nepředvídatelnost a nejasnost rodičovského přístupu a nestabilní fungování celé rodiny. n Nejčastější forma špatného zacházení s dětmi v rodinách. n Oběti zanedbávání a oběti psychického násilí je nejhůře zjistitelné. Typy zanedbávání péče o dítě n Zanedbávání se projevuje nedostatečnou péčí rodičů, obvykle nereflektovanou, často generačně opakovanou. • Fyzické – neuspokojování tělesných potřeb dětí. • Výchovné – nezabezpečení možnosti vzdělávání ve škole. • Emoční – neuspokojování citových potřeb dítěte. • Zanedbávání zdravotní péče. Rozlišení typu zanedbávání se váže na volbu intervence. Rizikové faktory zanedbávání péče o dítě Na straně rodičů: - Rodič byl v dětství často bit… - Rodič byl trestně stíhán, měl problémy se závislostmi. - Rodič byl v minulosti podezřelý z týraní dětí. - Rodič má nízké sebehodnocení, má nízkou schopnost řešit své problémy. - Rodič prožívá četné krize nebo stresové situace (problematické partnerské vztahy, nezaměstnanost…) - Rodič má nerealistické očekávání od dětí. - Rodič vnímá chování dítěte jako problém, … obtěžuje ho. - Dítě je nechtěné, handicapované. Rizikové faktory zanedbávání péče o dítě Na straně dítěte: - Děti svým temperamentem neaktivní, které samy nepřitahují zájem okolí. - Děti se zdravotním nebo duševním handicapem – dospělí o ně snadno ztrácejí zájem. - Děti vyčerpané, apatické. - Děti podvyživené. Na straně prostředí: - Sociální izolace prostředí. - Uspořádání rodiny bývá nestabilní nebo chaotické. - V rodinách se neprojevují vzájemné emoce. Podněty pro samostatnou práci „Co musím udělat, abych získal/a informace vhodným a účinným způsobem?“ n Zamyslete se nad formami podpory rodiny, u které se projevuje riziko zanedbávání dítěte. n Zamyslete se nad tím, jak budete zjišťovat rizikové faktory u rodičů a jak jim budete nabízet podporu za účelem snížení rizika péče o dítě. n Formy podpory rodiny Sociálně ohrožené rodiny si často často generačně předávají nedůvěru v možnost pomoci a podpory z okolí. Čím dříve po narození dítěte je rodičům nabídnuta adekvátní podpora, tím je větší šance na její přijetí i na přerušení transgeneračního vzorce neadekvátního rodičovského chování. Je zapotřebí formulovat nabídku pomoci s respektem k zájmu rodiče zajistit dítěti co nejlepší péči. Faktory napomáhající přijetí podpory Sociální pracovník je schopen: n Rozlišit, jak jsou naplňovány jednotlivé potřeby dítěte v rodině. n Pojmenovat rodičům srozumitelně možné důsledky jejich současného chování a péče ve vztahu k dítěti. n Zacílit intervenci v rodině na vybranou oblast péče, která nejvíce dítě ohrožuje. n Stanovit s rodiči postup pro snížení rizika ohrožení dítěte prostřednictvím posílení rodičovského chování. Podněty pro samostatnou práci n Zformulujte nabídku odborné podpory pro rodiče dvěma způsoby: n Upozorněte rodiče na to, co v rodině považujete za rizikové a co je zapotřebí změnit. n Pokuste se rizikovou oblast péče zformulovat s ohledem na potřeby dítěte. Děkuji za pozornost