SPP 820 Úvod do poradenství Magisterské kombinované studium, semestr - jaro 2010 Typ kurzu: volitelný Rozsah kurzu: 6 hodin přímé výuky Forma kurzu: seminář Zakončení kurzu: zkouška Vyučující: Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D. Anotace předmětu: Kurz je určen pro magisterské kombinované studenty, kteří mají zájem získat základní teoretickou orientaci v oblasti poradenství, stejně jako rozvíjet praktické kompetence. Tento předmět reaguje na poptávku studentů, kteří vykonávají sociální práci a potřebují zvyšovat praktické kompetence související s poradenstvím. V centru učení jsou především znalosti o poradenském procesu a rozvoj poradenských dovednosti, jichž lze využit při práci s klienty v prostředí NNO, ve státem či obcemi řízených organizacích, ale také v prostředí na „profit“ zaměřených subjektů. Cíl: Cílem kurzu je seznámit studenty a rozvíjet u nich základními poradenské dovednosti a vědomostmi důležité pro praxi v sociálním poradenství. Důraz bude kladen především na řešení praktických případů z praxe na základě znalosti sociálně-poradenského procesu. Absolventi tohoto kurzu by měli mít dostatek znalostí a praktických dovedností, jak aplikovat poradenské dovednosti při výkonu sociální práce. Naučí se základní metody jak vést poradenský rozhovor, jak určit cíle poradenského rozhovoru s klientem, jak klást adekvátní otázky, prostřednictvím nichž zjistí očekávání a potřeby klientů, jak propojit verbální a neverbální dovednosti. Program na semestr: V rámci semestru se uskuteční 3 společná setkání, na kterých budou probírána tyto témata: Téma1 Úvod do poradenství V úvodní hodině se studenti podrobně seznámí se základními prvky poradenského procesu. Reflektivně budu zvažovat roli poradců, klientů a jejich vzájemného vztahu a jejich vlivu na průběh poradenského procesu. Zadání: Zvažte, jak osoba poradce ovlivňuje průběh poradenského procesu. Reflektujete vlastní zkušenosti při práci s klientem. Termín odevzdání této reflexe je do 19.3.2010 – do odevzdávány. Téma 2 Fáze poradenského procesu V rámci tohoto setkání bude pozornost zaměřena na jednotlivé fáze poradenského procesu. Ty budou zvažovány z hlediska cílů, úkolů a dovedností, které jsou spojeny s těmito fázemi. Zadání: Zvažujte, které dovednosti poradce jsou nezbytné pro vedení poradenského rozhovoru a zda vy sami umíte využívat těchto dovedností ve prospěch klienta. Termín odevzdání této reflexe je do 30.4.2010 – do odevzdávány. Téma 3 Komunikace v poradenském procesu Tento seminář bude zaměřen na rozvoj komunikačních dovedností v rámci poradenského procesu. Pozornost bude zaměřena především na rozvoj kompetencí spojených s uměním naslouchat klientovi a poskytovat mu zpětnou vazbu. Zadání: Reflektujte, v čem jsou vaše silné a slabé stránky při komunikaci s klientem. Zvažujte, jaké otázky a dilemata řešíte při poskytování zpětné vazby klientům. Termín odevzdání této reflexe je do 10.5.20100 – do odevzdávány. Požadavky na studenta: Spojení teoretických znalostí s reflexivním pohledem studentů v rámci interaktivně vedených seminářích. Po studentech se vyžaduje četba odborné literatury a vypracování několika reflexí, dle požadavků na uzavření předmětu. Od studentů se očekává aktivní přístup na seminářích. Uzavření předmětu: Podmínkou úspěšného absolvování kurzu, je: · vypracování tří reflexivně zaměřených prací v rozsahu cca 500 slov (každá), jejichž zadání je součástí popisu jednotlivých seminářů v tomto sylabu. · Nahrávka poradenského rozhovoru se svým klientem, či jinou osobou. Délka trvání rozhovor by měla být maximálně 20 minut. Studenti tento rozhovor přepíší na počítači a i s nahrávkou přinesou na poslední hodinu. Rozhovor bude nahrán ve formátu AVI, VLC, MP3 a nebo DVD. Studenti tyto nahrávky odevzdají na DVD či CD nosičích. Literatura: Cameron, H. The counselling interview. Palgrave Macmillan, New York 2008. Culley, S., Bond, T. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Portál, Praha 2008. De Jong, P., Insoo K. Berg. Interviewing for Solutions. Thomson, USA 2008. Gina, A., Runcán, L. Effective Interviewing in Social Work and Social Care. Palgrave Macmillan, Hampshire 2008. Guggenbuhl-Craig, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Portál, Praha 2007. Gabura, J., Pružinská, J: Poradenský proces. Slon, Praha 1995. Hájek, Karel: Práce s emocemi pro pomáhající profese. Portál, Praha 2006. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Portál, Praha1997 Nichols, M. P. Zapomenuté umění naslouchat. Návrat domů, Praha 2005. Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Portál, Praha 2000. Oláh, M., Schavel, M. Sociálne poradenstvo a komunikácia. Prešovská univerzita v Prešove, Prešov 2006.