VI. KAPITOLA „KRITICKÁ TEORIE“ A KRITIKA KULTURNÍHO PRÚMYSLU První generace teoretiků Frankfurtské školy sociálně-vědné se pokusila konfrontovat možnosti emancipačního potenciálu moderní společnosti (Marx) s jeho stávající podobou. První generaci INSTITUTU PRO SOCIÁLNÍ VÝZKUM založeného ve Frankfurtu roce 1923 představují především: Theodor Wisegrund Adorno (filosof, sociolog, muzikolog) Max Horkheimer (filosof, sociolog) Herbert Marcuse (filosof) Friedrich Pollock (ekonom), Erich Fromm (sociolog, psychoanalytik) Leo Lowenthal (psycholog, sociolog) Franz Neumann (politolog) V druhé generaci pak především Jurgen Habermas (sociolog) Claus Offe (sociolog) nSTRUKTURA VÝKLADU: nA/ FILOSOFICKÁ VÝCHODISKA nA/1 Racionalizace, komodifikace, reifikace nB/ KULTURNÍ PRŮMYSL nC/ INDUSTRIÁLNÍ KULTURA JAKO ŽIVOTNÍ ZPŮSOB nD/ UMĚNÍ JAKO NORMATIVNÍ PŘEDSTAVA nB/1 Umění vs. požadavky každodenního života nB/2 Umění jako kritika nB/3 Umění jako utopie nB/4 Kritika uměleckého zážitku jako slasti n/sadomasochismus Jazzu, astrologické sloupky/ nE/ KULTURA JAKO ZBOŽÍ A FETIŠ nC1 Fetišismus v masové kultuře nF/ SHRNUTÍ n A/ FILOSOFICKÁ VÝCHODISKA nFrankfurtská škola syntetizuje: nA/ marxismus a jeho kritiku nB/ tradicí kantovské a hegelovské filosofické reflexe nC/ Weberovu analýzu racionalizace a extenze byrokratických systémů kontroly nD/ a klasickou psychoanalýzu. nDá se říci, že se frankfurťané ve svém přístupu potýkají s tím jak smířit Marxovy emancipační sny s realitou moderní společnosti, kterou charakterizuje Weberovo pojetí racionalizace a byrokratizace. nFrankfurtští teoretici tak činí prostřednictvím zásadní kritiky a revize Marxe. nDoba vzniku školy je charakterizována porážkou levicového hnutí, nárůstem fašismu a degenerací ruské revoluce do stalinismu. Současně expanduje stát, narůstá byrokratizace a důraz na tzv. instrumentální racionalitu, a to prostřednictvím využití vědy a technologie. nCelý projekt frankfurtské školy je znám jako KRITICKÁ TEORIE nPodle Maxe Horkheimera je jejím cílem vytvoření radikálního filosofického vědomí zaměřeného proti několika oponentům: n1/ pozitivismu, pragmatismu a instrumentálnímu rozumu v rovině filosofického myšlení n2/ proti zvěcnění, komercionalizaci, masové kultuře a masovým médiím v rovině umění a kultury n3/ proti všem formám dominace a zotročení v rovině politiky. Jejím cílem je lidská emancipace od jakékoliv formy otroctví. V tomto smyslu se podobá ideálu řecké filosofie zlatého věku Platóna a Aristotela. nKritický výzkum má za úkol analyzovat komplexní vztahy mezi mezi sociální strukturou na jedné straně a lidským chováním na straně druhé nKritický výzkum předpokládá, že různé formy nerovnosti (třídní, rasové) vytvářejí a jsou vytvářeny nerovnými mocenskými vztahy ve společnosti nKritický výzkum se snaží odhalit jakým způsobem jedinci dávají smyslu své vlastní zkušenosti nKritický výzkum se snaží zasadit svá zjištění do historického kontextu nKRITICKÁ TEORIE JE DNES ZVLÁŠTĚ VLIVNÁ V OBLASTI: na/ vlastnických vztahů médií (koncentrace vlastnictví) a nb/ mediální konstrukce (post)hegemonních vztahů, respektive dominantní ideologie nc/ kritiky konzumní společnosti nUvedený přístup najdeme mimo jiné i u následujících autorů: nBen Bagdigian,Hano Hardt, Hans Holt, Robert Mc Chesney, Graham Murdock, Peter Golding, Douglas Kellner, Claus Bruhn Jensen, Thomas Jankowski nV textech autorů první generace frankfurtské školy můžeme vysledovat dvě hlavní témata: n1/ snahu vysvětlit, jak mohlo dojít k tomu, že něco tak barbarského jako je fašismus mohlo najít místo svého zrození v Německu v jednom z center evropské kultury. n2/ kulturní šok vyvolaný zkušeností s masovou hollywoodskou kulturní produkcí. Mickey Mouse se v textech Adorna a Horkheimera objevuje jako symbolické pojmenování totalitárního ovládnutí americké masové populace. nOsobní zkušenost s nacismem je nepochybně klíčovým zdrojem radikálního uvažování Frankfurtské školy sociálněvědné. nPo zkušenosti s fašismem a nacismem již není možné nahlížet kapitalismus jako pouze ekonomický systém. nJeho politická a kulturní dimenze vyplouvá na povrch právě v souvislosti s jeho tendencí k totalitarianismu. nProto problémy ekonomické vždy studují Adorno a Horkheimer v souvislosti s filosofickými kořeny celé krize a proto hraje tak významnou roli v jejich analýzách kultura potažmo to, co nazývají n n KULTURNÍM PRŮMYSLEM. n nA1. REIFIKACE, RACIONALIZACE,KOMODIFIKACE n REIFIKACE /zvěcnění/ – doslova znamená transformaci subjektivního či lidského do čehosi neživotného. V sociální a kulturní teorii se tento pojem vztahuje k procesu, v rámci kterého lidská společnost začíná zacházet se svými členy jako s objekty, které disponují pouze vnějšími, objektivními či objektifikovatelnými charakteristikami. nPrvní použil tento pojem Gyorgy Lukács, který vychází z Marxova pojmu ZBOŽNÍ FETIŠISMUS (Dějiny a třídní vědomí). Lukács tvoří most mezi marxismem a weberiánstvím a moderní kritickou teorií. Lukács spojuje Marxovu ideu komodifikace sociálních vztahů prostřednictvím financí a trhů s Weberovou tezí o penetraci racionality do sféry moderního života. nLukács popisuje proces zvěcnění společenských vztahů, v rámci kterého jsou mezilidské vztahy opanovány, řídí se principem směnné hodnoty. nOpírá se o Marxovu analýzu zbožního fetišismu a spojuje ji se svým pojmem „reifikace“ /Verdinglichung/ a ukazuje jak se za určitých podmínek lidé stávají objekty, které mohou být manipulovány, prodávány a nakupovány. nVýsledkem tohoto procesu je skutečnost, že nsociální vztahy jsou koordinovány směnnou hodnotou a lidskou percepcí druhých jako věcí. nReifikace proniká do všech vztahů tj. nejen do vztahů ekonomických. Motorem tohoto mechanismu je: n nRACIONALIZACE(BYROKRATIZACE) moderních společností. Tento Weberův pojem popisuje a zdůvodňuje globální nástup a úspěch kapitalismu. V kapitalistické společnosti se racionalizace týká nejen ekonomické a technické organizace společnosti, ale též vědy, práva, umění i náboženství. Mechanismus racionalizace se opírá o existenci tzv. n INSTRUMENTÁLNÍ RACIONALITY. n nKaždá sociální instituce je chápána jako racionální proto, že je strukturována na základě pravidel, které umožňují co nejefektivnější dosahování vytýčených cílů. Činí tak přitom nezávisle na tradičních, konvencí daných hodnotách a normách. Weber tak popisuje fungování byrokracie jako nejracionálnější formy uplatňování moci, jako železnou klec (toto pojetí racionalizace má blízko ke koncepci odcizení). nVysoká míra racionalizace společností otevírá prostor pro třetí mechanismus: nKOMODIFIKACI – k té dochází v okamžiku směny, kdy objekty získávají hodnotu, která je dána jejich směnitelností na trhu. Jde o proces sestávající ze dvou mechanismů: na/ z proměny objektů, událostí a služeb ve zboží, v entity, které mohou přinést finanční hodnotu a jsou tedy obchodovatelné. nb/ z konstrukce individuí do podoby konzumentů, tzn. jedinců, pro které je určující životní zkušeností spotřeba zboží. nTyto dva aspekty jsou však úzce propojeny. nÚspěšná transformace objektů ve zboží umožňuje jeho přijatelnost pro konzumenty, respektive konzumentů pro zboží. nLukács tak reiterpretuje Weberův pojem racionalizace, aby upozornil na sílící proces kalkulace směnné hodnoty. Domnívá se, že je zde stále menší důvěra v morální standardy a procesy komunikace, aby byla posilována sociální integrace. nLukács se ale domnívá, že lidské subjekty jsou schopny ubránit se definitivnímu vítězství racionalizace. (Dokonce i mladý Marx, se domnívá, že odcizení vyvolává rezistenci vůči dalšímu odcizení dělníků způsobené silami produkce). nLukács svým předpokladem inherentní resistence subjektů vůči totální reifikaci ukazuje, že rolí kritické teorie je vystavit proces reifikace analýze historických procesů, které dehumanizují individua. De facto tak zdůrazňuje reflexivní roli kritické teorie a vidí řešení politické dominace v reflexi, detailní historickou analýzou reifikace. nTento důraz na proces (třídního) vědomí je významnou částí kritické teorie, která si ji vypůjčila od mladého Marxe a navíc posílila vlivem psychoanalýzy. n nHorkheimer a Adorno byli poněkud nedůvěřiví vůči Lukácsově hegelovskému řešení dilematu reifikace a racionalizace. nDomnívají se, že vědomí automaticky nevytváří rezistenci vůči komodifikaci, reifikaci a racionalizaci. nKritickou teorii proto koncipovali jako nástroj, který musí popsat n1/ historické síly jež dominují lidské svobodě n2/ a odkrýt ideologická ospravedlnění těchto sil nToho se pokusili dosáhnout prostřednictvím interdisciplinárního výzkumu. Kritická teorie není podle Horkheimera řízena formálními kritérii Pravdy, ale praktickými zájmy, emancipací jedinců od mechanismů dominace. nA/ KRITICKÁ TEORIE vidí výchozí stav krize spočívá v tom, že lidé jsou potlačováni a omezováni postupující racionalizací. n nB/ KRITICKÁ TEORIE se pokouší odhalit dualismus subjektivního světa a království materiálních objektů, které omezují subjektivní bytí. n nC/ KRITICKÁ TEORIE analyzuje mechanismy, prostřednictvím kterých došlo k této invazi instrumentálního rozumu do lidské psyché. nAdorno stejně jako ostatní frankfurťané jsou si je dobře vědom, že samotná kritická teorie nemůže sama o sobě vést k emancipaci. Spíše jde o to alespoň uchovat ideu, jejíž poslední zbytky jsou ohroženy. S tím jak klesá naděje v revoluční potenciál proletariátu je k dispozici pouze umění a kritická teorie jako nástroj proti totalitě masové společnosti a její falešné masové kultuře. I když všichni frankfurťané deklarují, že kultura sama je částí problému - končí všichni u vysokého umění, literatury filosofie jako poslední linie obrany proti barbarství a konečné sebedestrukce civilizace. nKdyž píše Theodor Wisegrund Adorno v roce 1941 svůj esej o Oswaldu Spenglerovi, kde reaguje na jeho klíčový text Zánik západu. Odmítá v něm Spenglerovo fatalistické pojetí zániku římského imperia a Spenglerem vedenou analogii mezi tímto kolapsem a současnou situací a jeho fatalismus. nNečiní tak samozřejmě proto, že by byl přesvědčen o progresivním dialektickém procesu historie, která vede nevyhnutelně k osvobození. nAdorno sice nesouhlasí s organickým fatalismem Spenglerovým, nedává ovšem za pravdu ani optimismu obsaženému v dialektickém či Hegelovské teleologii, se kterou pracuje Marx. nSlovy Herberta Marcuseho civilizace se vyvíjí ve formě organizované dominace, a to musí nutně znamenat, že vlastní pokrok civilizace vede k postupnému narůstání destruktivních sil. nAdorno má malou víru v proletariát jako možný zdroj revoluce a osvobození. Stejně jako Ortega vidí masy jako koupené masovými médii. n Frankfurtští teoretici de facto popisují proces a/ vývoje osvícenské racionality k b/ iracionalitě rozumu obracejícího se proti sobě, respektive k 1/ politickému totalitarianismu a 2/ kulturní masifikaci jako dvou částech jednoho procesu. nPro Adorna je skutečnost, že nás činí plakát Mony Lisy šťastnými důkazem toho, co s námi kulturní průmysl provedl. Důkazem toho, že nepotřebujeme originál, důkazem toho, že nám tato potřeba nic neříká. Tedy důkazem našeho BARBARSTVÍ.. nPojem „BARBARSTVÍ“ se v širším smyslu dotýká klíčové ideje, kterou se zabývá Adorno a Horkheimer v Dialektice osvícenství. nVycházejí přitom z Kantovy definice osvícenství z roku 1784. n - Osvícenství znamená emancipaci člověka od jeho vlastní nezralosti. - Nezralost je neschopnost rozumět sobě samému bez vedení druhého. nAdorno a Horkheimer v práci Dialektika osvícenství rozvíjejí svou klíčovou paradoxní tezi o: n n POSTUPNÉM ROZKLADU OSVÍCENSKÉHO ROZUMU DO IRACIONALITY A BARBARSTVÍ MODERNÍ MASOVÉ SPOLEČNOSTI. - Barbarství znamená říkat lidem co si mají myslet a co mají dělat. Barbarství je návrat do nezralosti. - „Kulturní průmysl“ (masová kultura) podporuje tuto nezralost a transformuje původní bytí ke svobodě v jeho opak. nAplikace rozumu na společnost prostřednictvím vědy, demokratizace a industrializace tak znamená postupnou dominaci-ovládnutí přírody prostřednictvím technologické a komerční expanze a následně pak umožňuje tragické ovládnutí lidí n Z progresu se stává regres. nRozum se stává nejmocnějším zdrojem tohoto úpadku. Sociální racionalizace tj. modernizace znamená n n IRACIONALIZACI n V nacistickém teroru a druhé sv.válce nevidí nic jiného než důkaz sebedestrukce osvícenství. Paradoxem je, že osvícenství směřující ke svobodě stává se zdrojem totalitarianismu. Osvícenství chápané v tomto smyslu neaspiruje na nic menšího než je ovládnutí celé společnosti a její redukci na univerzální koncentrační tábor. Adornova a Horkheimerova základní teze použitá v Dialektice osvícenství říká, že: n„Pokud se lidské bytosti přizpůsobí technologickým silám produkce, které na ně působí jménem pokroku, jsou transformovány do objektů.“ nKdyž jako objekty dovolí vlastní manipulaci, ztrácejí se za aktuálním potenciálem těchto technologických, produkčních sil. B/ KULTURNÍ PRŮMYSL nPojem kulturní průmysl se poprvé objevuje v jejich klíčovém textu z roku 1944, v Dialektice osvícenství. Kontextově byl tento termín inspirován jednak situací v Hitlerovském Německu a jednak severoamerickou masovou demokracií. nUvedený pojem užívají záměrně, aby se vyhnuli nedorozuměním při používání pojmu „masová kultura“ - který je někdy chápán jako spontánní produkt lidových mas. nJde jim o to, aby byla industriální kultura jednoznačně odlišena od lidového umění. nV Dialektice osvícenství vycházejí Adorno a Horkheimer z toho, že základní kritická opoziční a tudíž i transcendentální dimenze umění byla destruována. Celý svět prochází filtrem kulturního průmyslu a výsledkem je postupné umrtvování jeho i jeho konzumentů. Nejracionálnější z moderních technologií masová média nečiní nic jiného než odvrat od osvícenství k mytologii. Základní vzorec kulturního průmyslu vypadá následovně: n Kulturní průmysl nA/uchopil knihy, obrazy, hudební fragmenty a učinil z nich nB/ filmy, plakáty, hudební nahrávky nC/ s cílem maximalizovat zisk, nD/ a to tak, že zabavil publikum a pomohl mu zapomenout na každodenní problémy. n n Centrálním argumentem uloženým v pojmu kulturní průmysl je předpoklad, že kulturní hodnota a masová média se vzájemně vylučuje. nKulturní průmysl neudělal de facto nic jiného než, že destruoval hodnotu umění tím, že jej vrhnul na trh, do každodenního života. nKulturní průmysl tedy nevytváří umění. Televizní, filmové či rozhlasové pořady hrají ve světě kultury stejnou roli jako Henry Ford ve světě dopravy. nNapříklad film omezuje imaginární kvality individua. Umění naopak musí imaginaci stimulovat. nTechnické mediální prostředky blokují schopnost reflexe. nAdorno i Horkheimer vždy hovoří o kulturním průmyslu v singuláru. Nevidí žádné podstatné rozdíly mezi jednotlivými médii, která podle nich operují jako uniformní a monolitický systém. Nevidí rozdíl mezi tím, co způsobil film literatuře či fotografie v magazínech. Jediným cílem či smyslem tohoto sytému je produkovat standardizované zboží. Klíčovým pojmem, který umožňuje pochopit hermetickou uzavřenost Adornovy koncepce je koncept JEDNOTY INDUSTRIÁLNÍHO SYSTÉMU nZákladní podmínky, které konstituují jednotu industriálního systému. n n1/ PROCES PÁSOVÉ VÝROBY, KTERÝ ZLIKVIDOVAL DIFERENCI MEZI UMĚLECKÝM DÍLEM A PRODUKCÍ SOCIÁLNÍHO SYSTÉMU. nZábavní průmysl napodobuje podmínky pásové produkce - vystoupení organizovaná v sériích - šňůry, tedy v automatické následnosti regulovaných operací (běda, když je turné přerušeno, ještě větší publicita, jako když se v Boleslavi zastaví pás). nPro Adorna platí, že pokud je nějaké umělecké dílo reprodukováno, pak se stává částí každodennosti a ztrácí možnost býti čímsi jiným. Aura unikátnosti je destruována reprodukcí. n2/ PRODUKCE ZBOŽÍ, KTERÁ JE ÚZCE SPJATA S PRODUKCÍ TOUHY PO TOMTO ZBOŽÍ nKulturní průmysl tak získává enormní kulturní vliv při produkci pocitu potřeby. n3/ SPOLEČNÝM BODEM MEZI PÁSOVOU VÝROBOU A PRODUKCÍ POTŘEBY JE TECHNOLOGICKÁ RACIONALITA, KTERÁ JE V PODSTATĚ RACIONÁLNÍ DOMINACÍ. nProblematičnost pojmu jednoty systému spočívá ovšem v tom, že by pak muselo platit, že Bergmanův film a„Vékávéčka“ (Velmi křehké vztahy) spouští tytéž recepční procesy a reakce. Jde o silnou redukci role diváka - říjemce. nFilm je pro Adorna dalším příkladem atrofie divácké aktivity. Adorno říká, že filmový divák se musí křečovitě držet syžetu tak, že mu nezbývá čas na reflexi. Extrémní snaha po komunikaci v obrazech pak nutně vede ke ztotožňování obrazů s realitou. nJedno z klíčových témat mediální analýzy - studium publika je zde značně redukováno představou o hermetické uzavřenosti industriálního systému opírajícího o technickou racionalitu. Význam konceptu jednoty kulturního průmyslu se stává ještě zřejmějším z pohledu každodennosti. nKapitalismus podmiňuje vztah práce a volného času, ale současně vytváří mylný dojem jejich nezávislosti. nKoncept jednoty zde pomáhá objasnit sociální funkci kultury volného času, který je jen druhou stranou procesu mechanizované práce. nIdeologie zakomponovaná do zábavy zpětně motivuje k práci. nZábava činí nelidský život tolerovatelným, poskytuje jakési očkování, které den po dni týden po týdnu konformizuje populaci s její existencí. nTrivializuje utrpení. Je to pomalá strangulace smyslu pro tragedii a schopnosti vzbouřit se. n C/ INDUSTRIÁLNÍ KULTURA JAKO ŽIVOTNÍ ZPŮSOB n1/ Industriální kultura vytváří dojem jako by mírou kvalitního života. Představa řádu, která je prostřednictvím industriální kultury implantována posiluje status quo. n2/ Industriální kultura se zabývá falešnými konflikty a nabízí řešení jež mohou být v realitě jen těžko použitelná. Stejným způsobem jak kulturní průmysl trivializuje každodenní život, tak zároveň deklaruje jak je umění pro náš život důležité, ale jde pochopitelně o umění triviální. n3/ Hlavním imperativem je přizpůsobení. To nahrazuje vědomí - reflexi. Řád, který takto vzniká není dobrý pro lidské bytosti, ale jako řád sám o sobě. n4/ S tím souvisí Adornovo konstatování o ZTRÁTĚ VÝZNAMU OTCOVSKÉ AUTORITY V BURŽOASNÍ RODINĚ. nTato ztráta vede k osobnostní změně – ke zvýšené konformitě vůči společenským standardům. Internalizace autority, která probíhala v 19.st vedla k jejímu odmítnutí ve století 20. Jako náhrada přichází mimo jiné i média nIndustriální kultura funguje jako náhrada ztracené autority, jako nástroj tvorby vnějších standardů chování. n„Postupný rozklad rodiny vedl k transformaci osobního života do volného času a volného času do rutinních činností bedlivě kontrolovaných v každém jejich detailu. nMasová komunikace v tomto smyslu znamená nekomunikaci - destrukci jak priváního tak komunitního života nSlasti zábavných parků stejně jako film či bestselery a rozhlas pak přivodily vymizení vnitřního života“. n nAUTORITÁRNÍ OSOBNOST - ročník 1900 nBorman - v patnácti utekl z domova před brutálním otcem bezvěrcem, který se z něho snažil „vymlátit křesťanství“. nHess (velitel Osvětimi) - utekl od rodičů, předstíral, že je starší, aby jej přijali do armády, nHimmler (velitel SS) - problémy s otcem gymnaziálním radou, konzervatimním katolíkem, se kterým zcela nevycházel a ztratil kvůli němu víru Propaganda ovládla slabé a rozkolísané ego. Rozklad ego formace je v rodině doprovázen invazí zákonů kapitalistické produkce. Industriální kultura je substitucí silného Já - patriarchální autority. D/ UMĚNÍ JAKO NORMATIVNÍ PŘEDSTAVA nV Adornových analýzách zasvěcených úpadku umění lze vystopovat dvě základní témata: nA/ kulturní kritika a nB/ filosofie umění. n nSilně zde vystupuje normativní přístup týkající se otázky čím by kultura měla být či jaká by měla být. Adorno říká, že: nI./ umění by mělo být o všech těch věcech, jež se liší či jsou dokonce v opozici k nárokům či požadavkům každodenního života. nKaždodenní život je podle Adorna represivní v tom smyslu, že vyžaduje pochopení instrumentálních požadavků reálného života. Spekulace jako tvorba (kreativita) byla destruována tyranickou dominací tupé materiální (mediální) reality. n Kultura jako umění by se neměla přizpůsobovat lidským bytostem, ale vytvářet protest proti petrifikovaným vztahům v nichž individua žijí a jež ctí. nKultura jako umění by měla být kritická ke statickým vztahům každodenního života a měla by být kritickým impulsem ke statu quo a institucím, jež ho vytvářejí. nAdornova definice kultury tedy stojí de fakto v opozici k pojetí tzv. kulturálních studií. n Tony Bennett jako jeden z čelných představitelů „cultural studies“ naopak tvrdí, že kultura je ve své podstatě každodenní život. n KAŽDODENNOST V PŔÍMÉM PŘENOSU n vs. n KRITIKA KAŽDODENNOSTI nAdorno vidí každodenní život jako statický a domnívá se, že nás každodenní rutina drží v pasti a znemožňuje činit nové věci. nTato argumentace má blízko Weberovu pojetí v „Protestantské etice a duchu kapitalismu“ kde popisuje vývoj od religiozního asketismu k ekonomicko-racionálnímu asketismu. nKdyž asketismus opustil klášterní cely a vstoupil do každodenního života začal dominovat každodenní morálce a sehrál tak svou roli při vytváření moderního ekonomického řádu. n nNostalgie typická pro Webera není u Adorna tak patrná. Ten spíš vidí stávající svět jako jednu z možností, či spíše jako PROMARNĚNOU ŠANCI. Nostalgie je pro něho spíš jedním ze způsobů jak se vyhnout hrozivé současnosti. Weber de facto říká, že tento asketismus byl využit rutinními požadavky každodennosti. Protestantská etika v tomto smyslu znamená, že lidskost je vězněm v železné kleci petrifikovaných vztahů. Vidí zde nejen zrod kapitalistických institucí, ale i cestu směřující k duchovní smrti. Došlo k opuštění krásného věku plného lidské humanity, který se již nikdy nebude opakovat. nII/ nA/ Umění musí naznačovat další nové možnosti, musí být kritické. n nPokud tomu tak není ztrácí svůj klíčový atribut. Kultura by měla být protestem proti institucím, které nás drží na jednom místě tím, že nám udělují triviální odměny. n nAdorno ani ostatní frankfurťané nerozlišují mezi druhy a stupni kultury a masové společnosti. Soustřeďují se spíše na útok proti způsobům socializace samé ve všech formách. n nB/ Spíše než ukazovat svět takový jaký je, je pravým cílem uměleckého díla je přibližovat svět prostřednictvím toho, co není. n nSkutečné umělecké dílo nepřístupné masám nastavuje zrcadlo společnosti, a to jiným způsobem než jednoduché zrcadlo realistických novelistů jako je Stendahl a Balzac, které je pouze falešnou metaforou pozitivismu přeloženého do fikce. n nUmělecké dílo je tedy podle frankfurťanů v opozici k produktům kritického realismu, stejně jako k různým druhům socialistického realismu či industriální prózy. nCO JE TO SOCIALISTICKÝ REALISMUS? n nIII./ nA/ Umění má schopnost vyjádřit nevyjadřitelné - utopii prostřednictvím absolutní negativity světa. n nTento způsob odcizení dokáže jasně rozlišit mezi uměním a pastiche: mixu sentimentality a vulgarity, které se skutečné umění děsí. Místo umělecké výzvy pastiche předkládá masám pouze zkušenost a exploatuje emoce. nFunkce umění je naopak zcela opačná protichůdná vůči takovým emocím jako je šok, revoluce. n nUmění od doby, kdy se stalo autonomním, ochraňuje Utopii, která se vypařila oslabením role náboženství. nSkutečné umění znamená negativitu, kritiku toho, co existuje. Autentické kulturní objekty jsou ochranou v procesu vzrůstající dominace nad přírodou, která se projevuje expanzí racionality a ještě racionálnějšími formami dominace. nKultura je stálým, trvalým protestem připomínkou speciálního, zvláštního individuáního proti obecnému. nZvláštní, speciální je opozitum k masovému. nVážnost vysokého umění je tak destruována v rámci spekulace o jeho efektivnosti. Vážnost vyššího umění hyne s civilizačními omezeními uplatňovanými vůči jeho rebelské či resistenční funkci. n- Vysoké umění nese schopnost transcendovat každodenní realitu a je schopno inspirovat spekulativní a kontemplativní imaginaci týkající se odlišných pohledů na svět - lidský osud. n- Vysoké umění definuje jeho nezávislost a osamocenost. n- Adorno tvrdí, že kritici, kteří požadují, aby umění opustilo svou věž ze slonoviny nechápou odcizení jako základní podmínku pro zrození autentického umění. n- Ve věku masové komunikace se udržuje umění pouze tím, že odmítá jít společnou cestou s komunikacemi. n- Nižší umění je více ukotveno v každodennosti a je „tady teď“. n- Zatímco vysoké umění je zcela vzdáleno každodenní realitě transcenduje materiální realitu. nKulturní průmysl ovšem podle Adorna neredukuje jen vysoké umění na nižší s cílem produkovat zisk, ale trivializuje absolutně všechny kulturní aktivity. nMasová média místo toho, aby plnila svou kritickou roli ve vztahu ke každodennosti, činí své obsahy součástí každodenního života. nHrají tak významnou roli při destrukci hodnoty uměleckého díla a podílejí se na transformaci šance osvícenství v pravděpodobný nástup barbarství. To je podstata fungování kulturního průmyslu. nJeho více či méně zamýšleným důsledkem je skutečnost, že zábava je využívána k tomu, aby činila nelidský život tolerovatelným, poskytuje jakési očkování, které den po dni týden po týdnu konformizuje populaci s její existencí. nTRIVIALIZUJE UTRPENÍ. JE TO POMALÁ STRANGULACE SMYSLU PRO TRAGEDII A SCHOPNOSTI VZBOUŘIT SE. n n B 4 KRITIKA UMĚLECKÉHO ZÁŽITKU, SLASTI nV posmrtně vydané „Estetické teorii“ dál Adorno lpí na nesmiřitelném sporu mezi kulturou a společností. Zabývá se zde tématem uměleckého zážitku - prožitku, slasti a tvrdí, že tento pojem musí být zničen. nVe smyslu běžného publika je umělecký zážitek či cosi jako slast z umění - nedorozuměním. nTen kdo získává slast z uměleckého díla je podle Adorna primitiv. Má přitom na mysli pomíjivou podstatu slasti, zážitku - tedy čistě senzuální povahu. n Skutečné umělecké dílo disponuje emocionální distancí ve formě disonance- jako vnitřního sváru uvnitř uměleckého díla, které odmítá kompromis. Disonance je vynález moderny, je to tajemný klíč k umění, jeho nová esence v době, kdy toto svou esenci ztratilo. DVA PŘÍKLADY KRITIKY KULTURNÍHO PRÚMYSLU: I. Jazz II. Astrologie v populárních magazínech nAD/I.Adornovu pozici v tomto smyslu ilustruje jeho hodnocení jazzu v eseji Perennial Fashion - Jazz (Jazz - trvalá móda), kde demonstruje klíčové výtky vůči kulturnímu průmyslu. na/ odmítá obecně sdílenou představu, že jazz je vysoce novátorský hudební postup, který vyjadřuje vzpouru ponížených sociálních skupin. nTvrdí naopak, že jde o vysoce standardizovaný druh hudby, který chrlí kulturní průmysl s cílem získat zisk. n„Originalita rebelství (jazzu) je jen trikem kulturního průmyslu“. nVšechny představy spojené s jazzem jsou podle Adorna falešné. Publikum je ovšem akceptuje protože je dlouhodobě zpracováváno kulturním průmyslem - publicitou, kterou produkuje. nVše co původně v jazzu popíralo řád bylo od samého počátku integrováno do pevného schématu. nA/ jeho rebelská gesta (aktivita) jsou spojena nB/ s tendencí slepé úcty (pasivita) nStejně jako je tomu u sado-masochistického typu popsaného psychoanalýzou. Souvislost se sadomasochismem se zde projevuje následovně: n-Tento typ hudby útočí na otcovskou figuru (aktivita sadismu) zatímco ji tajně obdivuje (pasivita a masochismu). nJazzová formule vychází z toho, že nepravidelný rytmus slabého individua je včleněn do pravidelnosti totálního procesu. Individuum se tak hlásí ke své bezmoci. Takové individuum je přijato kolektivem a odměněno. Vlastně jde o mechanismus identifikace, ve kterém individuum maže sebe sama a přiznává vlastní nicotnost. Přijímá tak místo v rámci moci a slávy kolektivu. Tak i jazz nás nenutí ke skutečné imaginaci a reflexi. Dokonce i improvizaci vidí Adorno jako výsledek redukce několika slabých a stále se opakujících frází, jejichž schematičnost probleskuje každým okamžikem. nPojem sadimu při svém vymezování kolísá mezi pouhým násilným chováním objektu a spojováním sexuální slasti s ponižováním a týráním objektu. nMasochismus je pasivní chování k sexuálnímu objektu, krajním případem je spojování sexuální slasti se zažíváním tělesné a duševní bolesti způsobené sexuálním objektem. nKlíčovým je protiklad aktivity a pasivity. Masochismus je často pouhým pokračováním sadismu, který se obrátil k vlastní osobě, jež zaujímá roli místo sexuálního objektu. nU individuí většinou nacházíme, jak pasivní, tak i aktivní formu. Ten kdo pociťuje rozkoš, když způsobuje jiným bolest, ten je zároveň schopen rozkoše z bolesti, kterou mu jiný způsobí. Sadista je současně i masochista, i když jeden pól může být výrazněji vyvinut. nJazz nemůže být inovativní, jelikož funguje podle přísných pravidel standardizace. nRebelství jazzu (jako aktivita, sadismus) bylo omezeno racionálními požadavky konformity (jako pasivita a masochismus). nAč se jazz jeví jako velmi odbojný, nekonformní je tomu právě naopak - je poslušný, podrobený. nKlasickým příkladem působení kulturního průmyslu jsou rockové skupiny. The Clash „Joe Strummer zpívá: „White Man is funny turning rebellion into money“. AD/ II. ASTROLOGICKÉ RUBRIKY nOsvícenství znamená vytváření vlastního smyslu světa bez víry v jiné síly. nKulturní průmysl naopak podporuje tuto víru-iluzi. nTento vliv demonstruje Adorno na analýze astrologických sloupků uveřejňovaných v Los Angeles Times. nNovinové astrologické sloupky jsou podle Adorna příkladem toho, co se stalo s vysokými kulturními nadějemi v průběhu osvícenství. nNovinová astrologie je příkladem cesty do nezralosti. Kulturní průmysl nám v tomto případě pomáhá myslet. Znamená to akceptaci toho, co existuje místo samotné reflexe. nAstrologická mechanika dává člověku jasný omezující výklad světa, aniž by mu umožňovala skutečnou reflexi. nAstrologická argumentace nepřipouští aktivní participaci individua. Je to hra s psychologickými požadavky individua. nJde o typický psychologický symptom současné společnosti. Jde o jistý typ barbarství, jako úpadku autonomie individua i nezávislosti sociálních institucí a řádu samého. n1/ Astrologie znamená tišení, je to způsob, kterým si individua vysvětlují svou neschopnost nezávislosti poukazem na pravdu jejich života napsanou ve hvězdách.Tedy nic není mou chybou. Nemohu nic činit se svým osudem. n n2/ astrologie nás umísťuje do klece rezignace v situaci, která může vést k sebedestrukci v době kdy k ní máme prostředky např. jaderné zbraně. Jinými slovy pomáhá nám smířit se s možností této sebedestrukce. Ve stejné míře by to platilo např o ekologických katastrofách. Dává nám vágní pocit psychického komfortu, jehož smysl a zdroj je ovšem skrytý a rozhodně není z lidského světa. nJde tedy přesně o situaci nezralosti, o které píše v souvislosti s pojmovou opozicí osvícenství vs. barbarství Kant na konci 18. st. n3/ Astrologie je víra skeptických lidí žijících v deziluzi. Kult Boha byl nahrazen kultem faktů. Hvězdy jsou vnímány jako fakta, která fungují na základě mechanických zákonů. nVysvětlení proč jde o tak populární rubriku či proč Los Angeles Times takové sloupky tisknou vidí v tom, že se obracejí k jistému typu osobností, které vnímají svět jako vězení. nAstrologie se stala mocným ekonomickým nástrojem. Samotné nakladatelské domy zvyšují respekt astrologie, aby jim pak pomohla lépe prodat (Astro a Beseda holding). nAstrologie reprezentuje svět jemuž individua nikdy nemohou porozumět sama. Astrologie je cenou útěchy pro ty, které Max Weber nazývá specialisty bez ducha či sensualisty bez srdce. Kulturní průmysl inkasuje právě díky existenci této sensibility. nAstrologie je ideálním stimulem pro ty, kteří jsou nespokojeni s pouhým povrchem lidské existence, pro ty kteří hledají KLÍČ, ale kteří nejsou zároveň schopni zvládnout intelektuální úsilí teoretického vhledu a chybí jim intelektuální trénink v kritickém myšlení. E/ KULTURA JAKO ZBOŽÍ A FETIŠ „Není většího nešťastníka pod sluncem než je fetišista, který touží po ženském střevíci a musí přitom zaplatit za celou ženu. Karl Kraus 1886 nZboží pro užívání a zboží pro směnu. nSMĚNNÁ hodnota vytěsnila hodnotu užitnou. Kvalita zboží vyjádřená cenou se jeví jako cosi vnitřního, inherentního, přirozeného,OBJEKTIVNÍHO – ne jako výsledek lidské aktivity, existence sociálních vztahů, které tento dojem vytvářejí - zboží se tak fetišizuje. nMarx přirovnává tuto fetišizaci mechanismu konstrukce víry. nKulturní produkce je podle Adorna realizována jako směnná hodnota a ne na základě svého specifického obsahu a formální harmonie. nV industriální kultuře se přenáší motiv zisku do vlastního artefaktu. PŘÍKLAD: výrobce řeší otázku zda nový nízkoalkoholický nápoj bude prodávat levně ve velkých lahvích nebo draze v malých lahvičkách. Zákaznický test ukazuje, že efektivnější bude druhá varianta – drahé lahvičky. Jde o příklad reifikace a zbožního fetišismu. Manipulace vycházející z předpokladu, že člověk hodnotí produkt nezávisle na tom jak produkt chutná. nNovým prvkem industriální kultury je její přímá a neskrývaná orientace na kalkulovatelnou efektivnost jejích nejtypičtějších produktů. Tak je autonomie uměleckého díla eliminována industriální kulturou, a to bez vědomí producentů i zákazníků - jde o neuvědomovaný proces. Artefakty industriální kultury již nejsou jen zbožím, ale zbožím o sobě. nIndustriální kultura nejen permanentně sleduje zájem zisku, ale tyto zájmy jsou objektivizovány v její ideologii a staly se tak nezávislými nPOETICKÉ MYSTÉRIUM ZBOŽÍ nvíce než v sobě samém spočívá v nekonečné povaze produkce a uctihodné bázni, kterou působí objektivita reklamy. nTato skutečnost vede k tomu, že žádný subjektivní vliv nemůže tuto objektivitu narušit. Tato realita se stává svou vlastní ideologií. nTak jako reálné se stává představou natolik, že se ve své jednotlivosti stává ekvivalentem celku, tak se i představa stává realitou svého druhu. nPŘÍKLAD:Rozhlasová dramatizace o invazi z Marsu O. Wellese je klasickým příkladem eliminace rozdílu mezi představou a realitou s výsledkem anomického jednání. nLikvidací opozice mezi uměním a realitou přijímá umění parazitní charakter tj. jeví se jako realita. nMasová kultura se jeví sama sobě jako realita, stává se objektem sama pro sebe. Sebereflexe je v tomto případě provokována technickými prostředky. n nUmění dosahuje autonomie ve chvíli, kdy se dostává na trh a tím zůstává esenciálně spjato s logikou zbožní ekonomie tj. s instrumentální racionalitou. nUmění dosáhlo své nezávislosti v procesu, který jej oddělil od rituálu (vazby na církev, náboženství) a učinil z něho produkt – zboží, a tak jej zároveň oddělil od života. nJistý čas bylo možné tuto kontradikci mezi uměním a společností udržet, jelikož byla pro obě strany výhodná. V jistém okamžiku však došlo na uměleckém trhu k zásadní změně. Tenze mezi společností a uměním, které střežilo její svobodu byla ztracena. nUmění se zcela dalo do služeb trhu jako zboží, které pouze plní jeho požadavky. Zůstal pouze jeho krunýř, čistě estetická hodnota. Umění produkované kulturním průmyslem se zcela vyčerpalo v imitování formule a v jejím opakování. nTato redukce kultury znamená, že se umění stává stejně přístupným jako je park, je dostupné pro slasti všech. MECHANISMUS KOMODIFIKACE VRCHOLÍ V TZV. ESTETIZACI ZBOŽÍ (značkové oděvy) redukující individualitu. „Konzumerský Odyseus blaženě padá do moře zboží v naději, že najde uspokojení. Nenachází však nic. Spíše než muzeum nebo akademie stává se hřbitovem kultury obchodní dům či supermarket. LAURA MULVEY: O FETIŠISMU VIZUÁLNÍ SLASTI nV kině používáme dva typy pohledů - primární a sekundární identifikaci. n1/ primární přináší čisté potěšení z pohledu na jasně osvětlené plátno a regresivní uhnízdění v temnotě a pohodlí křesla. nTo startuje tzv. skopofilický pud, který je naplněn objektem matčina těla a příslibem její imaginární dokonalosti. nPlátno je prs, který nabízí nakrmení divákům, kteří se udržují vzrušení samotným aktem „dívání se“. n2/ sekundární identifikace znamená ztotožnění části sebe sama s postavou popsanou v příběhu. nJde jak o kladné tak záporné postavy. Záleží na způsobu jak je film vyprávěn prostřednictvím záběrů, perspektivy apod. Sekundární identifikace jsou mnohočetné a mohou být nevědomé a často narcistické. nFeministická teorie využívá toto členění a upozorňuje na stále opakovaný stereotypní narativní vzorec opakovaný v realistické hollywoodské produkci. Jde o kontrast mezi: nA/ aktivním/maskulinním/voyeristickým/sadistickým nB/pasivním/femininním/exhibicionistickým/masochistickm nVyprávění těchto narací se odehrává na základě principu na/ aktivní snahy sadistického pudu – aby se něco dělo, snahy ovládat a předvádět nb/ fetišistického zírání - které brzdí akci a předvádí čistou podívanou. n nMulvey ukazuje, že reprezentace žen ve filmových příbězích vychází z jejich pojetí jako označujícího kastrace: na/ žena je buď zfetišizována – obdařena chybějícími „falickými atributy“, které z ní dělají spíše symbol jistoty než úzkosti n nb/ nebo je potrestána za to, že zmíněné atributy nemá, tedy je z hlediska příběhu „dobyta“, což má za následek udržování fiktivního světa, ve kterém je potřeba voyerů ovládat podepřena infantilní logikou falické fáze. n nTen kdo se dívá si představuje, že osoba, která se svléká to dělá pro něho a je pod jeho magickou kontrolou. n nPodle Christiana Metze je tzv. framing jinou formou jak posílit fetišismus filmového diváka. Pohyby kamery jsou příkladem série postupných rámů. nNapříklad erotické filmy hrají často na hranici, na pokraji rámu, a pracují s postupnými často nedokončenými odhaleními. nTato filmová „cenzura“ je ilustrací freudovské cenzury. Princip je zde stejný – hrát na vzbuzení touhy a současně na její nenaplnění. nTouha a její nenaplnění je jednou ze základních charakteristik perverze. Pervert je znalec touhy a jejího odkladu. nHra s částečným odhalením a jeho zadržením je analogická metonymické struktuře touhy a má sexuální povahu, a to dokonce, i když obsah těchto sekvencí není erotický. nJediný rozdíl je množství libida, které sublimovalo. Jde o formu permanentního svlékání coby zobecněného striptýzu. nJe zde stále možnost obléknout prostor znovu, odstranit to, co bylo předtím vidět. Jako v situaci dítěte, které už vidělo, ale jehož pohled se rychle stahuje. n