SYLABUS KURZU ZUR 409 TELEVIZE A JEJÍ PUBLIKUM V KAŽDODENNÍ PERSPEKTIVĚ Katedra mediálních studií a žurnalistiky stupeň: magisterský vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. výstup: zkouška – A KREDITY V případě druhého opravného termínu písemná zkouška z probrané látky. výuka: středa 14.00-15.30 posluchárna – AVC SYSTÉM HODNOCENÍ Pro absolvování kurzu je třeba splnit následující podmínky: 1/ získat minimálně 50 bodů ze sedmi dílčích testů 2/ závěrečný písemný test (60%) Závěrečné hodnocení je dáno součtem bodového hodnocení obou popsaných úkolů. TÉMATA PRO ZÁVĚREČNÝ FORMÁLNÍ ESEJ 1/ Televize a zprivátnělá mobilita: kritická reflexe pojetí televize jako „každodenního média“ 2/ Tradice vs. modernita: o roli tradičního, rituálního a mytického v televizních naracích 3/ Televize jako spolutvůrce i produkt globalizované podoby modernity: k některým nezamýšleným důsledkům projektu planetární televizace 4/ Televize v domácnosti seniorů: deskripce a analýza klíčových funkcí televize jako objektu a textu na základě zúčastněného pozorování (případová studie). 5/ Diváci senioři optikou ratingové analýzy 6/ O povaze „mýdlové narace“: analýza jednoho dílu (nebo celé série) mýdlové opery (telenovely) z pohledu funkcí, které plní ve vztahu k publiku. Reflexe bude doplněna ratingovou analýzou. 7/ České Reality show: jak a pro koho? Komparační analýza vybraných domácích formátů z pohledu funkcí, které plní ve vztahu k publiku. Reflexe bude doplněna ratingovou analýzou. 8/ Televize v rodinném kruhu: o některých televizních a rodinných rituálech: popis a analýza vycházející ze zúčastněného pozorování (případová studie) 9/ „Veřejnoprávní“ vs. „komerční publikum“? Empirická analýza publika vybraných pořadů či formátů na základně statistického zpracování dat získaných prostřednictvím elektronického měření sledovanosti. (zpravodajství, diskusní pořady, publicistika apod.) (neplatí pro tento smestr) KRITÉRIA HODNOCENÍ ZÁVĚREČNÉ PRÁCE (stupnice 1-5) 1/ stylistická úroveň 2/ práce se zdroji - formální náležitosti (odkazy, citace, bibliografie apod.) 3/ využití dostupné literatury a datového kontextu 4/ logická výstavba textu, formulace základních otázek a odpovědí 5/ originalita výkladu a celkový přínos základních zjištění 6/ provázanost teoretických východisek s vlastní analýzou 7/ využití adekvátních teoretických koncepcí a jejich korektní interpretace 8/ závěrečné shrnutí – jasnost, konkrétnost BODOVÁNÍ ANALÝZY/ESEJE 1-1,49=130 1,5-1,99=110 2-2,49=90 2,5-2,99=70 V případě zisku méně než 70 bodů je třeba esej přepracovat. Základní literatura: Volek, J.: Televize a její publikum v každodenní perspektivě. Studijní texty (kap. I.-V. k dispozici v elektronické podobě v ISu; menu: „studijní matriály pro kurz ZUR 309“. Volek, J.: Úvod do ratingové analýzy. Studijní texty (kap. I.-VI. k dispozici v elektronické podobě v ISu; menu: RATINGOVÁ ANALÝZA „studijní matriály pro kurz ZUR 309“. GRAFICKÉ A TABULKOVÉ PŘÍLOHY. VŠECHNY MATERIÁLY JSOU ULOŽENY V INFORMAČNÍM SYSTÉMU MU Doporučená literatura: Bourdieu, P.: O televizi. Doplněk, 2002. Mander, J.: Čtyři důvody pro zrušení televize. Doplněk, 2000. Meyrowitz, J.: Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Karolinum, Praha, 2006. Postman, N.: Ubavit se k smrti. Mladá fronta, 1999. Thompson, J. B.: Média a modernita. Sociální teorie médií. Karolinum, 2004. Textové pole: I. I. TELEVIZE JAKO KAŽDODENNÍ FENOMÉN 1/ Základní informace o celkové organizaci kurzu (cca 30 min) 2/ Televizní každodennost: vymezení tématu a základních pojmů klíčová slova: lebenswelt, struktury relevance, „každodennost“, „každodenní život“, strategie mocných, taktiky slabých. * Higmore, B.: Introduction: Questioning Everyday Life. In: The Everyday Life Reader. Routledge 2002.pp. 1-34. SEMINÁŘ: projekce: ECCE HOMO HOMOLKA. Filmové studio Barrandov, 1969, režie: Jaroslav Papoušek. BONUSOVÝ ÚKOL: analýza každodenních motivů užitých v daném filmu (max 20b). 3/ Televize a moderní každodennost klíčová slova: modernita, časo-prostorové rozpojení (space-time distanciation), časoprostorové vyvázání (disembeding) zprostředkovaná interakce, zprostředkovaná kváziinterakce (quasi-mediated interaction), časo-prostorové koordináty, televizibilita. * Giddens, A.: Důsledky modernity. Slon 1999, pp. 11-74. * Thompson, J.B.: Rozvoj zprostředkované interakce. In: Média a modernita. Sociální teorie médií, Karolinum, pp. 70-98. · Lefebvre, H.: Work and Leisure in Everyday Life. In: Critique of Everyday Life. Verso 1991. pp. 29-42. - De Certeau, M.: General Introduction to The Practice of Everyday Life. In: Practice of Everyday Life. University of Californie Press 1984. pp. xi-xxiv. - Williams, R.: Culture is Ordinary. In: Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. London, Verso, 1989, pp. 3-14. - Kracauer, S.: Boredom. In: The Mass Ornament: Weimar Essays. Harvard University Press. pp. 331-4. 4/ Funkce televize: televize jako nástroj konstrukce bezpečí klíčová slova: objektově relační teorie (teorie objektních vztahů; ontologické bezpečí; přechodný objekt; přechodná zkušenost; potenciální prostor; kognitivní, emocionální, relaxační, integrační funkce; mystifikace. * Fiske, J., Hartley, J.: Reading Television. Routledge 1978, pp. 85-100. · Mellencamp, P.: TV Time and Catastrophe, or Beyond the Pleasure Principle of Television. In: Logics of Television. BFI 1990. - Winnicott, D.: Lidská přirozenost. Psychoanalytické nakladatelství 1999. str. 83-94. - Winnicott, D.: The Theory of Parent-Infant Relationship. In: The Maturational Processes and the Facilitating Environment. Karnac Books. 1990. - Winnicott, D.: From Dependence Towards Independence in the Development of the Individual. In: The Maturational Processes and the Facilitating Environment. Karnac Books. 1990. 5/ Televize jako kulturní technologie a spolutvůrce domova v globální perspektivě klíčová slova: sociotechnický systém; kulturní technologie; zprivátnělá mobilita (mobile privatization); Zworikin; Baird; Jenkins. *Abramson, A.: The invention of television. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1998. * Spiegel, L.: Installing the Television Set. Popular Discources on Television and Domestic Space, 1948-1955. In: Camera Obsura, 16:1, 1998. ·Gray, A.: Technology in the domestic environment. In:Video Playtime: The gendering of a leisure technology. Routledge 1992. · Smith, A.: Television across the World. In: Television. An International History. Oxford Univ. Press 1998. · Cairncross, F.: Konec vzdálenosti. Computer Press 1999. kap. 3 - 7, 9, 10. (knihovna FSS) - Ang, I.: Global Media/Local Meaning. In: Living Room Wars. Routledge 1996. 6/ Televize jako člen rodiny klíčová slova: domov; domácnost; politika obývacího pokoje; situační androgynie; testování reality, rodinný televizní rituál. *Morley, D: Television in the Family. In: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge 1986. ·Ang, I.: Gender and/in media consumption. In: Living Room Wars. Routledge 1996. ·Rogge, J.: The media in everyday family life: some biographical and typological aspects. In: Seiter, E.: Remote Control: Television, Audiences and Cultural Power. Routledge 1989. ·Gray, A.: Gender and class in the household. In: Video Playtime: The gendering of a leisure technology. Routledge 1992. - Spiegel, L.: Television in the Family Circle: The Popular Reception of a New Medium. In: Logics of Television. BFI 1990. Textové pole: I. II. SPECIFIKA TELEVIZNÍHO VYPRÁVĚNÍ 7/ O povaze televizní narativity I.: mýdlová opera klíčová slova: televizní narace: mýtická a rytuální; abstraktní a zkušenostní čas; cyklický a lineární čas; empirický realismus; emocionální realismus; tragická pocitová struktura. * Ang, I.: Between reality and fiction. In: Watching Dallas. Soap opera and melodramatic imagination. Routledge 1985, pp. 13-50. * Moran, A.: The Pie and Crust: Television Program Formats. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 258-266. Allen, R.: Making Sense of Soaps. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. · Routledge, 2004, pp. 242-257. · Morse, M.: News as Performance: The Image as Event. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 209-225. · Fiske J.: Narative. In: Television Culture. Routledge 1987. · Mattelart, M.: Women and Cultural Industries. In: Media, Culture and Society, vol. 4, no. 2, pp. 135-50. - Roscoe, J.: Big Brother Australia: Performing the „Real“ Twenty-Four-Seven. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 311-321. - Livingstone, S., Lunt, P.: Studio Discussions. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 322-331. - Radway, J.: Reading Romance. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 219-225. - Ellis, J.: Television as Working – Through. In: Gripsrud, J. (ed): Television and Common Knowledge. Routledge 1999, pp. 55-70. - Brown, M.,A.: Feminist cultural television criticism – culture, theory and practice. In: Brown, M., A.: Television and women´s Culture: The Politics of the Popular. Sage 1990, pp. 11-17. 8/ O povaze televizní narativity II.: Reality TV MÍSTO PŘEDNÁŠKY ČETBA STUDIJNÍCH MATERIÁLÚ klíčová slova: „direct cinema“, „cinema verité“, „docu soap“, estetika „Reality TV“,narativní formy, diváci reality TV. * Lumby, C.: Real Appeal: The Ethics of Reality TV. In: Lumby, C., Probyn, E.: Remote Control. New Media, New Etics. Cambridge University Press, 2003. pp. 11-24. · Fetveit, A.: Reality TV in the Digital Era: A Paradox in Visual Culture? In: Allen, C., R., Hill, A.: The Television Studies Leader. London, Routledge, 2004. pp. 544-556. Textové pole: I. III. PUBLIKUM: JEHO VÝZKUM A PROMĚNY 9/ Historické proměny výzkumu mediálního publika I. : behaviorální a kritické paradigma klíčová slova: mediální publika(um); typy publik(a); typy analýzy publik (a); behaviorální, kritické, post-kritické paradigma. * Fiske J.: Pleasure and Play. In: Fiske J.: Television Culture. Routledge 1987. ·McQuail, D.: Audience Analysis. Sage 1997, pp. 1-24. · Lodziak, C.: Studying the Power of Television. In: The Power of Television. Sage 1986. · - Roberts, J.: Critical Social Theory and the Study of Television. In: Critical Theory. Sage 1994. 10/ Historické proměny výzkumu mediálního publika II.: teorie dominujícího textu klíčová slova: teorie dominantního textu; Screen Theory, teorie konstruované subjektivity, decentrovaná subjektivita; stadium zrcadla; oblast imaginárního; oblast symbolického; reálno(le reél); jazyk * Mitchell, A., Blacková, M.: Jacques Lacan. In: Freud po Fredovi. Triton, pp. 220-230. · Sarup, M.: Lacan and Psychoanalysis. Sage 1990.pp 6-33. - Lacan, J.: The Mirror Stage as Formative Function of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience. In: Lacan, J.: Ecrits: A Selection. London. Tavistock 1977. pp. 1-8. - Lacan, J.: The Agency of the Letter in the Unconscious or Reason Since Freud. In: Lacan, J.: Ecrits: A Selection. London. Tavistock 1977. pp. 161-197. SEMINÁŘ Projekce: MUŽ NA MĚSÍCI. Universal Picture, 1999, režie Miloš Forman. BONUSOVÝ ÚKOL: analýza prvků decentrované subjektivity užitých v daném filmu(max. 20 bodů) 11/ Historické proměny výzkumu mediálního publika III.: „každodenní perspektiva“ a "etnografický obrat" klíčová slova: teorie dominantního publika; Birminghamská škola; model zakódování/dekódování; teorie užití a uspokojení (uses and gratification theory); recepční analýza; populární potěšení (popular pleasures); provinilá potěšení (guilty pleasures), intepretativní komunity, kvalitativní výzkum, focus group. * Gray, A.: Audience and Reception Research in Retrospect: The Trouble with Audiences. In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999, pp. 22-37. * Alasuutari, P.: Introduction: Three Phases of Reception Studies. In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999, pp. 1-21. · Seiter, E.: Qualitative Audience Research. In:. Televison and New Media Audiences. Oxford Television Studies. Oxford University Press, 2002. pp 9-33. · Seiter, E.: Feminist Methods: The Patents´ Suport Group. In:. Televison and New Media Audiences. Oxford Television Studies. Oxford University Press, 2002. pp 34-57. · Fiske J.: Activated Text. In: Fiske J.: Television Culture. Routledge 1987. · Lull, J.: An Emerging Tradition: ethnographic research on television audiences. In: Inside Family viewing. Routledge 1990. - Fiske, J.: Moments of Television. In: Seiter, E.: Remote Control: Television, Audiences and Cultural Power. Routledge 1989. - Morley, D.: The Nationwide Audience. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 95-104. - Dahlgreen, P.: What´s the meaning of this? Viewers plural sense making of Tv news. In: Culture and Power: Media, Culture and Society reader. Sage 1994. PŘEDNÁŠKA: Anabela de Sousa Lopes: "Television and the Portuguese daily routines". Escola Superior de Comunicaçao Social. Lisboa. Portugal 12/ Post- kritické paradigma klíčová slova: jednoduché publikum; masové publikum; rozptýlené publikum; aktivní publikum; spektáklizace, estetizace, komodifikace, performativizace každodennosti. *Abercrombie, N., Longhurst, B.: Audiences. Sage 1998, pp. 68-76. · Volek, J.. Proměny chování mediálních publik: postkritická perspektiva. In Foret, M. - Lapčík, M Orság, M. (eds.): Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. s. 215 - 233, 18 s. Media a komunikace.ISBN 978-80-244-2023-3. · Fiske J.: Active Audiences. In: Television Culture. Routledge 1987. · Ang, I.: Living Room Wars: Rethinking Audience for a Postmodern World. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 226-234. 13/ Publikum jako mediální konstrukt klíčová slova: branding, programování, tvorba vysílacího schématu (program scheduling), kontraprogramování, ratingová demokracie; ratingová estetika, * Abelman, R., Atkin, D., J.: Audience Measurement: Flaws and Fallacies. In: The Televiewing Audience. Hampton Press 2002. · Webster, J.G., Phalen, P.,F., Lichty, L.W.: Audience Ratings: Analysis of Gross Measures. In: Rating Analysis. The Theory and Praktice of Audience Research. Lawrence Erlebaum Associates, 2000. pp. 185-208. · Tulloch, J.: The Implied Audience in Soap Opera Production: Everyday Rhetorical Strategie Among Television Profesional. In: In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999. ·Ang, J.: Living-room wars: new technologies, audience measurement and the tactics of television consumption. In: Silverstone, R., Hirsch, R, E.: Consuming technologies: Media and Information in Domestic Spaces. Routledge 1992. 14/ Televize jako veřejná služba a její regulace klíčová slova: veřejný zájem; veřejná služba. *Smith, A.: Television as a Public Service Medium. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1981. · REGULACE TELEVIZNÍHO VYSÍLANÍ VE VYBRANÝCH ZEMÍCH: *Zákon o české televizi *Board of Governors (The Board´s Standing Orders) ·Charta BBC - http://www.bbc.co.uk/info/policies/charter ·CSA - The Conseil supérieur de l´audiovisuel: http://www.csa.fr/index.php – Scannell, P.: Public service broadcasting and modern public life. In: media, Culture and Society: critical reader. Sage 1990. - Produkční směrnice BBC LEGENDA: Testována bude znalost a porozumění textů uvedených v kapitálkách * texty povinné na danou přednášku · texty povinné pro ukončení kurzu - rozšiřující, doporučené