Filozofové odpovědnosti: židovská filozofie reagující na holocaust Přednáška 9. 5. 2011 Environmentální etika „ Řeknu-li o svévolníkovi: ‚Svévolníku, zemřeš,‘ a ty bys nepromluvil a nevaroval ho před jeho cestou, ten svévolník zemře za svou nepravost, ale za jeho krev budu volat k odpovědnosti tebe. “ Ezechiel 33, 8 Šok z holocaustu —Selhání příslibů modernity —Jobova otázka (Jak to Bůh mohl dopustit?) —Koncept trpícího Boha —Situace post-moderny (X totalitě snaze „myslet Jedno“) —Jonas, Lévinas, Arendtová — Hannah Arendt —Studium fenomenologie —Romance s Heidegrem —Analýza totalitarizmu —Organizace a propaganda —Totální X osobní odpovědnost —Koncept dvou životů —Politická akce (environmentální občanství) —Kritika konzumerismu a dělby odpovědnosti — — — Hans Jonas —Trpící Bůh a lidská svoboda — —Princip odpovědnosti – postkantovský (nový imperativ) —přežití lidstva morální reflexe a úkol —kritika utopie (X technickému optimizmu) —odpovědnost rodiče a státníka (totalita, kontinuita, strach o budoucnost) —moc nad mocí, která nás ohrožuje —odpovědnost budoucím generacím (ne přírodě) —heuristika strachu (zranitelnost) —politika základem e. odpovědnosti — — — Emanuel Lévinas: —Etický obrat: odpovědnost předchází —Svobodě (autonomii) —odpovědnost vztahu, dialogu (každý) —proti totalizaci (nadřazení svobody druhého) —odpovědnost za tvář (za Jiné) – věčné Ty —propojenost (utrpení jednoho=utrpení všech) –trpí lidství —zabít = vzdát se pochopení (probl. použití moci X přírodě) —buber, vnímání, osobní postoj – správcovská etika —Etika správcovství X Lynn White — — — — „ Neodpovím-li sám za sebe, kdo za mne odpoví? Ale odpovídám-li jen sám za sebe, jsem to ještě já? “ — Talmud, Pirke Avot 6a — — — — — — — Děkuji za Vaši pozornost!