Etika odpovědnosti přednáška 2. 5. 2011 Environmentální etika „ Jednej tak, aby účinky tvého jednání byly slučitelné s pokračováním vpravdě lidského života na Zemi. “ — H. Jonas, Princip odpovědnosti. Praha 1997, str. 35. Odpovědnost – nová forma mravního jednání ? —co je odpovědnost? —tradice, ctnost, mrav —jak je diskutována? —individualizace a reflexivita — — — Atributy odpovědnosti —Subjekt odpovědnosti —Svoboda (pasivní, aktivní) — —Moc (odpovědnost moci) — —Kontinuita (dějinnost, kauzální odpovědnost) — —Vztah (teleologicky strukturován) Atributy odpovědnosti —Předmět odpovědnosti — —Hodnoty (vlastní x instrumentální, systematická, teleologická) — —Morální závazek — —Odpovědné zacházení (ohrožené jsoucno) — —Odpovědnost za přírodu jako projev bohorovnosti — Atributy odpovědnosti —Referenční subjekt — —Odpovědnost „za co“ a před kým se nekryje! — —Co je hodno morálních ohledů (odpovědného jednání)? — —Proč se nemůžeme odpovídat přírodě (zvířeti)? — — Etika odpovědnosti —Max Weber: etika smýšlení a etika odpovědnosti —John Passmore: odpovědnost za přírodu —Hans Jonas: nové dimenze odpovědnosti —Karel-Otto Apel: diskursivní etika odpovědnosti —Emanuel Lévinas: odpovědnost za Druhého —Hans Küng: etika planetární odpovědnosti —Jean-Paul Sartre: individuální odpovědnost — — — Max Weber —sociální jednání porozumění, ideální typy, protestantská etika —typy racionality (účelově r. a hodnotově racionální) —absolutní etika a etika přesvědčení —etika smýšlení a etika odpovědnosti —rozhodování podle následků jednání (teleologicky) — — — — John Passmore —odpovědnost za přírodu? —proti mysticizmu – podma- nění (transformace) přírody bylo nutné; civilizace není nepřítelem přírody —člověk je posvátný (ne příroda) – jsme slabí a zranitelní, a proto musíme přírodu chránit —stoicko- křesťanská tradice nepřiznává přírodě nezávislost X židovskému myšlení (správcovství a spolupráce) — — — — — Hans Jonas — Princip odpovědnosti – postkantovský (nový imperativ) — —přežití lidstva morální reflexe a úkol —kritika utopie (X technickému optimizmu) —odpovědnost rodiče a státníka (totalita, kontinuita, strach o budoucnost) —moc nad mocí, která nás ohrožuje —odpovědnost budoucím generacím (ne přírodě) —heuristika strachu (zranitelnost) —politika základem e. odpovědnosti — — — Karel-Otto Apel —odpovědnost a spol. interakce —abstraktní omyl (metaf. morálky) —diskursivní společenství —před přírodou (kultura nadřazena) —není důležitý imperativ sám, ale to jak je možný —společenství reálné a ideální —konsenzová morálka (strategie cíle) —spoluodpovědnost za diskurz Emanuel Lévinas: —odpovědnost předchází svobodě —odpovědnost vztahu, dialogu (každý) —proti totalizaci (nadřazení svobody druhého) —odpovědnost za tvář (za Jiné) – věčné Ty —propojenost (utrpení jednoho=utrpení všech) –trpí lidství —zabít = vzdát se pochopení (probl. použití moci X přírodě) —buber, vnímání, osobní postoj – správcovská etika —Etika správcovství X Lynn White — — — — Hans Küng —světový étos: duchovní, mravní —a náboženská obnova —– hledá se makroparadigma —etika planetární odpovědnosti: e. světové pospolitosti za její vlastní budoucnost —„Člověk se musí stát lidštějším.“ —náboženství: nepostradatelná při kultivaci ekologických ctností a hledání globální etiky odpovědnosti — — Jean-Paul Sartre —Existencionalizmus, —člověk je svým projektem —(obraz světa) —odpovědnost za volbu – motiv špinavých rukou —budoucnost je panenská (smysluplné projekty heroického individua) —romantická odpovědnost (experimenty žití) — — Otázky do diskuze —Můžeme být odpovědní za přírodu? —Neseme odpovědnost za její ničení? —Je žádoucí environmentální odpovědnost depolitizovat nebo z ní udělat politikum? —Je možné zachránit svět pomocí drobných individuálních aktivit? —Lze považovat environmentálně příznivé změny v životním způsobu za slibnou cestu k vyřešení environmentální krize nebo je to utopie???