Základy psychologie tvořivosti Jarní semestr 2011, rozsah: 1/1, „B“, 4 kredity Vyučují: Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D (IVDMR, 246, konzultace po domluvě xxxxxxxxxxxxlacinova@fss.muni.cz Mgr. Eva Pavlíková (konzultace po domluvě, epavliko@fss.muni.cz) C ílem tohoto výběrového semináře je nejen se poučit o psychologickém pojetí tvořivosti akademicky, tj. studiem příslušné teorie, ale rovněž si zkusit tvořit a prožít pocity provázející proces vlastního tvoření. Předmět je svou povahou AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ – očekává se bdělá a nadšením sršící účast, nikoliv toliko fyzická. Pokračujeme ve změnách, které nahlodávají pověst PSY 155 coby "úplně nenáročného pohodového béčka". Nároky sice rostou, ale snažme se všichni, aby pohoda zůstala J. K dospání povíkendových rán zvolte raději jiný seminář (nebo postel...). Výuka PSY 155 se totiž koná: KDY: pondělí V KOLIK: 10:00 – 11:30 KDE: v seminární učebně 23 (2. patro), FSS MU, Joštova 10 KLASIFIKOVANÝ ZÁPOČET - podmínky: 1. nejméně 80% aktivní účasti na lekcích, tj. možno 2 krát nepřijít. Vyšší neúčast (3 až 4 absence) bude řešena náhradním zadáním, vysoká neúčast (tj. 4 a více absencí) pak doporučením předmět opakovat v následujícím akademickém roce. Docházka těch, kteří „spadnou do pořadí“ v průběhu prvních týdnů JS, bude řešena individuálně – pravděpodobně náhradním zadáním. 2. prezentace své vlastní tvořivosti nějakým výtvorem trojrozměrným, virtuálním, slovním, hudebním … před ostatními účastníky semináře. Na začátku každé lekce 2-3 lidé předvedou svoji tvořivost. Přineste s sebou něco, co jste sami vytvořili - rozměrné předměty hmotné povahy stačí vyfotit. Prezentace všeho druhu - můžete (se) předvést reálně či virtuálně v rozsahu 5 – 7 minut. 3. zápočtová práce (zvolíte JEDNU z níže uvedených alternativ a přihlásíte si ji v rozpisu témat a variant od 28. 2. 2011 do 13. 3. 2011): 4. úspěšné absolvování vědomostního testu (Povinná literatura k testu: Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada, 252 s.; přednášky) Okruhy seminárních prací pro rok 2011 identifikace tvořivosti v dětské kresbě či v textu (slohu) dítětem vytvořeným Téma předpokládá jistou badatelskou odvahu a invenci. Zadání spočívá v pokusu stanovit kriteria tvořivosti v dětské kresbě (neverbální produkt) a (nebo) v literárním útvaru napsaným dítětem (verbální produkt). Je možno se nechat inspirovat některým z nemnohých přístupů, či vymyslet nějaký originální vlastní. praktická zkušenost s administrací na identifikaci tvořivosti Obnáší návštěvu kabinetu psychodiagnostických pomůcek a administrace Torranceho testu tvořivého myšlení nebo Testu Urban-Jelenova na sobě či dobrovolníkovi včetně vyhodnocení dle příslušného manuálu. Zápočtovou prací budiž oskenované vyplnění testu (se zamaskovanými identifikačními údaji testované osoby) a vaše vyhodnocení v písemné podobě. Součástí by mělo být i metodologické zamyšlení nad testovatelností kreativity v intencích použité metody. Další variantou je vyhodnocení cca 20 ks testů Testu hravé tvořivosti, které budou administrovány v rámci výuky a rozvaha nad kognitivními procesy a kognitivními strategiemi aktivovanými v procesu testování. tvořivé praktikum - aktivní účast na akci pořádané Dětským koutkem na FSS[1] Obnáší vymyšlení, připravení a zrealizování tvořivé, sportovní či zábavné aktivity pro malé děti v rámci např. Velikonočního odpoledne pořádaného Dětským koutkem na FSS. Vhodné pro trpělivé zájemce s hravým duchem a pozitivním vztahem k netrpělivým lidským mláďatům v časnějších fázích vývoje. Avšak i tady bude podmínkou kratší písemné pojednání – zdůvodnění zvolené aktivity, její vhodnosti pro daný věk dětí, co v dětech může vyvolat za pocity, jaké dovednosti může stimulovat a jak případně může přispět k rozvoji tvořivosti dítěte. (Tato aktivita je vhodná i jako kompenzace častější nepřítomnosti ve výuce, neboť nahradíte nepřítomnost užitečnou přítomností.) návrh výzkumného projektu k problematice tvořivosti (kompletní plán výzkumu: výzkumný problém (otázka), rámcově teorie a zhodnocení stavu zpracovanosti tématu v odborné literatuře, velikost a způsob získání vzorku zkoumaných osob, rozvaha nad volbou metod pro daný účel, rozvaha nad způsobem zpracování dat a pokus o finanční rozpočet zamýšleného výzkumu) Dobrý projekt se může stát základem pro zadání diplomové práce. Termín zadání tématu seminární práce do ISu: 13. 3. 2011 Termín odevzdání seminární práce: 8. 5. 2011 (do 23:59 hod) Rozsah práce: 4 - 5 normostran Forma odevzdání zápočtové práce: pouze v elektronické podobě do stejnojmenné složky ODEVZDÁVÁRNY předmětu PSY 155. Formální náležitosti zápočtové práce: - normostrana = 60 znaků na řádku, 30 řádků, 1800 znaků včetně mezer na jedné stránce - písmo Times New Roman, velikost 12 - formát elektronického textu aBcD.doc, aBcD.rtf, aBcD.txt (ne .pdf) - citační pravidla dle APA (Americké psychologické asociace) – viz více Metodika tvorby bibliografických citací http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/js10/metodika/web/ebook_citace.html# VSTUPNÍ ÚKOL: Studentky a studenti, jimž byl potvrzen zápis do PSY 155, stručně sepíší: 1. své pohnutky, motivy a důvody, proč si zvolili Základy psychologie tvořivosti. 2. svá očekávání ohledně průběhu a náplně kursu. 3. sebezhodnocení: Jste tvořivá/tvořivý? Jak se to pozná, projevuje? 4. představu osobní užitečnosti tvořivosti ve svém dalším osobním či profesním vývoji. Nemá smysl psát obecnosti či "sociálně žádoucí" slohové cvičení - užitek takové informace je téměř nulový i pro vás samotné. Své texty, prosím, vložte v elektronické podobě do příslušné ODEVZDÁVÁRNY v ISu do 20. 2. 2011. (Příslušná odevzdávárna je ta, která náleží k předmětu PSY 155 Základy psychologie tvořivosti - složka s názvem VSTUPNÍ ÚKOL) Neodevzdání vstupního úkolu vyvolává pochybnosti o vaší dostatečné motivaci navštěvovat tento kurs. Vstupní úkol je též bodově hodnocen a body se započítávají do celkového hodnocení (viz tabulka níže). Ti, kteří spadnou do pořadí, či budou zapsáni po udělení výjimky později, odevzdají vstupní úkol po dohodě s vyučujícími rovněž později. klasifikace Počet bodů A 33 – 37 B 28 – 32 C 23 – 27 D 18 – 22 E 13 – 17 F 12 a méně Klasifikační kriteria PSY 155 Základy psychologie tvořivosti Max body Min body aktivní účast na lekcích 5 3 „Vstupní úkol“ 3 1 Seminární práce 10 5 Prezentace vlastní tvořivosti“ 10 5 Kontrola znalostí (test, kolokvium ) 10 5 Terminář 20.2. 2011 22.2. 2011 odevzdat vstupní úkol (ODEVZDÁVÁRNA,„vstupní úkol“) vyřízení žádostí o výjimku se zápisem PSY 155 13.3. 2011 zadat do ISu téma seminární práce (balík témat) 23.3. 2011 zadat do ISu termín prezentace své tvořivosti (balík témat) 18.4. 2011 kontrola znalostí - test 8.5. 2011 odevzdání seminární práce (ODEVZDÁVÁRNA „seminárka“) 15.5. 2011 odevzdání náhradní práce Následující program kursu je rámcový, tj. mohou nastat změny. Každá lekce bude mít část výkladovou a část praktickou, s důrazem spíše na vlastní aktivitu a sebezkušenost frekventantů. Předpokládáme, že číst umíte, takže teorii každý může doplnit dle: - seznamu doporučené literatury (zvídaví a nadprůměrně pilní) - studijních materiálů v ISu (zvídaví a běžně pilní) - E-learningové požadavky a povinnou literaturu k testu čtou všichni J Ke sdělování tipů, požadavků a jiných nezbytných informací bude využíváno el. pošty přes IS a též interaktivní osnovy předmětu – sledujte prosím. Odkaz na interaktivní osnovu: https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2011/PSY155/index.qwarp První lekce 21. 2. 2011 Úvodní setkání (L + P)[2] - Rozcvička mentální a trochu i fyzická - Analýza vstupního úkolu - O významu teorie tvořivosti a jejích aplikacích Druhá lekce 28. 2. 2011 Trocha nezbytné teorie v psychologii tvořivosti (P) (tvůrčí proces, tvořivá osobnost – na příkladu Perkinsova modelu) "Koláče tvořivosti" - sebeposuzovací techniky Třetí lekce 7. 3. 2011 Myšlení zvané tvůrčí (P) - Myšlení konvergentní a myšlení divergentní - Charakteristiky tvůrčího myšlení – fluence, flexibilita, elaborace, originalita… - Různá funkce mozkových hemisfér – obecně, genderově, biologicky… - Vlastnosti tvořivé osobnosti – schopnost „vidět“, tj. pozorovat, všímat si a uvědomovat si viděné, vidět a uvědomovat si široké souvislosti, odvaha „jít proti proudu“, mít vlastní názor a umět ho vyjádřit, hravost, radost ze života…. Čtvrtá lekce 14. 3. 2011 Exkurs€ do předpsychologické historie tvořivosti I. (L) Pátá lekce 21. 3. 2011 Exkurs€ do předpsychologické historie tvořivosti II. (L) - Hrátky tvořivé verbální - Kolážování Šestá lekce 28. 3. 2011 Možnosti a meze identifikace tvořivosti (P) - testy tvořivosti (Torranceho test tvořivého myšlení, Test Urban-Jelenův, THT) - dotazníky (KAI, Raudsepp) - sebeposuzovací metody - praktické a metodologické problémy testování tvořivosti Sedmá lekce 4. 4. 2011 Administrace testů tvořivosti (P) - Torranceho test tvořivého myšlení, - Test Urban-Jelenův, - Test hravé tvořivosti (možno využít pro zpracování seminární práce) Osmá lekce 11. 4. 2011 Tvořivost a pedagogická praxe (P) - Hlavní předpoklady uplatňování tvůrčích přístupů ve vyučování (předpoklad rozvíjitelnoti kreativity + informovaný pedagog + aktivní a nadšený žák J) - Teoretická báze: divergentní a konvergentní myšlení, princip názornosti v prezentaci poznatků Praktické vyzkoušení některých metod aktivizace posluchačů, jejich vtažení do „děje výuky“ Devátá lekce 18. 4. 2010 - Kontrola znalostí – test 50 minut (ti, co se ze závažných důvodů nebudou moci dostavit k testu, budou zkoušeni ústně; závažný důvod je např. lékařem omluvená nemoc. Za neomluvenou absenci se náhradní šance neposkytuje, bodový zisk z testu tvoří jen část celkového hodnocení – viz tabulka výše.) - literatura k testu: Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada. 26. 4. 2010 – Pondělí velikonoční – možno tvořit např. kraslice J Desátá lekce 2. 5. 2011 Vnitřní zdroje tvořivosti, „mandaly“ (teoreticky i prakticky – C.G. Jung aj.) (P) Práce s osobní mandalou, sebereflexe, vnitřní bariéry tvořivosti Jedenáctá lekce 9. 5. 2011 Přednáška „Osobnosti psychologie tvořivosti“ (P) - T. Buzan a MindMaps - E. de Bono: Six Thinking Hats - A. Osborn – Brainstorming… Prubneme „mentální mapování“. Dvanáctá lekce 16. 5. 2011 Tvořivost zakotvená v hlavě versus tvořivost zakotvená v těle (P) - lokalizace pocitů a emocí v těle, vyjádření (se) pohybem - tanec, cesta ke středu, do-in… - reflexe kursu, zpětné vazba… Literatury dosti k tvořivosti (proto pozor na kvalitu)J Literatura základní v češtině: (modré = povinné k testu) Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada, 252 s. Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení. Praha: Portál, 398 s. Hlavsa, J., Jurčová, M.(1978). Psychologické metódy zisťovania tvorivosti. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Hlavsa,J. (1971). Aplikovaná psychologie kreativity. Československá psychologie, 25(6), 615-626. Hlavsa,J. (1972). Nástin psychologie kreativity. Československá psychologie, 26(5-6), 529-535. Hlavsa,J. (1985). Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia. Hlavsa,J. (1986). Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: SPN. Hlavsa,J.a kol.(1981). Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha: SPN. Howard, P. J. (1998). Příručka pro uživatele mozku. Praha: Portál. Viewegh, J. (1986). Fantazie (teoretická studie). Praha: Academia. Žák, P. (2004). Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press. Literatura základní cizojazyčná: Clover, A. J.; Ronning, R. R. and Reynolds, C. R. (1989). Handbook of Creativity. New York: Plenum Press, 447 s. Runco, M. A. (1997). The Creativity Research Handbook. New Jersey: Hampton Press Cresskill, 337 s. Sternberg, R. J. (2005): Handbook of Creativity. New York: Cambridge University Press, 8th edition, 490 s. Adams J. L. (1986). Conceptual Blockbusting: A Guide to Better Ideas. Addison-Wesley: Reading Massachusetts, ISBN: 0-201-10089-4 Adams J. L. (1986).The Care and Feeding of Ideas. Addison-Wesley: Reading, Massachusetts. Aplikace psychologie tvořivosti ve výchově a vzdělávání: Bean,R. (1996). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál. Fichnová, K., Szobiová, E. (2007). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál. Fischer, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 172 stran Lokšová, I., Lokša, J. (2003). Tvořivé vyučování. Praha: Grada. Lokšová, I.; Lokša, J. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon, 421 s. Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál. Zelina, M.; Jaššová, E. (1984). Tvorivosť - piata dimenzia. Bratislava, Smena, 203 stran. Zelina,M.; Zelinová,M.(1990). Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Bratislava: SPN. Zuk, A.N. (1981). Psychologia tvorivosti. Bratislava. Aplikace psychologie tvořivosti – tzv. „motivační literatura“ – návody, postupy, hrátky: Buzan, T. (2002). Síla duchovní inteligence. Praha: Columbus, ISBN 80-7249-131-8 Buzan, T. (2002). Síla kreativní inteligence. Praha: Columbus, ISBN 80-7249-138-5 Buzan, T. (2004). Chytře na své tělo. Praha: Columbus, ISBN 80-7249-159-8 Buzan, T. (2004). Jděte na to chytře. Praha: Columbus, ISBN 80-7249-146-6 Buzan, T. (2007): Mentální mapování. Praha: Portál, 168 s., ISBN 80-7367-200-3 de Bono, E. (1997). Šest klobouků aneb Jak myslet. Praha: Argo, 185 s. O´Keeffe, J. (1995). Týden pro duševní svěžest. Praha: Tallpress. O´Keeffe, J. (1995). Týden pro osobní úspěch. Praha: Tallpress. O´Keeffe, J. (1995). Týden pro větší tvořivost. Praha: Tallpress. Kirst,W.; Diekmeyer, U. (1998). Trénink tvořivosti. Praha: Portál. Další nezařazené: Csikszentmihalyi, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny, 399 s. Kim, S. H. (1993). Podstata tvorivosti. Bratislava: Open Windows. Königová, M. (1998). Tvořivost = kreativita. Praha: FF Univerzity Karlovy, 153 s. Pietrasiňski,Z. (1972). Tvorivé myslenie. Bratislava: Obzor. Poláková, J. (1993). Myšlenkové tvoření. Praha: Filozofický ústav AV ČR, 88 s. Szobiová, E.(1998). Sociálné prostredie a tvorivosť. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 33(3), 223–231. Tuma, M. (1991). Tvorivý člověk. Bratislava: Obzor. Slovníček základních pojmů: pružnost (flexibilita) = snadné osvojování nových a struktur myšlení soubor cvičení rozvíjejících pružnost myšlení plynulost (fluence) = rychlé a snadné nacházení vhodných nápadů a představ soubor cvičení rozvíjejících plynulost myšlení originalita = mít často množství neobvyklých a zajímavých nápadů soubor cvičení rozvíjejících originalitu myšlení analýza (= schopnost popsat obsah a souvislosti, schopnost precizně definovat) soubor cvičení rozvíjejících analytické složky procesu myšlení produktivita (= neustálé překypování nápady a způsoby řešení) soubor cvičení stimulujících produkci nových myšlenek ________________________________ [1] Dětský koutek na FSS je klíčové slovo, jde o podporu jeho činnosti, takže obdobnou aktivitu jinde nelze uznat. [2] L =Lacinová; P = Pavlíková