Syllabus pro předmět: Obrazivost a interpretace Ukončení: kolokvium Počet kreditů: 3 Vyučující: Mgr. Jan Krása E-mail: honoh@email.cz Základní informace o předmětu: Předmět bude vyučován jako jedna hodina přednášky a jedna hodina cvičení pro studenty bakalářského cyklu oboru psychologie (i pro studenty blízkých oborů). Cíl a obsah předmětu: Cílem tohoto předmětu je seznámit studenta s rolí vlastní obrazivosti (imaginace) při interpretaci. Po absolvování kurzu student: bude znát několik teorií obrazivosti; se seznámí s problematikou konformity a nekonformity řeči; bude seznámen s problematikou imaginární a verbální vrstvy lidského vědomí; bude seznámen s rozdílem mezi preimaginárním řádem věcí a kolektivním obrazem světa; se seznámí s rozdílem mezi psychoanalytickým a analytickým (archetypovým) výkladem pohádek; seznámí se s několika postupy práce s obrazivostí; bude schopen klást si otázky spojené s interpretací; Podmínky pro absolvování předmětu: Podmínkou absolvování kurzu je: · Účast na seminářích (v běžně uznávaném rozsahu) · Odevzdání písemné práce (v rozsahu minimálně 5 normostran) na konci semestru nebo krátký referát na semináři na téma odpovídající zaměření tohoto předmětu – více na první hodině. Rozpis přednášených okruhů: 1. Úvod – základní termíny, interpretace jako problém 2. Obrazivost (imaginace) v kontextu ostatních psychických funkcí 3. Napětí obrazivosti způsobené životem ve městě bez kontaktu s přírodou: kolektivní a individuální pól 4. Proměna jako nutný požadavek interpretační práce, problematika typu díla a rozdílnosti smyslových kanálů 5. Napětí obrazivosti dle G. Duranda: denní a noční řád obrazivosti 6. Problematika konformity a nekonformity lidských napodobivých děl a její dopad na interpretaci 7. Hermeneutická filosofie – vznik, vývoj a hlavní představitelé 8. Psychoanalýza a její výklad lidské tvorby 9. Analytická psychologie – její vznik, vývoj a hlavní představitelé 10. Analytická psychologie – její přístup k interpretaci lidských děl, archetyp jako ústřední pojem analytického výkladu, archetyp a vztah k nevědomí, archetyp a kolektivní nápodoba světa 11. Nejznámější archetypy: stín, anima a animus, Bytostné Já, Velká Matka 12. Prostor výtvarného díla podle analytické psychologie 13. Prostor k prezentaci prací studentů, praktická práce s obrazivostí (aktivní imaginace) Doporučená literatura: Bateson, G. (2006). Mysl a příroda – nezbytná jednota. Praha: Malvern. Borecký, V. (2003). Porozumění symbolu. Praha: Triton. von Franz, M. L. (1999). Mýtus a psychologie. Praha: Portál. von Franz, M. L. (1998). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál. Hawkes, T. (1999). Strukturalismus a sémiotika. Brno: Host. Hillman, J. (1999). Sny a podsvětí. Praha: Portál. Hroch, J. (2000). Ke vztahu hlubinné hermeneutiky a metodologie humanitních věd. in: Sborník prací FF brněnské univerzity, 2000. Jung, C. G. (2003). Sebrané spisy 9/II: AION. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. Jung, C. G. (2001). Výbor z díla IV.: Obraz člověka a obraz Boha. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. Kerényi, K., Jung, C. G. (1993). Věda o mytologii. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka. Kyloušek, P.: Znak, struktura, vyprávění – výbor z prací francouzského strukturalismu. Host, Brno 2002. Neubauer, Z. (1997). Esse obiectivum – esse intentionale. Scientia & Philosophia 8: 114–160. Neubauer, Z. (2001). Země jako filosofický archetyp. Vhled, 3, www.vhled.cz. Neubauer, Z. (2001). O Sněhurce aneb o přírodě. Vhled, 3, www.vhled.cz. Neubauer, Z. (2001). Kolik se vejde andělů na špičku jehly. Vhled, 3, www.vhled.cz. Neubauer, Z. (2002). Mozek – evoluce – stvoření II. Psyche et natura 2002/1, s. 43-70. Starý, R. (2000). Cheirón, asklépiovská medicína a jungovská psychologie. Praha: Sagittarius. Starý, R. (1994). Medúsa v novější době kamenné. Praha: Prostor. Starý, R. (1999). Filmová hermeneutika. Sagittarius: Praha.