PSY414 Praxe a stáže (manželství, rodina) Fakulta sociálních studií jaro 2011 Garance Mgr. Milan Pilát (přednášející) doc. PhDr. Ivo Plaňava (garance) Mgr. Jitka Balášová (pomocník) Ukončení a kreditové hodnocení zápočet, 4 kr. Předpoklady Kurz je vypisován pro studenty magisterského stupně oboru psychologie FSS MU, předpokladem je předchozí absolvování kursu PSY 408 Poradenská psychologie - partnerské vztahy, manželství, rodina. Rozsah Rozsah praxe je 10 dnů (dva týdny). První týden bude realizován formou blokové skupinové stáže v Manželské a rodinné poradně Bethesda (Starobrněnská 7, Brno) pod vedením garanta kurzu. Druhý týden pak bude realizován formou individuálních náslechů a přítomnosti v poradenském zařízení s garancí konkrétního manželského a rodinného poradce či terapeuta některého ze smluvních zařízení: · Manželská a rodinná poradna Bethesda, Starobrněnská 7, Brno. · Manželská a rodinná poradna, Buzkova 43, Brno. · Manželská a rodinná poradna, Táborská 198, Brno. · Psychologická poradna pro mládež, manželství a rodinu, Foerstrova 2, Brno. · Poradna pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy, Sladkovského 2 b, Blansko. Po předchozí konzultaci s garantem je možné druhý týden praxe absolvovat individuálně i na jiném odpovídajícím pracovišti. Cíle předmětu Cílem kurzu je získat informace a osobní zkušenost s fungováním instituce, která nabízí psychologické poradenství a psychoterapii v oblasti manželství a rodiny (poradenská a psychoterapeutická pomoc jednotlivcům, párům, manželům a rodinám, rozvodové poradenství a porozvodové vedení, předmanželské poradenství, psychologická pomoc lidem v životních krizích ad.) Důležitým cílem praxe (první týden) bude praktický nácvik a rozvoj vlastních dovedností v cvičném terapeutickém rozhovoru, s využitím videonahrávky a její následné analýzy. Studenti si prakticky vyzkouší možnosti základních technik vedení terapeutického rozhovoru s párem a rodinou, cvičné rozhovory pak budou průběžně doplňovány video ukázkami reálných terapeutických sezení. Na konci kurzu by měl student porozumět principu a způsobu vedení pomáhájícího rozhovoru tak, aby jako absolvent oboru byl schopen se rychleji a kvalifikovaněji zapojit do praxe obdobného zařízení či dalšího postgraduálního vzdělávání v psychoterapii. V druhém týdnu praxe pak studenti blíže seznámí s práci dalšího konkrétního manželského a rodinného poradce (individuální náslechy, prezentace kazuistik, možnosti rozhovorů a cílených otázek na práci v MRP ad.) s cílem získat tak pestřejší a realistický pohled na práci v poradenském zařízení daného typu. Osnova · Charakteristika a provoz zařízení (odborné zastoupení, klientela, spolupráce s dalšími institucemi a odborníky, rodinné poradenství v sociálních službách a ve zdravotnictví, vedení dokumentace) · Organizační a pracovně-teoretické zázemí poradenského zařízení (právní postavení v sociálních službách, odlišnosti způsobů práce různých škol, současné trendy, vzdělávání poradců a terapeutů, etický kodex) · Pomáhající proces (přání klientů, možnosti odborníka, cíl práce, ukončení spolupráce, hodnocení úspěšnosti pomoci, používané diagnostické metody, poradenské techniky a strategie, práce s kazuistikami) · Praxe a technika terapeutického rozhovoru (zásady a úskalí pomáhajícího rozhovoru, odlišnosti rozhovoru s jednotlivcem, párem a rodinou, způsob záznamu rozhovoru, účast při reálném sezení, pořízení vlastní videonahrávky). Výběrová literatura · Kratochvíl, Stanislav. Manželská a párová terapie, Portál 2009, 280 stran, ISBN: 978-80-7367-646-9. · Úlehla, Ivan. Umění pomáhat :učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. ISBN 8086429369. info · Plaňava, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy-dovednosti-poruchy. Praha : Grada, 2005. 146 s. Psyché. ISBN 80-247-0858-2. · Vybíral, Zbyněk. Psychoterapie, psychoterapeutické poradenství a poradenství. Konfrontace - časopis pro psychoterapii, Hradec Králové : Konfrontace, 11, 2s. 83-86. ISSN 0862-8971. 2000. info · Trapková, Ludmila - Chvála, Vladislav. Rodinná terapie psychosomatických poruch. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 227 s. ISBN 80-7178-889-9. info · Prochaska, James O. - Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy :průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. 479 s. ISBN 80-7169-766-4. info · Langmeier, Josef - Balcar, Karel - Špitz, Jan. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2000. 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info · Willi, Jürg. Párová terapie. Vyd. 2. Hradec Králové : Konfrontace, 1998. 175 s. ISBN 80-86088-02-2. info Výukové metody Praktický nácvik a rozvoj vlastních dovedností v cvičném terapeutickém rozhovoru, s využitím videonahrávky a její následné analýzy. Individuální stáž s možností náslechů poradenských konzultací a reflexe práce s kvalifikovaným manželským a rodinným poradcem. Metody hodnocení Písemná zpráva z praxe v rodinně poradenském zařízení (reflexe propojení praxe s doposud naučenou teorií, rozvoj dovedností pomáhajícího rozhovoru, přínos pro studenta ad.) + vyplněný a pracovištěm potvrzený Formulář o průběhu praxe. Další komentáře Předmět je vyučován každoročně. Výuka probíhá blokově. Za škody na zdraví a majetku v průběhu praxí nenese odpovědnost MU, potažmo FSS, a v případě zájmu o pojištění je nezbytné se pojistit individuálně. Pro případ poškození zdraví praktikanta je možné využít individuálního úrazového pojištění. Škody na majetku a zdraví druhých osob je možné pokrýt z pojištění odpovědnosti za škody způsobené v občanském životě, což je volitelné připojištění k pojištění domácnosti (vztahuje se na členy rodiny i mimo domácnost).