PSY465 Assessment centrum SYLABUS PŘEDMĚTU PRACOVIŠTĚ Katedra psychologie, Fakulta sociálních studií PŘEDMĚT PSY465 Assessment centrum FORMA STUDIA magisterské denní studium ŠKOLNÍ ROK JS 2011 GARANT doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 2 OBSAH OBSAH ____________________________________________________________________________________ 2 VYUČUJÍCÍ _________________________________________________________________________________ 3 CHARAKTERISTIKA PŘEDMĚTU ________________________________________________________________ 3 CÍL PŘEDMĚTU______________________________________________________________________________ 3 ORGANIZACE PŘEDMĚTU _____________________________________________________________________ 3 POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU _________________________________________________________ 4 Účast v předmětu ___________________________________________________________________________ 4 Písemné úkoly ______________________________________________________________________________ 4 ÚKOL 1: Modelové situace ___________________________________________________________________ 5 ÚKOL 2: Individuální zpráva __________________________________________________________________ 5 Zkouška ___________________________________________________________________________________ 6 DŮLEŽITÉ BODY, KTERÉ JE DOBRÉ MÍT NA PAMĚTI ________________________________________________ 6 MATERIÁLY K PŘEDMĚTU_____________________________________________________________________ 8 Literatura_________________________________________________________________________________ 8 Informační systém – studijní materiály _________________________________________________________ 9 TEMATICKÉ OKRUHY________________________________________________________________________ 10 A. Metoda assessment centra ______________________________________________________________ 10 B. Metoda assessment centra a hodnocení chování _____________________________________________ 11 C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra _______________________________ 11 D. Výsledky z assessment centra ____________________________________________________________ 12 E. Validita metody assessment centra ________________________________________________________ 12 OBSAH STUDIJNÍCH SETKÁNÍ _________________________________________________________________ 14 PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 3 VYUČUJÍCÍ doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. Katedra psychologie, FSS MU e–mail: vaculik@fss.muni.cz Mgr. Jitka Čupová Duality s.r.o. e–mail: cupova@duality.cz CHARAKTERISTIKA PŘEDMĚTU PSY465 patří mezi předměty ECTS B a týká se oblasti personální psychologie. Je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování, b) k diagnostice dovedností a schopností, c) k rozvoji dovedností a schopností. Předmět je primárně určen studentům magisterského studia psychologie Fakulty sociálních studií MU. Předmět není vypisován mimo mateřské obory. CÍL PŘEDMĚTU Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a výcviková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Ta se od jiných metod výběru a hodnocení lidí liší rozmanitostí zařazených metod, využitím většího množství zacvičených osob, které pozorují a hodnotí chování, kritérii a metodami hodnocení chování. Jednoduše řečeno metoda assessment centra je založená na pozorování několika účastníků v různých situacích, několika na sobě nezávislými zacvičenými posuzovateli. Metoda assessment centra je zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika), je představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, jsou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra. Součástí předmětu je trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody. Studenti mají příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, možnost nacvičit dovednosti související s rolí posuzovatele v assessment centru a poskytovatele informací o výsledcích. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování, psaní zpráv s výsledky či poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra. ORGANIZACE PŘEDMĚTU Počet kreditů: 5 Ukončení předmětu: zkouška Organizace výuky: 4 hodiny / 14 dní PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 4 Předmět tvoří 7 – 8 výukových bloků, které zpravidla probíhají jednou za 14 dní. Konkrétní časový harmonogram výuky je upřesněn v souboru umístěném ve studijních materiálech. Maximální počet studentů v předmětu je 15 lidí, minimální počet je 10 lidí. POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU ÚČAST V PŘEDMĚTU Účast v předmětu je povinná a přítomnost ve výuce je kontrolována. Možná je neúčast na jednom studijním setkání. Jakákoliv další neúčast automaticky znamená nesplnění podmínek pro řádné ukončení předmětu. Neúčast na studijním setkání nelze omluvit žádnými doklady (např. vyjádřením lékaře, dokumentem o zpoždění spoje apod.). PÍSEMNÉ ÚKOLY V průběhu semestru pracují studenti na uvedených písemných úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou plněny formou individuální a skupinové práce, jsou zadávány na studijních setkáních a doplňovány informacemi ve studijních materiálech předmětu. Písemné úkoly jsou bodově hodnoceny. Body za písemné úkoly jsou součástí výsledného hodnocení. U některých písemných úkolů musí student získat minimální počet bodů. V případě, že nedosáhne minimálního počtu, může písemný úkol jednou přepracovat. Při přepracování úkolu tvoří výsledné bodové hodnocení průměr z obou hodnocení písemného úkolu. V případě, že ani po přepracování student nezíská za úkol minimální počet bodů, v předmětu končí. Plagiátorství Všechny písemné úkoly musí být vytvořeny výhradně pro předmět PSY465. Text jakéhokoliv písemného úkolu se nesmí shodovat s textem nebo nápadně podobat textu, který vznikl pro účely jiného předmětu. Odevzdáním každého písemného úkolu student stvrzuje, že je výhradním autorem textu, respektuje řádné způsoby citace a bere na vědomí, že práce bude uložena v elektronickém archívu předmětu a původnost práce bude prověřena systémy pro odhalování plagiátu. Bodové hodnocení písemných úkolů a zkoušky Úkol maximální počet bodů minimální počet bodů Modelové situace 15 8 Individuální zpráva z pozorování 15 Zkouška 20 10 Σ 50 18 PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 5 ÚKOL 1: Modelové situace Tento úkol je připraven pro týmy studentů. Týmy tvoří 4 – 5 studentů. Úkolem je připravit tři modelové situace (dvě situace skupinové diskuse, jedna individuální situace). V každé modelové situaci je nutné měřit 3 – 4 kompetence. Projevy chování kompetencí jsou operacionalizovány (popis toho jak se projevuje kompetence v každé modelové situaci) pro každou modelovou situaci. Celkem je nutné v úkolu zpracovat minimálně pět kompetencí. Obsah úkolu tvoří: definice sledovaných kompetencí, zadání modelových situací, operacionalizace kompetencí v modelových situacích Úkol je hodnocen maximálně 15 body. Každá modelová situace je hodnocena 5 body. Kritéria hodnocení A. Obsah modelové situace a) text zadání modelové situace je srozumitelný a jasný b) obsah modelové situace musí umožňovat projevení měřeného chování (kompetencí) B. Operacionalizace kompetencí a) jsou popsány projevy chování kompetence v modelové situaci b) popis chování je konkrétní a týká se modelové situace c) popis chování patří do sledované kompetence Termín pro složení týmů: 6. 3. 2011 Termín odevzdání 1 : 21. 3. 2011 Forma odevzdání: soubor pojmenovaný příjmením jednoho ze členů týmu ve formátu dokumentu Word Místo odevzdání: studijní materiály předmětu PSY465, složka s názvem Modelové situace Body: minimální počet: 8, maximální počet: 15 ÚKOL 2: Individuální zpráva Tento úkol je zpracováván individuálně. Student má za úkol připravit část individuální zprávy jednoho člověka. Zpráva obsahuje popis chování ve dvou modelových situacích. Kvalitativní a kvantitativní hodnocení kompetencí a souhrnné hodnocení účastníka. Tento úkol je hodnocen maximálně 15 body. Každá část zprávy (popis chování, hodnocení kompetencí, souhrnné hodnocení) je hodnocena 5 body. Minimální bodová hranice není pro tento úkol určena. 1 Práce odevzdané po uvedeném termínu nebudou přijaty. PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 6 Kritéria hodnocení A. Srozumitelnost textu: text zprávy je srozumitelný také laikovi, neobsahuje žádné odborné termíny, myšlenky jsou formulovány jednoduše. B. Obsahová správnost: každá část zprávy (popis chování, hodnocení kompetencí, souhrnné hodnocení) obsahuje to, co obsahovat má. a) Popis chování obsahuje skutečný popis, neobsahuje interpretace pozorovaného chování. b) Hodnocení kompetencí obsahuje chování, které se týká kompetencí, závěry o schopnostech a dovednostech člověka je možné dohledat v popisu chování. c) Souhrnné hodnocení přináší novou kvalitu (je možné se dozvědět nové informace o účastníkovi), závěry o schopnostech a dovednostech člověka. Termín odevzdání 2 : 24. 4. 2011 (termín bude potvrzen podle aktuálního průběhu výuky) Forma odevzdání: soubor pojmenovaný příjmením autora ve formátu dokumentu Word Místo odevzdání: studijní materiály předmětu PSY465, složka s názvem Individuální zpráva Body: minimální počet: není určen, maximální počet bodů: 15 ZKOUŠKA Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY465. Zkouška má podobu písemného testu, který tvoří 10 otázek a úkolů. Otázky v textu jsou uzavřené i otevřené. Jsou vědomostní, ověřující základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, včetně jejich autorů. Směřují také k aplikaci poznání na reálné situaci související s metodou assessment centra. Zkouší se v rozsahu témat, který je dán obsahem předmětu PSY465. Maximální počet bodů je 20, minimální počet bodů je 10. Celkové hodnocení předmětu Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly a výkonem při zkoušce. Bodové hodnocení je převedeno na známky podle následujícího klíče: A (44 – 50 bodů), B (37 – 43 bodů), C (30 – 36 bodů), D (24 – 29 bodů), E (18 – 23 bodů), F (17 bodů a méně). DŮLEŽITÉ BODY, KTERÉ JE DOBRÉ MÍT NA PAMĚTI 1. Na studijních setkáních nezazní všechny informace, které jsou součástí předmětu. Proto je nezbytné přečíst texty uvedené u jednotlivých témat. 2. 100% realizace a odevzdání všech úkolů v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. 2 Práce odevzdané po uvedeném termínu nebudou přijaty. PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 7 3. K tomu, aby mohl být písemný úkol přijat, je nutné získat alespoň minimální počet bodů. Při nedosažení minimálního počtu bodů je možné úkol přepracovat. Všechny písemné úkoly u nichž je určen minimální počet bod je možné přepracovat pouze jednou. Při opakování úkolu tvoří výsledné bodové hodnocení průměr z obou hodnocení písemného úkolu. Nebudou–li úkoly splňovat požadavky ani po přepracování, student v předmětu končí. PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 8 MATERIÁLY K PŘEDMĚTU Literatura Základní literatura pokrývá všechna témata, která jsou součástí předmětu PSY465. Kombinací studia monografií a odborných článků student získá základní informace k metodě assessment centra. Seznam doporučené literatury obsahuje texty, které mohou přispět k rozšíření znalostí v oblasti teorie metody assessment centra, případně mohou být užitečnými zdroji pro praktickou realizaci metody assessment centra. Povinná literatura Ballantyne, I., Povah, N. (2004). Assessment and Development Centres (2nd edition). Hants: Gower Publishing Company. British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center – Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP. Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 – 88. Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta–analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 – 511. Gaugler, B. B., Thornton, G. C. (1989). Number of assessment center dimensions as a determinant of assessor accuracy. Journal of Applied Psychology, 74, 4, 611 – 618. Groth–Marnat, G. (2003). Hanbook of psychological assessment (4. edition). New Yersey: John Willey & Sons, Inc. International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315–331. Kolk, N. J., Born, Ph. M., Van der Flier, H., Olman, J. M. (2002). Assessment Center Procedures: Cognitive Load During the Observation Phase. International Journal of Selection and Assessment, 10, 4, 271 – 278. Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 – 152. Lowry, P. E. (1993). The Assessment Center: An Examination of the Effects of Assessor Characteristics on Assessor Scores. Public Personnel Management, 22, 3, 487 – 499. Sackett, P. R., Tuzinski, K. A. (2001). The Role of Dimensions and Excercises in Assessment Center Judgments. In. M. London (Ed.), How People Evaluate Others in Organizations. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers, str. 111 – 129. Vaculík, M. (2010). Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s. Vaculík, M., Čupová, J. (2008). Zhodnocení typů assessment center vzhledem k jejich účelu. Psychologie v ekonomické praxi, 42, 1–2, 61 – 73. PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 9 Doplňující literatura Belz, H., Siegrist, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál. Glegg, B., Birch, P. (2002). Teamwork – budování týmu a zvedání jeho výkonu. Praha: Computer Press. Hroník, F. (2002). Poznejte své zaměstnance – vše o assessment centre. Brno: ERA. Jarošová, E., Komárková, E., Pauknerová, D., Pavlica, K. (2001). Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press. Kormárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (Eds.) (2001). Aplikovaná sociální psychologie III – sociálněpsycholgický výcvik. Praha: Grada Publishing. Mount, M. K., Scullen, S. E. (2001). Multisource Feedback Ratings: Chat Do They Really Measure? In. M. London (Ed.), How People Evaluace Others in Organizations. Mahwah: Lawrence and Erlbaum Associates. Skoupá, J. (2004). Zhodnocení přístupů assessment centra vzhledem k účelům metody. Brno: FF MU, diplomová práce. Tawadrous, A. (2009). Osobnosť pozorovateľov na Assessment Centrách a ich hodnotenie účastníkov. Brno: FSS MU, diplomová práce. Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. Brno: Psychologický ústav AV ČR, Psychologický ústav FF MU. Informační systém – studijní materiály Ve studijních materiálech předmětu najdou studenti elektronické verze některých textů základní literatury, podklady k prezentovaným přednáškám, další studijní materiály a pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů. PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 10 TEMATICKÉ OKRUHY Součástí studijních setkání jsou níže uvedené tematické okruhy. Nelze je prezentovat v plném rozsahu, proto je ke zvládnutí obsahu celého předmětu nutné studium uvedené literatury. A. Metoda assessment centra Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce – nábor, výběr, rozmísťování, povýšení, přesun, rozvoj jednotlivce, týmů nebo organizace, hodnocení výkonu, odměňování, propouštění. Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury – vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky. Realizace metody assessment centra – činnosti před konáním vlastního assessment centra (analýza pracovní pozice, tvorba designu assessment centra, trénink posuzovatelů, informační setkání pro účastníky), samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra (výběrové rozhodnutí, zpětná vazba). Základní stavební kameny metody assessment centra – analýza pracovní pozice, kombinace různých druhů metod, pořizování vzorků chování, kombinace většího počtu zacvičených posuzovatelů, integrace pozorování. Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí – vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra. Etické zásady realizace metody assessment centra. autor počet stran Ballantyne, I., Povah, N. (2004). Assessment and Development Centres (2nd edition). Hants: Gower Publishing Company, kapitola: What is an Assessment Centre?, str. 1 – 11, Getting Started, str. 12 – 26. 26 British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center – Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP. 32 International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315–331. 17 Lievens, F., Thornton III, G. C.. (2005). Assessment centers: Recent developments in Practise and research. In. A. Evers, N. Anderson, O. Voskuijl (Eds.), The Blackwell Handbook of Personnel Selection. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, str. 243 – 264. 22 Caldwell, C., Thortnton III, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 – 88. 16 Vaculík, M. (2010). Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., kapitoly Metoda assessment centra a její místo v systému personálních činností, Základní stavební kameny assessment centra, str. 11 – 55. 45 PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 11 B. Metoda assessment centra a hodnocení chování Základní východiska hodnocení v assessment centru – klinický přístup, behaviorální diagnostika. Pořizování vzorků chování – kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení. Hodnocení chování v assessment centru – model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování). Integrace pozorování z assessment centra – integrace prostřednictvím skupinové diskuse Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra. autor počet stran Ballantyne, I., Povah, N. (2004). Assessment and Development Centres (2nd edition). Hants: Gower Publishing Company, kapitola Assessor Training, str. 82 – 103. 22 Groth–Marnat, G. (2003). Hanbook of psychological assessment (4. edition). New Yersey: John Willey & Sons, Inc, kapitola Behavioral assessment, str. 103 – 128. 26 Kolk, N. J., Born, Ph. M., Van der Flier, H., Olman, J. M. (2002). Assessment Center Procedures: Cognitive Load During the Observation Phase. International Journal of Selection and Assessment, 10, 4, 271 – 278. 8 Gaugler, B. B., Thornton, G. C. (1989). Number of assessment center dimensions as a determinant of assessor accuracy. Journal of Applied Psychology, 74, 4, 611 – 618. 8 Lowry, P. E. (1993). The Assessment Center: An Examination of the Effects of Assessor Characteristics on Assessor Scores. Public Personnel Management, 22, 3, 487 – 499. 13 Vaculík, M. (2010). Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., kapitoly Tvorba designu assessment centra, str. 63 – 73, Posuzovatelé v assessment centru, str. 99 – 114. 27 C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra. Metody zařazené do assessment centra – modelové situace, praktické problémy a případové studie, skupinové diskuse, hraní rolí, strukturovaný rozhovor, zkoušky odborných znalostí nebo psychodiagnostické metody. Tvorba designu assessment centra – výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra. Průběh assessment centra – administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků. autor počet stran Ballantyne, I., Povah, N. (2004). Assessment and Development Centres (2nd edition). Hants: Gower Publishing Company, kapitoly Defining Job Needs, str. 27 – 42, Designing the 55 PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 12 Assessment Centre Content, str. 43 – 64, Running the Assessment Centre, str. 104 – 120. Voskuijl, O. (2005). Job Analysis: Current and Future Perspektives. In. A. Evers, N. Anderson, O. Voskuijl (Eds.), The Blackwell Handbook of Personnel Selection. Oxford: Blackwell Publishing Ltd., str. 27 – 46. 20 Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 – 152. 12 Sackett, P. R., Tuzinski, K. A. (2001). The Role of Dimensions and Excercises in Assessment Center Judgments. In. M. London (Ed.), How People Evaluate Others in Organizations. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers, str. 111 – 129. 19 Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta–analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 – 511. 19 Vaculík, M. (2010). Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., kapitoly Tvorba designu assessment centra, str. 57 – 63, 73 – 98, Posuzovatelé v assessment centru, str. 115 – 126. 45 D. Výsledky z assessment centra Typy výsledků assessment centra – celkové hodnocení z assessment centra, celkové hodnocení kompetencí, hodnocení kompetencí v modelových situacích Informování účastníků o výsledcích – etika, zásady informování o výsledcích Zprávy s výsledky assessment centra – zprávy z výběrového, diagnostického a rozvojového assessment centra Zpětná vazba – struktura zpětné vazby Informování o výsledcích výběrového assessment centra – informování osob odpovědných za výběrové rozhodnutí, účastníků a nadřízených Informování o výsledcích diagnostického assessment centra – informování účastníků, nadřízených a managementu organizace Informování o výsledcích rozvojového assessment centra – informování účastníků (společná zpětná vazba, zpětná vazba založená na analýze videozáznamu, individuální zpětná vazba) a nadřízených autor počet stran Ballantyne, I., Povah, N. (2004). Assessment and Development Centres (2nd edition). Hants: Gower Publishing Company, kapitola Life after an Assessment Centre, str. 123 – 133. 11 Vaculík, M. (2010). Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., kapitola Výsledky z assessment centra, str. 135 – 158. 24 E. Validita metody assessment centra Validizace výběrového assessment centra – posuzování obsahu, přesnost předpovědí, přínos metody nad rámec jiných metod výběru PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 13 Validizace diagnostického assessment centra – posuzování obsahu, přesné odlišení měřených kompetencí Validizace rozvojového assessment centra – posuzování obsahu a efektivity rozvoje autor počet stran Vaculík, M. (2010). Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., kapitola Zdroje informací o validitě metody assessment centra, str. 159 – 185. 26 PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 14 OBSAH STUDIJNÍCH SETKÁNÍ Obsah studijních setkání je orientační a předběžný. Konkrétní obsah setkání záleží na jejich průběhu. Setkání č. 1: Co je to metoda assessment centra? Představení organizace předmětu a způsobu práce v něm Požadavky na ukončení předmětu Základní terminologie související s metodou assessment centra Představení metody assessment centra Setkání č. 2: Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra Pozorování chování: záznam chování, klasifikace chování, hodnocení chování Kompetence, operacionalizace kompetencí v modelových situacích Nácvik pozorování chování Setkání č. 3: Tvorba designu assessment centra; Pozorování a hodnocení chování Tvorba designu assessment centra Metody zařazené do assessment centra Pozorování a hodnocení chování v modelových situacích Setkání č. 4: Pozorování a hodnocení chování Pozorování a hodnocení chování v modelových situacích Integrace pozorování z assessment centra prostřednictvím skupinové diskuse Setkání č. 5: Pozorování a hodnocení chování; Zpracování výsledků z assessment centra Pozorování a hodnocení chování v modelových situacích Individuální zpráva – obsah, jak ji správně psát Setkání č. 6: Pozorování a hodnocení chování; Výsledky z assessment centra Typy výsledků z assessment centra Zpráva z výběrového, diagnostického a rozvojového assessment centra Zprávy s výsledky assessment centra – zprávy z výběrového, diagnostického a rozvojového assessment centra Informování o výsledcích výběrového assessment centra – informování osob odpovědných za výběrové rozhodnutí, účastníků a nadřízených Informování o výsledcích diagnostického assessment centra – informování účastníků, nadřízených a managementu organizace PSY465 Assessment centrum © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 15 Setkání č. 7: Výsledky z assessment centra Informování účastníků o výsledcích – etika, zásady informování o výsledcích Zpětná vazba – struktura zpětné vazby Individuální zpětná vazba nad zprávou s výsledky assessment centra Zpětná vazba s nadřízeným nad zprávou s výsledky assessment centra