nÚKOL č. 2 nVyberte si libovolnou tištěnou reklamu a pokuste se v jejím sdělení identifikovat: na/ použité typy znaků nb/ komunikační funkce podle Jakobsonova modelu nc/ binární opozice n nVysvětlete jak jejich užití formuje reklamní poselství nOdevzdat do 3.5. n II. KOMUNIKAČNÍ MODELY A TEORIE „Model představuje strukturu symbolů a operačních pravidel, které dohromady tvoří sadu relevantních, základních, opěrných bodů v existující struktuře nebo procesu“. Karl Deutsch (1952) Komunikační model můžeme definovat jako teoretickou, zjednodušenou reprezentaci reálného světa. Je to nástroj, který odhaluje základní vztahy mezi jednotlivými částmi systému a snaží se popsat jejich vzájemnou dynamiku. Pokud chceme formulovat jakoukoliv teoretickou koncepci, vědomě či nevědomě, musíme modelovat procesy, kterých se tato teorie týká. Čtyři funkce komunikačního modelu (Deutsch, 1952) n1/ organizační - pro konstrukci každého modelu je třeba nejdříve vybrat data a popsat je, n2/ heuristickou - model by měl mít schopnost popsat vzájemné vztahy prvků daného systému, a to tak, jak ještě nebyly nikdy pochopeny, n3/ prediktivní - ve většině případů, by se měl model pokoušet odhalit a vysvětlit nové vztahy či nový fenomén a predikovat jeho chování, n4/ měření - každý model by měl poskytovat možnost „měřitelnosti“ popisovaného chování (např. komunikačního). Jinými slovy měl by umožňovat verifikaci jednotlivých předpokladů, hypotéz, a to prostřednictvím sofistikovaného postupu. SCHEMATA, MODELY, TEORIE Modely jsou často zaměňovány s teoriemi, jelikož jejich vztah je velmi blízký. Model ale není explanační nástroj sám o sobě, ale jen pomáhá tvořit teorii. nTEORIE – Obecně ucelený prediktivní systém, který se vztahuje k nějakému problému. Množina tvrzení, uspořádaných pravdivých, potvrzených, které splňují další podmínky. n1/ jednoznačnosti - vymezení používaných pojmů n2/ úplnosti – zahrnující všechny objekty a jevy/jejich vztahy/, které se k dané oblasti vztahují n3/ konzistence – vyžadující, aby se jednotlivá tvrzení vzájemně nevylučovala, nebo aby se na základě dané teorie nedaly vyvozovat tvrzení, která se vzájemně vylučují n n MODELY PRO MASOVOU KOMUNIKACI n se pokoušejí popsat způsob jak se jedinci adaptují na sociální realitu v níž žijí, a to prostřednictvím masových komunikačních prostředků, respektive informací, které přinášejí. Významnou roli v těchto modelech hraje popis a výklad průběhu toku informací. nA/ Procesuální škola vidí komunikaci jako přenos informací: různé komunikační modely zde obyčejně představuje lineární, jednosměrné schéma n„Matematická teorie komunikace“ (Claude Sahannon, Warren Weaver, 1949) n„Komunikační model – Lasswellova formule (Harold D. Lasswell, 1948) nB/ Sémiotická škola chápe komunikaci jako proces tvorby významů: různé komunikační modely zde obyčejně představuje triangulární schéma n„Model konstrukce významu - označující/označované“ (Saussure, Ferdinand de ([1916] 1989): Kurs obecné lingvistiky) n„Model konstrukce významu – denotace/konotace/mýtus (Barthes, Roland, 1967: Základy sémiologie. KOMUNIKAČNÍ MODELY: PROCESUÁLNÍ A SÉMIOTICKÉ C/ Syntéza obou modelů n„Základní funkce a prvky komunikace“ (Jakobson, Roman: Poetická funkce) n„Model zakódování a dekódování“ (Hall, Stuart: Encoding and decoding in television discourse) II. SÉMIOTICKÉ KOMUNIKAČNÍ MODELY nmají strukturální charakter a jejich primárním cílem je popsat vztahy mezi jednotlivými elementy působícími v rámci procesu konstrukce významu. nTyto modely se tedy nesoustřeďují na jednotlivé fáze komunikace, ale koncentrují pozornost na strukturu vztahů, které umožňují sdělení cosi označit. nJinými slovy zabývají se tím, jak se z vizuálního, audiálního, taktilního, čichového či chuťového znaku stane sdělení. nVýznam tak není ničím jiným než interpretací, která vychází z užití znaků. nVětšina modelů popisujících konstrukci významu sdílí podobnou formu, respektive zahrnuje tří základní elementy: n n1/ znak n n2/ objekt (referent), který znak zastupuje n n3/ uživatele znaku n SDĚLENÍ A VÝZNAMY n n text n sdělení n n n n n n n významy n n n n producent referent n čtenář n n n n n nSÉMIOTIKA/ SÉMIOLOGIE (z řeckého semeion - znak) nSémiotika je vědní disciplína zabývající se znaky a významy. Vytváří tak v rámci komunikačních studií specifickou výzkumnou oblast zaměřenou primárně na mechanismy sociální produkce významů, a to v rámci znakového systému. n„Věda, která studuje život znaků v životě společnosti“ nCílem této vědní disciplíny je odpovědět na otázku „z čeho sestávají znaky a jakými zákony se řídí“(Ferdinand de Saussure) nSémiotika se zabývá analýzou textů. Označení „text“ zde je chápáno v širším smyslu. 'Text' může existovat v každém mediu a může mít povahu verbální, non-verbal nebo zahrnovat obojí. nSémiotika se tak soustřeďuje na abstraktní struktury, které nemůžeme pozorovat přímo jako vnější realitu. nSémiotická východiska užívají jazykovědci, filosofové, psychologové, sociologové, anthropologové, mediální, literární i estetická teorie, ale i psychoanalýza. nSémiotika chápe realitu jako lidský konstrukt. n nPravá podstata věcí neleží v nich samých, ale ve n v z t a z í c h, které okolo nich konstruujeme a následně promítáme mezi sebe a tyto jevy. nSémiotické komunikační modely se zabývají tím, jak se z vizuálního, audiálního, taktilního, čichového či chuťového znaku stane sdělení. nVýznam tak není ničím jiným než interpretací, která vychází z užití znaků. n Základním cílem sémiotického přístupu je analýza mechanismu sociální produkce významů, respektive jejich role v mocenských vztazích. nSleduje přitom tři základní komunikační jednotky: n1/ znaky jako stavební kameny komunikace. Soustřeďuje se přitom na analýzu různých typů znaku a způsobů jak sdělují význam svým uživatelům. Znaky jsou pro sémiotiku lidskými konstrukty. n2/ kódy jako systémy, do kterých jsou znaky organizovány. n3/ samotnou kulturu, ve které dané znaky a kódy existují. III. ZNAK A VÝZNAM nHomo significans nZdá se, že jako živočišný druh jsme přitahováni k tomu, abychom vytvářeli významy n„Myslíme pouze ve znacích“ (Peirce) n„Naše myšlení se realizuje prostřednictvím tvorby a interpretace znaků“. nZnaky nabývají formu slov, obrazů, zvuků, vůní, chutí, n jednání, objektů nCokoliv může být znakem, ale jen v situaci, kdy je to interpretováno jako 'označující' něco – jako cosi, co n z a s t u p u j e cosi jiného než sebe sama. TEORIE ZNAKU A/ Charles Saunders Peirce (1839-1914) B/ Ferdinand de Saussure (1857-1913) nCharles Saunders Peirce (1839-1914) nZnak je cosi fyzického, smysly vnímatelného, něco co zastupuje něco jiného než sebe sama. nZnak reprezentuje objekt či referent v mysli interpreta. n peirce na/ SYMBOL - je znak, který funguje na základě nějakého obecně přijatého pravidla nebo asociace s objektem. Znaky symbolické se nepodobají objektu, ani s ním nemají přímé spojení. n nb/ IKON - je znak, který se podobá svému objektu, respektive znak, který denotuje objekt jen na základě vlastních rysů, které se velmi blíží rysům objektu. n nc/ INDEX - je znak, který funguje na základě vlastní faktické nebo příčinné souvislosti s objektem. n SYMBOL n„Označující“ se nepodobá „označovanému“. Je v zásadě arbitrární nebo čistě konvenční. To znamená, že takový vztah musí být učen. (např.jazyk obecně, abeceda, čísla, Morseova abeceda, semafor, vlajka) symbolic IKON(a)/IKONICKÉ: n„Označující“ se podobá či imituje „označované“ (vypadá, zní, chutná, voní stejně nebo podobně). nNapříklad portrét, onomatopoe, metafora, zvukové efekty v rozhlasovém dramatu, imitovaná gesta apod. iconic INDEX/INDEXICKÉ: n„Označující“ není arbitrární, ale je spojeno (fyzicky nebo kauzálně) s „označovaným“. To spojení je pozorovatelné nebo odvoditelné. Například: na/ 'přirozené znaky' (kouř, hrom, stopy, ozvěna, ne-syntetická vůně či chuť, lékařské symptomy (bolest, vyrážky, puls), měřící nástroje /větrná korouhvička, teploměr, hodiny/, nb/'signály' (a otisk boty na dveřích, zvonek telefonu), ukazatele (a rozcestník), záznamy (fotografický, filmový, audio, video atd.), nc/ osobní 'znaky' (rukopis, oblíbené fráze) a indexická slova ('toto', 'tady', ´tam‘). indexical n MAPA je na/ indexická v tom smyslu, že upozorňuje na umístění objektů, nb/ ikonická v tom, že reprezentuje přímé vztahy a vzdálenosti mezi objekty nc/ symbolická v tom, že užívá konvenční symboly, jejichž porozumění se musíme naučit. nZnaky tedy nemohou být klasifikovány bez reference k záměru jejich uživatele v daném kontextu. nJedna osoba může týž znak užívat důsledně symbolicky, jiná ikonicky a další indexicky. Když hovoříme o ikoně, indexu či symbolu, nemáme na mysli objektivní kvalitu znaku, ale uživatelovu zkušenost se znakem. nZnaky též mění svůj modus v čase. V jistém smyslu je Rolls-Royce indexem bohatství, člověk musí být bohatý, aby si jej mohl koupit. Ale postupem času, sociálním užíváním se zde vytvořil konvenční symbolický znak bohatství. nJakobsonův komunikační model: prvky a funkce n Základní součásti n Kontext n Mluvčí Sdělení Adresát n ----------- n Kontakt n Kód n Základní funkce n Poznávací (referenční) n Emotivní Poetická Konativní n ---------------------- n Fatická n Metajazyková Typ fce. Orientace Vlastní funkce Příklad referenční kontext poskytování informací Prší expresivní mluvčí vyjádření pocitů/ postojů Chčije a chčije konativní adresát Ovlivňování chování Počkej tady, dokud nepřestane pršet! fatická kontakt vytváření nebo udržování sociálních vztahů Hrozné počasí, že? Meta- jazyková kód dotýká se podstaty interakce (např. televizního žánru či formátu) A teď následuje pravidelná předpověď počasí. poetická sdělení zvýraznění textových charakteristik Klesl k zemi jako když mírný deštík pomalu padá z nebes. n„I LIKE IKE“ n n„DO ČISTA DO ČISTA. VY ZÍRÁTE MY ZÍRÁME“ n n mirror1 miror2 nCLAUDE LÉVI-STRAUSS (1908 - 2009) n Claude Levi-Strauss http://www.phillwebb.net/History/TwentiethCentury/Continental/(Post)Structuralisms/Structuralism/Le vi-Strauss/Levi-strauss2.gif nStrukturalismus se snaží odhalit pojmové struktury, na základě kterých jednotlivé kultury organizují své vnímání a chápání světa. nStrukturalismus ovšem neodmítá existenci vnější univerzální reality, ale popírá možnost či schopnost lidských bytostí tuto realitu uchopit v její objektivní, kulturně nepodmíněné podobě. nStrukturalismus si klade za cíl zjistit jakým způsobem lidé dávají svému životnímu světu smysl. „Svět nemůžeme poznat v jeho vlastních pojmech, ale pouze skrze pojmové struktury naší kultury.“ nSystém binárních opozicí sestává ze dvou vzájemně spjatých kategorií, které ve své nejčistší formě zahrnují universum. nV rámci dokonalé binární opozice je vše buď v rovině A nebo B. Aplikace tohoto principu nám umožňuje dávat světu smysl. Kategorie A ovšem nemůže existovat sama o sobě, jako esenciální kategorie, ale jen ve strukturovaném vztahu s kategorií B. Kategorie A dává smysl pouze proto, že není kategorií B. nJinými slovy binární opozice charakterizuje kontrastní vztah znaků stojících ve významové opozici. nNapříklad město a vesnice, muž a žena, dítě a dospělý, veřejné a soukromé, civilizované a divoké. Binární opozice, stejně jako všechny znaky systému nejsou přirozenou strukturou, ale jde o kulturní výtvory. n nBinární opozice tak pomáhají uspořádat významy. Například město a venkov charakterizují následující opozice: n město venkov n umělé přirozený n znečištěné čistý n přelidněné liduprázdný n vzrušující nudný n komerční nekomerční n nebezpečné bezpečný nUvedený seznam zahrnuje konotace města a venkova, které ve svém celku vytvářejí MÝTUS městského a venkovského života. nJiným příkladem ilustrujícím roli a přítomnost binárních opozicí v kultuře je příběh stvoření v knize Genesis. nNemusíme jej číst jen jako naraci o stvoření, ale též jako vyprávění o zrodu kulturních kategorií, které tomu vyprávění dávají smysl: ntemnota zde byla oddělena/ od světla/ nzemě od /vzduchu/ nzemě byla rozdělena do kategorií půdy /a vody/ nvody se zde dělí do vod mořských – neplodných/ a vod nebeských plodných (deště). n nPoslední příklad demonstruje mechanismus vytváření smyslu druhého stupně, tj. když jsou využity kategorie, jež zřetelně existují v přírodě, kategorie, jež jsou pro nás příkladem vnější reality. Ty pak jsou použity k vysvětlení specifičtějších, generalizovanějších a mnohem kulturně specifičtějších pojmů. n nVÝZNAM A SMYSL – rozlišení mezi výrazem, tím co komunikát znamená a k čemu mimo jazyk odkazuje nJde ovšem o to, jak ukotvit tyto pojmy v přírodě ne v kultuře, a to tak, aby se jevily jako přirozený a ne kulturní proces. nTo znamená, že opozice zjevně přírodních kategorií - jako jsou mořské vody a dešťové vody jsou užity k vysvětlení a naturalizaci mnohem abstraktnějších, kulturně specifičtějších pojmů - plodnosti a neplodnosti. n LOGIKA KONKRÉTNÍHO (Claude Lévi-Strass) njde o univerzální mechanismus či proces vytváření smyslu abstraktních pojmů metaforickou transpozicí jejich struktury diferencí na diference konkrétních pojmů, které se jeví jako n PŘIROZENÉ n n Konstrukce binárních opozicí je univerzální proces vytváření smyslu. Je univerzální proto, že je produktem biologické struktury lidského mozku a je tedy druhově specifická, není produktem pouze jedné společnosti nebo kultury. nMédia často užívají binárních opozice, aby efektivněji strukturovaly své reprezentace. n nText, který užívá mechanismu binárních opozicí obvykle připisuje pozitivní hodnotu jedné straně, aby vynikla nepřijatelnost strany druhé. n nNapříklad opozice MY : ONI bývá nezřídka užívána v nacionalistickém kontextu s cílem posílit národní identitu apod. n STRUKTURALISTICKÁ ANALÝZA TITULNÍ STRÁNKY WEEKLY WORLD NEWS elvis Zdá se, že jde o kolekci nesouvisejících příběhů. Při detailnějším pohledu zde vidíme SPOLEČNOU HLUBINNOU STRUKTURU nHlavní texty naznačují přítomnost této hlubinné struktury. nJedna ze zpráv se zabývá tématem vědeckého důkazu existence duše a posmrtného života. nStrukturálně je tento článek velmi blízko příběhu o slzách na obraze Elvise Prestleyho. nOba příběhy pracují s binární opozici život a smrt. n Od ní se pak odvozují další kulturně specifičtější tedy méně hluboké opozice, do kterých lze oba texty transformovat: nvěda /náboženstvíí n racionalita/iracionalita nsvětskost/zázračnost nkřesťanství/pohanství n přirozený/nadpřirozený nTato primární analýza otevírá další možnosti interpretace: n1/ uvedené opozice jsou užity ke zpochybnění sociálně dominantních hodnot. V racionalistické a křesťanské společnosti je vztah mezi vědou a náboženstvím nezbytně křehký a společnost se snaží podržet tyto dvě domény oddělené. V případě konfliktu samozřejmě vítězí věda. V daných článcích jsme však vystaveni zkušenosti překračující sílu vědecké explanace. Oba texty sdělují, že vědecká pravda nemusí být hodnotnější než pravda náboženská. n2/ Jednotka může změnit své místo v systému na základě existence ostatních jednotek, respektive ve vztahu k těmto jednotkám, které ji obklopují. Přitom nemusí být celá struktura systému porušena. nTak křesťanství může změnit svou pozici z méně sociálně akceptované (ve srovnání s vědou) k sociálně „silnější“ (ve vztahu k pohanství). nPříběh „O slzách na obraze Elvise Prestleyho“ oponuje křesťanství, jelikož tvrdí, že takové zázraky jsou vyhrazeny pouze Bohu, Kristu a svatým. Ne rockovým hvězdám. n3/ Se strukturou opozit normálním/abnormální, vědecké/ nevysvětlitelné pracuje i text o změně směru proudění řeky způsobené mentální aktivitou. Vědecký rozum zde stojí proti nevysvětlitelnému. Rozum a věda jsou zde ztělesněny v zákonech pravděpodobnosti zatímco koicidence či náhoda jsou produktem nevysvětlitelného systému ležícího za hranicemi racionality. n4/ I zbývající, mnohem každodennější zprávy - o matce zachraňující svou neteř a dívce, která zemřela na následky plaveckého tréningu se zabývají otázkami života a smrti, i když více na fyzické než spirituální rovině. Dominují zde spíše sociální normy. nPostavy jsou v těchto příbězích reprezentovány jako abnormální. n4A/ Sport je oficiálně podporován jako nástroj rozvoje sociálně oceňovaných hodnot (přátelství, fair play, fyzická zdatnost, zdraví). Příběh plavkyně, která pracovala příliš tvrdě, aby splnila přání svého trenéra (je zde implicitní paralela k roli dělníka, který pracoval příliš tvrdě pro svého šéfa) až za to zaplatila smrtí tuto podporu zpochybňuje. n n4B/ Matka osvobozující svou neteř před únoscem porušuje sociální normy maskulinity/femininity a veřejného(oficiálního) a privátního (individuálního). Tato žena uskutečňuje funkce, které jsou normálně rezervovány pro muže a policii. Je ve své situaci dvojnásobně oslabena (je žena a privátní osoba). Svým úspěchem prolamuje sociální normy. Tento příběh je de facto o jejich zpochybnění prostřednictvím jejich inverze. n n nCelá titulní strana je postavena na nepravděpodobných sděleních, které u nás vyvolávají skepsi, ale čtenáře zabaví. n nJinými slovy uvedená titulní stránka oslovuje ty, kteří jsou v současné západní společnosti nespokojení či neztotožnění s jejím hodnotovým systémem. nBulvární média se tak obrací k lidem nespokojeným a nabízejí jim způsob jak zvládnout život v systému, který oni vnímají jako nespravedlivý. Nabízí jim mechanismus n obecné nedůvěry a skepticismu n nkterý de facto odmítnutím/zpochybněním tradičních hodnot a pravd zpochybňuje status quo, a to skrze MÝTICKOU STRUKTURU spojující jednotlivé příběhy na uvedené stránce následujícím způsobem: n nVěda/Náboženství nRacionalita /Iracionalita nVysvětlitelné/Nevysvětlitelné nKřesťanství/Pohanství nSvětský/ Zázračný nPřirozený /Nadpřirozený nFyzický/Psychický nPravděpodobnostní /Náhoda nMaskulinní/Femininní nVeřejné /Privátní nOficiální /Individuální nMocné/ Slabé n____________________ nKultura,Společnost / Příroda nSmrt /Život n n n n n nHlubinná univerzální opozice n SMRT/ŽIVOT n KULTURA/PŘÍRODA n nje transformována do kulturně, historicky a politicky specifičtějších kategorií. nTento vztah je opakem toho, co je běžně očekáváno. Pozitivní kategorie PŘÍRODA a ŽIVOT jsou zde spojeny se slabým a desaprobovaným. nSociální systém, který toto spojení odmítá je prezentován jako nepřirozený a neadekvátní. Hodnoty, jež snižuje jsou prezentovány jako pozitivnější a pravdivější, protože jsou blíže takovému pojetí přírody jež naše společnost odmítá ve jménu vědeckého rozumu. n n