DIFERENCIACE METOD ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY PODLE VĚKU Jméno: věková skupina charakteristika efektivní metody a obsahy environmentální výchovy diskutabilní metody a obsahy EV ekovýchovné instituce 0-3 roky rozvoj základního modu vztahování se ke světu, poznávání rolí: já, malá sociální skupina, ostatní 4-6 let budování konzistentního obrazu světa; díky omezenému vědomostnímu aparátu se tak děje z velké části fabulací, tvorba základních návyků; budování vztahů k jednotlivým fenoménům, učení se děje „tady a teď“ děti nedokáží třídit informace – detail je stejně důležitý jako celek, realita jako fikce 7-11 let poznávání světa jako jediné správné reality (naivní realismus) ke které se netvoří alternativy, enormní schopnost a touha po získávání informací, které již umí třídit, vypjatá soutěživost (sebepojetí budované na úspěchu v soutěži = ocenění dospělých) 11-15 let sebepojetí osobnosti již není závislé na „významných blízkých“ = tvorba idolů, důležitost sebeprezentace, rozvoj metakognice – poznávání neviditelné stránky světa, tvorba hypotetických světů; ochabuje zájem o poznávání zjevného, zvyšuje se zájem o poznávání skrytého (mechanismy fungování) 15-19 let jasná konstituce sebepojetí a tvorba vizí vlastní pozice ve světě; rozvoj soudů o soudech; důležitost sdělení je dána mluvčím (médiem); absolutistické nároky na sebe i okolí (všichni by měli..); postupný výběr životního stylu a filosofie