ENS238 Zakládání firmy cvičení Podnikání l§2 odst. 1 z.č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v platném znění (dále „ObchZ“): l„Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.“ lforma podnikání: lfyzická osoba - např. na základě živnostenského oprávnění, nebo podle zvláštních předpisů (svobodná povolání) lobchodní společnosti – zejména kapitálové (jejich struktura a základní úprava jednání a rozhodování ObchZ, rovněž živnostenské oprávnění apod. jako fyzické osoby) l Strategie podnikání Strategická mapa Mapa strategie, BSC, Iniciativy Podnikatelský plán lHlavní komunikační nástroj směrem k investorům a stakeholderům obecně lStruktura (dle Srpová: Podnikatelský plán, 2007, s. 11) : lShrnutí lProfesní a osobní údaje o podnikateli lPopis podnikatelské příležitosti lMajetkoprávní vztahy lPostavení na trhu, konkurence, marketing, způsob prodeje lTechnicko-technologická část projektu, materiálové a energetické vstupy lFinanční plán – očekávané zisky, příjmy/výdaje, majetek a jeho financování lPředpoklady úspěchu vs. rizika projektu Příklad úvah předcházejících tvorbě podnikatelského plánu Projekt jazykové školy Situační analýza lcílem vyhodnotit naši výchozí pozici lzákladní pohledy: lvnitřní prostředí lsilné stránky (Strengths) lslabé stránky (Weaknesses) lvnější prostředí lpříležitosti (Opportunities) lhrozby (Threats) l SWOT analýza lPříležitosti loživování ekonomiky vč. zahraničních trhů lJŠ jen zprostředkovací agentury mající malý zájem o lektory lrozdíly v kvalitě, min. zohlednění kvalifikace lektora (rodilí/nerodilí) lkoncentrace JŠ do centra le-learning jen za příplatek l lSilné stránky lpravá chvíle pro postupné budování pozice JŠ pro „snaživé“ studenty lservis lektorům a jejich týmům lstandardizace základních částí výuky lokrajové části Brna – JŠ ve Vaší čtvrti, u Vašeho domova le-learning standardní součástí Hrozby lkrize bude mít tvar W => pokles počtu studentů lvelké JŠ posílí svou pozici akvizicí menších JŠ a jejich klientů lkonkurenční JŠ dotáhnou, co dosud zanedbávaly lzajeté JŠ dosáhnou na dotační programy a strukturální fondy l Slabé stránky lneznámá JŠ bez historie, referencí lmalý tým lektorů nezvládající velké zakázky lmalé finanční zdroje lpronajaté prostory l Vlastní podnikání = cesta, jak zužitkovat aktuální situaci lPoslání lUděláme vše pro každého, kdo chce učinit z angličtiny běžnou součást svého života, a to prostřednictvím: lvýuky opřené o výběr toho nejefektivnějšího z dostupných moderních výukových metod, lnašich kvalifikovaných a zkušených lektorů, kteří jsou motivováni (vč. spravedlivého podílu na odměně za výuku) k neustálému sebezlepšování, k týmové práci a ke spolupráci s klientem,, lpodpory výuky moderními IT technologiemi e-learningu. lVize lDo pěti let se probojovat mezi významné JŠ na brněnském trhu, která splňují kritéria pro vstup do Asociace jazykových škol a agentur ČR, resp. dokonce i do Asociace jazykových škol. lStrategie lkroky, jak realizovat poslání a vizi lnaznačena dále na strategické mapě l Minimalizovat fixní náklady Zisk,resp. vydělat na fixní náklady Zvyšovat počet klientů Časová dostupnost kurzů Standardizované části výuky Funkční e-learning Vlastní materiály a jejich rozvoj Papírové materiály Poskytovat kvalitní výuku Neustálá zpětná vazba Probouzet zájem klientů o AJ Pravidelné konference lektorů Knihovnička aktuálních zdrojů Anglický klub Podpora zvyšování kvalifikace lektorů Finance Zákazníci Vnitřní procesy Učení se a růst Legenda perspektiv strategické mapy: Rozřazovací testy Dokonalá admin. podpora Segmentace klientů Správné zařazení klienta do úrovně Získávání a udržení lektorů Finanční plán lk realizaci strategie nutné zdroje: llidé (lektoři, administrátoři) ltechnika (prostory, vybavení učeben) linformace (učebnice, nahrávky, ...) lčasový harmonogram ljeho projevem: ljednorázové výdaje lpříjmy a výdaje během chodu lfinancování z vlastních zdrojů l l l