Otázky k tématu 3 – střední hodnoty, variabilita a z-skóry I. Střední hodnoty 1. Jestliže máme soubor skórů proměnné X: 1,3,6,8,9,9,10,10,10 1.1 Jaká je hodnota modu? 1.2 Jaké je n? Jaká je hodnota mediánu? 1.3. Jaká je hodnota ∑[i]X[i][ ]? Jaká je hodnota průměru? 1.4 Jaký je tvar rozložení těchto dat. 2. Následující otázky se týkají modu, mediánu a aritmetického průměru. 2.1 Který z nich vyžaduje pouze nominální škálu? 2.2 Který je tím „nejprostřednějším“ skórem? 2.3 Který z nich je bodem, pod i nad kterým leží polovina skórů seřazených podle velikosti? 2.4 Který z nich je ovlivněn každým jednotlivým skórem v souboru? 2.5 Které dva z nich jsou si rovny u symetrického rozložení? 2.6 Jsou si u normálního rozložení rovny všechny tři? 2.7 Který z nich bude mít nejvyšší hodnotu u pozitivně zešikmeného rozložení? 2.8 Který z nich bude mít nejvyšší hodnotu u negativně zešikmeného rozložení? 2.9 Který z nich nemá u zešikmených rozložení ani nejvyšší ani nejnižší hodnotu? 2.10 Se kterým z nich můžeme dále dobře aritmeticky pracovat? 2.11 Který z nich se nejvíce používá ve statistickém usuzování (statistické indukci)? 2.12 Který z nich snadno určíme z histogramu či sloupcového diagramu? 2.13 Který z nich je roven P[50] či Q[2] ? 2.14 Který z nich je obvykle znázorněn v boxplotu? 3. Představte si, že máte soubor skórů, jehož průměr je 65,5, medián je 64 a modus 60. Později se dozvíte, že jeden ze skórů je chybný, místo 70 měl být skór 90. Která ze středních hodnot byla touto chybou určitě ovlivněna? 4. Kdyby v souborů skórů v předchozí otázce bylo 40 skórů. Jak by se změnil průměr pro opravě chybné sedmdesátky na 90? 5. Pokud je průměrná mzda deseti učitelek 45000 Kč a průměrná mzda 40 učitelů 50000 Kč, jaká je průměrná mzda všech padesáti vyučujících? 6. Pro následující 2 otázky mějme 2 testy: průměrný výkon v prvním testu (T1) je 40 bodů a průměrný výkon v druhém testu(T2) je 50 bodů. Testy absolvovalo 93 lidí. 6.1 Jakého průměrného součtu bodů dosáhli studenti v obou testech (jaký je průměr T1+T2)? 6.2 Jaký je průměrný rozdíl mezi skóry v obou testech (jaký je průměr T2-T1)? 7. Určete modus, medián a průměr následující sady skórů: 1,2 1,5 1,7 2,1 2,4 2,4 2,7 2,8 3,0 3,0 3,0 3,0 3,1 3,1 3,4 8. Kdybychom ke každému skóru u příkladu 7 přičetli 1, jaké budou hodnoty modu, mediánu a průměru? 9. Kdybychom každý skór u příkladu 7 vynásobili 3, jaké budou hodnoty modu, mediánu a průměru? 10. Sada A obsahuje 10 skórů o průměru 14,5 a mediánu 13. Sada B obsahuje 20 skórů o průměru 12,7 a mediánu 10. Jaký je průměr a medián všech 30 skórů? 11. Pět celých čísel má průměr 4, modus 1 a medián 5. Určete tato čísla. 12. V jednom výzkumu byli respondenti dotazováni na počet sexuálních partnerů, které v životě měli. Zamyslete se nad očekávatelným tvarem rozložení této proměnné … a) její průměr bude přibližně stejný jako medián b) její průměr bude menší než medián c) její průměr bude větší než medián d) o jejím průměru a mediánu z jejího rozložení nic nevyplývá 13. Máme symetrické rozložení s mediánem 4. Jaký je průměr tohoto rozložení? 14. Určete průměr, medián a modus u těchto čtyř rozložení (sad dat): a. 3, 3, 4, 5, 6, 8, 8, 8, 9 b. 2, 4, 4, 4, 6, 7, 7 c. 7, 7, 8, 9, 10, 10, 10 d. 1, 1, 3, 4, 4, 5, 9 15. Pro rozložení a, b z minulého příkladu určete: a. ∑(X – průměr) b. ∑(X – medián) c. ∑(X – modus) 16. Jaký je (a) průměr a (b) modus tohoto rozložení četností? 17. Jaký je (a) průměr a (b) modus tohoto rozložení četností? 18. Jaký je medián tohoto rozložení? 4, 5, 7, 7, 7, 7, 9, 10 19. Jaký je medián tohoto intervalového rozložení četností? (otázka trochu nad rámec sylabu) 20. Jaký je medián tohoto intervalového rozložení četností? 21. Co byste řekli o tvaru každého z těchto rozložení? 22. Tým výzkumníků studuje depresi mezi ženami. V rámci určitých krajů ČR je provedeno několik šetření, a pro každé z nich je vypočítán průměrný skór deprese. Data jsou shrnuta v následující tabulce. Jaký je průměrný skór deprese pro všechny ženy? Jihomoravský Středočeský Západočeský Průměr 12 19 14 n 46 29 32 23. Školní psycholog zjistil následující vzorek IQ skórů na střední škole. Jaký je (a) průměr a (b) medián? 98 111 101 100 99 99 123 100 134 101 96 102 102 101 105 24. Následující rozložení je hypotetický vzorek IQ skórů u studentů prvního ročníku vysoké školy. Z těchto dat načrtněte histogram a vypočítejte průměr, medián a modus. Jakým způsobem ovlivňuje tvar tohoto rozložení relativní hodnoty těchto tří měření centrální tendence? 25. Následující hypotetický vzorek dat obsahuje všechny skóry, které byly zjištěny při závěrečné zkoušce ze statistiky. Zkonstruujte histogram, vypočtěte všechny hodnoty centrální tendence a v kontextu tvaru daného rozložení okomentujte hodnoty průměru, mediánu a modu. II. Variabilita 101. Jestliže máme sadu tří skórů: 40, 45, 50 101.1. Jaká je hodnota variačního rozpětí? 101.2 Jaká je suma čtverců, ∑[i]x[i]^2? 101.3 Jaká je hodnota výběrového rozptylu? 101.4 Jaká je hodnota s ? 101.5 Když každý ze tří skórů zvýšíme o 10, jak se změní s a s^2 ? 101.6 Když každý ze tří skórů vynásobíme 10, jak se změní s a s^2 ? 102. Jsou dány dva vzorky, v jednom se n = 36, ve druhém n = 60. Které rozložení bude mít větší rozptyl? Který vzorek má pravděpodobně větší variační rozpětí? 103. Předpokládejme dva vzorky: v prvním je průměr = 78, ve druhém = 155. Který vzorek bude mít větší rozptyl? 104. Školní psycholog chce informovat učitele o průměru a směrodatné odchylce IQ skórů studentů. Vypočítejte průměr a směrodatnou odchylku IQ skórů: 98, 111, 102, 100, 101, 109 105. Vypočítejte variační rozpětí, rozptyl a směrodatnou odchylku z těchto skórů: 2, 4, 7, 4, 8, 5, 1, 4, 4, 5 106. Na následujících datech spočítejte výběrovou směrodatnou odchylku. 10 6 8 7 5 5 4 9 2 9 8 6 7 8 3 4 3 5 5 7 6 4 6 6 7 Jaká by byla její hodnota, kdybychom všechny skóry vynásobili dvěma a přičetli 100? 107. Výzkumník, který použil srdeční tep jako závislou proměnou, zjistil, že rozložení skórů srdečního tepu je pozitivně zešikmené. 75. percentil je zjištěn u tepu = 111 a 25. percentil u tepu = 81. Druhý kvartil je 101. 107.1 Spočítejte kvartilové rozpětí (IQR) 107.2 Spočítejte kvartilovou odchylku (SIQR, semi-interquartile range)[1] 108. Pro každou situaci uvažte, zda byste použili s nebo σ:[2] 108.1 Trenéra zajímá variabilita skórů jeho týmu za celou sezónu 108.2 Klinický lékař hodnotí nový lék na sexuální dysfunkci 108.3 Vyučující chce poskytnout zpětnou vazbu studentům o pololetních zkouškách 108.4 Výrobce vezme vzorek žárovek, aby odhadl variabilitu jejich života 109. Spočítejte populační rozptyl a směrodatnou odchylku těchto skórů: 22, 32, 21, 20, 19, 15, 23 110. Která sada skórů má větší rozptyl? Sada A: 2, 4, 5, 1, 1, 2, 3, 9 Sada B: 34, 39, 34, 35, 33, 32 111. Rozložení má průměr 500 a směrodatnou odchylku 100. Předpokládejte, že rozložení je negativně zešikmené. Je možné určit procento skórů, které spadají mezi 400 a 600? Jestliže ano, jaké procento skórů bude v tomto intervalu? 112. Jaká je hlavní nevýhoda při použití variačního rozpětí pro měření rozptýlenosti? 113. Jaká je populační směrodatná odchylka této sady skórů? 9, 7, 10, 14, 12, 9, 16, 13, 11 114. Jestliže má rozložení průměr = 4,5 a s^2 = 1,6, jaký bude průměr a s^2 , když ke všem hrubým skórům přičteme 10? 115. Průměr sady skórů je 5 a směrodatná odchylka je 3. Vynásobíme-li skóry 10 a přičteme ke každému 5, jaké budou jejich průměr a směrodatná odchylka? 116. V rámci experimentu jsou hodnoceny dvě odlišné techniky změny postojů. Závislou proměnou je postoj vůči imigrantům. V následující tabulce vyšší čísla znamenají pozitivnější postoj. Technika A Technika B Pro Techniku A spočítejte: Pro Techniku B spočítejte: 117. Doplňte následující tabulku. μ = 50 a σ = 5. Specifikované konstanty jsou použity tak, že transformují skóry rozložení. 118. Určete průměr, rozptyl, směrodatnou odchylku a variační rozpětí pro každé z následujících sad skórů. 118.1 Skóry: 118.2 Skóry: 118.3 Skóry: 119. Seřaďte 3 základní ukazatele rozptýlenosti (variability) podle toho, jak moc je jejich přesnost ovlivněna velikostí vzorku. 120. Kdybychom obecně místo průměru použili při výpočtu směrodatné odchylky medián, byla by takto vypočtená odchylka a) větší nebo stejná b) menší nebo stejná c) větší d) menší e) stejná f) nelze odhadnout 122. Jako popisná statistika je lepším indexem variability rozptyl nebo směrodatná odchylka? Proč? 123. Badatel pracuje ve své práci s proměnnou „počet předmětů za celé studium, u nichž student musel opakovat zkoušku“. Na počátku sekce výsledky tuto proměnnou prezentuje následující tabulkou s popisnými statistikami: Proměnná N variační rozpětí průměr směrodatná odchylka pocet_opak_predm 897 20 2,1 2,5 123.1 Na způsobu, jakým popisuje svou proměnnou, jsou problematické přinejmenším 2 zásadní věci. Které to jsou? 123.2 Jaký je rozptyl proměnné „počet opakovaných předmětů za studium“? 123.3 Kolik byl patrně nejvyšší dosažený „počet opakovaných předmětů za studium“? 124. Co vše lze vyčíst z následujícího diagramu o popisované proměnné? 125. Zde je sada skórů intervalové proměnné optimismus. Vytvořte boxplot znázorňující rozložení hodnot této proměnné 23,0 21,8 21,9 22,0 21,6 21,9 21,9 22,2 21,8 22,7 22,0 22,5 21,5 21,9 22,2 21,8 126. Následující úlohy se týkají datového souboru „datíčka.xls“ (též datíčka.sav). 126.1 Jaký je modus proměnné škola? 126.2 Jaké jsou základní momentové popisné statistiky proměnné věk v mladší a ve starší kohortě? 126.3 Jaké jsou základní popisné statistiky proměnné známka z matematiky (mat99) v mladší a ve starší kohortě? 126.4 Udělejte boxploty proměnné individualismus zvlášť pro obě pohlaví. Co z nich můžeme říci o rozdílech rozložení mezi chlapci a dívkami? 127. Ve skupině dvanácti žáků byly naměřeny následující IQ skóry: 125, 116, 114, 111, 122, 115, 113, 106, 118, 114, 112, 102. Spočítejte postupně rozpětí, kvartilové rozpětí (IQR), rozptyl a směrodatnou odchylku. Co mají tyto statistiky společného? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? (Drobná nápověda – úlohu si můžete zjednodušit odečtením 100 od všech skórů. Příslušné statistiky to neovlivní.) 128. Vrátíme se nyní k Pepovi a tabulce o jeho spolužácích do Horních Kotěhůrek. Věk Vesnice Váha Barva očí Známka z chování Oblíbená zmrzlina Kterou rukou píše Arnošt 12 Horní K. 52,9 modrá 1 vanilková pravá Béďa 9 Dolní K. 42,9 hnědá 2 vanilková levá Cyril 10 Oulehlice 47,3 modrá 1 vanilková pravá Denča 12 Horní K. 45,5 modrá 1 vanilková pravá Ema 11 Horní K. 51 hnědá 1 vanilková pravá Filip 7 Horní K. 35,1 modrá 1 vanilková levá Gustav 13 Oulehlice 54,8 modrá 3 vanilková pravá Hynek 10 Dolní K. 49 hnědá 1 vanilková pravá Ivan 9 Oulehlice 42,5 modrá 1 vanilková pravá Jenda 10 Horní K. 49 hnědá 2 vanilková levá 128.1 a. Pro všechny proměnné z tabulky vypočtěte střední hodnoty. Neboli, vyplňte: Věk Vesnice Váha Barva očí Známka z chování Kterou rukou píše Modus Medián Průměr b. U kterých proměnných můžeme vypočítat modus? c. Co musí proměnná splňovat, abychom u ní mohli vypočítat medián? d. Má smysl počítat průměr u známky z chování? Proč? 128.2 Jak se změní střední hodnoty u věku za pět let (kdy všichni budou o pět let starší)? 128.3 Jak by se změnily střední hodnoty u věku, kdybychom ho vyjádřili v měsících (pro jednoduchost, věk v měsících = věk v letech x 12)? 128.4 Jak by se změnily střední hodnoty u hmotnosti, kdybychom Arnošta nahradili jeho starším bratrem Zbyškem, který je přesně o 30 kg těžší, tedy váží 82,9 kg? 128.5 A jak by se střední hodnoty hmotnosti změnily, kdybychom Arnošta ponechali ve vzorku a Zbyška zahrnuli namísto Bédi? 128.6 Pro věk spočítejte (variační) rozpětí, rozptyl a směrodatnou odchylku. 128.7 Co musí proměnná splňovat, abychom u ní mohli vypočítat rozpětí? 128.8 Která míra se zpravidla užívá místo variačního rozpětí a proč? 128.9 Co musí proměnná splňovat, abychom u ní mohli vypočítat rozptyl? 128.10 Co musí proměnná splňovat, abychom u ní mohli vypočítat směrodatnou odchylku? V čem je směrodatná odchylka výhodnější než rozptyl? 128.11 Jak se změní tyto tři míry variability (rozptýlenosti) u věku za pět let (kdy všichni budou o pět let starší)? 128.12 A jak by se změnily míry variability u věku, kdybychom ho vyjádřili v měsících (pro jednoduchost, věk v měsících = věk v letech x 12)? 129. V Horních Kotěhůrkách na základní škole proběhlo zhodnocení výuky, kdy žáci byli testováni z matematiky, ČJ, AJ a tělesné výchovy. Následující boxploty (= krabicové grafy s anténami) shrnují výsledky žáků ze VII.B: 129.1 Který předmět má nejmenší variační rozpětí? 129.2 Seřaďte předměty podle IQR (kvartilového rozpětí), od největšího k nejmenšímu. 129.3 Jak podle grafu poznáme medián jednotlivých předmětů? 129.4 Který z předmětů obsahuje outliery? 129.5 Které předměty mají pravděpodobně podle grafu zešikmené rozdělení? 130. Hazardní hráč Karel stále neupustil od svého záměru porozumět kostkám. 130.1 Vzal si jednu obyčejnou šestistěnnou kostku a desetkrát si s ní hodil. Padla mu následující čísla: 1, 3, 6, 2, 2, 1, 4, 6, 3, 3. Jaký byl průměrný hod? Jaká je směrodatná odchylka? 130.2 Pro srovnání si zkusil hodit i speciální dvacetistěnnou kostkou. Tentokrát padlo: 19, 10, 19, 20, 12, 5, 15, 11, 13, 1. Jaký je průměr a směrodatná odchylka tentokrát? 130.3 Naposled vyzkoušel zcela jinou možnost – házel čtyřmi kostkami a výsledky sčítal. Součty jednotlivých hodů byly: 15, 20, 14, 9, 14, 7, 7, 19, 18, 14. Dokážete odhadnout, jaká bude směrodatná odchylka v porovnání s předchozím příkladem? Pokud házíte dvacetistěnnou kostkou, dostáváte čísla 1 – 20, součet čtyř šestistěnných dává čísla z intervalu 4 – 24, tedy podobné rozmezí. Bude odchylka stejná nebo se bude lišit? A proč? Poté ji spočítejte. III. Normální rozložení a z-skóry 201. Představte si následující shrnutí výsledků tří psychologických výkonových testů. Předpokládejte, že skóry ve všech testech jsou normálně rozložené. Čtení Počítání Wechsler IQ 3. ročník 5. ročník 8. ročník 5. ročník m 100 3,0 5,0 8,0 5,0 s 15 1,0 1,4 1,9 1,1 201.1 Kolik procent populace má vyšší skóre IQ než 115? 201.2 Pokud páťák dosáhne ve čtení 84. percentilu, jaký získal skór? 201.3 Honza dosáhl ve čtení v 8. ročníku skóru 6,1. Pokud je jeho výkon ve Wechslerově testu na stejném percentilu jako ve čtení, jaký je jeho IQ skór? 201.4 Má-li Honza v 8. ročníku skór ze čtení 6,1, kolik procent dětí v jeho ročníku čte hůře než on? 201.5 Přibližně kolik procent třeťáků má ve čtení a) má skóre 3,0 nebo lepší? b) má skóre 4,0 nebo lepší? c) má skóre 5,0 nebo lepší? 201.6 Přibližně kolik procent třeťáků má ve čtení a) má skóre 2,0 nebo horší? b) má skóre 4,0 nebo horší? c) má skóre 5,0 nebo horší? 201.7 O kolik se dítě musí ve čtení postupně zlepšit od 3. do 8. ročníku, aby… a) se pohybovalo stále na úrovni 50. percentilu? b) se pohybovalo stále na úrovni 84. percentilu? c) se pohybovalo stále na úrovní 16. percentilu? 202. Pokud X[3]=176 a víme-li, že m=163 a s=26, vyjádřete X[3 ]jako a) z-skór b) T-skór c) percentilový ekvivalent 203. Jsou-li IQ v populaci normálně rozloženy, přibližně kolik lidí v Brně má IQ vyšší než 145? (m=100, s=15, n=300 000) 204. Jaká část populace má IQ mezi 85 a 115? 205. Která z následujících charakteristik k normálnímu rozložení nepatří a) symetrické b) unimodální c) zešikmené d) mezokurtické 206. Který z následujících výsledků v testu, který má normální rozložení, je nejhorším výsledkem? a) P[10] b) z = -1,5 c) T = 30 207. Když se hrubé skóry transformují na z-skóry, změní se tím tvar rozložení? 208. Vynásobíme-li z-skóry 10, změní se rozptyl výsledného rozložení z _______ na _______. 209. Jaký je rozptyl rozložení a) z-skórů b) T-skórů? 210. Malé změny z-skórů blízko průměru (např. z 0 na 0,5) odpovídají malým, či velkým změnám v percentilových ekvivalentech? Velké změny z-skórů daleko od průměru (např. z 2 na 3) odpovídají malým, či velkým změnám v percentilových ekvivalentech? 211. Přibližně jaká plocha pod normální křivkou leží... (použijte obrázek a odpovědi si zapamatujte) a) nad z = 1 b) pod z = 2 c) nad z = 1,64 d) pod z = -1,96 e) mezi z[1] = 0 a z[2] = 3 f) nad z = -0,5 g) mezi z[1] = -1,5 a z[2] = 1,5 212. Určete z-skóry, kterých dosahuje nebo překračuje následující část populace a) 0,50 b) 0,16 c) 0,84 d) 0,05 e) 0,005 f) 0,995 g) 0,10 213. Normy (=popis rozložení) k výkonovému testu ze čtení a matematiky jsou udány pouze v percentilech, a to následovně: percentily čtení matematika 84 9,0 6,8 50 5,0 5,0 16 3,0 3,4 213.1 odhadněte směrodatnou odchylku v testech čtení a matematiky[3] 213.2 který z testů má rozložení více zešikmené? 214. V minulosti bylo v USA módou známkovat „podle křivky“, tj. tak, aby známky měly normální rozložení. Často to probíhalo podle následující tabulky. Kdybychom tento systém uplatnili na závěrečné zkoušce ze statistiky, kolik lidí by dostalo jakou známku? Pro jednoduchost počítejme se 100 zapsanými studenty. známka z-skór A nad 1,5 B 0,5 – 1,5 C -0,5 – 0,5 D -1,5 – -0,5 F pod -1,5 215. Mějme znalostní test o 100 otázkách typu ano-ne (1b/0b). Kdyby zkoušení pouze náhodně hádali odpovědi, jejich průměrný skór by byl 50b se směrodatnou odchylkou 5. Skóry by byly normálně rozložené. Kolik procent lidí si pouhým hádáním v tomto testu získá 65 bodů nebo více? 216. Je dáno následující rozložení četností, jaký je percentil těchto skórů: a. 56 b. 60 c. 54 d. 49 217. Transformujete tyto skóry na z-skóry a T-skóry:[4] 4, 5, 7, 9, 10, 11 218. Je dán průměr = 14 a s^2 = 16. Jaký je z-skór hrubého skóru 11? 219. V rozložení je průměr = 25 a s = 3. Jaký hrubý skór odpovídá z-skóru = 0,36? 220. Jestliže má rozložení průměr = 130 a směrodatnou odchylku = 13, jaká je pravděpodobnost náhodně vybraného skóru nad 140? 221. Je-li průměr = 34 a s = 3, jaké procento skórů je nižších než 27? 222. Jaké je celkové procento skórů, které leží za z-skóry ± 1,96? 223. Jaká část skórů spadá mezi z-skóry ± 1,64? 224. Jaké je z, když pravděpodobnost náhodně vybraného skóru je: a. pod (doleva) z = 0,4207 f. nad z = 0,2946 b. pod z = 0,3821 g. nad z = 0,4641 c. nad (doprava) z = 0,3192 h. pod z = 0,4247 d. nad z = 0,0694 i. nad z = 0,2119 e. pod z = 0,1151 225. Jaká je pravděpodobnost náhodně vylosovaného skóru mezi z-skóry + 0,56 a – 1,2? 226. V rozložení je průměr = 78 a s = 7, jaká je pravděpodobnost vybraného skóru mezi 72 a 80? 227. V distribuci, která má průměr = 123 a rozptyl 49, určete celkové procento skórů spadající nad 130 a pod 116. 228. Standardizovaný dotazník depresivity má průměr 25 a směrodatnou odchylku 5. Jaká je pravděpodobnost, že náhodně vybraná osoba bude mít skór mezi 20 a 30? 229. Standardizovaný test analytického myšlení má průměr = 70 a směrodatnou odchylku 7. Ředitel školy chce identifikovat nejlepší a nejhorší studenty na základě jejich skórů. Nejlepší jsou ti, jejichž percentil je 90 a vyšší, nejhorší ti, jejichž percentil je 10 a nižší. Jaké jsou mezní hrubé skóry, které by měl ředitel použít, aby identifikoval dané dvě skupiny studentů? 230. Převeďte následující soubor hrubých skórů na T-skóry. 2, 4, 5, 6, 8, 9 231. Je dáno rozložení s průměrem = 48 a s = 4. Jaký mají percentil následující hodnoty: a. 43 b. 57 c. 48 d. 50 e. 47 232. Ve 100 bodovém závěrečném testu máme μ = 78 a σ = 7. Jaké skóry mají tito čtyři studenti? a. Laura, s percentilem 95 b. Jana, jestliže patří do 80. percentilu c. Honza, jehož skór byl lepší než 30 procent ostatních studentů d. Gabriel, s percentilem 45 233. Pro následující rozložení s průměrem = 35 a s = 3, určete procento skórů, které jsou: a. nad z = + 1,20 b. nad z = - 0,36 c. pod z = - 0,56 d. pod z = - 0,79 e. pod z = - 1,10 f. pod z = + 0,98 g. nad z = + 0,13 234. Profesorka Engelová dala studentům závěrečný test z psychopatologie a zjistila, že μ = 56 a σ = 5. a. Jestliže je 38 minimální úspěšný skór, kolik procent studentů neuspělo? b. Jestliže profesorka Engelová chce, aby známka C pokryla středních 30 procent daného rozložení, jaké budou hraniční skóry? c. Jaký bude hraniční skór pro známku A, když víte, že pouze 10 procent nejlepších ji obdrželo? 235. Student obdržel skór, který patří do 80 percentilu. a. Jaký z-skór odpovídá tomuto pořadí? b. Je možné, na základě uvedených informací, určit hrubý skór? 236. Jistá škola si zakládá na své exkluzivitě, a tak si v ústním přijímacím řízení vybírá výhradně z uchazečů, kteří patří mezi 2% nejtalentovanějších. Talent zjišťují talentovým testem, jehož výsledky mají v populaci přibližně normální rozložení s průměrem 23 a směrodatnou odchylkou 3. 236.1 Jakého skóru musí uchazeč v testu dosáhnout, aby se mohl zúčastnit ústní části přijímacího řízení? 236. 2 Jakému percentilu tento skór odpovídá? 237. Jiná, méně exkluzivní škola, si v ústním přijímacím řízení vybírá z uchazečů, kteří patří mezi 16% nejtalentovanějších. Talent zjišťují talentovým testem, jehož výsledky mají v populaci přibližně normální rozložení s průměrem 12 a směrodatnou odchylkou 4. 237.1 Jakého skóru musí uchazeč v testu dosáhnout, aby se mohl zúčastnit ústní části přijímacího řízení? 237.2 Jakému percentilu tento skór odpovídá? 238. Pavel byl vyšetřen psycholožkou dvěma talentovými testy – testem hudebního nadání a testem matematického nadání. V testu hudebního nadání dosáhl výkonu na úrovni 20. percentilu a v testu matematického nadání byl jeho výkon vyjádřený v z-skórech -1. Ve které z testovaných oblastí má Pavel větší talent? 239. Alois byl rovněž vyšetřen dvěma talentovými testy – testem výtvarného nadání a testem verbálního nadání. V testu výtvarného nadání dosáhl výkonu na úrovni 80. percentilu a v testu verbálního nadání dosáhl 120 bodů. Oba testy mají přibližně normální rozložení; ten výtvarný s m = 50 a s = 10 a ten verbální s m = 100 a s = 20. Ve které z testovaných oblastí má Alois větší talent? (2b) 240. Zbyněk byl testován třemi metodami, zjišťujícími odlišné aspekty tvořivosti. V testu verbální kreativity byl jeho T- skór roven 75, v testu kresebné tvořivosti jeho výkon odpovídal 40. percentilu a v testu prostorové představivosti byl jeho hrubý skór 84, přičemž škála prostorové představivosti má m = 76 a s = 4. V které oblasti jeho schopnosti dominují a kde jsou naopak nejslabší? Předpokládejme, že všechny měřené schopnosti mají přibližně normální rozložení. 241. Hrálo by v předchozí otázce nějakou roli to, kdyby test kresebné tvořivosti neměl normální rozložení? 242. Průměr skórů při písemce z matematiky byl m = 79 a směrodatná odchylka s = 9. 242.1 Za předpokladu, že byla data rozdělena normálně, vypočítejte z-skór a percentil žáka, který získal x = 70 bodů. 242.2 Vypočítejte z-skór a percentil žáka, který získal 97 bodů. 242.3 Kolika bodů a jakého percentilu dosáhl žák se z-skórem -2? 242.4 Kolik bodů a jaký z-skór odpovídá 50. percentilu? 243. Je dáno následující skupinové frekvenční rozložení. Jaký je percentil náležející skóru 172? 244. Pro následující skupinové frekvenční rozložení určete: 245. Pro následující soubor dat, určete skóry, které spadají do 25., 50., 75. percentilu. ________________________________ [1] Používá se v psychologii jen zřídka, ke zkoušce netřeba. [2] Tato otázka Vám bude jasná až v druhé polovině semestru. [3] Nápověda: s ≈ (P[84] – P[16])/2 [4] T-skóry najdete v přednáškách v černobílém obrázku normálního rozložení.