Předložený text je esejí, úvahou. Zaměření a korektní argumentace statistickými výsledky zcela chybí, stejně tak korektní citace textu. Díky tomu nelze adekvátnost závěrů posoudit; práci je nutno doplnit. 0b Jan Širůček Zamyšlení nad komunikováním statistiky v médiích Statistická analýza dat �PSY 117) Šárka Pantůčková 333087, Psychologie - jednooborová Vyučující: Mgr. Stanislav Ježek, PhD. Mgr. Jan Širůček Datum odevzdání: 1. 5. 2012 Fakulta sociálních studií MU, 2011/2012 ÚVOD V této seminární práci se budu zabývat články, které se vyjadřují k výzkumu, jež proběhl na univerzitě v Chicagu. Nalezla jsem článek v internetových vydání Lidových novin, dále v The Telegraph a v ScienceNews, webový stránkách zaměřených na novinky a zajímavosti ze světa vědy. Samotný výzkum, na jehož příkladě chci prezentovat způsob, jakým média pracují se statistikou, se věnuje vlivu alkoholu řešení problémů. OBSAH VÝZKUMU Autoři vycházeli z již uveřejněných výzkumu, které se zaměřovali na způsob, jakým alkohol ovlivňuje zaměření pozornosti. Na základě dosavadních výsledků jiných experimentátorů vytvořili hypotézu, že mírná alkoholová intoxikace by mohla vést k nižší kontrole pozornosti nebo k jejímu mírnému rozptýlení, což by mohlo vést ke zlepšení v úkolech na řešení problémů, kde je potřeba využít kreativity. Svou hypotézu ověřovali ve dvou testech na čtyřiceti parcitipantech, jedna polovina byla mírně opilá a druhá střízlivá. Hypotéza se autorům opravdu potvrdila, přestože rozdíl nebyl úplně závratný a hlavně testovaná skupina byla poměrně malá, což připouští i autoři, kteří se k výsledkům sice staví jako k potvrzení předpokladu vystavěného na předchozím bádáním, ale současně očekávají hlubší zkoumání. OBSAH ČLÁNKŮ V MÉDIÍCH V tomto popisu půjdu postupně, nejprve příspěvek v ScienceNews. Ten se výzkumu držel poměrně dobře, dokonce uváděl statistické údaje z článku a nepřeváděl je na nesmyslná nebo mylně interpretovaná čísla. Ačkoliv se jednalo o populárně naučný článek, informace byly přebrány s minimální ztrátou. Článek byl obsáhlý a shrnoval důležité informace, které ale převedl do odlehčeného literárního stylu. Jako důkaz snahy zůstat objektivním může posloužit i odkaz na originální výzkum v textu. Text z britského deníku The Telegraph už tipicky zkresluje údaje z experimentu. Ačkoliv používá „nějakou statistiku,“ je poněkud komplikované dopátrat se původu oněch uvedených procent, jelikož ve výzkumu se neprováděl jen jeden test a zároveň se hodnotilo víc aspektů, jako kolik zvládli příkladů, jaké obtížnosti, jak dlouhu jim to trvalo, jak náročné se jim úkoly zdály. Takže výsledné číslo v novinách je lehce zavádějící. Zároveň musím upozornit na způsob, jakým média přebírají výsledky výzkumů. Ať už se výsledek naklání na jednu nebo druhou stranu – média berou vždy informaci jako fakt, což se odráží v jazykových prostředcích. Vysledná informace potom vyznívá jako nezpochybnitelná. Odkaz na původní výzkum chybí a dohledání je možné jen skrz název univerzity, kde se výzkum odehrál a přes jmeno jednoho ze tří autorů, který je citován. Poslední médium, kde jsem článek založený na zmíněném experimentu našla, byl v Lidových novinách. Dostávám se tedy na konkrétní případ interpretace statistiky v našem prostředí. Bohužel, po přečtení výše zmíněných textů, jsem si téměř jistá, že autor článku v Lidových novinách původní výzkum určitě neviděl. Celý článek je pouhým překladem informací z The Telegraph. Navíc autora pravděpodobně zmátla fotografie piva u anglického článku, takže dokonce mylně informuje, že právě dvě piva jsou lékem na kreativitu. Jako bonus bych ráda upozornila na špatý překlad, takže výsledek je nevalný. STATISTIKA V MÉDIÍCH Z mého popisu jednotlivých textů je doufám patrné, že média si statistickými čísly jen zdobí svoje články. Nechci generalizovat, ale minimálně v mnou vybraném příkladě se statistiskéým údajům přikládá váha, pokud se jedná o úzce zaměřený časopis nebo internetová stránka nebo cokoliv. Populárně naučné ScienceNews sice nevyužily všechny údaje z výzkumu, ale nesnažily se na jejich úkor článek zatraktivnit. „Běžná média“ jako noviny, ať už internetové nebo tištěné, mají jediný cíl, a to čtenost. Čím převratnější informaci novinář napíše, tím více lidí zaujme a přečtou si ji. Statistika je věda, jejíž interpretace pro „nezasvěcené“ může být komplikovaná. Ovšem úkolem novinářů by měla být právě osvěta a informativnost. Je smutné, že naše média se tolik bulvarizují (samozřejmě je to celosvětový, nejen český fenomén) a zneužívání nebo špatné využívání statistiky je jedním z projevů této bulvarizace. Média ze statistiky klasicky používají jen termíny průměr a procenta. Je tedy logické, že jestliže si vezmou jen tyto dva pojmy, tvoří chaotické a příliš zjednodušené zprávy. Jestliže novináři neumí interpretovat dané informace, měli by se tomu vyvarovat nebo alespoň uvádět zdroje (což by podle etického kodexu nivnáře mělo být samozřejmostí). ZDROJE * Jarosz, A. F., Colflesh, G. J. H., Wiley, J., (2011) Uncorking the muse: Alcohol intoxication facilitates creative problem solving. Consciousness and Cognition, Staženo 1. května 2012 z http://litd.psch.uic.edu/personal/jwiley/drunk.pdf * Lidovky.cz. (2012, 13. dubna). Trocha alkoholu bystří mysl, tvrdí studie. Staženo 1. května 2012 z http://relax.lidovky.cz/trocha-alkoholu-bystri-mysl-tvrdi-americka-studie-fw2-/ln-zdravi.asp?c=A120 412_160851_ln-zdravi_glu * ScienceNews. (2012, 24. března). Vodka delivers shot of creativity. Staženo 12. dubna 2012 z http://www.sciencenews.org/view/generic/id/338406/title/Vodka_delivers_shot_of_creativity * The Telegraph. (2012, 11. dubna) Alcohol sharpens the mind, research finds. Staženo 1. května 2012 z http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/9197001/Alcohol-sharpens-the-mind-research-finds.ht ml