1 PSYCHOLOGIE V BĚZNÉM ŽIVOTĚ PSY128 Fakulta sociálních studií MU Jarní semestr 2012 2 PSY128 PSYCHOLOGIE V BĚŽNÉM ŽIVOTĚ Určeno pro: Jde o kurz, který je určen o zájemce o psychologii. Není určen pro studenty, kteří studují psychologii jako obor. Realizace: V jarním semestru akademického roku 2011-12 Úterý 18.00 - 19.30 Učebna 52, 5. poschodí FSS MU, Joštova 10, Brno Garant kurzu: Mgr. Miroslav Šipula, e-mail: miro(zavináč)fss.muni.cz Konzultace: Viz osobní vizitka vyučujícího v ISu (http://www.is.muni.cz/lide/?uco=8530); kdykoliv po předchozí domluvě e-mailem; konzultace prostřednictvím e-mailu a v diskusní skupině předmětu – průběžně. Vyučující: Vyučujícími jsou členové Katedry psychologie FSS MU a Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny na FSS MU. Charakteristika předmětu: Posluchači se budou postupně seznamovat s vybranými tématy, která reflektují jejich běžnou každodenní životní zkušenost, resp. se vztahují k tomu, s čím se běžně mohou v životě setkat. Cílem je získat určité penzum vědomostí pro vlastní seberozvoj a pro lepší pochopení a zvládání procesů, které se odehrávají ve vztazích mezi lidmi. Kurz má také vybavit jeho absolventy pojmově a terminologicky tak, aby byli schopni dále studovat vybranou odbornou psychologickou literaturu. Kredity a ukončení: Předmět je ohodnocen 3 kredity, je ukončen zkouškou. Požadavky k absolvování: Vzhledem k různorodosti a náročnosti témat je přístup ke zkoušce podmíněn dostatečnou účastí na přednáškách (minimálně na 9 z 11 tj. cca 82%). Docházka bude průběžně evidována v Informačním systému MU. Je v zájmu každého studenta/-ky, aby si hlídal/-a záznam svých účastí - pozdní reklamace záznamů nemohou být uznány. Neúčast na přednášce nelze nahradit, vyzýváme proto k pečlivému zvážení svých časových možností a rozvržení účastí v průběhu výukového období. Vyučující očekávají, že si student/ka znalosti získané na přednáškách prohloubí studiem zdrojů uvedených v oddílu „Literatura k prezentovaným tématům“ a materiálů, které budou v průběhu semestru postupně zpřístupněny ve složce „Studijní materiály“ předmětu v Informačním systému MU (ve formě, množství a rozsahu dle uvážení každého z vyučujících). Zkouška má podobu písemného testu (administrovaného na počítači v Informačním systému MU), který zahrnuje otázky ke všem uvedeným tematickým okruhům. 3 K úspěšnému zvládnutí testu je třeba cca 55% správných odpovědí (přesněji v tabulce níže). Bodové hodnocení zkoušky: známka A B C D E F body 34-31 30-28 27-25 24-22 21-20 19-0 Harmonogram výuky: Přednášky budou zahájeny v úterý 21. 2. 2012. Doporučujeme studentům využít zároveň první výukový týden k návštěvě knihovny FSS a seznámení se s doporučenou literaturou ke kurzu. Přednášená a diskutovaná témata a jejich vyučující Týden Téma Vyučující Termín 1 Jak vnímáme svět a co to vypovídá o nás samotných Mgr. Miroslav Šipula 21.2. 2 Jak vidíme sami sebe a druhé lidi prof. PhDr. Petr Macek, CSc. 28.2. 3 Co je nám dáno pro naši cestu životem a co získáváme prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. 6.3. 4 Od kolébky k hrobu: jak vznikají a vyvíjejí se blízké vztahy aneb teorie rané citové vazby Johna Bowlbyho doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. 13.3. 5 Strachy v životě člověka (s důrazem na dětsví a dospívání) PhDr. Radka Michalčáková, Ph.D. 20.3. 6 Mýty o ženách a mužích a skutečné rozdíly mezi nimi (problematika genderu) PhDr. Martina Rašticová, Ph.D. 27.3. 7 Volba partnera/partnerky: kdo, koho, jak, proč - a proč ne?(!) doc. PhDr. Ivo Plaňava 3.4. 8 Psychologie talentovaných dětí doc. Mgr. Šárka Portešová, Ph.D. 10.4. 9 Jak řešíme konflikty Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. 17.4. 10 Psychologie internetu a na internetu doc. PhDr. David Šmahel, Ph.D. 24.4. Květnové státní svátky 1.5+8.5. 11 Jak přemýšlíme o politice – psychologie volebního rozhodování Mgr. et Mgr. Jan Šerek 15.5. 13 V tomto týdnu předpokládáme první termín zkoušky (bude upřesněn po domluvě v průběhu semestru). Změna harmonogramu vyhrazena. 4 Klíčová slova a literatura k prezentovaným tématům 1. Jak vnímáme svět a co to vypovídá o nás samotných Klíčová slova: senzorické procesy, vjemy, charakteristiky vnímání: subjektivita, aktivita, adaptabilita, selektivita, konstantnost - podstata a druhy konstant (barvová, velikostní,…), syntéza a integrace, anticipace, významovost vnímání a zvláštní role sociálních a emočně nabitých významů; cyklus vnímání, percepční schémata; vliv zkušenosti, očekávání, mentálního nastavení (mental set), motivace, osobnosti… a dalších faktorů ovlivňujících vnímání a tvorbu významu podnětu; interpretace podnětů, rozpoznávání vzestupné a sestupné strategie interpretace, vliv kontextu; pareidolie; gestalt-zákony vnímání; znaky a význam figury a pozadí, vztah mezi nimi; percepční vodítka (cues) a jejich role při vnímání pohybu, vzdálenosti a hloubky…atd.; negativní paobrazy, iluze, klamy; synestézie (fotismy, fonismy) Literatura: Atkinsonová, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J. (1995). Psychologie. Praha, Victoria Publishing. Nakonečný, M. (1998). Základy psychologie. Academia, Praha. Nakonečný, M. (1995). Encyklopedie obecné psychologie. Academia, Praha. Plháková A. (2003) Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha. (str.129-158, 288-289) Švancara, J. (1994). Úvod do kognitivní psychologie. MU, Brno. 2. Jak vidíme sami sebe a druhé lidi Klíčová slova: sebe-uvědomění, sebepojetí, sebehodnocení, sociální percepce, atribuční proces Literatura: Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál, s. 20-28, 69 - 94. Macek, P. (1997). Sebesystém, vztah k vlastnímu já. In: Výrost, J.Slaměník, I. (red.), Sociální psychologie, Praha: ISV, s. 181- 210. Baumgartner, F. (1997). Sociálne poznávanie. In: Výrost, J., Slaměník, I. (red.), Sociální psychologie, Praha: ISV, s. 99-114. 3. Co je nám dáno pro naši cestu životem a co získáváme Klíčová slova: protektivní a rizikové faktory cesty životem, fáze a etapy proměn osobnosti, zákony utváření a vývoje osobnosti, genotyp (geny, zděděné – vrozené – konstituční) a fenotyp (memy, získané, observační a obligatorní učení, nápodoba, socializace, individuace), prostor a čas lidského života, teorie objasňující utváření osobnosti (hypotéza součinnosti - bio-psycho-sociální teorie utváření osobnosti - teorie aktivního sebeutváření - teorie osudu - teorie údělu), různé formativní síly (stimulátory x inhibitory stresory x depresory, akcelerátory x katalyzátory – deprivační x facilitační vlivy - protektivní x rizikové faktory), vývoj osobnosti jako proces diferenciace, integrace a fixace; princip ortogeneze; jako adaptace, kvalita vývoje (normální - jednostranný - disproporční, disharmonický - zcestný - retardovaný - opožděný - omezený - zanedbaný), životní dráha osobnosti, vývojové krize, pozitivní a negativní desintegrace a její rizika, život jako cesta rozhodování a volby, změna osobnosti Literatura: Hillman, J. (2000): Klíč k duši. Praha, Portál. Blackmore, S. (2000): Teorie memů. Praha, Portál. Hamer, D., Copeland, P. (2003): Geny a osobnost. Praha, Portál. 5 4. Od kolébky k hrobu: jak vznikají a vyvíjejí se blízké vztahy aneb teorie rané citové vazby Johna Bowlbyho Klíčová slova: raná citová vazba, typy rané citové vazby, fáze formování rané citové vazby, John Bowlby, Mary Ainsworthová, bezpečné zázemí, bezpečný přístav Literatura: Ainsworth, M. D. S., & Bowlby, J. (1991). An Ethological Approach to Personality development. American Psychologist, 46(4), 333 - 341. (Bude zpřístupněno ve Studijních materiálech předmětu v ISu.) Kulísek, Petr (2000). Problémy teorie raného citového přilnutí (attachment). Československá psychologie, 44, 404-423. (Bude zpřístupněno ve Studijních materiálech předmětu v ISu.) 5. Strachy v životě člověka Klíčová slova emoce, strach, separační úzkost, etiologie strachu, raná citová vazba Literatura Rogge, J., U. (1999): Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál. Michalčáková, R. (2007). Strachy v období rané adolescence. Brno: Barrister & Principal 6. Mýty o ženách a mužích a skutečné rozdíly mezi nimi Klíčová slova: maskulinita, feminita, stereotyp, postoj, sociální učení, optické čočky kultury, androcentrismus, biologický esencialismus, pohlaví, gender, genderlekty, C.Gilliganová Literatura: Oakleyová, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. Věšínová-Kalivodová, E., Maříková, H. (Eds.) (1999). Společnost mužů a žen z aspektu gender. Praha: Open Society Fund. 7. Volba partnera/partnerky: kdo, koho, jak, proč - a proč ne?(!) Klíčová slova: separace od rodičů, podoby a faktory voleb, S-V-R teorie, rizikové faktory a volby Literatura: Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny. Brno: Doplněk, s. 174-195. 8. Psychologie talentovaných dětí Klíčová slova: genialita, talent, nadání, schopnosti, vlohy, mimořádný výkon, podvýkon, tvořivost, koncept. tzv. dvojích výjimečností Literatura: Hříbková, L. (2005). Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Karolinum. Dočkal, V. (2005). Zaměřeno na talenty, Praha: Lidové noviny. 6 Další informace V Informačním systému MU v části Studijní materiály předmětu PSY128 se v průběhu semestru postupně objeví teze některých témat uvedených v syllabu, podklady k vybraným tématům a studijním okruhům a popř. instrukce vyučujících jednotlivých témat (ve formě, množství a rozsahu dle uvážení každého z vyučujících). 9. Jak řešíme konflikty Klíčová slova: význam konfliktu, funkce konfliktu, potenciální konflikt, prekonflikt, způsoby řešení konfliktu (vyjednávání, facilitace, mediace ad.), styly řešení konfliktů (soupeření, vyhýbání se, přizpůsobení se, kompromis, spolupráce) a situace, v nichž jsou styly vhodné, taktiky, cíle v konfliktu, moc a závislost. Literatura: Wilmot, W.W., Hocker, J.L. (2004). Interpersonálny konflikt. Bratislava: Ikar. (K obsahu přednášky se vztahují především kapitoly 2-5.) 10. Psychologie internetu a na internetu Klíčová slova online identita, online komunikace, přenos a projekce, online vztahy, závislost na internetu Literatura Gackenbach, J. (2006), Psychology and the Internet, Second Edition: Intrapersonal, Interpersonal, and Transpersonal Implications. San Diego: Academic Press. Šmahel, D. (2003b). Psychologie a internet: děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton. Suler, J. (2007). The Psychology of Cyberspace. Staženo: leden, 2002. Dostupný z www: http://www.rider.edu/~suler/psycyber/psycyber.html Wallace, P. (1999). The psychology of the Internet. Cambridge: Cambridge University Press. 11. Jak přemýšlíme o politice – psychologie volebního rozhodování Klíčová slova: teorie racionální volby, teorie afektivní inteligence, přístup Michiganské školy, kognitivní zkreslení při vnímání političek a politiků, mediální vlivy (priming, framing, agenda setting) Literatura: Cottam, M., L., Dietz-Uhler, B., Mastors, E., & Preston, T. (2004): Introduction to Political Psychology. New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates. Kapitola 6 – s. 125-150. (Bude zpřístupněno ve Studijních materiálech předmětu v ISu.)