Vztahy na internetu PSY174 Lenka Dědková Vztahy lCo je to VZTAH? lDöring: opakovaný kontakt lidí v průběhu času l lCo je blízký vztah? lH.H. Kelley: blízké vztahy: ty, jejichž prostřednictvím osoba ovlivňuje jiné osoby často, silně, v různých sférách činnosti a relativně dlouhou dobu l Online vztahy lCo jsou online vztahy? Jaké podoby mohou mít? l lVirtuální vztahy lvzniklé a udržované na internetu lvztahy vzniklé v RL udržované na internetu l lPřátelské lPartnerské lSexuální vztahy Výhody a nevýhody online vztahů l l + - Jsou vztahy na internetu dobré nebo špatné? lŠpatné – proč? lTrávením času online netrávíme čas jinak – s rodinou, přáteli, spánkem… lKomunikace na internetu je povrchní, online přátelství jsou méně kvalitní – to způsobuje pokles well-beingu, osamělost, depresi… lDobré – proč? lI krátkodobá komunikace může zvýšit well-being (Gross, 2004) lVyzkoušení si nových rolí, rozvíjení soc.dovedností „Před vztahem“ – motivy k seznamování na internetu lWang & Chang (2010) l3 dimenze: dobrodružství, únik do virtuálního světa a romance; 9 motivů lDobrodružství lAnonymita – snižuje sociální inhibici, napomáhá sebe-odhalování... lMožnost potkat nové lidi lSnadná komunikace – i s geograficky vzdálenými lidmi lZvědavost – internet jako nové médium, kontakty s lidmi jako způsob, jak se s ním učíme zacházet lEmocionální podpora l Motivy k seznamování… II. lÚnik do virtuálního světa lÚnik z RL – online komunikace může pomoci uniknout od stresů a nepříjemností RL – relaxace lSociální kompenzace – online komunikace k překonání překážek v komunikaci FtF (málo soc. dovedností, soc. úzkost..) lPartnerské vztahy lLáska – hledání partnerů online lSexuální vztahy l Začátky vztahů – jak a kde se seznamujeme? lJak začíná vztah v RL? lJak začíná vztah na internetu? Jak se to liší v různých prostředích? lKde se mohou lidé na internetu potkat? Mají konkrétní prostředí nějaké výhody nebo nevýhody? l l l Pokračování vztahu lProč konkrétní vztah v RL pokračuje? lSVR model, Murstein lCo na internetu? lObrácený postup než v RL– nejdříve poznáváme názory, postoje, osobnost, až poté fyzický vzhled lVztah může začít před samotným seznámením – jak to? lPřevrácení soukromého a veřejného l l Virtuální atraktivita lLevine (2000) – převedení aspektů atraktivity do internetového prostředí lfyzický vzhled → styl psaní, schopnost vyjadřování lfyzická přítomnost → stejný kyber-prostor lfrekvence kontaktu lreciprocita sebeodhalování lsebenaplňující se proroctví lvnímaná podobnost lVýzkumy (Šmahel, Veselá, 2006; Albright, 2001) – humor, význačnost/zajímavost, kreativita, písemný projev, inteligence l Rozvíjení vztahu lČím se vztah prohlubuje? lLiší se to online a offline? l lVývoj vztahu souvisí s.. lvývojem důvěry (Whitty); vzájemným sebeodhalováním (Altman & Taylor); s vyrovnaným poměrem nákladů a zisků ve vztahu (Thibaut & Kelley)... lNic z toho není závislé na médiu, ve kterém se vztah odehrává l Na internetu.. lSebeodhalování na internetu - Stranger on the train, Passing stranger lŘada výzkumů, které potvrzují vyšší míru sebeodhalování na internetu než v realitě – proč? l lVnější znaky postupujícího vztahu – počet kanálů, postup od veřejného k soukromému (Baker, 1998) lMcKenna, Green, & Gleason, (2002): Rozvoj vztahu textem lJak vypadá rozhovor na internetu? lJaká specifika toto prostředí má? Jaké jsou důsledky pro vztahy? l Je možné vztahy na internetu utvářet? l2 základní přístupy (Parks & Floyd, 1996) l lLost perspective - negativní náhled na samotnou možnost utvářet v tomto prostředí smysluplné a kvalitní vztahy –omezující charakteristiky internetu to nedovolují lsocial presence theory, social context cues theory, reduced social cues theory, cues filtered out approach, media richness theory lLiberated perspective – omezení se dají překonat, vztahy se zde mohou rozvíjet lsocial information processing theory – SIP), hyperpersonální efekt komunikace (Walther), model SIDE (social identification/deindividuation theory) (Spears & Lea) SIP (J.B. Walther) lLidé mají přirozenou tendenci utvářet vztahy, proto se omezení daná internetovým prostředí naučí překonat a vztahy v něm budou utvářet lK překonání omezení potřebují čas (vztahy se na internetu vyvíjejí zpočátku pomaleji) l lPři testování své teorie si Walther všiml, že komunikace na internetu je často dynamičtější a „sociálnější“ než v RL → SIP podceňuje pozitivní efekty této komunikace l→ koncept hyperpersonální komunikace Hyperpersonální efekt (Walther) lFaktory komunikace lfaktory média – omezená audiovizuální vodítka, textová komunikace lfaktory na straně odesílatele zprávy – kontrola sebeprezentace lfaktory na straně příjemce – zveličování informací podle SIDE modelu lomezená možnost zprostředkovat neverbální a kontextové signály → jakákoliv část sociální informace, která „projde“, je příjemcem zveličena l+ zpětnovazební mechanismy lDíky tomu dochází k idealizaci komunikačních partnerů a pozitivnější komunikaci než v RL Kvalita vztahů lJak hodnotit kvalitu vztahů? Co to vlastně je? lČasto pojímána jako blízkost v Kelleyho smyslu lLiší se kvalita vztahů online a offline? l lMesch a Talmud (2006) – 987 adolescentů ls online přáteli se znají kratší dobu, sdílejí méně společných aktivit, mají méně diskuzí o různých tématech a méně osobní témata; často s online přáteli sdílejí 1 specifické téma nebo koníčka lCelkově vnímali online přátelství jako méně blízká než FtF l Kvalita vztahů II. lChan a Cheng (2004) – porovnání kvalit online a RL přátelství v průběhu času lzpočátku RL přátelství - větší vzájemná závislost, šíře a hloubka komunikace, pochopení a závazek než vztahy internetové lpo roce minimální rozdíly Setkání v realitě aneb Konec vztahu? lProč se setkávat s někým z internetu? lLidé jsou motivovaní učinit důležité aspekty své identity součástí jejich „sociální reality“ l lAlbright (2001) „druhý první dojem“ lKonfrontace vytvořených očekávání s realitou lCo dělat, aby dopadlo dobře? l cyper-relationships Jak často lidé tvoří online vztahy lParks a Floyd (1996) - diskusních fóra: 60,7 % našlo na internetu přítele, z toho 41 % přátelství „blízkých“ a 26 % romantických vztahů lUtz (2000) - MUDy (textově založená hra více hráčů): 73,6 % našlo na internetu přítele lParks a Roberts (1998) - MOO (další textová hra): 93,6 % l EUKO II „Byl/a jsi někdy na internetu v kontaktu s někým, s kým jsi se osobně nesetkal/a?“ (9-16 let) EUKO: 30 % ČR: 46 % Přenesení online vztahů do RL WIP (2006) Kdo se na internetu více seznamuje lRich get richer – z navazování vztahů na internetu více benefitují sociálně zdatní lidé, extroverti, kteří nemají potíže se vztahy ani v RL (internet je jen dalším prostředí, kde se dá s lidmi seznámit) lSocial compensation – navazování vztahů na internetu využívají více sociálně úzkostní, stydliví, introvertní lidé, pro něž jsou chybějící vodítka osvobozujícím prvkem Peter, Valkenburg & Schouten (2005) l600 adolescentů, 9-18 let Kdo se na internetu více seznamuje II. lInternet využívá stále více lidí – vzorce chování, které známe z RL, se projevují čím dál častěji i na internetu l→ více se zde seznamují lidé, kteří se seznamováním nemají problém ani v RL (rich get richer) (McKenna, Green & Gleason, 2002; Peter, Valkenburg & Schouten, 2005; Valkenburg & Peter, 2007) lto neznamená, že lidé méně sociálně zdatní (či jinak znevýhodnění) výhody internetu úspěšně nevyužívají Kdy komunikujeme online s neznámými lidmi lGross (2004) – adolescenti, kteří se daný den cítili osamělí nebo úzkostí, ten den častěji komunikovali online s lidmi, které dobře neznali l lYbarra, Alexander a Mitchell (2005) –Youth Internet Safety Survey (N = 1501, 10-17 let) lAdolescenti se symptomy deprese častěji komunikují online s cizími lidmi l80 % s výraznými depresivními symptomy l62 % se středními l53 % s mírnými nebo žádnými l lNení to kauzalita! McKenna, Green, & Gleason, (2002): 3. studie - experiment lCíl: zjistit efekt chybějících audiovizuálních vodítek na oblibu komunikačního partnera lÚčastníci: 31 žen a 31 mužů, studenti Úvodu do psychologie l lDvě 20minutová setkání, 3 skupiny, cross-gender dvojice: lKontrolní skupina: obě setkání FtF lIRC – první setkání online (chat), druhé FtF (se stejným partnerem a věděli o tom) lObrácená (trading places) – nejdříve FtF, poté online (se stejným partnerem, ale mysleli že s jiným; instruováni, aby o předchozím partnerovi nemluvili kvůli důvěrnosti infromací) Výsledky - liking lVýsledky v trade places skupině: lSg. vyšší liking stejného člověka po rozhovoru na internetu než FtF l mckenna Modely vývoje vztahů na internetu lHudeček, Vaculík (2005): l 2 obecné modely podle motivace seznámení: lHledání partnera: krátká internetová fáze, intimita, vášeň, závazek až po setkání FtF, důležitost vzhledu (rychlá výměna fotografií) lHledání kamaráda, popovídat si: delší internetová fáze, intimita a závazek vznikají už na internetu, vášeň až v RL, důležitost vzhledu je nižší Online seznamky lCo jsou online seznamky? Čím jsou specifické oproti jiným seznamkám? lJe využívání online seznamek lame nebo ok? lJaké jsou výhody a nevýhody seznamek? Platí obecně? l l Popularita online seznamek lNarůstající počet singles (odkládání manželství) lNáročnost, časová vytíženost povolání – potřeba hledat časově úsporné způsoby seznamování lNezadaní častější služební cesty, častější stěhování – obtížnější poznávání nových lidí lVětší citlivost vůči harašení na pracovišti – ustupují vznikající v tomto prostředí l lBrym a Lenton (in Whitty & Carr, 2006) Úskalí online seznamek lSebeprezentace – (Lawson a Leek, 2006): dilema – atraktivita x nereálná očekávání –nutnost vyvážení lGibbs, Ellison a Heino (2006) – upřímnost má negativní vliv na vnímanou úspěšnost sebeprezentace v online seznamce lVýběr z mnoha možností – search for good looks Kdo má na seznamce větší šance? lJaké faktory ovlivňují úspěšnost na online seznamkách? lHitsch, Hortacsu a Ariely (2005) – fyzická atraktivita lepší prediktor dostání zprávy na seznamce lŽeny častěji kontaktují muže s vyšším platem a muže hledající dlouhodobý vztah lEvans and Brase (2007) – ženy si na online seznamkách všímají ambicí mužů, muži atraktivity žen l Seznamky v ČR, adolescenti lWIP (2008): 483 adolescentů (12-18 let) – 43 % z nich navštívilo alespoň 1 online seznamku, 23 % tam má profil a někoho kvůli rande kontaktovali lŽádné rozdíly podle pohlaví lVěk: starší (16-18) navštěvují seznamky častěji (52 % z nich x mladších 35 %) Uživatelé seznamek lStesti.cz: 49088 žen, 68312 mužů lSeznamka.lide.cz: 128 362 lznamost.cz: 170695 lhttp://seznamka.vzdelani.cz/ l Co si z hodiny zapamatovat l lObecné principy vztahů v RL, které znáte ze sociální psychologie, platí i na internetu. Literatura lAnderson, T.L. & Emmers-Sommer, T.M. (2006). Predictors of Relationship Satisfaction in Online Romantic Relationships. Communication Studies, 57 (2), 153-172 lGibbs, J.L., Ellison, N.B. & Heino, R.D. (2006). Self-Presentation in Online Personals: The Role of Anticipated Future Interaction, Self-Disclosure, and Perceived Succes in Internet Dating. Communication Research, 33 (2), 152-177 lGross, E. F. (2009). Logging on, bouncing back: An experimental investigation of online communication following social exclusion. Developmental Psychology, 45, 1787–1793. lLevine, D. (2000). Virtual Attraction: What Rocks Your Boat. CyberPsychology & Behavior, 3 (4), 565-573. lMcKenna, K. Y. A., Green, A. S., & Gleason, M. E. J. (2002). Relationship formation on the Internet: What’s the big attraction? Journal of Social Issues, 58, 9–31. lParks, M.R. & Floyd, K. (1996). Making Friends in Cyberspace. Journal of Communication, 46 (1). lSritharan, R., Heilpern, K., Wilbur, Ch.J., & Gawronski, B. (2010). I think I like you: Spontaneous and deliberate evaluations of potential romantic partners in an online dating context. European Journal of Social Psychology, 40, 1062-1077. lValkenburg, P. M., & Peter, J. (2007). Who visits online dating sites? Exploring some characteristics of online daters. CyberPsychology and Behavior, 10, 849-852 lWang, Ch-Ch & Chang, Y-T (2010). Cyber Relationsip Motives: Scale Development and Validation. Social Behavior and Personality. Vol. 39, No.3, 289-300. lWhitty, M.T. & Carr, A.N. (2006). Cyberspace Romance: The Psychology of Online Relationships. New York: Palgrave Macmillan. lWhitty, M.T. (2008). Liberating or debilitating? An examination of romantic relationships, sexual relationships and friendships on the Net. Computer in Human Behavior, 24, 1837-1850.