PSY411 Pedagogická a školní psychologie Fakulta sociálních studií jaro 2012 Rozsah 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk. Vyučující Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející) PhDr. Josef Lukas, Ph.D. Mgr. Alexandra Kecová Garance Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. Katedra psychologie - Fakulta sociálních studií Rozvrh Čt 8. 3. 8:00--13:30, U23 Čt 5. 4. 8:00--13:30, U23 Čt 3. 5. 8:00--13:30, U23 Omezení zápisu do předmětu Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Mateřské obory · Psychologie (program FSS, N-PS) Cíle předmětu Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teorií v rámci okruhů a dovednost je prakticky aplikovat. Na konci kurzu budou studenti: · umět chápat a umět vysvětlit systém poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání · umět aplikovat současné teoretické koncepty v konkrétních modelových situacích · umět aplikovat na modelových případech své znalosti přípravy na práci s klienty, základy diagnostiky i intervenčních strategií vč. etických aspektů činnosti psychologa v dané oblasti · budou umět interpretovat výsledky modelových diagnostických situací · budou se orientovat v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti · budou se orientovat v profesní nabídce možných odborných specializacích v oblasti Osnova Čt 8. 3. 8:00--13:30, U23 (J. Mareš) · Vstupní test (úroveň znalostí z pedagogické psychologie, sociální psychologie a vývojové psychologie) · Pedagogická i školní psychologie v souvislostech (specializace a možnosti uplatnění absolventů, etické kodexy, platná legislativa, odborné společnosti, trendy v oboru – RVP, evaluace atp.) · Evaluace, klima, diagnostika v kontextu edukace. · Informace k vytváření posterů, rozdělení studentů do skupin k prezentování posterů Čt 5. 4. 8:00--13:30, U23 (J. Mareš, J. Lukas) · První průběžný test (úroveň znalostí témat předchozího bloku) · Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) · Inkluze, práce se specifickými potřebami žáků ve škole; systém poradenských služeb ve školství a práce s klienty na zakázkách týkajících se edukace · Prezentace posterů formou posterové minikonference (první polovina studentů) · Řešení modelových situací Čt 3. 5. 8:00--13:30, U23 (J. Mareš, A. Kecová) · Druhý průběžný test (úroveň znalostí témat předchozího bloku) · Školní psycholog, škola, lidé v ní a kolem ní · Řešení modelových situací · Prezentace posterů formou posterové minikonference (druhá polovina studentů) Literatura · ČÁP, J. - MAREŠ, J..[. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-. · FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. · BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. · a další - viz sylabus kurzu · VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 88 s. ISBN 80-7184-487-. · Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda - Dana Krejčířová - Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 791 s. ISBN 80-7178-545-8. · Psychologie handicapu. Edited by Marie Vágnerová - Zuzana Hadj-Moussová - Stanislav Štech. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. 230 s. ISBN 80-7184-929-4. · VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995. 108 s. · SEIFERT, K. Educational Psychology. [online] Dostupné z Rozšiřující literatura bude upřesněna v prezentacích z přednášek a ve studijních materiálech v ISu Výukové metody výuka probíhá blokově; má podobu přednášky, skupinová diskuse v hodině, prezentace a diskuse s odborníky z praxe, řešení modelových případů, četba, domácí příprava Metody hodnocení aktivní účast na výuce (75 % účast), 3 krátké průběžné testy (65% bodů), zpracování a prezentace posteru na vybrané téma v semináři, zkouška - písemný test (70% minimum)