AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY Seminář PSY411 Co je to (auto)evaluace ¨Proces získání podkladů pro rozhodnutí na úrovni školy ¨Zjištění kvality práce školy ¤označení míry (úrovně) nejakého stavu (např. „kvalita výuky angličtiny ve škole XY je vysoká/nízká“) ¤vyjádření stavu, který je optimální, žádoucí, ideální, tedy a priori pozitivní (např. „je potřeba klást důraz na kvalitu výuky“) ¨školský zákon – povinnost zveřejňovat výsledky autoevaluace ve výroční zprávě Druhy evaluace ¨Z hlediska hodnotitele ¤Externí (ČŠI… Kalibro, SCIO) ¤Interní (autoevaluace – vychází z potřeb školy a je specifická ¨Z hlediska účelu ¤Sumativní (závěrečné, celkové hodnocení) ¤Formativní (průběžné) ¨Z hlediska interperetace ¤Normativní (relace k ostatním – např. žebříčky škol) ¤Kriteriální (relace k předem stanovenému kritériu – např. počet bodů) ¤ ¨V současnosti je kladen důraz důraz na evaluaci interní, formativní a kriteriální (autoevaluace ;) Autoevaluace ve škole ¤Různé úrovně obecnosti, se kterými jste se už setkali nAutoregulace ( např. styl učení, akademické aspirace…) nAutoevaluace učitele (např. klima třídy) nAutoevaluace skupiny předmětů n nAutoevaluace školy (např. klima školy) Jak se pozná dobrá škola? ¨Řada možných kriterií ¨Postihující výsledky - např.: ¤Prospěch ¤Procento přijatých na vyšší stupeň školy ¤(…) ¨Potihující proces ¤Kvalita ¤Efektivita Model kvality školy 1.gif Model operacinalizace kvality 2.gif Operacionalizace kvality (legenda k předchozímu obrázku) ¨(1) Vztah mezi vstupy a výstupy ¤Např. testy znalostí na začátku a na konci výuky ¨(2) Vztah mezi procesy a výstupy ¤Nejčastější v ped. výzkumu; Procesy jsou efektivní (účinné), pokud vedou k požadovaným výsledkům (formulovaným podle cílů). ¨(3) Vztah mezi zásadami a procesy ¤Kvality procesu je definována jako soulad se zásadami (alternativní školy) ¨(4) Vztah mezi cíli a výstupy ¤v případě výuky prioritní zájem učitelů. Předpokládá důslednou operacionalizaci cílu tak, aby dříve, než budou realizovány procesy, bylo známo, jak bude vyhodnoceno jejich dosažení (úroveň výstupu) – srv. ECTS na MU ¨(5) Vztah mezi cíli, výstupy a procesy – jedná se o sjednocení variant (2) a (4). ¨(6) Vztah mezi skutečnými a dosažitelnými výstupy ¤Dosud spíše nerealizováno (málo údajů). Benchmarking. Kdo má autoevaluaci ve škole dělat? ¨Někdo mimo školu, nechceme se s tím zabývat ¤Autoevaluace „na klíč“ – řada firem, obchodníci s deštěm, skvělý byznis nhttp://www.barvyskoly.cz/ nhttp://www.scio.cz/skoly/mapa/info.asp ¨Školní psycholog, nebo někdo ze školního poradenského centra ¨Tým pracovníků školy, koordinátor autoevaluace superviduje procesy; školní psycholog spolupracuje Stav autoevaluace na ZŠ a SŠ v ČR ¨Závažnými zjištěními TZI ČŠI: 1.„školy zpravidla nevyhodnocují výsledky vzhledem ke vzdělávacím programům, tedy neanalyzují efektivitu vzdělávacích strategií vzhledem ke stanoveným cílům; 2.jen v menší míře se autoevaluační zjištění promítají do konkrétních opatření, do stanovování cílů, volby strategií, plánování rozvoje či podpory efektivních přístupů ve vyučování“ (ČŠI ČR 2005). Vyhláška č. 15/2005, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy ¨Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy jsou: a)podmínky ke vzdělávání, b)průběh vzdělávání, c)podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání, d)výsledky vzdělávání žáků a studentů, e)řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, f)úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům. Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb ČŠI Výhody autoevaluce ¨Citlivost na specifika konkrétní školy (v porovnání s obecnými nástroji). ¨Hodnotiteli jsou sami aktéři – zpětná vazba je důvěryhodnější. ¨Tlačí ke komunikaci o škole (rozvíjí potenciál ke spolupráci – mezi učiteli, žáky, rodiči i zřizovatelem). ¨Tlačí k formulování východisek i záměrů (co, kdy a proč). ¨„Deprivatizace“ učitelského povolání (výuková aktivita a její výsledky může být objektem debaty; výsledky jsou veřejné) Literatura ¨Průcha, J. Pedagogická evaluace. Brno, MU CDVU, 1996. ¨Starý, K. Autoevaluace školy. Praha, Národní ústav odborného vzdělávání 2005. 20 s. Studijní text autoevaluace školy vytvořený pro systémový projekt PILOT S - autoevaluace škol vzhledem k zavádění ŠVP. Dostupný z www: http://www.nuov.cz/uploads/Publikace/Zajistovani_kvality_OV/Autoevaluace_skoly.pdf ¨Starý, K., Chvál, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické prístupy. In Janíková M. - Vlčková, K. a kol. Výzkum výuky: Tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido 2009. ¨VAŠŤATKOVÁ, J. Autoevaluace a benchmarking ve škole. Olomouc: Hanex, 2010. 117 s. ISBN 978-80-7409-029-5. ¨LAZAROVÁ, B. - MAREŠ, J. Školní psycholog a procesy autoevaluace ve škole. In Valihorová, M., Kaliská, L.. Zdravá škola. 1. vyd. Banská Bystrica : UMB, 2010. s. 120-126. ISBN 978-80-557-0111-0. ¨ ¨Nástroje dostupné zdarma pro autoevaluaci: ¨http://www.nuov.cz/ae/ ¤http://www.nuov.cz/ae/literatura ¤