3. Typologie, clusterová analýza, faktorová analýza 1 Typologie •Proč •Metodologie •Jednotlivé nástroje, ukázky • Typologie a segmentace 2 Proč typologie? •Na dnešních trzích jsou dva protikladné trendy: 1)Trhy se stávají masovými a globálními => unifikace služeb a zboží na globální úrovni (ztráta regionálních rozdílů) 2)Přetlak na trhu, převis nabídky nad poptávkou vede ke stále vetší potřebě cílit na menší a menší cílové skupiny (např. homosexuálové potřeba SEGMENTACE Typologie a segmentace 3 Segmentace populace •Marketéři (typicky firmy FMCG nebo služeb) si uvědomili, že své unifikované a masově vyráběné výrobky prodávají RŮZNÝM zákazníkům: pepsican2 ALAMY-A9BG9A image013 ALAMY-AMRG11 ALAMY-AR4K41 ALAMY-A4PPB9 ALAMY-A5BCX0 ALAMY-A9BY30 AALU001036 A že zákazníci kupují stejné věci z různých důvodů…. Typologie a segmentace 4 Jak se to dělá? •Druhy typologií: –Behaviorální (na základě chování) –Usage, struktura spotřeby –Postojová –Demografická –Založená na hodnotě zákazníka –Kombinace výše zmíněných (multidimenzionální) – Typologie a segmentace 5 Cíle segmentace •CRM (Customer Relationship Management) •Podpora a zefektivnění direct marketingu •Určení hodnoty zákazníků •Predikce budoucího chování lidí •Hlubší poznání zákazníků •Podpora akvizice zákazníků, cross-sellu, up-sellu, retence • Typologie a segmentace 6 Z čeho se segmentace dělají •Prodejní a CRM databáze •Výzkumy (postojové segmentace) •Demografická data • Typologie a segmentace 7 Prodejní a CRM databáze •Pokud jsou databáze v dobrém stavu, jde o nejlepší zdroj dat •Zaznamenávají reálné chování lidí •Vytvořenou segmentaci lze použít přímo v komunikaci se zákazníky •Nevíme, proč se lidé chovají, tak jak se chovají (lidé nakupují stejné věci z různých důvodů – např. tarif XY mohou lidé mít ze stovky důvodů a mnoha způsoby jej využívat) Typologie a segmentace 8 Data z výzkumů •Používají se pro „ad-hoc“ typologie •Jako doplněk databází (přidávají dimenzi „proč“ a postoje, které nejsou součástí databází) •Samostatné, otestované segmentační nástroje, sloužící k analýze spektra spotřebitelů klienta Typologie a segmentace 9 Demografická data •U nás založena na zdrojích z Českého statistického úřadu •Podklady pro demografickou typologii •Možnost definování absolutních počtů cílových skupin, výpočet potenciálu, apod. • Typologie a segmentace 10 Použití behaviorálních segmentací •Pro CRM •Predikujeme budoucí chování na základě toho minulého •Cílení komunikace (oslovujeme jenom některé) •Vytváření nabídek na míru – podle známých potřeb a očekávání skupiny •Segmentace se stále doplňuje a mění (nové znalosti o segmentech lidí (např. o response rate v minulé kampani)) •Typicky je používají firmy, které se zákazníky přicházejí pravidelně do styku: telefonní operátory, kabelové televize, banky, apod. Typologie a segmentace 11 Použití postojových segmentací •Často se používají „brandované“ nástroje agentur •Analýza složení stávajících zákazníků => určení nového cílení, počtu rizikových zákazníků, hodnoty nových, srovnání s konkurencí, nalezení nových cílových skupin, apod. •Jako doplněk stávající CRM segmentace (postojová složka, atd.) •Nástroj, jak poznat svoje zákazníky, jaké mají životní strategie, priority, cíle, jak žijí, jak se chovají, za co utrácejí, apod. •Jde samozřejmě do jisté míry o módní záležitost Typologie a segmentace 12 Desatero pro praxi 1.Segmentace není krátkodobý projekt – je to způsob, kterým by se mělo řídit podnikání firmy 2.Dobrá segmentace komunikuje pomocí ATL i BTL (komunikace vůči zákazníkům by měla být ve všech kanálech konzistentní) 3.Segmentace by měla vodítkem pro akvizici, obchodní cílení a retenci – měla by managementu „říkat na koho a čím“ 4.Čím je kontakt se zákazníky těsnější, tím více behaviorální by segmentace měla být 5.Segmentace by měla zahrnovat i hodnotu zákazníka – identifikovat ty nejlepší zákazníky • Typologie a segmentace 13 Desatero pro praxi 6.Vlastností lidí jsou vícedimenzionální – segmentace by měla zákazníky popisovat ve více rovinách (hodnoty, potřeby, životní styl, apod.) 7.Je mnohem jednodušší segmentaci vymyslet, než ji potom zavést a dlouhodobě systematicky používat 8.Segmentace by měla být vytvořena na míru konkrétní firmě, standardizované nástroje nemusí vždy fungovat 9.Segmentace by měla být co nejjednodušší, snadno uchopitelná a pochopitelná a zároveň nést co nejmenší redukcí reality 10.Každá segmentace se (paradoxně:-) týká lidí, měla by proto reagovat na potřeby lidí nikoliv firmy Typologie a segmentace 14 Metody založení segmentace •Databáze (tvrdá data) •Výzkum (měkká data) • •Clusterová analýza (nalezení podobných respondentů) •Faktorová analýza •Meritorní a manažerská rozhodnutí •Propojování segmentací, mikrosegmenty • Typologie a segmentace 15 Ukázky AISA & Leo Burnett Typologie a segmentace 16 Autoritativní hlava domácnosti Head Typologie a segmentace 17 Emancipovaná fuchtle Emancipovana fuchtle Typologie a segmentace 18 Manažer managero Typologie a segmentace 19 Předčasně zestárlí Old Before Their Time Typologie a segmentace 20 Frustrovaní The Frustrated Typologie a segmentace 21 Nostalgičtí komunisté The Nostalgic Communists Typologie a segmentace 22 Ukázky Tambor typologie Typologie a segmentace 23 24 TAMBOR TYPOLOGIE SEGMENTACE POPULACE 16 – 64 LET frosso image013 AX043155 lide10 IS513-038 Klára & Richard MLADÍ KONZERVATIVNÍ Věra & Milan STŘEDNÍ LÉTA Tonda & Růžena DEPRIVOVANÍ Aneta & Kevin MLADÍ A NEKLIDNÍ Marcela & Jiří MLADÍ DUCHEM Ludmila & Karel SEBEVĚDOMÍ Roman & Jiřina NEKVALIFIKOVANÍ LIDÉ 0,1587,764753_6,00 14 % 12 % 1 % 1 % 6 % 7 % 27 % 20 % 3 % 7 % 7% 20 % 41 % 32 % 5 % 4 % 9 % 32 % 22 % 18 % 4 % 5 % 5% 14 % 47 % 37 % 4 % 11 % 7 % 29 % PE-180-0111 30 % 24 % 4% 6 % 13 % 15% 28 % 24 % 2 % 8 % 8 % 17 % XX % kategorie energ. nápojů XX % Red Bulll XX % American Bull XX % Erectus XX % Kamikaze XX % Semtex XX % Podíl skupiny v populaci 25 TAMBOR TYPOLOGIE SEGMENTACE POPULACE 16 – 64 LET Nenároční škudlilové**) Nakupují Impulsivně Poslouchají image Požadují kvalitu Tonda & Růžena DEPRIVOVANÍ 10,1 % 717 312 34,0 12,6 5,8 8,7 Roman & Jiřina NEKVALIFIKOVANÍ LIDÉ 15,0 % 1 065 314 23,5 27,5 17,6 13,1 Klára & Richard MLADÍ KONZERVATIVNÍ 11,3 % 802 537 17,4 40,0 29,6 24,3 Věra & Milan STŘEDNÍ LÉTA 27,0 % 1 917 566 17,1 21,5 16,7 24,4 Aneta & Kevin MLADÍ A NEKLIDNÍ 18,4 % 1 306 786 17,6 40,4 41,5 35,6 Ludmila & Karel SEBEVĚDOMÍ 5,3 % 376 411 16,7 31,5 16,7 13,0 Marcela & Jiří MLADÍ DUCHEM 12,9 % 916 170 14,4 28,8 25,0 31,1 100 % 7 102 096*) 19,5 28,5 22,8 23,4 * Populace 16 až 64 let ** Podíl lidí s touto charakteristikou v daném segmentu populace 26 •Příslušníci nižší a nižší střední vrstvy •Nejvyšší podíl zaměstnanců v nekvalifikovaných profesích •14 nezaměstnaných •Třetina důchodců •Lidé s rodinami a v domácnostech, málo svobodných (10 ) •Nejvíce jednočlenných domácností •57 je ve věku 50 let a více •Polovina disponuje čistým příjmem domácnosti do 14 tisíc Kč Charakteristika: Pesimisticky naladění příslušníci levice, pětina volí KSČM Nízké sebevědomí, konzervativizmus, velké obavy z budoucnosti, bojí se létat letadlem Neradi podstupují rizika, jsou nespokojení s tím, kam se ubírá jejich život Nemají žádné ambice, neví čeho by měli v životě dosáhnout, o svých rozhodnutích rádi přemýšlejí, nerozhodují se impulzivně, ve svém životě cítí někdy rutinu, starostliví Volný čas: Zahrádka, rozhodně ne sport, nejvíce ze všech sledovaní televize, prakticky nepoužívají internet, hodně čtou knihy Jak nakupují: Nejčastěji nakupují v diskontech (ostatní skupiny se v tomto nijak neliší), nákupy promýšlejí a ohlížejí se na ceny, verbálně nejčastěji odmítají vliv reklamy Oblíbené značky: Milena, Dadák, Alpa, Blesk, NOVA, Lidl, Plus, Penny AAGV001756 TONDA & RŮŽENA DEPRIVOVANÍ 10,1 populace 717 tisíc obyvatel 0,1587,764753_6,00 AALU001036 A040107_VEN_NEZAM110_G 27 20,3 populace ROMAN & JIŘINA NEKVALIFIKOVANÍ LIDÉ 15,0 populace 1.065 tisíc obyvatel image024 •Nižší střední a nižší vrstvy •Lidé vyučení nebo se základním vzděláním, rutinní povolání, nekvalifikovaná pracovní síla •Věkové rozložení je spíše rovnoměrné •20 svobodných Charakteristika: Jsou mírně nevyrovnaní a neví co od života čekat, rádi by svůj život změnili a začali žít jinak a lépe Ve svém životě cítí někdy rutinu, jsou usedlí, moc necestují mají pravidelnou pracovní dobu Jsou žoviální, drží se při zemi, mají rádi svůj klid Volný čas: Sledují TV, věnují se chalupě, zahrádce, neumí pracovat s PC Jak nakupují: Věci každodenní spotřeby nakupuji s ohledem na cenu, sledují, kolik co stojí, často si vyzkoušejí nové výrobky, hodně nakupují v hypermarketech, klidně šetří i na úkor kvality, rádi nakupují zboží z letáků Oblíbené značky: Jihlavanka, Dadák, Milena, Petra, NOVA AXR003040 lide10 28 KLÁRA & RICHARD MLADÍ KONZERVATIVNÍ 11,3 populace 802 tisíc obyvatel •Střední a vyšší vrstvy •Lidé v povoláních vyžadujících VŠ, střední management, kvalifikované profese •80 ve věkové skupině 23 - 35 let •40 je svobodných Charakteristika: Vyrovnaní optimističtí lidé čekající od života jen to nejlepší Úspěch je stále ještě před nimi Svá životní rozhodnutí nepovažují za špatná Oproti skupině „Aneta & Kevin“ jsou konzervativnější – je pro ně důležitější rodina, děti Volný čas: Hodně sportují, rádi chodí na party a diskotéky, méně sledují televizi, a o to více navštěvují kino Jak nakupují: Neradi si něco odpírají, chtějí si pořídit vše hned a nečekat na později, touží po odlišnosti, rádi zkoušejí nové značky, relativně s chutí se podívají na reklamu, kupují značkové zboží Oblíbené značky: Douwe Egberts, Camel, Marlboro, McDonald image022 frosso PE-128-0709 42-15142800 29 •Střední a vyšší vrstvy •Lidé v povoláních vyžadujících VŠ •Střední management, kvalifikované profese •48 je ve věku 50 let a více •Žijí v domácnostech, většinou s dětmi Charakteristika: Vzhledem k věku, se již více bojí podstupovat velká rizika Potřebují, aby jejich práce dávala smysl a přinášela uspokojení, mají zájem o svět, zajímají se o novinky, ve svém životě cítí někdy rutinu, únavu, jejich život už jede ve svých kolejích (zároveň si myslí, že jsou na tom oproti ostatním lépe), jsou to vyrovnaní lidé – svá rozhodnutí by nebrali zpět Hlídají si tělesnou váhu, relativně více slyší na bioprodukty, na zdravou výživu, vyznávají konzervativní, typicky „středostavovské hodnoty“ (děti, rodina, práce, apod.), úspěch, podle nich, spočívá v tvrdé práci, ovšem jistota zaměstnaní je víc, než výše výdělku, tvrdě pracují, jsou starostliví, zodpovědní, pečliví, mají rádi vše pod kontrolou Volný čas: Více než ostatní čtou, věnují se chalupě, zahrádce a rodině, sledují televizi Jak nakupují: Jsou nároční na služby a kupované výrobky, zajímají je ceny věcí, které kupují, často nakupují se seznamem Oblíbené značky: Miňonky, Astrid, Fa, Gillette, Nivea, Vlasta, ČT2, Tesco RB_FAMILY_PIC image013 VĚRA & MILAN STŘEDNÍ LÉTA 27,0 populace 1.920 tisíc obyvatel AX047173 30 PE-238-0120 ANETA & KEVIN MLADÍ A NEKLIDNÍ 18,4 populace 1.310 tisíc obyvatel image063 •Střední a vyšší vrstvy •Lidé v povoláních vyžadujících SŠ a VŠ •Střední management, kvalifikované profese •Nejvyšší zastoupení studentů •48 ve věkové skupině 16 až 24 let •45 singles Charakteristika: Ničeho se nebojí, neradi prohrávají, ví, čeho chtějí v životě dosáhnout, touží být atraktivní, všechno si chtějí vyzkoušet, optimisté Potřebují, aby jejich práce dávala smysl a přinášela uspokojení Zajímají se o svět, hlídají si svoji váhu, mají rádi zdravou výživu, kladou důraz na tělesnou aktivitu, důležitý je okamžitý prospěch a uspokojení, nikoliv jistota Rutinní znalost práce s počítačem Volný čas: Rádi sportují, chodí do kina, často chodí do restaurací, aktivně se stýkají s přáteli, účastní se párty a diskoték Jak nakupují: Značky výrobků je vyjadřují - nakupují je s tímto ohledem, rádi zkoušejí nové značky, s oblibou nakupují v hypermarketech, chtějí se od ostatních odlišovat a jsou rádi před ostatními Oblíbené značky: Nescafé, Crocodile, KFC, Tesco IS513-038 IS513-011 31 20,3 populace RICHARD & LUCIE SEBEVĚDOMÍ 5,3 populace 376 tisíc obyvatel •Nižší střední vrstvy •Lidé v povoláních vyžadujících SŠ a VŠ •Střední management, kvalifikované profese •Lidé se střední nebo vysokou školou •52 ve věkové skupině 25 až 39 let Charakteristika: Věří si, jsou sebejistí, všechno si chtějí vyzkoušet Potřebují, aby jejich práce dávala smysl a přinášela uspokojení Mají rádi zdravou výživu, kladou důraz na tělesnou aktivitu Snaží se jít s dobou i v postojích (i díky svému vzdělání) Dávají přednost krátkodobému vyššímu výdělku, než jistotě zaměstnání, tvrdě pracují, v práci zůstanou i déle, umí pracovat s počítačem, mají o něco více volného času na sebe, zajímají se o politiku, převážně pravicově orientovaní voliči Volný čas: Chodí do kina, nejméně ze všech sledují TV, používají počítač a surfují po internetu Jak nakupují: Rádi si dopřejí, ale zároveň jsou méně nároční na kvalitu výrobků, málo se řídí značkami Oblíbené značky: Fa, DNES, National Geographic, ČT2, Tesco PE-180-0111 FO-110-0130 blanka_vetrovcova image014 32 MARCELA & JIŘÍ MLADÍ DUCHEM 12,9 populace 916 tisíc obyvatel •Střední vrstvy a současně největší podíl vyšších vrstev •Lidé v povoláních vyžadujících VŠ •Střední a vyšší management, kvalifikované profese •73 ve věkové skupině 35 až 49 let Charakteristika: Sebevědomí a sebejistí lidé nemající obav z budoucnosti, je pro ně jednoduché jít vlastní cestou, všechno si chtějí vyzkoušet, jsou optimisty a předpokládají, že budou úspěšní Potřebují, aby jejich práce dávala smysl a přinášela uspokojení, zajímají se o svět okolo sebe, o politiku cítí se mladšími, než kolik jim ve skutečnosti je… Neumí si představit život bez auta,, sledují si svoji váhu, slyší na bioprodukty, mají rádi zdravou výživu, dávají přednost krátkodobému vyššímu výdělku, než jistotě zaměstnání, tvrdě pracují, rutinně zachází s počítačem,rádi přijímají odpovědnost Volný čas: Rádi cestují, sportují, chodí do kina a divadla Jak nakupují: Jsou nároční na služby a kupované výrobky, chtějí se od ostatních odlišovat, nakupování, není ale pro ně středem života Oblíbené značky: Vitalinea, Gillette, Hospodářské noviny AX043155 AX073331 42-15247327 Ukázky GfK a Český telecom 2 externí prezentace Typologie a segmentace 33 Příklad behavioralní segmentace Typologie a segmentace 34 Hlasaři •Původní charakteristika: •Využívají pouze hlasové služby •Konzervativní • •Změny: •Stabilní charakteristika •Zmenšující se segment PE00222_[1] Typologie a segmentace 35 Přijímači •Původní charakteristika: •Využívají hlas a SMS •Příjem častější než volání •Cenově citliví s nejnižším spendem • •Změny: •Stabilní charakteristika • Typologie a segmentace 36 Opětovači •Původní charakteristika: •Využívají hlas a SMS •Rovnováha ochozích a příchozích hovorů •Stále ještě lze chápat jako „typického, běžného uživatele“ • •Změny: •Stabilní charakteristika • j0285466[1] Typologie a segmentace 37 Původní charakteristika: •Využívají hlas a SMS •Převaha ochozích hovorů –strategické postavení v komunitě, vliv na okolí Změny: •Stabilní charakteristika Volači Typologie a segmentace 38 Hračičkové j0250262[1] Původní charakteristika: •Používají i pokročilé služby •Za posledních 6 měsíců používali: – Data, wap, loga, melodie, Eurotel Asistent… •Používají i hlas + SMS –Nejedená se o osoby používající pouze data •Změny: –Rapidní nárůst skupiny - > Zpřísnění kriterií Typologie a segmentace 39 Clusterová a faktorová analýza Srovnání obou metod •Clusterová (shluková) analýza řadí do skupin respondenty •Faktorová a. řadí do skupin proměnné • •Výpočetně naprosto odlišné metody Clusterová analýza •Cílem je identifikovat rozdílné shluky podobných případů •Založena na měření vzdáleností, podobnosti (Euklidovská, Hemmingova, Čebyševova vzdálenost, atd.) ve vícerozměrném prostoru •Hledání optimálního řešení (počet shluků, jejich velikost a podobnost Clusterová analýza - metody •K-means cluster analysis •Hierarchical cluster analysis Clustrová analýza - středy Cluster analysis - dendogram Příklad: demokracie a korupce Faktorová analýza - historie •Gould: Jak neměřit člověka - pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence •1904 – Spearman •g faktor – faktor nepřímo pozorovatelnými běžnými IQ testy, ale zastupující obecnou inteligenci •g faktor koreluje s genetickou výbavou a dalšími proměnnými Korelační matice 45 proměnných Redukce informace 48 Typologie a segmentace proměnné faktory •Počet proměnných redukujeme do omezeného množství faktorů •Faktory jsou mezi sebou nekorelované •Ztrácíme část informace, kterou máme v původních proměnných => vysvětlená variance („Explained Variance“) Faktorová zátěž (factor loadings) •Korelace mezi proměnnou a faktorem •Pomocí factor loadings jsme schopni popsat vzniknuvší faktor: Faktorové skóre a indexy •Faktorové skóre = hodnota faktoru pro každého respondenta •Je možné je uložit jako novou proměnnou a s faktorem potom pracovat v dalších analýzách •Jiným řešením je vypočítat podle zjištěných faktorů indexy: • compute vztahy = (rq15e + rq15d)/2. • compute prostredi = (rq15h + rq15g)/2. • compute odmena = (rq15a + rq15k + rq15f)/3. exe. • …… •Faktorové skóre i indexy můžeme dále kategorizovat (pomocí kvartilů, apod.) •Kvartily nám mohou pomoci při popisu respondentů a návrhu typologie Počet faktorů •Scree plot •Vyčerpaný rozptyl pro každý faktor •Eigenvalues •Individuální a dosti subjektivní volba výzkumníka Příklad •001 Dávám přednost značkovému zboží. •030 Čtu si údaje na obalech výrobků. •013 Často při nákupu koupím něco co jsem ještě nikdy nekupoval(a). •015 Za kvalitní zboží jsem ochoten zaplatit více. •018 Při větších nákupech si často připravím seznam dopředu. •019 Nakupuji co nejlevněji využívám slev. •020 Často si koupím nějakou maličkost pro radost. •026 Často se přihlásím do soutěže kterou najdu na obalech výrobků. •039 Rád(a) kupuji krásné věci. • •FACTOR • /VARIABLES xxa001 xxa030 xxa013 xxa015 xxa018 xxa019 xxa020 xxa026 xxa039 • /MISSING LISTWISE • /ANALYSIS xxa001 xxa030 xxa013 xxa015 xxa018 xxa019 xxa020 xxa026 xxa039 • /PRINT INITIAL KMO EXTRACTION • /PLOT EIGEN • /CRITERIA MINEIGEN(1) ITERATE(25) • /EXTRACTION PC • /ROTATION NOROTATE • /METHOD=CORRELATION . • Rotace proměnné faktory Před rotací Po rotaci Rotace Rotace •Rotace ortogonální / šikmá •Varimax – maximalizuje rozptyl faktorových zátěží a rozbíjí silný první faktor (snižuje počet proměnných na každý faktor) •Quartimax – nerozbijí první faktor •Equamax – kombinace Varimax a Quartimax •Direct oblimin – šikmá rotace (výsledné faktory jsou navzájem korelované) • Příklad •Otázky q65 Syntax •Proč ji používat? –Rychlost –Archivovatelnost a replikovatelnost (rotace lidí v ag.) –Přesnost a zpětná kontrola –Prakticky všechny větší agentury s ní nějakým způsobem pracují – •Jak syntax najít? –V roletkových menu SPSS tlačítko „Paste“ –V Helpu (Command syntax reference) – Skupiny příkazů •FILE (get file, export, import, save, print, atd.) •VARIABLES (labels, format, missing, date, atd.) •TRANSFORMATION EXPRESIONS (recode, compute, do if, if, select, atd.) •ANALYTICKÉ (tables, frequencies, crosstabs, means, atd.) • • • Vlastnosti syntaxe •Příkazy můžeme zkrátit: –Příklad: variable labels = var lab –Pozor ovšem na nejednoznačnost: •com = compute = comment •Příkazy musí mít „terminator“ – tečku (většinou na každém řádku) •Transformační příkazy vyžadují příkaz „execute.“ nebo „exe.“ •„Exe“ platí dávkově: –recode var1 (1=1) (2=3). – exe. – recode var2 (1=3) (4=5). – exe. – recode var3 (1=3) (4=5). – exe. recode var1 (1=1) (2=3). recode var2 (1=3) (4=5). recode var3 (1=3) (4=5). compute var4=var3. exe. Vlastnosti syntaxe •Fungují výčty proměnných: –var1, var2, var3, var4 –var1 TO var4 –var1 TO var4, var5 •Text musí být v uvozovkách: –var lab q1 'Proč nakupujete? '. •Platí známé logické operátory: AND (&), OR (|), >, <, >=, <= –Můžeme je označit i zkratkami > je HI, < je LO, = je EQ, LT je <=, HT >= – Vlastnosti syntaxe •Intervaly: –1 thru 100 –100 thru highest –lowest thru 100 –Kombinace v jednom příkazu: •(lowest thru 3=1)(4 5 6= 2) (8 thru highest= 3) (ELSE=COPY) Příklad variable příkazů •MISSING VALUE (nastavení uživatelských chybějících hodnot) • •MISSING VALUE var1 TO var10 (1). •MISSING VALUE var1 TO var10 (). (zruší chybějící hodnoty) • •MISSING VALUE (1). Nastavení pro všechny proměnné. Příklady transformačních příkazů •COMPUTE (vytvoření proměnné a úprava hodnot) • •COMPUTE var1 = 0. •COMPUTE var1= (var1 + var2)/2. •COMPUTE int1a2 = DATEDIFF(datum2,datum1,"months") . •exe. • •RECODE (sloučení a úprava hodnot) • •RECODE var1 (1 2= 1) (3 4=2) (5 thru hi= 3) (ELSE=COPY) RECODE var1 (1=5)(2=4)(3=3)(4=2)(5=1). •RECODE var1 TO var10 (1=5) INTO nvar1 TO nvar10. •exe. Příklady transformačních příkazů •DO IF (podmínka pro provedení příkazu) • •DO IF (i<9). •recode i (ELSE=SYSMIS). •END IF. • •IF(i < 9) i= 1000. • •DO IF (i<9). •recode i (ELSE=SYSMIS). •ELSE •recode i (10=1). •END IF. • Příklady transformačních příkazů •DO IF (i<9). • recode i (ELSE=SYSMIS). • ELSE IF (i=10). • recode i (10=1). • ELSE IF (i=11). • recode i (11=2). • ELSE IF (i=12). • recode i (12=3). •END IF. •exe. Příklady transformačních příkazů •DO REPEAT i=int1a2 TO int10a11. • DO IF(i<9). • recode int (ELSE=SYSMIS). • END IF. •END REPEAT PRINT. •exe. 127 +DO IF (int1a2<9) 128 +recode int1a2 (ELSE=SYSMIS) 129 +END IF 130 +DO IF (int2a3<9) 131 +recode int2a3 (ELSE=SYSMIS) 132 +END IF 133 +DO IF (int3a4<9) 134 +recode int3a4 (ELSE=SYSMIS) 135 +END IF 136 +DO IF (int4a5<9) 137 +recode int4a5 (ELSE=SYSMIS) 138 +END IF 139 +DO IF (int5a6<9) 140 +recode int5a6 (ELSE=SYSMIS) 141 +END IF 142 +DO IF (int6a7<9) 143 +recode int6a7 (ELSE=SYSMIS) 144 +END IF 145 +DO IF (int7a8<9) 146 +recode int7a8 (ELSE=SYSMIS) 147 +END IF 148 +DO IF (int8a9<9) 149 +recode int8a9 (ELSE=SYSMIS) 150 +END IF 151 +DO IF (int9a10<9) 152 +recode int9a10 (ELSE=SYSMIS) 153 +END IF 154 +DO IF (int10a11<9) 155 +recode int10a11 (ELSE=SYSMIS) 156 +END IF Zadání pro dnešní seminář •Tabulkový výstup v Excelu pro proměnné z EVS (viz data) podle country, educ a country > educ •Pro každou proměnnou zvláštní tabulku! 68 Typologie a segmentace Zadání závěrečného úkolu •Vypracujte prezentaci návrhu typologie dle vašeho uvážení (viz ukázky z dnešní hodiny) •Příklady témat: jak lidé nakupují, čtou noviny •Použijte dodaná data Brand Power 2009 •Prezentace by měla obsahovat: podíly jednotlivých skupin, přepočet na populaci ČR, životní styl, hodnoty, oblíbené značky ,atd. •Metoda návrhu typologie je libovolná •Rozsah min. 10 snímků 69 Typologie a segmentace