SYLABUS KURZU ZUR 409 TELEVIZE A JEJÍ PUBLIKUM V KAŽDODENNÍ PERSPEKTIVĚ Katedra mediálních studií a žurnalistiky stupeň: magisterský vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. výstup: zkouška – A KREDITY V případě druhého opravného termínu písemná zkouška z probrané látky. výuka: středa 14.00-15.30 posluchárna – AVC SYSTÉM HODNOCENÍ Pro absolvování kurzu je třeba splnit následující podmínky: 1/ získat minimálně 60 bodů ze sedmi dílčích testů 2/ závěrečný písemný test Závěrečné hodnocení je dáno součtem bodového hodnocení obou popsaných úkolů. K uvedenému bodovému zisku je možné přidat body za dvě bonusové analýzy (max. 20b.) TÉMATA PRO ZÁVĚREČNÝ FORMÁLNÍ ESEJ (NEPLATÍ PRO TENTO SEMESTR) 1/ Televize a zprivátnělá mobilita: kritická reflexe pojetí televize jako „každodenního média“ 2/ Tradice vs. modernita: o roli tradičního, rituálního a mytického v televizních naracích 3/ Televize jako spolutvůrce i produkt globalizované podoby modernity: k některým nezamýšleným důsledkům projektu planetární televizace 4/ Televize v domácnosti seniorů: deskripce a analýza klíčových funkcí televize jako objektu a textu na základě zúčastněného pozorování (případová studie). 5/ Diváci senioři optikou ratingové analýzy 6/ O povaze „mýdlové narace“: analýza jednoho dílu (nebo celé série) mýdlové opery (telenovely) z pohledu funkcí, které plní ve vztahu k publiku. Reflexe bude doplněna ratingovou analýzou. 7/ České Reality show: jak a pro koho? Komparační analýza vybraných domácích formátů z pohledu funkcí, které plní ve vztahu k publiku. Reflexe bude doplněna ratingovou analýzou. 8/ Televize v rodinném kruhu: o některých televizních a rodinných rituálech: popis a analýza vycházející ze zúčastněného pozorování (případová studie) 9/ „Veřejnoprávní“ vs. „komerční publikum“? Empirická analýza publika vybraných pořadů či formátů na základně statistického zpracování dat získaných prostřednictvím elektronického měření sledovanosti. (zpravodajství, diskusní pořady, publicistika apod.) KRITÉRIA HODNOCENÍ ZÁVĚREČNÉ PRÁCE (stupnice 1-5) 1/ stylistická úroveň 2/ práce se zdroji - formální náležitosti (odkazy, citace, bibliografie apod.) 3/ využití dostupné literatury a datového kontextu 4/ logická výstavba textu, formulace základních otázek a odpovědí 5/ originalita výkladu a celkový přínos základních zjištění 6/ provázanost teoretických východisek s vlastní analýzou 7/ využití adekvátních teoretických koncepcí a jejich korektní interpretace 8/ závěrečné shrnutí – jasnost, konkrétnost BODOVÁNÍ ANALÝZY/ESEJE 1-1,49=130 1,5-1,99=110 2-2,49=90 2,5-2,99=70 V případě zisku méně než 70 bodů je třeba esej přepracovat. Základní literatura: Volek, J.: Televize a její publikum v každodenní perspektivě. Studijní texty (kap. I.-V. k dispozici v elektronické podobě v ISu; menu: „studijní matriály pro kurz ZUR 309“. Volek, J.: Úvod do ratingové analýzy. Studijní texty (kap. I.-VI. k dispozici v elektronické podobě v ISu; menu: RATINGOVÁ ANALÝZA „studijní matriály pro kurz ZUR 309“. GRAFICKÉ A TABULKOVÉ PŘÍLOHY. VŠECHNY MATERIÁLY JSOU ULOŽENY V INFORMAČNÍM SYSTÉMU MU Doporučená literatura: Bourdieu, P.: O televizi. Doplněk, 2002. Mander, J.: Čtyři důvody pro zrušení televize. Doplněk, 2000. Meyrowitz, J.: Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Karolinum, Praha, 2006. Postman, N.: Ubavit se k smrti. Mladá fronta, 1999. Thompson, J. B.: Média a modernita. Sociální teorie médií. Karolinum, 2004. Textové pole: I. I. TELEVIZE JAKO KAŽDODENNÍ FENOMÉN 1/ (22.2.) Základní informace o celkové organizaci kurzu (cca 30 min) 2/ Televizní každodennost: vymezení tématu a základních pojmů klíčová slova: lebenswelt, struktury relevance, „každodennost“, „každodenní život“, strategie mocných, taktiky slabých. + Higmore, B.: Introduction: Questioning Everyday Life. In: The Everyday Life Reader. Routledge 2002, pp. 1-34. SEMINÁŘ: projekce: ECCE HOMO HOMOLKA. Filmové studio Barrandov, 1969, režie: Jaroslav Papoušek. BONUSOVÝ ÚKOL: analýza každodenních motivů užitých v daném filmu (max 20b). 3/ Televize a moderní každodennost klíčová slova: modernita, časo-prostorové rozpojení (space-time distanciation), časoprostorové vyvázání (disembeding) zprostředkovaná interakce, zprostředkovaná kváziinterakce (quasi-mediated interaction), časo-prostorové koordináty, televizibilita. * Giddens, A.: Důsledky modernity. Slon 1999, pp. 11-74. * Thompson, J.B.: Rozvoj zprostředkované interakce. In: Média a modernita. Sociální teorie médií, Karolinum, pp. 70-98. · Lefebvre, H.: Work and Leisure in Everyday Life. In: Critique of Everyday Life. Verso 1991. pp. 29-42. - De Certeau, M.: General Introduction to The Practice of Everyday Life. In: Practice of Everyday Life. University of Californie Press 1984. pp. xi-xxiv. - Williams, R.: Culture is Ordinary. In: Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. London, Verso, 1989, pp. 3-14. - Kracauer, S.: Boredom. In: The Mass Ornament: Weimar Essays. Harvard University Press. pp. 331-4. 4/ Funkce televize: televize jako nástroj konstrukce bezpečí klíčová slova: objektově relační teorie (teorie objektních vztahů; ontologické bezpečí; přechodný objekt; přechodná zkušenost; potenciální prostor; kognitivní, emocionální, relaxační, integrační funkce; mystifikace. + Fiske, J., Hartley, J.: Reading Television. Routledge 1978, pp. 85-100. · Mellencamp, P.: TV Time and Catastrophe, or Beyond the Pleasure Principle of Television. In: Logics of Television. BFI 1990. - Winnicott, D.: Lidská přirozenost. Psychoanalytické nakladatelství 1999. str. 83-94. - Winnicott, D.: The Theory of Parent-Infant Relationship. In: The Maturational Processes and the Facilitating Environment. Karnac Books. 1990. - Winnicott, D.: From Dependence Towards Independence in the Development of the Individual. In: The Maturational Processes and the Facilitating Environment. Karnac Books. 1990. 5/ Televize jako kulturní technologie a spolutvůrce domova v globální perspektivě klíčová slova: sociotechnický systém; kulturní technologie; zprivátnělá mobilita (mobile privatization); Zworikin; Baird; Jenkins. + Abramson, A.: The invention of television. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1998. * Spiegel, L.: Installing the Television Set. Popular Discources on Television and Domestic Space, 1948-1955. In: Camera Obsura, 16:1, 1998. ·Gray, A.: Technology in the domestic environment. In:Video Playtime: The gendering of a leisure technology. Routledge 1992. · Smith, A.: Television across the World. In: Television. An International History. Oxford Univ. Press 1998. · Cairncross, F.: Konec vzdálenosti. Computer Press 1999. kap. 3 - 7, 9, 10. (knihovna FSS) - Ang, I.: Global Media/Local Meaning. In: Living Room Wars. Routledge 1996. 6/ MÍSTO PŘEDNÁŠKY ČETBA STUDIJNÍCH MATERIÁLÚ Publikum jako mediální konstrukt klíčová slova: branding, programování, tvorba vysílacího schématu (program scheduling), kontraprogramování, ratingová demokracie; ratingová estetika, * Abelman, R., Atkin, D., J.: Audience Measurement: Flaws and Fallacies. In: The Televiewing Audience. Hampton Press 2002. · Webster, J.G., Phalen, P.,F., Lichty, L.W.: Audience Ratings: Analysis of Gross Measures. In: Rating Analysis. The Theory and Praktice of Audience Research. Lawrence Erlebaum Associates, 2000. pp. 185-208. · Tulloch, J.: The Implied Audience in Soap Opera Production: Everyday Rhetorical Strategie Among Television Profesional. In: In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999. ·Ang, J.: Living-room wars: new technologies, audience measurement and the tactics of television consumption. In: Silverstone, R., Hirsch, R, E.: Consuming technologies: Media and Information in Domestic Spaces. Routledge 1992. 7/ Televize jako člen rodiny klíčová slova: domov; domácnost; politika obývacího pokoje; situační androgynie; testování reality, rodinný televizní rituál. + Morley, D: Television in the Family. In: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge 1986. ·Ang, I.: Gender and/in media consumption. In: Living Room Wars. Routledge 1996. ·Rogge, J.: The media in everyday family life: some biographical and typological aspects. In: Seiter, E.: Remote Control: Television, Audiences and Cultural Power. Routledge 1989. ·Gray, A.: Gender and class in the household. In: Video Playtime: The gendering of a leisure technology. Routledge 1992. - Spiegel, L.: Television in the Family Circle: The Popular Reception of a New Medium. In: Logics of Television. BFI 1990. Textové pole: I. II. SPECIFIKA TELEVIZNÍHO VYPRÁVĚNÍ 8/ O povaze televizní narativity I.: mýdlová opera klíčová slova: televizní narace: mýtická a rituální; abstraktní a zkušenostní čas; cyklický a lineární čas; empirický realismus; emocionální realismus; tragická pocitová struktura. + Ang, I.: Between reality and fiction. In: Watching Dallas. Soap opera and melodramatic imagination. Routledge 1985, pp. 13-50. * Moran, A.: The Pie and Crust: Television Program Formats. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 258-266. Allen, R.: Making Sense of Soaps. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. · Routledge, 2004, pp. 242-257. · Morse, M.: News as Performance: The Image as Event. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 209-225. · Fiske J.: Narative. In: Television Culture. Routledge 1987. · Mattelart, M.: Women and Cultural Industries. In: Media, Culture and Society, vol. 4, no. 2, pp. 135-50. - Roscoe, J.: Big Brother Australia: Performing the „Real“ Twenty-Four-Seven. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 311-321. - Livingstone, S., Lunt, P.: Studio Discussions. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 322-331. - Radway, J.: Reading Romance. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 219-225. - Ellis, J.: Television as Working – Through. In: Gripsrud, J. (ed): Television and Common Knowledge. Routledge 1999, pp. 55-70. - Brown, M.,A.: Feminist cultural television criticism – culture, theory and practice. In: Brown, M., A.: Television and women´s Culture: The Politics of the Popular. Sage 1990, pp. 11-17. 9/ Televize jako veřejná služba a její regulace klíčová slova: veřejný zájem; veřejná služba, veřejná sféra,občanská kultura, + Smith, A.: Television as a Public Service Medium. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1981. ·Peter Dahlgren: Public service media, Old and New: Vitalizing Civic Culture. Canadian Journal of Communication, vol. 24 (2001) ·Marc Raboy: Creating the Conditions for Communicaion in the Public Good. Journal of Communication, vol. 31 (2006) · REGULACE TELEVIZNÍHO VYSÍLANÍ VE VYBRANÝCH ZEMÍCH: RRTV ČR: http://www.rrtv.cz/cz/ ·zákon 231/2001 Sb. ze dne 17. května 2001, o provozování rozhlasového a televizního vysílání http://www.rrtv.cz/cz/static/zakony/pdf/231-2001.pdf · zákon 483/1991 Sb. ze dne 7. listopadu 1991, o České televizi http://www.rrtv.cz/cz/static/zakony/pdf/483-1991.pdf Rada ČT : www.ceskatelevize.cz/rada-ct/ · zákon 484/1991 Sb. ze dne 7. listopadu 1991, o Českém rozhlasu http://www.rrtv.cz/cz/static/zakony/pdf/484-1991.pdf Rada ČRo: www.rozhlas.cz/rada - BBC_Charta BBC - http://www.bbc.co.uk/info/policies/charter - OFCOM: http://www.ofcom.org.uk/ - ZDF http://www.zdf.com/index.php?id=startseite - CSA - The Conseil supérieur de l´audiovisuel: http://www.csa.fr/, http://www.csa.fr/multi/index.php?l=uk - Směrnice Televize bez hranic - Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2007/65/ES ze dne 11. prosince 2007 o audiovizuálních mediálních službách (AVMS) Směrnice č. 89/552/EEC a její novelizace č. 97/36/EC – Scannell, P.: Public service broadcasting and modern public life. In: media, Culture and Society: critical reader. Sage 1990. 10/ MÍSTO PŘEDNÁŠKY ČETBA STUDIJNÍCH MATERIÁLÚ O povaze televizní narativity I.: Reality TV klíčová slova: „direct cinema“, „cinema verité“, „docu soap“, estetika „Reality TV“,narativní formy, diváci reality TV. * Lumby, C.: Real Appeal: The Ethics of Reality TV. In: Lumby, C., Probyn, E.: Remote Control. New Media, New Etics. Cambridge University Press, 2003. pp. 11-24. · Fetveit, A.: Reality TV in the Digital Era: A Paradox in Visual Culture? In: Allen, C., R., Hill, A.: The Television Studies Leader. London, Routledge, 2004. pp. 544-556. Textové pole: I. III. PUBLIKUM: JEHO VÝZKUM A PROMĚNY 11/ Historické proměny výzkumu mediálního publika I.: teorie dominujícího textu klíčová slova: behaviorální a kritické paradigma, mediální publika(um); typy publik(a); typy analýzy publik (a); behaviorální, kritické, post-kritické paradigma. teorie dominantního textu; Screen Theory, teorie konstruované subjektivity, decentrovaná subjektivita; stadium zrcadla; oblast imaginárního; oblast symbolického; reálno(le reél); jazyk + Lodziak, C.: Studying the Power of Television. In: The Power of Television. Sage 1986. * McQuail, D.: Audience Analysis. Sage 1997, pp. 1-24. * Mitchell, A., Blacková, M.: Jacques Lacan. In: Freud po Fredovi. Triton, pp. 220-230. · Sarup, M.: Lacan and Psychoanalysis. Sage 1990.pp 6-33. · Roberts, J.: Critical Social Theory and the Study of Television. In: Critical Theory. Sage 1994. · Fiske J.: Pleasure and Play. In: Fiske J.: Television Culture. Routledge 1987. - Lacan, J.: The Mirror Stage as Formative Function of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience. In: Lacan, J.: Ecrits: A Selection. London. Tavistock 1977. pp. 1-8. - Lacan, J.: The Agency of the Letter in the Unconscious or Reason Since Freud. In: Lacan, J.: Ecrits: A Selection. London. Tavistock 1977. pp. 161-197. SEMINÁŘ Projekce: MUŽ NA MĚSÍCI. Universal Picture, 1999, režie Miloš Forman. BONUSOVÝ ÚKOL: analýza prvků decentrované subjektivity užitých v daném filmu 12/ Historické proměny výzkumu mediálního publika II.: „každodenní perspektiva“ a "etnografický obrat" klíčová slova: teorie dominantního publika; Birminghamská škola; model zakódování/dekódování; teorie užití a uspokojení (uses and gratification theory); recepční analýza; populární potěšení (popular pleasures); provinilá potěšení (guilty pleasures), intepretativní komunity, kvalitativní výzkum, focus group. * Alasuutari, P.: Introduction: Three Phases of Reception Studies. In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999, pp. 1-21. · Seiter, E.: Qualitative Audience Research. In:. Televison and New Media Audiences. Oxford Television Studies. Oxford University Press, 2002. pp 9-33. · Seiter, E.: Feminist Methods: The Patents´ Suport Group. In:. Televison and New Media Audiences. Oxford Television Studies. Oxford University Press, 2002. pp 34-57. · Fiske J.: Activated Text. In: Fiske J.: Television Culture. Routledge 1987. · Lull, J.: An Emerging Tradition: ethnographic research on television audiences. In: Inside Family viewing. Routledge 1990. · Gray, A.: Audience and Reception Research in Retrospect: The Trouble with Audiences. In: Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999, pp. 22-37. - Fiske, J.: Moments of Television. In: Seiter, E.: Remote Control: Television, Audiences and Cultural Power. Routledge 1989. - Morley, D.: The Nationwide Audience. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 95-104. - Dahlgreen, P.: What´s the meaning of this? Viewers plural sense making of Tv news. In: Culture and Power: Media, Culture and Society reader. Sage 1994. 13/ Post- kritické paradigma klíčová slova: jednoduché publikum; masové publikum; rozptýlené publikum; aktivní publikum; spektáklizace, estetizace, komodifikace, performativizace každodennosti. * Abercrombie, N., Longhurst, B.: Audiences. Sage 1998, pp. 68-76. · Volek, J.. Proměny chování mediálních publik: postkritická perspektiva. In Foret, M. - Lapčík, M Orság, M. (eds.): Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. s. 215 - 233, 18 s. Media a komunikace.ISBN 978-80-244-2023-3. · Fiske J.: Active Audiences. In: Television Culture. Routledge 1987. · Ang, I.: Living Room Wars: Rethinking Audience for a Postmodern World. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, 2004, pp. 226-234. LEGENDA: Testována bude znalost a porozumění textů uvedených v kapitálkách + texty povinné na danou přednášku, ze kterých se píše test * texty povinné na danou přednášku · texty povinné pro ukončení kurzu - rozšiřující, doporučené