X. KAPITOLA „KRITICKÉ“ PARADIGMA n7/ BEHAVIORÁLNÍ, KRITICKÉ A POSTKRITICKÉ PARADIGMA nA/ Behaviorální paradigma nB/ Kritické n B1/ Screen theory“: kritika mediálních obsahú jako dominantního textu n TEORIE PUBLIKA: HLAVNÍ PARADIGMATA Behaviorální Kritické Postkritické Publikum jedinci Sociálně strukturované (podle třídy, rodu a rasy) sociálně konstruované a rekonstruované skrze show oslovujících jeho narcismus Médium stimul (sdělení) text/publikum mediální prostor Sociální důsledky funkce/dysfunkce propaganda, účinky, užívání ideologická manipulace/odpor proti této manipulaci formování identity v každodenním životě Studie, přístupy Literatura zaměřená na téma „účinků“, teorie užívání a uspokojení kritika kulturníhoprůmyslu, teorie hegemoni, ideologické nástroje státu, model zakódování a dekódování Adorno (1947) ,Altuser (1971) Morley (1980), Radway(1987) Hermes (1995) Gellespie (1995) Liebes, Katz (1998) Gray (1997), Abercrombie, Longhurst (2001) nVýzkum mediálního publika byl v zásadě formován dvěma hlavními paradigmaty: n n1/„behaviorálním“ a n n2/ „kritickým“. n n KRITICKÉ PARADIGMA nřeší problém zda a jak jsou členové publika začleňováni do dominantní ideologie, a to na/ prostřednictvím vlastní konzumace mediálních obsahů, nb/ vlastním užíváním ICT, nrespektive do jaké míry se tomuto začlenění brání. n AD2/ Kritické paradigma výzkumu mediálního publika a/ analýza vztahu publika a textu na straně jedné a b/ mechanismu distribuce moci na straně druhé. Jádrem uvedeného přístupu je zájem o podobu mocenských vztahů a způsobů, jakými, determinují charakter sociálních procesů. nJako hlavní teoretické zdroje kritického paradigmatu můžeme označit: n na/ východiska reprezentantů Frankfurtské školy - kritické teorie, resp. analýzy kulturního průmyslu, Gramsciho teorie hegemonie, Althuserovi koncepce ideologických nástrojů státu. n nb/ strukturalismus, který se opírá o sémiotiku a Lacanovskou psychoanalýzu, a to především práci představitelů Birminghamské školy pro současná kulturální studia. n n n n n nV uvedeném paradigmatu tak můžeme nalézt jak teorie moci, které se hlásí k marxistické tradici nebo vznikly v přímé polemice s marxismem, n nale též modely odvozené z prací M. Foucaulta, M. de Certeau. n nV rámci samotného kritického paradigmatu tak můžeme rozlišit dva hlavní směry analýzy, které charakterizuje preference vždy jen jedné z uvedených kategorií: n n A/ textu n n B/ publika. n nI. Přístup, který předpokládá, že zde existuje dominantní ideologie, která má podobu více méně monolitního textu, jenž nese „preferované významy“ a je spoluvytvářen masovými médii. n nPublikum podle uvedeného pojetí danou ideologii/text nekriticky, pasivně přijímá. n nText v tomto smyslu zaujímá dominantní pozici a publikum je jeho vězněm. (SCREEN). n nII. Druhý směr analýzy naopak připisuje n dominantní pozici publiku. n nText zde nemá pevný, daný charakter naplněný preferovanými významy, ale je zdůrazňována jeho polysémičnost, která poskytuje publiku široký prostor k interpretacím. n nPublikum je zde vnímáno jako aktivní, tedy jako diskutující, analyzující, lhostejné či odmítající mediální texty. Jeho aktivita má blíže k tzv. „opozičnímu čtení“, ale připouští též neutrální či tzv. „hravé“ či tvůrčí zpracování. n n nKlíčové důvody, které vedly k uvedenému paradigmatickému zlomu v rámci mediálních studií zachytil Stuart Hall ve svém eseji z roku 1982 (Encoding and Decoding in Television TV Discourse). n nPodle jeho názoru byl posun ke kritickému přístupu způsoben především omezenými východisky behaviorálního paradigmatu: n n n n 1/ které de facto chápe moc či vliv jako přímé působení jedné formy chování na druhou, 2/ opírá se přitom v zásadě o techniku pretestu a posttestu jako o klíčovou výzkumnou metodu. 3/ Uvedený přístup zcela ignoroval širokou paletu témat týkajících se především vlivu historických proměn politické moci, sociální struktury a ekonomických vztahů na podobu či chování mediálního publika. n4/ opomíjí problematiku mocenské strukturace a vytváří představu společnosti bez strukturálních konfliktů, postavenou na sdíleném hodnotovém konsensu. n nMédia jsou pak v tomto pojetí chápána jako nástroj udržení této bazální shody, kterou de facto reprodukují tak, že posilují společně držené hodnoty členů publika.. n n AD I. TEORIE DOMINANTNÍHO TEXTU nŽádná analýza publika, jeho pozice a vztahu k mediálním textům a potažmo k mediální technologii nemůže ignorovat roli ideologie vytvářející n n1/ televizní (mediální) jednotu v mnohosti, n2/ legitimující mediální moc n3/ a především vytvářející kulturní samozřejmost n nTo, co se odehrává na pozadí více či méně svobodné recepce televizních obsahů, je do jisté míry izolováno od kritické reflexe a vytváří živnou půdu pro v tichosti se realizující dílo ideologie. nTéma ideologie bylo ve výzkumu masových médií až do poloviny sedmdesátých let zastoupeno jen okrajově. Výjimku tvoří pouze práce představitelů Frankfurtské školy sociálněvědné, jejichž záběr však přesahoval hranice speciálního výzkumu masových médií. n nObecně lze konstatovat, že role masových médií nebyla v klasických teoriích ideologie uspokojivě objasněna. Uvedená kritika se vztahuje jak na Frankfurtskou školu, tak i na práce Gramsciho, Althusera či Barthese. n nPřesněji řečeno, médiím nebyla v uvedených koncepcích přiznána odpovídající pozice jednoho z klíčových „hybatelů“. nDokonce i teorie, které se explicitně obracejí k roli médií v moderní společnosti ¾ například klíčová práce „mladého“ Habermase (1962) nebo A. Giddense ¾ neberou v úvahu komplexitu procesu masové komunikace a uvažují o ní jako o jakémsi doplňku či produktu moderny, který však nemá nezávislý a formativní vliv. n nPublikum je pak v této perspektivě chápáno jako epifenomén sociálních sil a vztahů, či přesněji, mocenského uspořádání. n nJinými slovy, uvedené koncepce vycházejí z předpokladu, že je to společnost, která vytváří a udržuje: n n1/vdominující formy kultury, n n2/vjež generují vlastní mediální reprezentace, které pak zkreslují či zatemňují sociální realitu a její třídní uspořádání, a to ve prospěch mocenských elit. n nV rámci takového pojetí je publikum vždy a priori závislé či odvozené z charakteru daného systému. Tyto koncepce vlastně pracují s logikou více či méně přímých účinků a mohli bychom je svým způsobem zařadit do první perspektivy preferující téma účinků a efektivity masových médií. nKRITICKÉ PARADIGMA výzkumu publika se pokouší odpovědět na dvě základní otázky: n na/ Na základě jakých principů fungují jednotlivé typy ideologií? n nb/ Prostřednictvím jakých ideologických/komunikačních strategií dochází k zakrývání vztahů sociální a politické oprese? n nNapříklad Hall (1977) se domnívá, že média jsou významnou součástí procesu, který označuje jako n na/ zastírání nb/ fragmentace nc/ sjednocení n na jenž se podílí na vytváření souhlasu nedominantních společenských skupin se svou pozicí. nV dané souvislosti tak můžeme hovořit o třech těsně provázaných ideologických strategiích, které se vzájemně podporují: n na/ reprezentace partikulárních zájmů jako zájmů univerzálních; n nb/ popření existence sociálních antagonismů nebo jejich transformace; n nc/ naturalizace statu quo: reifikace. n nUvedené ideologicko-komunikační mechanismy můžeme nalézt například v mediální univerzalizaci forem „zákona a pořádku“, která se nezřídka promítá do kriminalizace různých sociálních skupin. n nJinou ilustrací jsou ideologické formy reifikace rodových a rasových forem dominace, které jsou zvláště v televizní produkci (v zábavě i v reklamě) velmi efektivně zakrývány. n nUvedený přístup lze shrnout ve třech následujících tezích: n1/ideologická role televize spočívá v tom, že podporuje zájmy dominantních společenských skupin, elit n n2/ televizní výstup je vždy do jisté míry ideologicky efektivní n n3/ ideologie je nezbytnou podmínkou rozvoje kapitalistické společnosti, jejímž produktem i producentem je televize jako nástroj reprodukce dominantních společenských struktur. n Kritické paradigma tak nabízí následující typy výkladu fungování mediálních ideologií. n1/ upozorňuje na propojení mezi reprezentanty dominantních společenských skupin a mediálními vlastníky, respektive mediálními tvůrci. nUpozorňuje na přímou mediální prezentaci názorů elit, a to jak např. ve zpravodajství, tak i v televizní zábavě. n n2/ Druhý výklad upozorňuje na skutečnost, že explicitní vyjádření dominantních zájmů vychází ze základní ideologické struktury, která je mediálními tvůrci přijímána jako samozřejmá, a dochází tak de facto k její neuvědomované reprodukci. n n3/ ukazuje, jak podreprezentace opozičních názorů a jejich zkreslování umožňují pacifikovat tyto názory v rámci struktury dominantního diskurzu. n n nKlasická marxistická analýza ideologie však nerozpracovala dostatečně model označování, neboli mechanismus, jak jsou konstruovány sociální významy, které mohou sloužit dominantním zájmům. n nSoučasně postrádají texty Marxe a Engelse i vlastní teorii konstrukce subjektivity. n nTento „volný prostor“ se pokusili doplnit jako jedni z prvních na počátku sedmdesátých let tvůrci britského filmového časopisu Screen, který se podílel na - znovunalezení tématu ideologie, a to tím způsobem, že se pokusili identifikovat mechanismy: n n1/ které umožňují setkání moci a významu, n n2/ respektive způsoby, kterými může mediální komunikace sloužit udržování dominantních vztahů. n nTvůrci Screenu propojili: n n1/ (neo) marxistická východiska n2/ se sémiotickou perspektivou n3/a psychoanalytickou teorií subjektu vytvořenou Jacquesem Lacanem. n nTato koncepce však vedla k formě textového determinismu, který nedává publiku žádný prostor pro vlastní svobodnější zpracování sdělení či jeho odmítnutí. n n „SCREEN THEORY“: KRITIKA MEDIÁLNÍCH OBSAHÚ JAKO DOMINANTNÍHO TEXTU (IDEOLOGIE) n nFilmový žurnál Screen byl jedním z prvních odborných specializovaných médií, kde docházelo na počátku sedmdesátých let k systematické artikulaci post-strukturalistických přístupů a zvláště pak lacanovské psychoanalýzy. n nEditoři časopisu Colin MacCabe a Stephen Heath se zabývali především analýzou formálních struktur filmové reprezentace. n nSoučasně se ovšem soustředili i na roli filmu při reprodukci kapitalistických sociálních vztahů, respektive dominantní ideologie. n nVedle lacanovské psychoanalýzy zde sehrála klíčovou roli též koncepce ideologie Louise Althusera, který upozorňuje na existenci n ideologických aparátů státu, n nkteré se podílejí na reprodukci nerovných vztahů a činí tak nenásilnou ideologickou formou. n PUBLIKUM chápe Screen jako epifenomén ideologií obsažených ve filmových a televizních textech, tedy jako stín dominujících forem a mocenských vztahů. Navazuje přitom na Althusera, který říká, že ideologie je reprezentací, která oslovuje individua jako subjekty. Zde se rodí inspirace či otázka týkající se ideologického působení filmu (posléze i televize) a jeho systému působení, mechanismů signifikací, který užívá k oslovení diváka jako subjektu. V klíčovém eseji Realism and the Cinema publikovaném Colinem MacCabem v roce 1974 se objevuje teze, že tzv. nHollywoodské realistické filmy tak podle této koncepce: n nA/ popírají svou vlastní materiální existenci jako textu a n nB/ konstruují pro čtenáře/diváka fikci centralizované vize a unifikované subjektivity. Klasický realistický text“ vede diváky k iluzi „reálnosti“ vnímaných scén, zatímco reálná je pouze vlastní situace jejich konzumace. nDiváci si zde: na/ neuvědomují svůj vztah k jazyku a n nb/ mají pocit, jako by byli zdrojem vlastního „pohledu“, percepce daného sdělení, n nc/ zatímco podléhají kontrole technického aparátu. n nV této situaci nemá čtenář volbu či prostor vytvořit sám za sebe významy daného sdělení či narace. n nTato realistická reprezentace plní důležitou ideologickou funkci - reprodukuje existující sociální řád. Činí to tím způsobem, že konstruuje: n nA/ IMAGINÁRNÍ JEDNOTU SUBJEKTU A nB/ REÁLNÉ JAKO ZJEVNÉ A NEPOCHYBNÉ n nTento ideologický podvod je postaven na mechanismu SAMOZŘEJMOSTI, který vyvolává u diváků dojem NEPOCHYBNOSTI A NEVYHNUTELNOSTI STATU n QUO. n nPraktickým účinkem takto pojaté ideologie je likvidace ideologického charakteru ideologie ideologií. n nUvedená koncepce tak vyvozuje reakce publika ze struktury textu. n nJde o výklad mechanismu, prostřednictvím kterého text definuje či formuje subjekt. n nTeorie publika postulovaná na stránkách časopisu Screen tedy předpokládá pevně fixovanou sociální pozici čtenáře-diváka, který žije svůj život v textu, či přesněji pouze díky existenci textu. n nDe facto tak ignoruje reálné, empirické diváky existující jako subjekty historie v rámci jednotlivých sociálních formací. n nUvedené pojetí tak vnímá publikum pouze jako produkt jazyka, diskursu či televizních sdělení. nJako protilátku vůči tomuto ideologicky manipulativnímu realismu staví Screen revoluční filmovou praxi – kterou nachází v avantgardní kulturní tradici. n nObracejí se k Brechtovi a Eizenštejnovi., kteří podle nich nepracují s iluzí transparantnosti, ale s aktualizací mašinerie reprezentace. (Podobně pracoval v 60.letech i Jean Luc Godard, který neustále ozřejmuje materiální existenci svého textu jako obrazu a zvuku.) n nPro Screen byla tato skutečnost klíčová protože umožňovala rozbít imaginární vtahy mezi diváky a reprezentacemi - rozlomením jednoty diváckého subjektu. n(Collin Mc Cabe: Theoretical Essays: Film, Ligvistics, Literature. Manchester University Press 1985). n n„Pokud film uvězní, fixuje subjekt v pozici imaginární dominance skrze pocit bezpečného obrazu spojuje se s buržoasní ideologií. n nRozbití imaginárního bezpečí ega problematizací obrazu je spojeno s brechtovským důrazem na odstranění identifikačních procesů (…)jako nezbytnou podmínku pro tvorbu politického poznání.“ n nPromítá se zde vliv Althusera, který v roce 1963 v jistém smyslu počíná marxistický dialog s psychoanalýzou, když vyzval Lacana, aby vedl semináře na Ecole Normale. n nAlthuser ve svém eseji Freud a Lacan upozornil na skutečnost, že n na/ podobně jako se on snaží promýšlet marxismus bez reference k Hegelovu pojetí absolutního subjektu, n nb/ Lacan chápe psychoanalýzu bez vztahu k jednotné koncepci self. n nCelá koncepce staví na odmítnutí představy subjektu jako pevné a jednotné lidské esence, jež figuruje neproblematicky v centru myšlení a jednání. (Althuserův teoretický antihumanismus). n nJádro teorie zde představuje Lacanovo pojetí n„DE-CENTROVANÉ POVAHY LIDSKÉ SUBJEKTIVITY“, n nkteré zdůrazňuje nevyhnutelně provizorní status lidské subjektivity formované v rámci vnějšího systému znaků. n nPodle Lacana je naše subjektivita v permanentním procesu, je rozdělená, rozčleněná. n n„Text“ je v této koncepci chápán jako nástroj reprodukce primárních psychických vazeb. n nK iluzívnímu zakoušení vlastní subjektivity tak podle Lacana dochází vždy v okamžiku, kdy zaujímáme pozici v rámci konkrétního diskursu, kdy se vnímáme jako zdroje významů a identity, zatímco de facto podléháme jazykovým diferencím. nTeorie rozvinutá na stránkách Screenu se pokusila o aplikaci uvedených Lacanových východisek na problematiku filmu jako formy diskursu. n nCílem bylo odhalit symbolické mechanismy, prostřednictvím kterých konkrétní filmové texty propůjčují subjektivitu čtenářům/divákům v procesu jejich začleňování do filmové skrze produkci subjektových pozic. nShrnutí: nKritické paradigma v pojetí SCREENU n na/ činí rozdíl mezi klasickými realistickými texty a avantgardními texty. Na jedné straně vidí reakční realismus na straně druhé radikální avantgardu. To znamená naprosté odmítnutí komerční kinematografie. n nb/ veškerá produkce, která nedestruuje identifikaci diváka s mediálními texty je chápána jako nástroj mocenské ideologie. Texty, které rozbíjejí narativní konvence klasického realismu jsou zde chápány jako model pro revoluční kulturní produkci. n nc/ celá koncepce vychází z pojetí decentrované povahy lidské subjektivity, které zdůrazňuje nevyhnutelně provizorní status SELF formovaného v rámci vnějšího systému znaků, jehož výsledkem je koncepce konstatující nemožnost svobodného vyjádření prostřednictvím řeči, respektive svobodného jednání včetně svobodného dekódování textu. n n nDůvodem je skutečnost, že se jako subjekty rodíme v okamžiku, kdy vstupujeme do „symbolického řádu“ jazyka. „Text“ je v této koncepci chápán jako nástroj reprodukce primárních psychických vazeb. n nLacan tvrdí, že individua jsou konstituována jako hovořící subjekty obecně, ale nevěnuje pozornost kulturní specifitě diskursů. Jeho koncepce je ahistorická, abstraktní. n nMorley vytýká pojetí Screenu, že vnímá filmovou recepci tak, že text zde je spíše konzumován než čten. n JACQUES LACAN nKoncem šedesátých let se stala Lacanova koncepce velmi aktuální či módní, a to právě v souvislosti se problematikou sociální a jazykové konstrukce self. n nLacanovo psaní je plné náznaků. Jeho jazyk spojuje teoretické a poetické. Jde často o jazykovou hru, plnou symbolů bez reference k běžnému jazyku. Snaží se tak bránit simplicistní psychoanalytické tvorbě textu. Brání se tak normalizaci každodenního jazyka. Lacanův styl je plný hříček a asociací. Jde o Sokratovskou sabotáž, o snahu aby čtenář získal novou zneklidňující zkušenost. n nPodle Lacana kulturní a jazyková konstrukce subjektivity vede k tomu, že jsme nevyhnutelně chyceni v pasti základní iluze. n n Jejím obsahem je představa, že skutečně jsme, existujeme jako pevně fixované, unifikované, jednotné, celostné Self, a to právě v okamžiku, kdy hovoříme. nJe to sociální svět, který nás formuje jako subjekty primárně skrze řeč, která nám umožňuje vstoupit do symbolického řádu jazyka. n n„Text“ je pak v této koncepci chápán jako nástroj reprodukce primárních psychických vazeb. n n nLacan defacto realizoval fůzi fenomenologie a strukturalismu. n nByl ovlivněn jak Hegelem tak Heideggerem. Strukturalismus mu poskytl možnost hovořit o systémech interpretace. n nFenomenologie mu umožňuje chápat self (subjekt) jako svobodné. n nStrukturalismus v jeho pojetí akcentuje textový determinismus. Lacan ovšem užívá strukturalismus, ale neodmítá subjekt. n nČástečně patří Lacan k hermeneutické tradici, která umožňuje připisovat sociálním fenoménům vždy význam. nÚkolem sociálních věd tak není vysvětlovat n (jak se snaží tradiční sociální vědy), ale n POROZUMĚT. n n nPsychoanalýzu tak chápe jako metodu interpretace. n nVe své doktorské práci O paranoidní psychóze a jejím vztahu k osobnosti jako psychiatr hledá vztah k freudovské psychoanalýze, ale snaží se utlumit její fyziologický redukcionismus. n n Lacan je výsostně anti-biologický, zatímco převažující názor týkající se dušeních poruch vycházel z předpokladu, že jde o organickou poruchu. Šílenství je pro něj diskurs. n nJe to pokus komunikovat, který je třeba interpretovat. Osobnost podle něho není redukovatelná na biologické funkce mozku. n nLacan sice tvrdí, že se vrací k Freudovi, ale to nesmíme brát doslovně. Podržel sice hlavní pojmy, ale užívá je ke konstrukci nového systému myšlení. Jde tak spíše o reformulaci Freuda. n nObjektivita v jeho pojetí neznamená objektivitu přírodních věd. Sjednocuje matematickou logiku a poesii. n nJeho teorie jazyka mu ovšem nedovoluje doslovný návrat k Freudovi. Texty nemohou mít neambivalentní čisté či původní významy. n Podle jeho názoru musí analytik komunikovat přímo s nevědomím tzn. že musí být praktickým uživatelem jazyka nevědomí. n nZÁKLADNÍ VÝCHODISKA n nOdmítá freudovskou egopsychologii a objektovou teorii, která upřednostňuje EGO, respektive vztahy k druhým. n nUrčující dimenzí lidské zkušenosti není EGO, ani vztahy k druhým, ale jazyk. Běžný „zkušenostní subjekt“ je podle Lacana zcela iluzorní. n nKritizuje vábení a zároveň klamnost existence pocitu Já. nSelf podle něho existuje díky odcizení od sebesama. n nLacanovi jde o to dekonstruovat, běžnou lidskou subjektivitu, odhalit předpoklady, na základě kterých se považujeme za to co „jsme“.To je třeba k cestě k hlubšímu spojení s nadosobním, nadindividuálním. n nLacan v kontrastu s Descartovým „coggito ergo sunt“ říká n n„MYSLÍM TAM, KDE NEMOHU ŘÍCI, ŽE JSEM.“ n n 1/ Život se podle Lacana odehrává ve světě imaginárního, jeho větší část tak připodobňuje zrcadlovému sálu naplněnému přeludy. Osobnost, za kterou se každý z nás pokládá je společenským výtvorem postaveným z odrazů pohledu druhých. Snažíme se být osobami jimiž nejsme, s různými potřebami ve vztahu k druhým, které potkáváme a kteří jsou jako fata morgána, přeludy jednoty. nOBJEKTNÍ VZTAH JE TAK FATÁLNĚ INFIKOVÁN NEJISTOTOU. nEgo je složeno jako soubor identifikací subjektu. Cosi jako navrstvení kabátů, vypůjčených z rekvizitárny. n nJedinec je zcela ponořen do vědomého ne-jáského rámce, do odcizeného světa iluzí a obrazů, odrazů jiných odrazů. n2/ ve Freudových ranných je na/ EGO spojeno s principem reality a nb/ NEVĚDOMÍ s principem slasti. n nPozdní Freud vidí ego jako formované prostřednictvím identifikace rodiči. Freud nikdy nekonstatoval, že ego je iluzí. n nLacanův argument je opačný. Věří, že identifikace s rodiči stabilizuje individuum, ale současně jej odvádí od sebe. n n3/ Freud věřil, že cílem analýzy bylo integrovat pudy do harmonie ega. To by Lacan neřekl. n4/ Zatímco pro Freuda nevědomí hrozí, u Lacana je místem „pravdy“ , autenticity. Lacan se domnívá, že vědomí nemůže být objektem vědění. Sebe-poznání je v tomto smyslu nemožné. n n5/ Freud věřil v nevědomí jako substantivní koncept. Lacan tvrdí, že nevědomí není ani primordiální ani instinktivní. n nNevědomí je přítomno ve všem co říkáme a děláme. Sen není jen obrazová reprezentace, ale text. Lacan zdůrazňuje, že touhou snu je komunikovat. n nV kontrastu s Winnicottem říká Lacan, že n nNIKDY NEDISPONUJEME STABILNÍM IMAGE, SEBEOBRAZEM. n nSice se stále snažíme interpretovat náš vztah k druhým, ale je zde vždy možnost nedorozumění. n n Idea naší identity nekoresponduje s realitou. n nLacan tvrdí, stabilní Self je iluzí a za tuto představu kritizuje Horneyovou a Fromma. nLacan tvrdí, že nedisponujeme pevnou sadou charakteristik. Domnívá se, že nejsme složeni z jakýchsi atributů. n nOdmítá pravdu o individuu, která by měla být vyjádřená jakýmisi jeho inherentními charakteristikami. n nŘíká, že pokud bychom měli takto chápat psychoanalýzu byl by Freud pouhým moralistou. n n nAD1/ symbiotické soužití s matkou (stadium zrcadla) kdy se dítě identifikuje s obrazem svého těla - se svým dvojníkem. I ve vztahu k ostatním věcem – hračkám, jde o dualitní vztah k dvojníkovi, který je ve své jinakosti stejný. n nJE ODRAZEM I OBRAZEM JÁ. Vytváření identity subjektu – identifikace se realizuje ve dvou fázích: 1/ v rovině imaginární – obrazové=identifikace primární 2/ v rovině symbolické=identifikace sekundární nHranice mezi Já a Ne-Já je rozmazaná. Je zde plynulý přechod = Freudův primární narcismus n nNovorozeně se zakouší jako absolutní subjekt totožný s okolním světem. Urputně drží tento pocit jednoty a omnipotence, a to skrze vazby na matku a její prs. n nDítě se podle Lacana taženo k návratu do nepředmětné, neidentitní plnosti REÁLNA. n nLacan rozlišuje n n REÁLNO, n nkteré je protikladem n n REALITY, njež je k dispozici našemu vědomí prostřednictvím obrazů, symbolů, znaků - reprezentací. n n n REÁLNO: n nnení představitelné, symbolizovatelné ani vyslovitelné. Je z hlediska symbolického a imaginárního řádu „nemožné“. Jeho plnost je nepředmětná a jeho bytí je neidentitní. n nREÁLNO vládne před nastolením kultury (je dusivým bytím mateřského /neodděleného/ těla. n nREÁLNO je překryto vrstvou IMAGINÁRNA, které se formuje ve stádiu zrcadla, kdy se již dítě začíná oddělovat. n n nMystikové říkají: n JEDNOTA se světem znamená stát se n ASUBJEKTIVNÍM. n nTento dokonalý stav narušuje matčino absentování, které dítě kompenzuje halucinačně. Postupně je tak nuceno opustit halucinace a přiznat realitu (ne reálno). n nPřání návratu do nepředmětné, neidentitní plnosti REÁLNA je postupně vytěsňováno: n nI. obrazy IMAGINÁRNA /l´ maginaire/ n nII. a znaky SYMBOLIČNA, které n nIII. zobrazují REALITU (la realité/. n n child-mirror n1/ vzorová zkušenost imaginárního - fáze zrcadla. Mezi 6. a 18. měsícem prožívá dítě klíčovou transformativní zkušenost, když si začíná všímat vlastního obrazu v zrcadle. Do té doby je dětská zkušenost nespojitá. n nDítě nedokonale ovládá vlastní končetiny, nemá žádnou nadřazenou instanci, organizaci duševních stavů. n nV zrcadle se odráží - celistvý koordinovaný, integrovaný obraz. nTento obraz, který může ovládat svými pohyby a gesty: n n1/ Je idealizovanou verzi jeho samého. n n2/ Zrcadlový obraz se stává praobrazem ega, je to centrální bod pocitů o tom co je zač. n n3/ Je to vzorový obraz, zástupný způsob jak je ego budováno kolem iluzí, obrazů, které se stávají základem pro imaginární. n nPoznání či uvědomění si sebe sama se odehrává ve třech krocích. n n1/ dítě, které je před zrcadlem s dospělým má spojen svůj obraz s obrazem dospělého n n2/ dítě si uvědomuje existenci obrazu a chápe, že obraz a reálné bytí nejsou totožné. n n3/ uvědomuje si, že jde o jeho vlastní obraz, který se odlišuje od obrazu druhého. n nToto sebepoznání je podle Lacana falešné. n nStádium zrcadla je okamžikem odcizení, protože poznání sebesama skrze vnější obraz vede k sebe-odcizení. n nSubjekt má hluboce ambivalentní vztah k odrazu, reflexi. n nMILUJE KOHERENTNÍ IDENTITU, KTEROU ZRCADLO UMOŽŇUJE. n nII. Dítě se učí zvládat nepřítomnost matky její SYMBOLIZACÍ. n nVstup do SYMBOLICKÉHO stádia je vstupem do řeči. Prázdno po ztraceném spojení s matkou zaplňuje dítě tím, že začíná mluvit. Slovy toto prázdno pojmenovává. n nFreudova kazuistika – symbolizace špulky na vlnu – odhazovaná a opětovně uchopovaná doprovázena /slůvky/ zvuky forth /da n nSlova a znaky se zde stávají zprostředkovateli nepřítomné celosti. nKlíčová Lacanova teze se opírá o předpoklad, že nevědomí je skrytou strukturou, která se podobá jazyku. nJazyk je podle něho podmínkou pro existenci nevědomí. n nNevědomé formace říkají něco jiného než ukazují na povrchu. n nJsou řízeny stejnými zákony, mechanismy jako jazyk, a to především metafora a metonymie, přeřeknutí, žert. n nVĚDOMÝ DISKURS JE SPÍŠE JAKO RUKOPIS, KDE BYL PRVNÍ TEXT VYMAZÁN, PŘEKRYT A MŮŽE POUZE PROBLESKOVAT. n n Vědomý diskurs je spíše jako rukopis, kde byl první text vymazán a překryt a pouze zde může probleskovat. . nLacan patří k myšlenkové tradici, podle které jsou n nSUBJEKT A OBJEKT NESMIŘITELNĚ ROZDĚLENY. n n nJeho pojetí ontologie připouští, že n nTOUŽÍME PO CELOSTI, PO STAVU JEDNOTY. n nALE DOMNÍVÁ SE, ŽE DOSÁHNOUT JEJÍ PLNOSTI JE NEMOŽNÉ nLacan věří, že diskurs v rámci kterého subjekt získává svou identitu je vždy diskurzem druhého, symbolického řádu, který transcenduje subjekt, který orchestruje celou historii. n nLacanovým předpokladem je, že SUBJEKTIVITA JE ZCELA RELAČNÍ. n nSubjektivita není esence, ale sada vztahů. Může být vytvořena aktivací označujícího systému, který existuje mimo individuum a který identifikuje jeho kulturní identitu. nSelf touží po OPĚTOVNÉM splynutí s druhým. n nDítě zaměňuje druhé se svým zrcadlovým odrazem. n nSelf je složeno z introjekcí vycházejících z takových chybných poznání a může tak těžko konstituovat jednotnou osobnost. n nJINÝMI SLOVY ZAKOUŠÍME ROZDĚLENÉ SELF. n STRUKTURA ANALÝZY FILMU „MUŽ NA MĚSÍCI“: nAndy Kaufman alias Toni Clifton. nStruktura: n1/ Pokuste identifikovat příklady konstituování subjektu optikou teorie zrcadlového stádia. n2/ pokuste se identifikovat pasáže či situace, kde se projevuje decentrovanost subjektu. n3/ pokuste se popsat situace, kde se manifestuje marnost snažení vytvořit celostní/nedecentrovanou/ subjektivitu (sešít střípky introjektů). n4/ Kde lze najít a ilustrovat pasivní vrženost konzumenta mediálních obsahů?