Sylabus e-kurzu Gender v mediální praxi (GEN 133) Fakulta sociálních studií MU, Katedra sociologie, obor Genderová studia vyučující: Iva Baslarová, Pavlína Binková charakteristika a cíle e-kurzu E-learningový kurz Gender v mediální praxi si klade za cíl zdůraznit genderový aspekt soudobých mediálních diskurzů, doložit mediálně užívané strategie na praktických příkladech a poukázat na alternativní možnosti tvorby mediálních obsahů. Pomocí teoretických a praktických nástrojů budou studující rozkrývat genderové aspekty analyzovaných mediálních produktů a sami utvářet genderově korektní modely jednotlivých žánrů či typů mediálních pořadů. V úvodních hodinách se seznámí se základními východisky feministické literární a filmové teorie a s některými aspekty feministické kritiky médií, jež jim tak poskytnou možné nástroje de-konstrukce vlastních i cizích (žurnalistických) textů. V rovině praxe má e-kurz rozvíjet nejen schopnost vnímání mediálních obsahů z genderového hlediska, ale také obecné zcitlivění na přítomnost genderové tematiky v širších oblastech každodennosti. Východiskem kurzu je předpoklad, že symbolická rovina zacházení s genderovými kategoriemi, jak ji prezentují soudobá média, se zásadním způsobem podílí na formování pozic žen a mužů v konkrétních sférách soudobé společnosti a je potenciálním zdrojem sociální nerovnosti. Právě analýza symbolických forem reprezentace je pak jedním ze způsobů rozrušování společenských struktur nerovnosti. E-kurz se věnuje základním teoretickým konceptům (genderové aspekty literární, filmové a televizní tvorby, mediální stereotypizace, tzv. femininní televizní žánry), jež se následně pokouší aplikovat na konkrétních žánrech a produktech. Studující tak postupně přejdou od analýzy k vlastní tvorbě a vyzkouší si své žurnalistické schopnosti v oblasti zavedených žánrů (filmová recenze, slovníkové heslo, žurnalistický komentář), ale i svou (nejen sociologickou) imaginaci a nápaditost ve volněji zadaných úkolech směřujících k uvědomování si a případnému nabourávání genderových stereotypů. V jednotlivých sekcích se kurz věnuje oblastem, v nichž je dle názoru jeho garantek genderová problematika významně zneviditelňovaná, avšak v případě de-konstruujícího pohledu se zároveň ukazuje jako nejviditelnější – reklamě či pohádce. Některé z výstupů naleznou své praktické uplatnění: v internetové encyklopedii Wikipedie, v internetovém periodiku MU Stisk nebo na stránkách Katedry genderových studií, kde tak budou zpřístupněna širší veřejnosti. komu je e-kurz určen E-kurz je určen především studujícím Genderových studií, doporučujeme ho také studujícím oboru Mediální studia a žurnalistika. Studující by měli být ve třetím a vyšším roce studia. Maximální počet zapsaných v jarním semestru 2013 je 26, o přijetí do kurzu rozhoduje nutnost absolvování kurzu pro ukončení studia, rychlost při zápisu a studijní zaměření zájemců a zájemkyň. udělení zápočtu a hodnocení kurzu Vyučující budou hodnotit splnění úkolů v jednotlivých týdnech. Pro udělení zápočtu je nutné získat 80 z 90povinných bodů (tj. splnit 8 z 9 úkolů). Bonusové body pak určí hodnocení (stupnice A-F) (viz tabulka na závěr sylabu). doplňující organizační informace - kurz vede v příslušném týdnu vždy jedna z tutorek, obracejte se na ni; v případě obecných otázek k průběhu kurzu směřujte dotazy na obě tutorky (v kopii); v obou případech platí, že nejlepší cestou je komunikace prostřednictvím diskuzního fóra předmětu! - většina povinné i část volitelné literatury je dostupná v elektronické podobě ve Studijních materiálech IS MUNI - v rámci výuky není respektován studijní týden; tento čas využíváme na základě předchozích zkušeností k rozložení ostatních úkolů do delšího časového období 1. Úvodní hodina tutorka: Pavlína Binková termín: 18. – 24. 2. zadání a nároky: - seznámení s průběhem a podmínkami ukončení kurzu - četba povinné literatury - individuální práce, bez požadavku pravidelného přístupu k internetu seznámení se sylabem a kurzem, s e-learningovou formou výuky povinná literatura: Baslarová, J.: „Ženám jejich šminky, mužům jejich fotbal? aneb Gender a (česká) média: úvod do problematiky.“ In: Tamara Nováková a Magdalena Hort (eds.) Gita černá na bílé. Genderová a informační agentura GITA, Praha, 2008, s. 9-13. Binková, P.: „Feministická perspektiva v mediálních studiích.“ Revue pro média, č. 9 / 2004, s. 2-9. „From Beijing to Brussels. An Unfinished Journey.“ Women and the Media. The European Women’s Lobby Beijng+15 Report on the Activities of the European Union. 2. Feminismus a umění; feministická literární a filmová teorie tutorka: Pavlína Binková termín: 25. 2. – 3. 3. zadání a nároky: - příprava podkladů k utvoření/přepracování slovníkového hesla dle zadání - komunikace ve skupinách; včasné přihlášení se k zadání; přístup na internet v průběhu celého týdne povinná literatura: Pachmanová, M. (ed.): Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. One Woman Press 2002 (jedna z vybraných kapitol). doporučená literatura: Moi, T.: „Marginality and Subversion: Julia Kristeva“. In Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory. Routledge 1995, s. 150-173. Mulvey, L.: „Vizuální slast a narativní film“. In Dívčí válka s ideologií. Sociologické nakladatelství, Praha 1998, s. 115-131. www.wikipedia.com doporučená literatura k formální stránce textu: Maggio, R.: Talking about People: A Guide to Fair and Accurate Language. Phoenix: Oryx Press, 1997, s. 1-27. Culler, J.: „Reading as a Woman.“ In: Warhol Robyn a Diane Price Herndl, eds. An Anhology of Literary Theory and Criticism. New Brunswick: Rutgers University Press, s. 509-524. Valdrová, J.: „Rovné pojednávání žen a mužů v jazyce a řeči.“ In: Tamara Nováková a Magdalena Hort (eds.) Gita černá na bílé. Genderová a informační agentura GITA, Praha, 2008, s. 20-24. 3. Reprodukce genderových rolí: televize v rodině, rodina v televizi: Iva Baslarová termín: 4. 3. – 10. 3. zadání a nároky: - kreativní tvorba komixu prostřednictvím specifického rozhraní - práce výhradně ve skupině; přístup na internet vyžadován dle domluvy ve skupině povinná literatura: Morley, D.: Family Television. Cultural Power and Domestic Leisure. Television in the Family. London and New York, Routledge, 1999, p. 18 – 40. Zoonen, L.: Feminist Media Studies. London, Sage, 1994, p. 113 – 122. doporučená literatura: Fiske, J.: Television Culture. Gendered television: femininity. Gendered television: masculinity. London and New York, Routledge, 2004, p. 179 – 224. Baslarová, I.: „Pro samé slzy uvidět. ,Femininní‘ televizní žánr soap opera a jeho publikum v procesu uvědomování si genderových identifikací.“ Iluminace, Praha : Národní filmových archiv, 20/2008, 4, od s. 65-83. 4. Genderové nerovnosti v mediálním průmyslu a jejich vliv na mediální obsahy; politická ekonomie médií z pohledu gender tutorka: Pavlína Binková termín: 11. 3. – 20. 3. (středa!) zadání a nároky: - práce s mediální databází Anopress, mediální rešerše vybrané organizace dle zadání - individuální práce; plnění úkolu zcela závislé na práci s internetovými zdroji; po seznámení s mediální databází lze plnění úkolu rozvrhnout do 10 dnů dle svých potřeb povinná literatura: Tuchman, G.: „Women’s Depiction by Mass Media“. Signs, 4 (3), 1979, s. 528-542. doporučená literatura: Modleski, T.: „Femininity as Mas(s)quarade. A Feminist Approach to Mass Culture“. In C. Mc Gabe High Theory/Low Culture. Analysing Popular TV and Film. Manchester 1986. 5. Genderové nerovnosti v mediálním průmyslu a jejich vliv na mediální obsahy; politická ekonomie médií z pohledu gender – hodnocení tutorka: Pavlína Binková termín: 20. 3. – 27. 3. (středa!) zadání a nároky: - práce s mediální databází Anopress, mediální rešerše vybrané organizace dle zadání - individuální práce; plnění úkolu zcela závislé na práci s internetovými zdroji; po seznámení s mediální databází lze plnění úkolu rozvrhnout do 7 dnů dle svých potřeb 6. Praktická cvičení – filmová recenze tutorka: Iva Baslarová termín: 28. 3. – 7. 4. zadání a nároky: - zpracování filmové recenze - nutnost shlédnutí vybraného snímku v kině; individuální práce, přístup k internetu a plnění úkolu lze rozvrhnout do 10 dnů dle svých potřeb povinná literatura: Humm, M.: „Practising Feminist Theory.“ In: Feminism and Film. Edinburgh Univesity Press, 1997, s. 179-195. Bendová, H.: „Omyly kritiky.“ Cinepur , č. 31, leden 2004. doporučená literatura: Gmiterková, Š.: „Spodní tóny pianistky.“ In: Sborník Oboru genderových studií FHS UK Praha. Bláhová, J.: „Víš, jak vím, že jsi gay? / Hrdí outsideři v éře ponížení: specifika mužské genderové identity ve filmech ,skupiny‘ Judda Apatowa.“ Cinepur č. 61, leden 2009. Baslarová, I.: „Cococodák!“ Cinepur č. 6, září 2009. Kaplan, E. Ann: „Hollywod, Science and Cinema: the Imperial and the Male Gaze in Classic Film.“ In Looking for the other: feminism, film, and the imperial gaze. New York, Routledge, 1997, s. 56 – 98. Wood, R.: „Responsibilities of a Gay Film Critic. In: Gay, Lesbian, and Queer Essays on Popular Culture.“ London, Duke University Press, 1995. 7. Praktická cvičení – filmová recenze – hodnocení tutorka: Iva Baslarová termín: 8. 4. – 17. 4. (středa!) zadání a nároky: - zhodnocení dvou recenzí dle zadání - bez specifických nároků na spolupráci a pravidelnost přístupu k internetu 8. Reprodukce genderových rolí v médiích: socializace, dětství a queerness tutorka: Iva Baslarová termín: 18. 4. – 24. 4. (středa!) zadání a nároky: - vytvoření literárního textu dle zadání - individuální práce bez specifických nároků na spolupráci a přístup k internetu povinná literatura: Messner, M. A.: „Barbie Girls versus Sea Monsters: Children Constructing Gender.“ Gender and Society, Vol. 14, No. 6. (Dec., 2000), pp. 765-784. Kynčlová, T.: „Gender, tradice a mýty.“ In: Tamara Nováková a Magdalena Hort (eds.) Gita černá na bílé. Genderová a informační agentura GITA, Praha, 2008, s. 101 – 111. 9. Praktická cvičení – Televizní dramatická a zábavní tvorba pro genderované publikum tutorka: Pavlína Binková termín: 25. 4. – 5. 5. (opět neděle!) zadání a nároky: - vytvoření odborného textu - práce ve skupinách vyžadující vzájemnou domluvu a koordinaci - nutnost shlédnout několik dílů pořadu dostupného na internetu povinná literatura: Binková P.: „Vlasta, všechny stránky ženy.“ Média a realita 2000, MU Brno 2000, s. 121-144. Řeháčková D.: „Konstruování maskulinity v časopisech životního stylu pro muže.“ Sociologický časopis, Sociologický ústav AV ČR, Vol. 42/2006, No. 2, s. 291-306. doporučená literatura: Brunsdon Ch.: „Identity in Feminist Television Criticism“, In: Feminist Television Criticism, Oxford: Clarendon Press, 1997, s. 114-125. William Body: „Amatér, hospodyňka a prodejna. Propagace poválečné americké televize.“ Iluminace 4/2005, s. 27-38. Klodová, L.: „Ženin“. In Rozrazil. 2006. 10. Praktická cvičení – mýtus krásy a fat studies tutorka: Iva Baslarová termín: 6. 5. – 12. 5. zadání a nároky: - sbírání příkladů dobré a špatné praxe v médiích + jejich komentování - pravidelný přístup na internet v průběhu celého týdne povinná literatura: Wolf, N.: Mýtus krásy. Aspekt, Bratislava, 2000. Millman, M.: „Set Apart: The Fat Person as an Antisocial Figure.“ In: Such a Pretty Face. Being Fat in America. New York, W. W. Norton & Company, 1997. doporučená literatura: Bordo, S.: „Hunger as Ideology.“ In: Unbearable Weight. Feminism, Western Culture, and the Body. Los Angeles, University of California Press, 1993. 11. uzavření kurzu – vyplnění hodnotícího dotazníku tutorka: Iva Baslarová termín: 13. 5. – 19.5. zadání a nároky: - vyplnění dotazníku, bez omezení nároky na studium – stručný přehled (minimální nároky, práce dle vlastního rozvrhu * – maximální nároky, požadavek spolupráce/přístupu k internetu *****) hodina míra nutné spolupráce s ostatními míry nutného pravidelného přístupu k internetu další požadavky 1 úvodní hodina * * 2 feministická literární a filmová teorie *** *** práce s internetovými obsahy 3 reprodukce genderových rolí v médiích – tzv. femininní televizní žánry ***** ***** osvojení nové aplikace 4-5 politická ekonomie médií z pohledu gender * ***** osvojení práce s mediální databází 6 praktická cvičení – filmová recenze * * zhlédnutí vybraného snímku 7 praktická cvičení – filmová recenze: hodnocení * * 8 reprodukce genderových rolí v médiích – média a socializace * * 9 praktická cvičení – televizní dramatická a zábavní tvorba pro genderované publikum ***** ***** zhlédnutí určených pořadů dostupných na internetu 10 praktická cvičení – reklamní jazyk a gender ***** ***** práce s internetovými obsahy 11 hodnocení kurzu * * Hodnocení kurzu hodina počet povinných bodů počet bonusových bodů celkem (maximum) feministická literární a filmová teorie 10 30 40 reprodukce genderových rolí v médiích – tzv. femininní televizní žánry 10 20 30 politická ekonomie médií z pohledu gender 10 30 40 praktická cvičení – filmová recenze 10 30 40 praktická cvičení – filmová recenze: hodnocení 10 20 30 reprodukce genderových rolí v médiích – média a socializace 10 30 40 praktická cvičení – televizní dramatická a zábavní tvorba pro genderované publikum 10 30 40 praktická cvičení – mýtus krásy a fat studies 10 20 40 hodnocení kurzu 10 0 10 90 300 K udělení zápočtu je nutné získat 80 z celkových 90 povinných bodů. hodnocení počet bodů A 260 – 300 B 220 – 259 C 180 – 219 D 130 – 179 E 90 – 130 F 0 – 90