Ekopsychologie II: Komunikace environmentálních témat s veřejností Draft sylabu kurzu pro letní semestr Cíle předmětu Absolventi a absolventky kurzu: A. Uvědomují si specifika komunikace environmentálních témat s veřejností. B. Dokážou své kolegy a kolegyně provést jednotlivými fázemi přípravy komunikační strategie či osvětové kampaně. C. Vědí, jak zvolit smysluplný cíl kampaně a jak tvořivě oslovit cílovou skupinu. D. Mají přehled o strategiích podpory proenvironmentálního chování a znají vybrané metody pro řešení environmentálních konfliktů. E. Orientují se v aktuálním výzkumu a v debatě, která probíhá o těchto tématech v environmentální praxi. F. Vědí, kde mohou pro své studium a práci hledat další informace. Osnova 1. Jak komunikovat environmentální témata s veřejností? - Význam komunikačních strategií a osvětových kampaní v environmentální praxi. Psychologická úskalí environmentálních témat. Fáze přípravy komunikační strategie / osvětové kampaně. Etické zásady. Rozdělení do pracovních skupin. Informační zdroje. 2. Jaké zvolit cíle a jakou cílovou skupinu? Logický model. Průzkum v cílové skupině. Aplikovaná behaviorální analýza. 3. Jak oslovit cílovou skupinu? Znaky cílové skupiny. Persona. Rámování (framing) a stylizace textu (wording). 4. Jak vás vnímá cílová skupina? Obraz „ekologů“ u české veřejnosti. ELM (elaboration likelihood model). Obranné mechanismy ega. Kognitivní disonance. 5. Jak podporovat chování šetrné k životnímu prostředí? Strategie podpory proenvironmentálního chování: poskytování informací, změna postojů, modelování, připomenutí sociální normy, výzvy, závazky, odměny a tresty, zpětná vazba. 6. Jak usnadnit řešení environmentálních konfliktů? Asociační sítě. Komunitní přístupy. Mediace. 7. Závěrečná prezentace seminárních projektů. Literatura TYSON, Ben; Hurd, Mercedes. Social Marketing Environmental Issues. New York, Bloomington : iUniverse, 2009. Futerra Sustainability Communications. Sizzle : The New Climate Message [online]. 2010 [cit. 2012-04-22]. Dostupné z . RANDALL, Rosemary. Loss and Climate Change: The Cost of the Parallel Narratives. Ecopsychology. 2009, September. KRAJHANZL, Jan, ZAHRADNÍKOVÁ, Šárka, RUT, Ondřej. Možnosti spolupráce s veřejností (nejen) při ochraně životního prostředí [online]. Zelený kruh, 2010. [cit. 2012- 04-22]. Dostupný z . Výukové metody Práce ve skupinách, cvičné úkoly, výklad a prezentace, příklady dobré a špatné praxe., diskuse, samostatná četba zadaných textů a domácí příprava, sdílení zkušeností. Metody hodnocení Atestace předpokládá aktivní účast na semináři a úspěšné dokončení skupinového seminárního projektu. Další komentáře Předmět je vyučován každoročně.