MVZ453 Výzkum konfliktů Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. }Návrh výzkumu a jeho funkce }Příprava návrhu výzkumu }Teorie, metody a literatura v návrhu výzkumu }Psaní návrhu výzkumu }Užitečné odkazy } }Návrh výzkumu pojednává: } ◦o čem je navrhovaný výzkum ◦čeho chce dosáhnout ◦jakým způsobem toho chce dosáhnout ◦proč je to významné ◦ }Můžeme jej chápat jako: } ◦fázi výzkumného procesu ◦proces plánování, navrhování a zaměřování výzkumu ◦produkt určený k prezentaci ◦plán výzkumu ◦ }Návrh à výzkum (dělicí čára ale ne vždy jasná) } }Návrh jako základ pro zbytek výzkumu }Dva kontexty: návrh závěrečné práce na univerzitě + návrh výzkumného grantu } }Posouzení návrhu: } ◦Je navrhovaný výzkum proveditelný? ◦Stojí za to výzkum provést? ◦Může předkladatel takový výzkum provádět? ◦Bude výsledkem úspěšná práce odpovídající požadovanému titulu? ◦ }à návrh musí obsahovat dostatek informací, musí být jasný, srozumitelný a přesvědčit o pečlivé přípravě }3 funkce návrhu výzkumu: } ◦Komunikace –vysvětlení záměrů výzkumníka; primární zdroj pro hodnotitele; důležité pro kvalitu reakce na návrh, průběh konzultací a pravděpodobnost schválení – ◦Smlouva –pomyslný závazek mezi studentem a vedoucím práce, katedrou či fakultou; změny musí být odůvodněné (X rozdíl mezi strukturovaným a rozvíjejícím se výzkumem) – ◦Plán –plán činností při provádění výzkumu; anticipace možných problémů jako pojistka proti budoucím chybám; srovnání plánovaných pozorování s výsledky }Tvorba návrhu neuspořádaná (cyklický proces) X hotový návrh úhledný, dobře strukturovaný a snadný ke čtení } }Obecný rámec pro přípravu: otázky CO, JAK a PROČ } }Několik úrovní konceptů a otázek: } ◦výzkumná oblast ◦výzkumné téma ◦obecné výzkumné otázky ◦specifické výzkumné otázky ◦otázky při sběru dat ◦ }à hierarchie, různá úroveň obecnosti a abstrakce, logická propojenost, vnitřní konzistence } }Výzkumná oblast: nejobecnější, jedno nebo pár slov } }Výzkumné téma: konkrétnější, část výzkumné oblasti, v rámci 1 oblasti – mnoho témat, určující pro výběr relevantní literatury } ◦Jaké téma si vybrat? (viz LŠ Jak na výzkum v sociálních vědách) ◦ –Jaký kurs vás bavil během studia? –Čím se zabýváte mimo školu? –Jaké jsou vaše kariérní cíle? –Konzultujte (vyučující, lidé z praxe). – } }Obecné výzkumné otázky (VO): odvozené z výzk. tématu; obsáhlejší, abstraktnější, nelze je obvykle přímo zodpovědět; 1 téma à více obecných VO } }Specifické VO: přímočařejší, detailnější, konkrétnější, odkazují na potřebná data; 1 obecná VO více specifických VO } }Empirické kritérium – je jasné, jaká data musíme získat k zodpovězení otázky? } }Jakou si vybrat otázku? (viz LŠ Jak na výzkum v sociálních vědách) } ◦Otázku, která vás osobně zajímá, abyste byli ochotni investovat čas do jejího řešení. ◦Otázku, která zajímá také jiné lidi v rámci vaší disciplíny, aby vaši práci vůbec někdo chtěl číst. ◦Otázku, která bude dobře časově a prostorově specifikována, aby se dala „řešit“. ◦Otázku, která má i jiné charakteristiky než jen to, že je málo prozkoumaná. ◦Otázku, která má i jiné charakteristiky než jen to, že je právě „v módě“. } }Otázky při sběru dat: nejspecifičtější; pomáhají nám získat data potřebná k zodpovězení VO; viz např. dotazníkové šetření } }Příklad: } ◦Výzkumná oblast: peacekeeping (udržování míru) ◦ ◦Výzkumné téma: participace na udržování míru; další možná: úspěšnost udržování míru; regionalizace / privatizace udržování míru ◦ ◦Obecná VO: Proč státy participují v operacích na udržení míru? ◦ ◦Specifické VO: Jaký vliv na participaci států v operacích na udržení míru mají hodnoty a normy, jako je hájení mezinárodního míru a bezpečnosti? Jaký vliv na participaci států v operacích na udržení míru mají vlastní zájmy států? } } }Pokuste se sestavit vlastní hierarchii konceptů v rámci oblasti, která Vás zajímá. Soustřeďte se na výzkumnou oblast, téma, obecné a specifické VO. images }Otázka zahrnutí hypotéz } }hypotéza = „tvrzení založené na teorii o vztahu, který očekáváme zpozorovat“ (Kellstedt – Whitten) } ◦nulová hypotéza – co očekáváme zpozorovat, pokud by naše teorie byla nesprávná ◦ }Punch: hypotézy se mají používat, pokud je to vhodné, a nikoli automaticky či z povinnosti; test: } ◦Mohu pro každou specifickou otázku předem navrhnout predikci, co očekávám? ◦ ◦Vychází základ predikce z nějaké teorie? ◦ à pokud ano, hypotézy zahrneme, jinak zůstaneme u VO ◦ }Creswell: hypotézy používáme jen v kvanti výzkumu, v kvali výzkumu se uplatňují jen VO }Příklady hypotéz (+ typické slovní vazby): } }The longer a UN peacekeeping mission is deployed, the more successful it is in civil conflict management. (N) } }UN peacekeeping success in civil conflict management varies with the type of the mission. (N) } }UN peacekeeping is more successful in civil conflict management when UN members demonstrate consistent commitment to resolving the conflict. (Y) } }UN peacekeeping is less successful in civil conflict management when conflict is “ethnic”. (N) } }There is no significant relationship between the level of enforcement capabilities of the mission and its outcome. (Y) }Širší přístup – perspektiva výzkumu, filozofická pozice, paradigma, metateorie, světonázor } }Paradigma = způsob pohledu na svět, názor, jak se má dělat věda; např. pozitivismus, postpozitivismus, kritická teorie a konstruktivismus } }Metateorie = vyjádření představ o koncepci vědy (co je vědecky možné a co ne); např. kritický racionalismus, kritická teorie, fenomenologie nebo hermeneutika } }Stojí na pozadí našeho výzkumu (vliv na předpoklady, ze kterých vycházíme, na to, který systém názorů přijmeme/odmítneme, jaké otázky budeme formulovat, jaké metody zvolíme) } }Od žádné/minimální po velkou roli }Funkcí teorie je něco popsat nebo vysvětlit } ◦popisná studie – sběr, organizování a shrnování informací, zjednodušení komplikovaných věcí; otázka CO ◦ ◦vysvětlující studie – vysvětlování popisné informace, zdůvodnění určitých kroků (otázka JAK a PROČ) ◦ ◦popis má omezenější cíl než vysvětlení X bez popisu nemůžeme nic vysvětlit ◦ }Hlavní role pro vysvětlující teorii: } ◦testování/verifikace teorie – práce: teorie à hypotézy à test ◦ ◦vytváření teorie – otázky à data à teorie ◦ }+ interpretativní tradice výzkumu – aplikace teorie (teoreticky vedená analýza událostí či fenoménů, cílem je porozumění, interpretace) }Metody = otázka JAK (přichází až po otázce CO) } }Kvantitativní, kvalitativní data nebo obojí? à kvali, kvanti metody nebo kombinace } }Standardizované srovnání, určení dimenze, kvantifikace vztahů mezi proměnnými, popis variability kvanti data a metody } }Podrobnější studium fenoménu nebo situace, zaměření na interpretace a/nebo procesy à kvali data a metody } }V návrhu výzkumu nutno formulovat, do jaké míry budeme používat kvanti data a metody, kvali data a metody nebo kombinovat oba typy dat a metod }Dále si zvolíme výzkumnou strategii } ◦Kvanti: experiment, kvaziexperiment, korelační šetření atd. ◦ ◦Kvali: případová studie, diskursivní analýza, analýza metafor, etnografie, biografie, zakotvená teorie atd. ◦ }Metody sběru dat } ◦Nástroje pro sběr kvanti dat: dotazníky, standardizované měřicí instrumenty, ad hoc hodnotící škály, pozorovací formuláře ◦ ◦Nástroje pro sběr kvali dat: sám výzkumník, dotazníky s otevřenými otázkami, formuláře pro kvali interview, deníky, zápisníky, audiovizuální materiály ◦ }Metody analýzy dat } ◦Kvanti: statistika ◦ ◦Kvali: celá řada metod ◦ }Nutno objasnit vztah mezi navrhovanou studií a literaturou } ◦Kde je navrhovaná studie ve shodě s relevantní literaturou/kde se s ní rozchází? Jak navrhovaný výzkum přispěje k předchozímu výzkumu nebo jak ho překoná? ◦ }à studie může zaplnit mezeru v literatuře nebo být zaměřena na potvrzení, zpochybnění či vyvrácení dosavadních výsledků } }Přehled literatury: dokazuje zvládnutí tématu; více než jen shrnutí literatury – syntéza, argumentace (teze-antiteze); kritický, strukturovaný; ukazuje stav znalostí v oboru, trendy, spory, mezery } }Chyby: rozsáhlé citování dlouhých textů, přílišné spoléhání na sekundární zdroje, opomíjení prakticky zaměřené literatury, psát o všem přečteném a poznaném }= návrh jako výsledný produkt; prezentován jako argument; zdůvodnění, vnitřní konzistence, propojení vnitřních částí, návaznost, systematičnost } }Struktura: } }Název – jasně odrážet obsah, nebýt zavádějící } }Abstrakt – krátký souhrn všech podstatných součástí návrhu výzkumu/studie (zejm. o čem studie je a čeho chce dosáhnout) } }Výzkumná oblast, téma a určení účelu studie – uvedení do problematiky, poutavost, zasazení do kontextu, od obecnějších aspektů ke specifickým } }Teorie – role teorie (testování, vytváření, aplikace); při testování odvodíme hypotézy }Literatura – identifikace relevantní lit., uvedení vztahu mezi studií a lit., vysvětlení směru, kterým se studie vydá } }Metody – kvali, kvanti nebo kombinace; popíšeme podrobnosti použité metody; + sběr a analýza dat } }Význam studie – zdůvodnění, důležitost, příspěvek, předpokládané dopady a výsledky studie; tři oblasti přínosu: znalosti v disciplíně, politické rozhodování a praxe } }Omezení a vymezení – omezující podmínky a určení hranic a limitů studie } }Etické otázky – anonymita a důvěrnost dat, používání výsledků, informovaný souhlas, konflikt zájmů, vlastnictví dat atd. } }Seznam literatury použité v návrhu } }Přílohy – dotazníky, informovaný souhlas, plán interview, příklad z pilotní studie atd. }Przeworski, Adam – Salomon, Frank (1995): The Art of Writing Proposals: Some Candid Suggestions for Applicants to Social Science Research Council Competitions, SSRC (http://www.ssrc.org/workspace/images/crm/new_publication_3/%7B7a9cb4f4-815f-de11-bd80-001cc477ec70 %7D.pdf). } }Masters Abstracts International (http://www.proquest.com/en-US/catalogs/databases/detail/mai_citations.shtml) } }Dissertation Completion Strategies (http://completeyourdissertation.com/) } }Academic Writing: } ◦Harvard University, The Writing Center (http://isites.harvard.edu/icb/icb.do?keyword=k33202) ◦ ◦Yale University, Writing Center of the Yale Graduate School of Arts and Sciences (http://www.yale.edu/graduateschool/writing/index.html) ◦ ◦Bailey, Stephen (2006): Academic writing: a handbook for international students, London: Routledge. ◦ ◦Craswell, Gail (2005): Writing for Academic Success: A Postgraduate Guide, London: Sage. ◦ ◦Becker, Howard S. - Richards, Pamela (2007): Writing for Social Scientists: How to Start and Finish Your Thesis, Book, or Article, Chicago: University of Chicago Press. } }Císař, Ondřej – Vráblíková, Kateřina (2009): Přednášky z letní školy Jak na výzkum v sociálních vědách, FSS MU, Brno. }Creswell, J. W. (2009): Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, London: Sage. }Kellstedt, Paul M. – Whitten, Guy D. (2009): The Fundamentals of Political Science Research, Cambridge: Cambridge University Press. }Punch, K. (2008): Úspěšný návrh výzkumu, Praha: Portál. }Pushkina, D. (2006): A Recipe for Success? Ingredients of a Successful Peacekeping Mission, International Peacekeeping, Vol 13, No 2, pp. 133-149. }