1 Jarní semestr 2013, rozsah: 1/1, „B“, 4 kredity Vyučují: Doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D (IVDMR, 246, konzultace po domluvě xxxxxxxxxxxxlacinova@fss.muni.cz Mgr. Eva Pavlíková (konzultace po domluvě, epavliko@gmail.com) ílem tohoto výběrového semináře je nejen se poučit o psychologickém pojetí tvořivosti akademicky, tj. studiem příslušné teorie, ale rovněž si zkusit tvořit a prožít pocity provázející proces vlastního tvoření. Předmět je svou povahou AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ – očekává se bdělá a nadšením sršící účast . Výuka PSY 155 se koná: KDY: pondělí V KOLIK: 10:00 – 11:30 KDE: v seminární učebně 23 (2. patro), FSS MU, Joštova 10 KLASIFIKOVANÝ ZÁPOČET - podmínky: 1. nejméně 80% aktivní účasti na lekcích, tj. možno 2 krát nepřijít. Vyšší neúčast (3 až 4 absence) bude řešena náhradním zadáním, vysoká neúčast (tj. 4 a více absencí) pak doporučením předmět opakovat v následujícím akademickém roce. Docházka těch, kteří „spadnou do pořadí“ v průběhu prvních týdnů JS, bude řešena individuálně – pravděpodobně náhradním zadáním. 2. prezentace své vlastní tvořivosti nějakým výtvorem trojrozměrným, virtuálním, slovním, hudebním … před ostatními účastníky semináře. Na začátku každé lekce 2-3 lidé předvedou svoji tvořivost. Přineste s sebou něco, co jste sami vytvořili - rozměrné předměty hmotné povahy stačí vyfotit. Prezentace všeho druhu - můžete (se) předvést reálně či virtuálně v rozsahu 5 – 7 minut. 3. zápočtová práce (zvolíte JEDNU z níže uvedených alternativ a přihlásíte si ji v rozpisu témat a variant od 25. 2. 2013 do 11. 3. 2013): 4. úspěšné absolvování vědomostního testu (Povinná literatura k testu: Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada – vybrané kapitoly: o 1. kreativita a její složky (str.11-20) o 2. stručné dějiny kreativity (str. 20-44) o 7. formování rysů tvořivé osobnosti (str.120-133) o 8. kognitivní procesy v kreativitě (str. 134-149) C 2 o 9. kreativní řešení problémů (str. 150-162) o 11. hemisféry mozku (str. 176-188) o 12. nový biologicko-sociální výklad kreativity (str. 191-215) Přednášky Doporučená literatura k testu: o Žák, P. (2004). Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press. Okruhy seminárních prací pro rok 2013 (lze samozřejmě přijít i s návrhem vlastního tématu): praktická zkušenost s administrací na identifikaci tvořivosti Obnáší návštěvu kabinetu psychodiagnostických pomůcek a administrace Torranceho testu tvořivého myšlení nebo Testu Urban-Jelenova na sobě či dobrovolníkovi včetně vyhodnocení dle příslušného manuálu. Zápočtovou prací budiž oskenované vyplnění testu (se zamaskovanými identifikačními údaji testované osoby) a vaše vyhodnocení v písemné podobě. Součástí by mělo být i metodologické zamyšlení nad testovatelností kreativity v intencích použité metody. tvořivé praktikum - aktivní účast na akci pořádané Dětským koutkem na FSS1 Obnáší vymyšlení, připravení a zrealizování tvořivé, sportovní či zábavné aktivity pro děti batolecího/předškolního věku v rámci např. Velikonočního odpoledne pořádaného Dětským koutkem na FSS. Vhodné pro trpělivé zájemce s hravým duchem a pozitivním vztahem k netrpělivým lidským mláďatům v časnějších fázích vývoje. Avšak i tady bude podmínkou kratší písemné pojednání – zdůvodnění zvolené aktivity, její vhodnosti pro daný věk dětí, co v dětech může vyvolat za pocity, jaké dovednosti může stimulovat a jak případně může přispět k rozvoji tvořivosti dítěte. (Tato aktivita je vhodná i jako kompenzace častější nepřítomnosti ve výuce, neboť nahradíte nepřítomnost užitečnou přítomností.) návrh výzkumného projektu k problematice tvořivosti Představte si, že reagujete na žádost o grant a píšete přesvědčivý projekt. Měl by obsahovat promyšlený a co nejkompletnější plán výzkumu: výzkumný problém (otázka), rámcově teorie a zhodnocení stavu zpracovanosti tématu v odborné literatuře, velikost a způsob získání vzorku zkoumaných osob, rozvaha nad volbou metod pro daný účel, rozvaha nad způsobem zpracování dat a případně pokus o finanční rozpočet zamýšleného výzkumu. uplatnění tvořivosti v každodenním životě (everyday creativity) Koncept každodenní tvořivosti je postaven na myšlence, jak zvládat svůj běžný život snáze, lépe a radostněji. Za pomoci literatury a vlastních zkušeností se pokuste o návod, jak být tvořivější i v běžném životě. 1 Dětský koutek na FSS je klíčové slovo, jde o podporu jeho činnosti, takže obdobnou aktivitu jinde nelze uznat. 3 rozbor a zhodnocení vybraného komerčně nabízeného kursu osobního rozvoje Trh se zájmovým i profesním vzděláváním přetéká nejrůznějšími nabídkami zaměřenými sebezdokonalení či lepší zvládání života. Najděte nabídku, která vypadá zaměřená též na rozvíjení tvořivosti a ve spolupráci se svým kritickým myšlením zhodnoťte, co vzdělávání nabízí, zda je to podloženo vědeckými poznatky, jakých metod využívá a zda nějak hodnotí osobní přínos pro frekventanty či jejich skutečný pokrok v trénované oblasti. Termín zadání tématu seminární práce do ISu: 11. 3. 2013 Termín odevzdání seminární práce: 5. 5. 2013 (do 23:59 hod) Rozsah práce: 4 - 5 normostran Forma odevzdání zápočtové práce: pouze v elektronické podobě do stejnojmenné složky ODEVZDÁVÁRNY předmětu PSY 155. Formální náležitosti zápočtové práce: - normostrana = 60 znaků na řádku, 30 řádků, 1800 znaků včetně mezer na jedné stránce - písmo Times New Roman, velikost 12 - formát elektronického textu aBcD.doc, aBcD.rtf, aBcD.txt (ne .pdf) - citační pravidla dle APA (Americké psychologické asociace) – viz více Metodika tvorby bibliografických citací http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/lf/js10/metodika/web/ebook_citace.html# VSTUPNÍ ÚKOL: Studentky a studenti, jimž byl potvrzen zápis do PSY 155, stručně sepíší: 1. své pohnutky a důvody, proč si zvolili Základy psychologie tvořivosti. 2. svá očekávání ohledně průběhu a náplně kursu. 3. sebehodnocení své tvořivosti: Jste tvořivá/tvořivý? Jak se to pozná, či projevuje? 4. představu osobní užitečnosti tvořivosti ve svém dalším osobním či profesním vývoji. Nemá smysl psát obecnosti či "sociálně žádoucí" slohové cvičení - užitek takové informace je téměř nulový i pro vás samotné. Své texty, prosím, vložte v elektronické podobě do příslušné ODEVZDÁVÁRNY v ISu do 17. 2. 2013. (Příslušná odevzdávárna je ta, která náleží k předmětu PSY 155 Základy psychologie tvořivosti - složka s názvem VSTUPNÍ ÚKOL) Vstupní úkol není povinný, ale je bodově hodnocen a body se započítávají do celkového hodnocení (viz tabulka níže). Ti, kteří spadnou do pořadí, či budou zapsáni po udělení výjimky později, mohou odevzdat vstupní úkol po dohodě s vyučujícími rovněž později. 4 Klasifikační kriteria PSY 155 Základy psychologie tvořivosti Max body Min body aktivní účast na lekcích 5 3 „Vstupní úkol“ 3 1 Seminární práce 10 5 Prezentace vlastní tvořivosti“ 10 5 Kontrola znalostí (test, kolokvium ) 10 5 Terminář 17.2. 2013 17.2. 2013 odevzdat vstupní úkol (ODEVZDÁVÁRNA,„vstupní úkol“) vyřízení žádostí o výjimku se zápisem PSY 155 25.2. 2013 zadat do ISu termín prezentace své tvořivosti (balík témat) 11.3. 2013 zadat do ISu téma seminární práce (balík témat) 15.4. 2013 kontrola znalostí - test 5.5. 2013 odevzdání seminární práce (ODEVZDÁVÁRNA „seminárka“) 12.5. 2013 odevzdání náhradní práce Následující program kursu je rámcový, tj. mohou nastat změny. Každá lekce bude mít část výkladovou a část praktickou, s důrazem spíše na vlastní aktivitu a sebezkušenost. Poměr teorie a praxe nemusí být rovnoměrný. Předpokládáme, že číst umíte, takže teorii každý může doplnit dle: - seznamu doporučené literatury (zvídaví a nadprůměrně pilní) - studijních materiálů v ISu (zvídaví a běžně pilní) - E-learningové požadavky a povinnou literaturu k testu čtou všichni Ke sdělování tipů, požadavků a jiných nezbytných informací bude využíváno el. pošty přes IS – sledujte prosím. První lekce 18. 2. 2013 Úvodní setkání (L + P)2 - Rozcvička mentální a trochu i fyzická - Analýza vstupního úkolu - O významu teorie tvořivosti a jejích aplikacích Druhá lekce 25. 2. 2013 Trocha nezbytné teorie v psychologii tvořivosti (P) (tvůrčí proces, tvořivá osobnost – na příkladu Perkinsova modelu) "Koláče tvořivosti" - sebeposuzovací techniky Třetí lekce 4. 3. 2013 Myšlení zvané tvůrčí (P) Myšlení konvergentní a myšlení divergentní Charakteristiky tvůrčího myšlení – fluence, flexibilita, elaborace, originalita… 2 L =Lacinová; P = Pavlíková klasifikace Počet bodů A 33 – 37 B 28 – 32 C 23 – 27 D 18 – 22 E 13 – 17 F 12 a méně 5 Různá funkce mozkových hemisfér – obecně, genderově, biologicky… Vlastnosti tvořivé osobnosti – schopnost „vidět“, tj. pozorovat, všímat si a uvědomovat si viděné, vidět a uvědomovat si široké souvislosti, odvaha „jít proti proudu“, mít vlastní názor a umět ho vyjádřit, hravost, radost ze života… Čtvrtá lekce 11. 3. 2013 Exkurs€ do předpsychologické historie tvořivosti I. (L) Pátá lekce 18. 3. 2013 Exkurs€ do předpsychologické historie tvořivosti II. (L) Hrátky tvořivé verbální Kolážování Šestá lekce 25. 3. 2013 Administrace testu tvořivosti (P) (Torranceho test tvořivého myšlení, Test Urban-Jelenův), Test hravé tvořivosti (možno využít pro zpracování seminární práce) 1. 4. 2013 – Velikonoční pondělí Sedmá lekce 8. 4. 2013 Možnosti a meze identifikace tvořivosti (P) testy tvořivosti (Torranceho test tvořivého myšlení, Test Urban-Jelenův, THT) dotazníky (KAI, Raudsepp) sebeposuzovací metody praktické a metodologické problémy testování tvořivosti Osmá lekce 15. 4. 2013 Kontrola znalostí – test 50 minut (ti, co se ze závažných důvodů nebudou moci dostavit k testu, budou zkoušeni ústně; závažný důvod je např. lékařem omluvená nemoc. Za neomluvenou absenci se náhradní šance neposkytuje, bodový zisk z testu tvoří jen část celkového hodnocení – viz tabulka výše.) literatura k testu: Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada. Devátá lekce 22. 4. 2013 Tvořivost a pedagogická praxe (P) - Hlavní předpoklady uplatňování tvůrčích přístupů ve vyučování (předpoklad rozvíjitelnoti kreativity + informovaný pedagog + aktivní a nadšený žák) - Teoretická báze: divergentní a konvergentní myšlení, princip názornosti v prezentaci poznatků Praktické vyzkoušení některých metod aktivizace posluchačů, jejich vtažení do „děje výuky“ Desátá lekce 29. 4. 2013 Vnitřní zdroje tvořivosti, „mandaly“ (teoreticky i prakticky – C.G. Jung aj.) (P) Práce s osobní mandalou, sebereflexe, vnitřní bariéry tvořivosti Jedenáctá lekce 6. 5. 2013 6 Přednáška „Osobnosti psychologie tvořivosti“ (P) T. Buzan a MindMaps E. de Bono: Six Thinking Hats A. Osborn – Brainstorming… Prubneme „mentální mapování“. Dvanáctá lekce 13. 5. 2013 Tvořivost zakotvená v hlavě versus tvořivost zakotvená v těle (P) - lokalizace pocitů a emocí v těle, vyjádření (se) pohybem - tanec, cesta ke středu, do-in… - reflexe kursu, zpětné vazba… Literatury k tvořivosti dosti (proto pozor na její kolísavou kvalitu): Literatura základní v češtině: Dacey, J. S.; Lennon, K. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada. Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení. Praha: Portál. Hlavsa, J., Jurčová, M.(1978). Psychologické metódy zisťovania tvorivosti. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Hlavsa,J. (1971). Aplikovaná psychologie kreativity. Československá psychologie, 25(6), 615-626. Hlavsa,J. (1972). Nástin psychologie kreativity. Československá psychologie, 26(5- 6), 529-535. Hlavsa,J. (1985). Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia. Hlavsa,J. (1986). Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: SPN. Hlavsa,J.a kol.(1981). Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha: SPN. Howard, P. J. (1998). Příručka pro uživatele mozku. Praha: Portál. Viewegh, J. (1986). Fantazie (teoretická studie). Praha: Academia. Žák, P. (2004). Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press. Literatura základní cizojazyčná: Clover, A. J.; Ronning, R. R. and Reynolds, C. R. (1989). Handbook of Creativity. New York: Plenum Press. Runco, M. A. (1997). The Creativity Research Handbook. New Jersey: Hampton Press Cresskill. 7 Sternberg, R. J. (2005): Handbook of Creativity. (8th edition). New York: Cambridge University Press, Adams J. L. (1986). Conceptual Blockbusting: A Guide to Better Ideas. AddisonWesley: Reading Massachusetts. Adams J. L. (1986).The Care and Feeding of Ideas. Addison-Wesley: Reading, Massachusetts. Aplikace psychologie tvořivosti ve výchově a vzdělávání: Bean,R. (1996). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál. Fichnová, K. & Szobiová, E. (2007). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál. Fischer, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. Lokšová, I., Lokša, J. (2003). Tvořivé vyučování. Praha: Grada. Lokšová, I.; Lokša, J. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon. Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál. Zelina, M.& Jaššová, E. (1984). Tvorivosť - piata dimenzia. Bratislava: Smena. Zelina,M.& Zelinová,M.(1990). Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Bratislava: SPN. Zuk, A.N. (1981). Psychologia tvorivosti. Bratislava. Aplikace psychologie tvořivosti – tzv. „motivační literatura“ – návody, postupy, techniky, aktivity: Buzan, T. (2002). Síla duchovní inteligence. Praha: Columbus. Buzan, T. (2002). Síla kreativní inteligence. Praha: Columbus. Buzan, T. (2004). Chytře na své tělo. Praha: Columbus. Buzan, T. (2004). Jděte na to chytře. Praha: Columbus. Buzan, T. (2007): Mentální mapování. Praha: Portál. de Bono, E. (1997). Šest klobouků aneb Jak myslet. Praha: Argo. Kirst,W. & Diekmeyer, U. (1998). Trénink tvořivosti. Praha: Portál. Nöllke, M. (2006). Naučte se myslet kreativně. Praha: Grada. O´Keeffe, J. (1995). Týden pro duševní svěžest. Praha: Tallpress. 8 O´Keeffe, J. (1995). Týden pro osobní úspěch. Praha: Tallpress. O´Keeffe, J. (1995). Týden pro větší tvořivost. Praha: Tallpress. Další nezařazené: Csikszentmihalyi, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny. Kim, S. H. (1993). Podstata tvorivosti. Bratislava: Open Windows. Königová, M. (1998). Tvořivost = kreativita. Praha: FF Univerzity Karlovy. Pietrasiňski, Z. (1972). Tvorivé myslenie. Bratislava: Obzor. Poláková, J. (1993). Myšlenkové tvoření. Praha: Filozofický ústav AV ČR. Szobiová, E.(1998). Sociálné prostredie a tvorivosť. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 33(3), 223–231. Tuma, M. (1991). Tvorivý člověk. Bratislava: Obzor. 9 Slovníček základních pojmů: pružnost (flexibilita) = snadné osvojování nových a struktur myšlení soubor cvičení rozvíjejících pružnost myšlení plynulost (fluence) = rychlé a snadné nacházení vhodných nápadů a představ soubor cvičení rozvíjejících plynulost myšlení originalita = mít často množství neobvyklých a zajímavých nápadů soubor cvičení rozvíjejících originalitu myšlení analýza (= schopnost popsat obsah a souvislosti, schopnost precizně definovat) soubor cvičení rozvíjejících analytické složky procesu myšlení produktivita (= neustálé překypování nápady a způsoby řešení) soubor cvičení stimulujících produkci nových myšlenek