PSY 475 VĚDECKÁ KOMUNIKACE PŘEDNÁŠKA: ODBORNÁ PUBLIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek PSANÍ ODBORNÉHO ČLÁNKU ¢Existuje více typů odborných článků ¢Různé typy se píší jinak: mají jinou strukturu, obsahují jiný materiál ¢Existují ale také určitá společná pravidla, která se ve všech musí dodržovat ¢ ¢Následující materiály viz: ¢American Psychological Association (2009). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington : American psychological association. ¢ TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢Empirická studie – prezentuje výsledky zkoumání —Na vlastních datech nebo jako sekundární analýza —Kvalitativní i kvantitativní studie ¢Z jedněch dat lze publikovat více článků (např. projekt EUKO II, EVS, ELSPAC) ¢Výsledky ale musí být nové! —Nelze opakovat dřívější zjištění (viz později) ¢Struktura: —Úvod do problematiky, cíl studie —Metoda a výsledky —Diskuse – shrnutí, interpretace, implikace ¢ ¢ TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢Literature review – přehledová studie —Teoretická syntéza —Kvantitativní metaanalýza ¢Zde pracujete s již publikovanými poznatky ¢Cíle: shrnutí poznání, vyjasnění rozporů, hledání nových otázek ¢Struktura: —Definování a vyjasnění problému/otázky —Shrnutí předchozích zjištění (např. podle konceptů, nebo podle vývoje otázky na poli psychologie; např. vývoj zkoumání inteligence) —Identifikace vztahů, rozporů, mezer —Návrh dalšího postupu při řešení problému ¢ TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢Teoretické studie ¢Využíváme dosavadní zjištění, ale rozvíjíme teorii —Podobnost s literature review, ale ne takový důraz na empirická zjištění (pouze pokud je přímo využívá) ¢Rozvíjíme (či kritizujeme) dosavadní teorii nebo představujeme novou ¢Zkoumáme nakolik je teorie —Vnitřně konzistentní —Externě validní ¢Struktura není pevněji stanovena, mění se v návaznosti na zkoumanou problematiku TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢Metodologické články ¢Ukazují nové postupy, rozvíjí/mění ty, které již existují, diskutují kvantitativní i kvalitativní metodologické přístupy i konkrétní postupy ¢Např. použití SEM, zakotvené teorie ¢Empirická data především k demonstraci, ne k prezentaci zjištění ¢Jsou zacíleny na odborníky velmi dobře obeznámené s metodologií, často vysoce odborné (a poměrně náročné) ¢Musí uvést všechny informace potřebné k zhodnocení a případné aplikaci metody ¢Mnoho odborného materiálu (rovnice, syntax, kódování rozhovoru) – pro přehlednost se dávají do příloh ¢Struktura – krátké uvedení problému/tématu, popis vlastní práce, krátké zhodnocení a implikace pro budoucí výzkum na konec ¢ — — TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢Případové studie ¢Zjištění a materiály z práce s jednotkou (jedinec, komunita, organizace, instituce…) ¢Poukazují na problém, navrhují řešení, aplikace, potřebu dalšího výzkumu… ¢Obsahují mnoho konkrétního popisného materiálu ¢Důležité dbát na etiku (např. otázka anonymity) TYPY ČLÁNKŮ (DLE APA) ¢…a další útvary ¢Reporty ¢Komentáře (a odpovědi) ¢Recenze ¢Dopisy editorovi ¢Editorialy ¢Nekrology ¢… ZÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI ¢Reportování výsledků —Cílem je mít studii která je opakovatelná a ověřitelná —Data se nesmí měnit ani prezentovat způsobem, který by zkreslil jejich interpretaci (např. v zavádějícím grafu, „statistickým kouzlením“) —Musí se reportovat všechna data, i ta, která jsou pro nás „nepříjemná“ (např. odporují hypotéze) ZÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI ¢Dostupnost dat —Pro editora v průběhu recenze (pokud by je vyžadoval kvůli nesrovnalostem, otázkám…) —Po publikaci někomu, kdo by chtěl ověřit výsledky (kvalifikovaný odborník; na základě psané dohody) —5 let po publikaci musí být data dostupná na vyžádání, společně s dalším důležitým materiálem (záznamy o situaci, kodovací postupy, atd.) ZÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI ¢Duplikáty —Zjištění se publikuje jen jednou! —Nepublikujeme to, co vyšlo jinde — (i když třeba v jiném jazyce) —Výjimka – limited circulation — diplomová práce, představení na — konferenci – ale v jiném formátu, ne v proceedings —Duplikáty by zkreslily obraz o problému (viz metaanalýzy); problém i s copyrigthtem ¢„Tříštění“ zjištění —Data která lze představit v jenom článku nerozdělujeme do více publikací —Opět by byl problém s metaanalýzou — ZÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI ¢Plagiarismus —pravidla citování znáte —musí se dodržovat ¢ ¢ ¢ ¢Pozor také na sebe-plagiarismus (který je v podstatě duplikací) —citovat se nemusíme jen u malého rozsahu duplikace (např. jen u velmi krátkého shrnutí; ne u výsledků) ¢ ZÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI: DALŠÍ PROBLÉMY ¢Důvěrnost dat ¢Střet zájmů (uvádí se) ¢Uznané autorství - při podstatném přínosu —Např. sběr dat, analýza, konzultace —Nemusí být samotné psaní článku —Ale ne vše se „počítá“ (vedení rozhovorů studenty ve studii ELSPAC) ¢ ¢ ¢