PSY 519 Psycholog v řízení lidských zdrojů Volitelný předmět Syllabus pro rok 2013 Cílem kursu je poskytnout studentům magisterského stupně psychologie možnost seznámit se podrobně s prací psychologa v oblasti lidských zdrojů. Na rozdíl od klasických praxí v personalistice je cílem tohoto předmětu poskytnout průřezový přehled o různých možnostech uplatnění psychologa v této oblasti. Předmět poskytuje rozšiřující poznatky a dovednosti pro praxi tak, aby napomohly lepšímu uplatnění především absolventů studia psychologie v oblasti lidských zdrojů. Forma předmětu: Kurs je určen pro studenty psychologie v prezenční i dálkové formě. Probíhá formou dvoudenního intenzivního programu, který se skládá z workshopů, diskusí a přednášek. Ukončení předmětu: zápočet (podmínka: účast na obou dnech blokové výuky a splnění domácího úkolu) Program: 1. Den - So 2. 3. Dopoledne (8.00 -12.00): · Úvod. Seznámení s programem · Psycholog a HR – jaké jsou možnosti · Psycholog jako personalista. Rozdíly podle typologie firem. Personální administrativa a jak si na ni dát pozor. · Psychologové v personálních agenturách: ukázka uplatnění. · Workshop I. Jak pracovat s 360stupňovou zpětnou vazbou Cíle, způsoby použití, formy, výhody a omezení metody Odpoledne (13.00 – 16.00): · Workshop II. Příprava skupinového projektu. Projekt je klíčovou součástí výuky. Od studentů se očekává, že promítnou svoje znalosti psychologie práce do praktického projektu, který bude znamenat přínos pro určitou organizaci. Součástí toho je i realizace výzkumu mezi zaměstnanci. Možná témata A. Jak budovat a měřit engagement - Vnitřní výpověď - Výzkum motivačního klimatu - Určení klíčových determinant vnitřní výpovědi - Doporučení pro danou organizaci B. Analýza rozvojových potřeb zaměstnanců - Výzkum mezi zaměstnanci a managementem včetně kritické reflexe Součástí tématu je práce s filmovými ukázkami v rozvojových programech - Na základě zjištění témat mají studenti za úkol vytipovat nejlepší ukázky z filmů a zajistit přenos jejich poselství do praxe. C. Navržení a realizace průzkumu zaměstnanecké spokojenosti ve vybrané organizaci Včetně jeho vyhodnocení D. Vytvoření a realizace rozvojového programu pro určitou skupinu zaměstnanců Studenti mají za úkol vybrat si jedno z témat a následně připravit modelovou situaci nebo didaktickou pomůcku z oblasti praktické psychologie pro manažery. Mohou si téma přesněji specifikovat. V první hodině formulují - Cíle kursu, kompetence, které má kurs rozvíjet - Osnovu kursu - Potřebné materiály - Didaktická pravidla pro tvorbu kursu - Způsob ověření znalostí, kvízy, forum, materiály oživující kurs · Workshop III (cca. 90 min.) Práce s vnitřní výpovědí Jedná se o stav, kdy zaměstnanec se již mentálně rozloučil se svým pracovním místem, je rozhodnut je opustit. Přesto možná neučinil nevratné kroky. Vnitřní výpověď má dramatický vliv na výkonnost. - Jak ji poznat? - Jak s ní nakládat? - Jak jí předcházet? Virtuální Assessment centrum – nejnovější forma diagnostiky. Seznámení s metodou a jejími principy. Diskuse o výhodách a omezeních metody. Domácí úkol: Práce na projektech. V mezidobí studenti v týmech shromažďují materiály, mají za úkol realizovat výzkum a vyhodnotit jej. Doporučení pak předat přímo dané organizaci. 2. den - So 27.4. Dopoledne (8.00 -12.00): · Rekapitulace předchozího dne · Workshop I: Prezentace projektů. Každá skupina prezentuje svůj projekt, následuje kritická diskuse. Ideálně s účastí zástupce dané organizace. Odpoledne (13.00 – 16.00): · Workshop II: Behaviorální interview Technika vedení výběrového/hodnotícího rozhovoru formou BI. Případné promítnutí výukového filmu Víc než jen intuice. · Workshop III - interaktivní diskuse s odborníkem z praxe: - Co se v inzerátech nedočtete, aneb kde psycholog naráží. Rozdíl v uvažování psychologa a manažera. - Struktura HR oddělení ve velké firmě a pozice vhodné pro psychology. - Psycholog jako lektor. Základy lektorské praxe a prezentace. Shrnutí poznatků z workshopů. Zakončení dne a kursu