Vzdělávání v Učících se organizacích IV. Supervize prostřednictvím euroISDN videokonferencí Supervize v navrhovaném systému hrají klíčovou roli, protože vytvářejí atmosféru, ve které probíhá pernamentní rozvoj. Příklad jednoho dne supervize 2 supevizoři, sedící v kanceláři agentury Motiv P, pozorující, zapisující, poskytující zpětnou vazbu Pracovníci, kteří jsou v místě svého pracoviště nebo nedaleko něj, ve skupině je jich 12-16, takže během dne supervizním setkáním projde 72 až 96 pracovníků. Časový model jednoho supervizního setkání Aktéři Ostatní kolegové Supervizoři 7 minut Přehrání problémové situace z kontaktu se zákazníkem, kterou si předem dotyčný s jedním kolegou připravil. Pozorují a připravují si své podněty k řešení. Pozorují, zapisují a hodnotí do připravených archů. 5 minut Naslouchají, pozorují. Poskytují své podněty k řešení dané situace. 8 minut Naslouchají, pozorují a event. přehrávání. Pozorují. Poskytnutí supervize, přehrání supervizory a eventuální vybídnutí k přehrání určité části znovu. Toto se opakuje ještě 2x. Je možné také přehrát situaci, kde dotyčný měl úspěch a potřebuje se jím nejen pochlubit, ale i zvědomit příčiny úspěchu pro sebe a pro druhé je zveřejnit. 15 minut Zpracování zápisu. Komentář: Na jedno supervizní setkání se tedy předem připravuje 6 osob (3 v roli aktérů, 3 v roli sparingpartnerů). Zbylí jsou aktivní na samotném setkání. Struktura modulů dlouhodobého vzdělávání Struktura modulů dlouhodobého vzdělávání v oblasti přímého kontaktu se zákazníky je navržena jako univerzální, aby vyhovovala i pro jiné oblasti a aby byly splněny na první pohled obtížně slučitelné podmínky: pernamentní vzdělávání a nižší časové zatížení. To je dosaženo vložením supervizí (45-60 minut pro 16 lidí), event. zkouškou na eu. Periodicita motivačního workshopu je vázána na střednědobé a dlouhodobé plány firmy. Základního výcviku by se mělo každému pracovníkovi v oblasti přímého styku se zákazníkem dostat 1x. Pokračovací nebo kondiční výcvik probíhá ve 12 až 16 měsíčním intervalu. Klíčovou roli v systému hrají supervize, které probíhají v tří měsíčním intervalu a postupně je namísto jedné z nich vřazena „sebeorganizující se skupina“. Její zavedení je závislé na vyspělosti účastníků a změně firemní kultury.