Popularizační sdělení Statistická analýza dat, PSY117 Pavla Buráňová 405578, Psychologie-Sociologie Vyučující: Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. Datum odevzdání: 1. 5. 2013 Fakulta sociálních studií MU, 2012/2013 ATRAKTIVNÍ ZLOČINCI MAJÍ VÝHODU[A1] Vybavujete si, jak vypadají a vystupují zástupci Air bank a druhé[A2] , neidentifikované banky v sérii českých reklam? Zdá se vám mladý, štíhlý, vysoký a příjemným hlasem hovořící úředník důvěryhodnější, než jeho starý, uštěpačný a neotesaný protivník, pyšnící se ke všemu pleší a pár kily navíc? Ano? A komu také ne… Lenka Šrámková se rozhodla vyzkoumat[A3] právě vztah mezi atraktivitou a důvěryhodností. S tímto vztahem se samozřejmě nemusíme setkávat jenom v reklamách, naopak, je to rozsáhlý fenomén… „Na jednu stranu je zájem o atraktivitu považován za značně povrchní, na stranu druhou mnohé studie prokazují, že přitažlivost skutečně, ať už vědomě či nevědomě, ovlivňuje společenský kontakt,“ píše [A4] Lenka Šrámková ve své studii Atraktivita a důvěryhodnost z roku 2011. Atraktivita se ale samozřejmě skládá z několika složek, není zastoupena pouze fyzickým vzhledem. Větší míru při posuzování člověka zabírá osobní atraktivita, častěji nazývána charismatem či šarmem, kterou můžeme sledovat až z rozhovoru, kontaktu a sledování gest. Šanci tedy mají všichni. Ke všemu je posuzování atraktivity velmi subjektivní věcí – co se jednomu líbí, může připadat jinému odporné a naopak. To také potvrzuje české rčení: „někdo má rád vdolky, jiný zase holky.“ Přesto jsou určité typizované předpoklady pro obdiv postavy. U žen je ve velké míře sledován poměr mezi pasem [A5] a boky, u mužů poměr mezi rameny a pasem. U obou do jisté hraniční hodnoty platí, že čím je rozdíl mezi poměry větší, tím je jedinec považován za přitažlivějšího. Tedy vosí pas a plné pozadí u jemnějšího pohlaví, u hrubšího široká ramena a útlé boky. Konkrétně tento výzkum se zaměřoval na skupinu sta dopravních policistů průměrného věku 25,5 let a to především proto, že právě oni musí často soudit lidi na základě prvního dojmu. Ti poté seřazovali 12 fotografií žen a 12 fotografií mužů podle míry atraktivity v jednom případě a podle míry důvěryhodnosti v případě druhém. Tudíž tito hodnotitelé, kteří měli k dispozici pouze fotografie zobrazující lidi s neutrálním výrazem před bílým pozadím, mohli posuzovat pouze zjev fyzický [A6] a tak se opravdu rozhodovat čistě podle prvního dojmu. Jak při posuzování mužů, tak při posuzování žen, byla nalezena vysoká korelace, tedy propojení mezi mírou atraktivity a důvěryhodností. Může se pohybovat od -1, přes 0 do 1[A7] , přičemž u nuly zde není žádná [A8] a u jedničky (či mínus jedničky) úplná kladná (či opačná[A9] ) souvislost. V případech, kdy policisté hodnotili fotky mužů, byla zhruba 0,75[A10] . Při hodnocení fotografií žen byla dokonce ještě vyšší, a to zhruba 0,86 (obě tyto korelace jsou uvedeny po odstranění jednoho vybočujícího výsledku[A11] , z kompletních výsledků jsou korelace přibližně o dvě desetiny nižší). Zjednodušeně to znamená, že nadpoloviční většina [A12] policistů označila jak u žen, tak u mužů, nejvíce[A13] atraktivního muže za nejvíce důvěryhodného a nejméně atraktivního za nedůvěryhodného. Z výsledků tedy vyplývá, že vztah mezi atraktivitou a důvěryhodností opravdu existuje a to ne v zanedbatelné míře. Celý tento výzkum je především přípravou pro hlubší zkoumání ovlivnitelnosti členů Policie ČR atraktivitou lidí, páchajících přestupky. Ve výsledku bychom se tedy měli dozvědět, jestli si jako blonďaté dámy s mírami 90-60-90 můžeme dovolit jezdit městem s telefonem u ucha či si jako svalnatí a snědí muži můžeme po městě vyrazit rychlostí 90 km/h. Oceňuji pokus o skutečnou prezentaci statistiky (čemuž se mnozí vyhnuli) ve spojení s pokusem o vysvětlení toho, co vyšlo, čtenáři… asi jeden z nejpoctivějších pokusů v tomto ohledu!! nicméně mám pocit, že si v tom sama ještě trochu potřebujete udělat jasno, a pak to jasněji podat… zkuste prosím přepracovat… drobná nápověda je i v komentech ;) Zdroj Šrámková, L. (2011). Atraktivita a důvěryhodnost. E-Psychologie [online], 5 (2-3), 9-23 [cit. 1. 5. 2013]. Dostupný z WWW . ISSN 1802-8853. ________________________________ [A1]Ok, navnadí to, ale už je to celkem vzdálené od toho, co bylo zjištěno (toto zatím zkoumáno nebylo) [A2]Nevím, jestli bych jednu jmenovala a druhou ne, je to takové zvláštní… ale mohlo by to fungovat jako upoutávka na tu reklamu ;) [A3]Vhodnější by bylo jiné sloveso [A4]Fajn, že i v popularizaci citujete… [A5]To ano, ale není to příliš relevantní vzhledem ke zjištěním… nicméně jako zpestření k tématu může být [A6]Ok, že to zdůrazňujete [A7]Fajn pokus o vysvětlení korelace čtenáři… dalo by se to podat ještě nějak jinak? Například přes pořadí? [A8]Co znamená není žádná souvislost? Čtenář by tomu stále nemusel moc rozumět… [A9]Tak v tomhle by se asi laik ztratil… jdete na to dobře, jen to zkuste lépe vysvětlit… co by to konkrétně pro prezentované fotografie znamenalo? [A10]Napsat zhruba a 2 desetinná místa… stačilo by určitě 1, když už zhruba ;) [A11]Fajn, že uvádíte [A12]To je odkud? [A13]Týká se to právě těch nej?? Nebyla právě ta nej žena tou, u které to neplatilo? Nebo ženy právě proto neprezentujete?