popularizační sdělení STATISTICKÁ ANALÝZA DAT, PSY 117 Vendula Haraštová 414668, mediální studia a žurnalistika - psychologie Vyučující: Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. Datum odevzdání: 28.5.2013 Fakulta sociálních studií MU, 2012/2013 Popularizační sdělení, při jehož tvorbě jsem využila výzkum studentky psychologie Lenky Šrámkové, je určeno pro laickou veřejnost. Téma považuji za zajímavé především pro ženy, jelikož ony dbají o svůj vzhled často více než muži, tudíž si myslím, že by článek mohl být publikován v nějakém časopise nebo v rubrice Žena on-line serveru Novinky.cz. Atraktivní člověk = důvěryhodný člověk Přitažlivost úzce souvisí s důvěryhodností člověka, jak vyplývá z výsledků výzkumných studií. Atraktivní člověk bývá považován za mnohem důvěryhodnějšího než neatraktivní. Posuzovat člověka podle míry atraktivity je často kritizováno a považováno za velmi povrchní. Přesto se s tímto způsobem setkáváme každý den. Stačí si zapnout televizi. V každém filmu, či seriálu, jsou kladní hrdinové vyobrazeni jako atraktivní a přitažliví, zatímco záporné postavy vystupují jako neatraktivní. Samotná média nás tedy k tomuto druhu hodnocení lidí navádí a jsou důkazem, že atraktivita hraje v lidském životě důležitou roli a má vliv i na vznik sympatií. Atraktivní lidé jsou ti „hodní“ a „dobří“. Má ale atraktivita opravdu vliv na důvěryhodnost člověka? To je otázka, kterou se zabývala studentka psychologie Lenka Šrámková ve své výzkumné studii. Cílem bylo potvrzení hypotézy, že atraktivita a důvěryhodnost spolu souvisí. Zkoumáno bylo celkem 100 budoucích policistů ve věku 20 – 35 let, kterým byly předloženy fotografie obličejů dvanácti žen a dvanácti mužů. Policisté byli vybráni proto, že právě oni jsou často vystaveni rozhodování se na základě „prvního dojmu“. Hlavním úkolem respondentů bylo seřadit subjektivně tyto fotografie nejdříve podle míry atraktivity a poté dle míry důvěryhodnosti. Hypotéza byla potvrzena. Ze statistických výpočtů [r1] vyplývá, že jak výsledky fotografií žen, tak výsledky fotografií mužů vykazovaly vysokou korelaci mezi atraktivitou a důvěryhodností. Hodnoty korelace, která zjišťuje vzájemný vztah mezi veličinami, vyšly v případě žen 0,864 a v případě mužů 0,748. Korelace je statistický nástroj, jehož výsledky se pohybují v rozmezí -1 a 1. Čím více se blíží korelační hodnoty 1, tím více spolu zkoumané jevy vzájemně souvisí a mají na sebe vliv, pokud je výsledek 0, žádný vztah mezi jevy neexistuje.[r2] Výsledek výzkumu tedy prokázal, že míra atraktivity má vliv na důvěryhodnost člověka[r3] . Na předních místech žebříčku atraktivity se pohybovaly stejné fotografie jako na předních místech žebříčku důvěryhodnosti. Atraktivní lidé působí důvěryhodněji, než neatraktivní. Atraktivita hraje důležitou roli při posuzování důvěryhodnosti lidí. Pojmy atraktivita a důvěryhodnost nejsou přesně definovány, nemají žádná striktní pravidla. Jsou velmi subjektivní, každý člověk je vnímá jinak a proto je těžké jejich zkoumání. Abychom mohly tyto termíny obecně a objektivně zkoumat, musely bychom nejdříve vymyslet jejich přesné definice a znaky, kterými by se každý člověk při jejich posuzování řídil. Ve výsledcích studie se objevily některé výjimky, kdy se fotografie umístila na předních místech atraktivity, ale na chvostu umístění důvěryhodnosti. Tyto výjimky byly nakonec z celého statistického výpočtu odstraněny, jelikož snižovaly výsledky korelace. Z toho lze usuzovat, že původní verdikt „atraktivita ovlivňuje důvěryhodnost“, nelze s úplnou jistotou vnímat jako stoprocentně pravdivý. Bohužel pouhá prezentace čísel v kombinaci s definicí korelace není pro účely práce dostačující L Ani přepracování práce tak nemohu přijmout. Zdroje Šrámková, L. (2011). Atraktivita a důvěryhodnost. E-psychologie [online], 5 (2-3), 9-23 [cit. 1.5.2013]. Dostupný z WWW: . ISSN 1802-8853. ________________________________ [r1]Tohle by znalého čtenáře asi poměrně pobavilo, neznalý stejně neví… [r2]Čtenář nechce vědět, co je korelace, ale co to, co vyšlo, znamená v praxi… příp, jak velký je to efekt… (dalo se využít třeba pořadí) [r3]Není to o kauzalitě (vlivu), jen o souvislosti 2 proměnných…